Olie door de carburateur?

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2672
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Olie door de carburateur?

Bericht door LEiPiE »

Er ligt olie op de plaat tussen carburateur en verdelerkap en ook langs de carburateur lijkt olie te zitten. En ik vermoed dat er ook in het luchtfilter olie zit, dat heb ik al eens eerder gezien namelijk (wellicht haal ik 'm er zo nog er af).
Iemand een idee?
Wellicht verklaard dat MurpHY's dorst en zwarte plekken op de vloer wanneer ik 'm start en het hogere olieverbruik (nog niet echt bijgehouden, zou ik eens moeten doen...).

Het is overigens een Solex carb met toerenbegrenzer en toevallig heb ik net een Zenith op de kop getikt (die moet alleen nog flink schoongemaakt worden).
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2672
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Olie door de carburateur?

Bericht door LEiPiE »

En inderdaad ook luchtfilter had weer een laagje olie er in staan... is er dan een zuigerveer op ofzo?
Tevens olie in het koelwater... koppakking is kort geleden nog vervangen :shock:
En nog wat illustraties
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
citrofielnl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 942
Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
Kenteken: 28-BL-ZK
Locatie: Didam Gld
Contacteer:

Re: Olie door de carburateur?

Bericht door citrofielnl »

Hmm, daar heb ik zo geen antwoord op. Komt er via het kleppendeksel olie in het luchtfilter dat vervolgens afdaalt naar langs de carburateur en zo verder? Laat de aansluiting bovenop je kleppendeksel olie door?

Aan de andere kant als er olie in het koelwater zit zou ik denken dat er een defecte koppakking is of dat deze niet goed is nagetrokken..

Ik roep maar wat...

gr Teun
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1536
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 9:06 pm
Contacteer:

Re: Olie door de carburateur?

Bericht door ghys »

Olie in luchtfilter kan komen door slechte zuigerveren, had mijn ami destijds ook maar zit eerder te denken aan de carteronluchting o.i.d. die bij verkeerde druk olie je luchtfilter injaagt.

Echter olie bij het koelwater is een ander verhaal. Zijn twee gesloten systemen en kruisen elkaar bij koppaking.
Overigens bedenk ik me nu....bij de voet van de carberateur zit ook een koelkanaal en buisje van carterontluchting...zou daar misschien het euvel kunnen zitten dat oliedamp door scheurtje in dat aluminium gietstuk bij de olie terecht komt.

Het is nog vroeg dus misschien zijn het suggesties die kant nog wal raken maar wie weet helpt het je bij het zoeken van de oorzaak :)
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2672
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Olie door de carburateur?

Bericht door LEiPiE »

Zou het helpen om de kopbouten nog een keer na te trekken?
Nou ja, het kan er niet slechter op worden iig.

Inlaatspruitstuk hoop ik dat ik nog een pakking van heb liggen, dan kan ik dat nakijken (toevallig sinds gisteren er ook een reserve inlaatspruitstuk bij).
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
citrofielnl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 942
Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
Kenteken: 28-BL-ZK
Locatie: Didam Gld
Contacteer:

Re: Olie door de carburateur?

Bericht door citrofielnl »

heb je nog niet nagetrokken dan nadat je even gereden hebt na de vervanging??
Joost
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 674
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:17 pm

Re: Olie door de carburateur?

Bericht door Joost »

LEiPiE schreef:Zou het helpen om de kopbouten nog een keer na te trekken?
Nou ja, het kan er niet slechter op worden iig.

Inlaatspruitstuk hoop ik dat ik nog een pakking van heb liggen, dan kan ik dat nakijken (toevallig sinds gisteren er ook een reserve inlaatspruitstuk bij).
als de koppakking nu lekt dan vrees ik dat natrekken niet meer helpt.


als de olie door de carterventilatie het luchtfilter in gaat dan heb je veel carterdruk en dus een versleten motor.
Volgens mij is het vrij eenvoudig om de carterventilatie los te pakken van het luchtfilter en in een apart reservoir op te vangen. (een oud olieflesje oid) Dan krijg je een idee of en hoeveel olie er daar door gaat.
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2672
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Olie door de carburateur?

Bericht door LEiPiE »

Ik weet niet meer zeker of ik ze toen heb nagetrokken....
Het blok heeft totaal nog geen 35000km gelopen, dus veel kan er ook niet versleten zijn, toch? Ik moet nog even in de bougiegaten spieken of er bijvoorbeeld olie op de zuigers ligt.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2672
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Olie door de carburateur?

Bericht door LEiPiE »

Nou veel theorieen gehoord dit weekend in Meerssen, uiteenlopend van koppakking tot "nou gooi dat blok maar weg".
Verbruik is nu ongeveer een liter per 100 kilometer (!)

