sensor en temperatuurmeter
- John
- HY Forum Super Expert
sensor en temperatuurmeter
Mijn HY heeft een sensor voor temperatuurmeting, maar die is afgebroken. Nu heb ik een andere aangeschaft, die wel goed past en dezelfde kleur heeft, maar die geeft hetvolgende probleem: Bij het aanzetten van het contact bij koude motor springt de temperatuurmeter op 60 graden als uitgangssituatie. Mij is verteld dat er dan iets niet klopt met de "inwendige weerstand". Mijn vraag is nu: Is er een manier om mijn meter toch op de juiste uitgangspositie te krijgen. Een weerstandje ertussen ofzo. Gaarne tips of advies. Groet, John.
-
- HY Forum Super Expert
waarschijnlijk wel.
neem een potentiometer van 500 a 1000 ohm en zet die in serie, dan kan je hem fijnregelen.
Alleen klopt je schaalverdeling dan niet meer denk ik.
Je kan wel ijken door de sensor in warm water te leggen en daarvan
met een andere tempmeter de temperatuur te meten.
Probeer water van 50 80 en 90 graden indien mogelijk.
Natuurlijk kan je ook op zoek naar een andere sensor met een hogere weerstand bij 20 °C
Wat is de temperatuur van het koelwater bij een normaal bedrijf eigenlijk zo ongeveer?
neem een potentiometer van 500 a 1000 ohm en zet die in serie, dan kan je hem fijnregelen.
Alleen klopt je schaalverdeling dan niet meer denk ik.
Je kan wel ijken door de sensor in warm water te leggen en daarvan
met een andere tempmeter de temperatuur te meten.
Probeer water van 50 80 en 90 graden indien mogelijk.
Natuurlijk kan je ook op zoek naar een andere sensor met een hogere weerstand bij 20 °C
Wat is de temperatuur van het koelwater bij een normaal bedrijf eigenlijk zo ongeveer?
-
- HY Forum Super Expert
- John
- HY Forum Super Expert
Is uiteindelijk toch gelukt met een weerstand van ongeveer 500 ohm. Ik zat in het begin te knoeien met serie en parallel. Geijkt met de waterkoker. Bij kokend water geeft hij keurig 100 aan en bij koud water 20. Daartussenin zal de schaal wel onzuiver zijn, maar ik ben er heel tevreden mee. De meeste HY-ers doen het immers zonder. JOHN.
even voor de duidelijkheid:
Gaat het hier om een olie of watertemperatuursensor?
een olietemperatuur (of oliedruk?) sensor kan ik wel vinden linksvoor op de motor, maar een koelwatertemperatuursensor zie ik niet, is dit dan een originele vanuit de fabriek? en waar is deze geplaatst?
Lex
Gaat het hier om een olie of watertemperatuursensor?
een olietemperatuur (of oliedruk?) sensor kan ik wel vinden linksvoor op de motor, maar een koelwatertemperatuursensor zie ik niet, is dit dan een originele vanuit de fabriek? en waar is deze geplaatst?
Lex
citroen HY, 1979, ex Rijkspolitie
- John
- HY Forum Super Expert
Het gaat om een watertemperatuursensor, die zit zeg maar tussen de olievuldop en de benzinepomp aan de zijkant van het blok. Ik denk dat het origineel is, want een vorige eigenaar zal toch niet een gat in het motorblok zagen alleen voor een metertje. Het gaat trouwens om een van de laatstgebouwde HY's. (Oktober 1981). Groet, JOHN.
Sorry John, ik heb niets ontvangen, zou je het misschien nog een keer willen proberen?
flexmaister@hotmail.com
alvast bedankt
Lex
flexmaister@hotmail.com
alvast bedankt
Lex
citroen HY, 1979, ex Rijkspolitie
- John
- HY Forum Super Expert
Heb nog een poging gewaagd. Laat even weten of het deze keer is gelukt. Het gaat dus overduidelijk om het gele draadje. Groet, JOHN.lex schreef:Sorry John, ik heb niets ontvangen, zou je het misschien nog een keer willen proberen?
flexmaister@hotmail.com
alvast bedankt
Lex
-
- HY Forum Liefhebber
- LEiPiE
- Site Admin
- Kenteken: 44-02-XD
- Contacteer:
Voor zover ik weet heeft elke H fabrieksaf alleen een oliedruksensor (en dan nog hadden de oude misschien ook die niet).
Alle watertemperatuursensors zijn over het algemeen later geplaatst. Hetzij op de plek van een bestaande bout, hetzij dmv een nieuw gat ergens naar het watercircuit, hetzij in een van de rubberslangen (daar heb ik er eentje in zitten bijvoorbeeld).
Het dashboard heeft ook geen plek voor een watertemperatuurmetertje...
(maar goed, ik kan er naast zitten
)
Alle watertemperatuursensors zijn over het algemeen later geplaatst. Hetzij op de plek van een bestaande bout, hetzij dmv een nieuw gat ergens naar het watercircuit, hetzij in een van de rubberslangen (daar heb ik er eentje in zitten bijvoorbeeld).
Het dashboard heeft ook geen plek voor een watertemperatuurmetertje...
(maar goed, ik kan er naast zitten

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald