Dag HY liefhebbers,
Over een paar weken gaan we de proef op de som nemen met onze HY en proberen Midden / Zuid-Frankrijk te bereiken. Er is echter mogelijk een probleempje dat roet in het eten zou kunnen gooien. De motor lekt sinds enkele weken/maanden nogal wat olie. Er ontstaan na 1 nacht gelijk 3 à 4 plekjes/plekken op de grond onder de motor. Oa recht onder de schroef vd motor en daarachter (meer richting de versnellingsbak). Uiteraard controleren we nu zeer regelmatig het oliepeil. Daar moet nu regelmatig een dikke liter bij gegooid worden. De vraag is waar dit waarschijnlijk aan ligt (koppakking?). Is het duur zoiets te laten maken? Moet de hele motor eruit voor zo'n geintje? En zo ja, wat kun je dan ook het best maar gelijk aanpakken? En is het verstandig om met een dergelijke lekke motor een grote reis te beginnen? Of is dit slechts een typisch citroen mankement?
Alvast bedankt voor reacties.
Groet,
Michiel
Ps De HY loopt verder als een zonnetje. Zeer stabiel.
Olie lekkage
Re: Olie lekkage
Hoi Michiel,
Er zijn veel plekken waar olie uit je motor kan komen. Veel voorkomende plekken die makkelijk op te lossen zijn, is bij je verdeler, de voorkant bij je krukas en je kleppendekselpakking. Andere plekken zijn weer lastiger zoals de koppakking of bij de zuigers. Die lastige plekken lekken eigenlijk alleen tijdens het rijden, de wat makkelijkere laten ook sporen na tijdens stilstand.
Zo aan de hand van je verhaal, is het niet makkelijk op te maken waar het nou precies lekt, maar het is zeker de moeite waard om eerst iemand met kennis van zaken te laten kijken voordat je besluit de motor te gaan (laten) reviseren. Het lijkt erop alsof het met name lekt aan de voorkant van je krukas. Wanneer je verbruik echt meer is dan 1 liter per duizend kilometer moet je eigenlijk wel aan de slag ermee.
Groet,
Ree
Er zijn veel plekken waar olie uit je motor kan komen. Veel voorkomende plekken die makkelijk op te lossen zijn, is bij je verdeler, de voorkant bij je krukas en je kleppendekselpakking. Andere plekken zijn weer lastiger zoals de koppakking of bij de zuigers. Die lastige plekken lekken eigenlijk alleen tijdens het rijden, de wat makkelijkere laten ook sporen na tijdens stilstand.
Zo aan de hand van je verhaal, is het niet makkelijk op te maken waar het nou precies lekt, maar het is zeker de moeite waard om eerst iemand met kennis van zaken te laten kijken voordat je besluit de motor te gaan (laten) reviseren. Het lijkt erop alsof het met name lekt aan de voorkant van je krukas. Wanneer je verbruik echt meer is dan 1 liter per duizend kilometer moet je eigenlijk wel aan de slag ermee.
Groet,
Ree