In ieder geval: olie in je luchtfilter betekent een probleem in de druk in het carter en kleppendeksel. Een overdruk in het carter voornamelijk, waardoor bovenin de olie omhoog wordt geperst en tevens ook door elk ander kiertje dat beschikbaar is, zoals daar is een koppakking.
Daarnaast twijfel ik heel hard of ik de kop heb nagetrokken nadat ik de koppakking een tijdje terug heb vervangen, da's ook wel een aannemelijke reden van hoog oliegebruik, hoog benzinegebruik en olie in het koelwater.
Wat interessant is, is de carterontluchting die op de tractionblokken zat en later bij de H78 blokken is weggelaten. Het gat is er nog steeds. Die ontluchting zorgt voor een lagere druk in het carter maar houdt wel de olie binnenboord.

In ieder geval moet ik wat zaken gaan nalopen:
- of ik de kopbouten kan aantrekken (wat dan dus betekent dat ik die niet nagetrokken heb en vervolgens betekent dat de koppakking mogelijk als verloren beschouwd kan worden)
- zuigerveren, lastiger te checken natuurlijk, maar carter checken op stukjes veer is een optie
- compressie testen, eveneens voor de koppakkingcheck - als er nou twee een lagere compressie hebben dan issie daar tussen dus doorgeslagen bijvoorbeeld
- voortaan dikkere olie gebruiken (gebruik nu 15W40 van een tientje per 5 liter van de Action), maar dat wil ik pas als ik weet dat het niet meteen weer weg is.

Overigens: ondanks dit alles loopt ie verder als een zonnetje, geen gebok, geen startproblemen, geen geknal in de uitlaat of inlaat, etc. Zelfs met de temperaturen van vandaag heb ik het koelwater normaal op de 76-80 zien staan met een uitschieter naar 90 bij het wachten op het pontje.

Vanavond kan ik het carter er nog niet onderuit halen, heb de bus nog nodig morgen :)
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2672
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Olie door de carburateur?

Bericht door LEiPiE »

En de cijfers zijn binnen: naar Meerssen heen 1 op 7,5 en terug 1 op 7,7 !!! (liter op km)
Ik zou hieruit de hele foute conclusie kunnen trekken dat een liter olie per 100KM de bus zuiniger laat rijden...
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gebruikersavatar
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1051
Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Olie door de carburateur?

Bericht door HYvonne »

LEiPiE schreef:En de cijfers zijn binnen: naar Meerssen heen 1 op 7,5 en terug 1 op 7,7 !!! (liter op km)
Ik zou hieruit de hele foute conclusie kunnen trekken dat een liter olie per 100KM de bus zuiniger laat rijden...
weet je wel zeker dat het geen 2-takt is?
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2672
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Olie door de carburateur?

Bericht door LEiPiE »

Nou na de uitleg van Fons en Thomas lijkt me dat sterk ;)
Maar hij loopt wel verdacht goed op mengsmering.
Al had ik net het idee dat hij anders klinkt (niet slechter, maar gewoon "anders"), maar was ook maar een klein stukje. Nou gaf de peilstok ook alweer vrijwel leeg aan...

Kan er iets mis zijn met de peilstok overigens? Dat daar weinig olie aan blijft kleven ofzo?
Nou is het dat het olielampje de afgelopen tijd ook wel eens aan ging, waardoor ik er wel vanuit ga dat de olie inderdaad op was. Anders zou hij een overvol carter hebben... geen idee wat daar de effecten van zijn.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1536
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 9:06 pm
Contacteer:

Re: Olie door de carburateur?

Bericht door ghys »

....zou dit dan de eerste Bi-fuel HY zijn :P '

1 liter op 100 kilometer is behoorlijke olieconsumptie en het kan niet anders dan dat dit verdwijnt door verbranding ervan.
Heb je de compressie al eens opgemeten van de vier zuigers? Als deze te laag is mogelijk dan toch slijtage in de zuigerveren?
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2672
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Olie door de carburateur?

Bericht door LEiPiE »

Compressietest is de volgende stap (hopelijk vanavond, hopen dat de visite er niet te vroeg is).
Dat ie het verbrand is duidelijk te ruiken, doch geen blauwe walm uit de uitlaat.
Gezien dat de drupjes onder de bus nog steeds redelijk binnen de tolerantie vallen, moet ie het wel verbranden.
Heb over een week of twee tijd om het carter los te halen.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gebruikersavatar
Thomas
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 228
Lid geworden op: ma mei 23, 2011 9:31 pm
Contacteer:

Re: Olie door de carburateur?

Bericht door Thomas »

Ewald, pas op dat je het halve maantje metaal van de voorste kurkpakking afhaald, als ie er al tussen zit.

ik heb de hele boel net een beetje dicht zitten maar 450km verder hangt er toch weer een druppel onder het carter...... never ending story die oude motoren.

de hare ruikt totaal niet achter de bus dat hebben we net geprobeerd 200km+ hij rookt ook niet, maar hij lekt ook niet heel hard meer, toch durf ik niet zonder 5liter olie van huis.
ik ga nog wel de carter ventilatie aanpassen en kijken of ik hem lekdicht kan krijgen.

Grtz Thomas
Plaats reactie