laadstroom meter reageert heel langzaam.
laadstroom meter reageert heel langzaam.
onze laadstroom meter reageert nog steeds niet of nauwlijks hij gaat heeeeeelllll eeeeerrrrgggg laaaannnnggggzaaaaam omhoog.
vorig jaar zomer tot gisteren heeft ie een tijd niet gewerkt doordat de geknapte kmteller kabel de draad eraf had getikt, (de draad even gemeten en weer terug geplaatst en die zou gioed moeten zijn nu massa is ook prima,) daarvoor vorige zomer dus kwam ie maar zelden in het witte gebied maar dat duurde toen ook al heel lang. terwijl de laadspanning toch prima is met 14,7volt.
is dat normaal? ik weet niet of ie nu uberhaupt iets aangeeft want hij ligt maar stil in de onderhoek. accuspanning in rust is ook wel aardig laag trouwens 12,6v maar tijdens draaien dus 14,7 toch reageert de meter niet overtuigend.
Ik heb nu voor de zekerheid een voltmeter op het dashbord staan maar dat ziet er niet uit dus.... hoe zou dit moeten werken?
tis toch gewoon een volt meter eigenlijk? of echt een accu conditie meter en zo ja hoe werkt ie dan wel?
grtz Thomas
vorig jaar zomer tot gisteren heeft ie een tijd niet gewerkt doordat de geknapte kmteller kabel de draad eraf had getikt, (de draad even gemeten en weer terug geplaatst en die zou gioed moeten zijn nu massa is ook prima,) daarvoor vorige zomer dus kwam ie maar zelden in het witte gebied maar dat duurde toen ook al heel lang. terwijl de laadspanning toch prima is met 14,7volt.
is dat normaal? ik weet niet of ie nu uberhaupt iets aangeeft want hij ligt maar stil in de onderhoek. accuspanning in rust is ook wel aardig laag trouwens 12,6v maar tijdens draaien dus 14,7 toch reageert de meter niet overtuigend.
Ik heb nu voor de zekerheid een voltmeter op het dashbord staan maar dat ziet er niet uit dus.... hoe zou dit moeten werken?
tis toch gewoon een volt meter eigenlijk? of echt een accu conditie meter en zo ja hoe werkt ie dan wel?
grtz Thomas
Re: laadstroom meter reageert heel langzaam.
zover ik weet is het geen laadstroom meter, maar gewoon een voltmeter die parallel over de accupolen staat. Maar dat gaat wel via contactslot dus er kan her en der wat weerstand zijn.
Heb je je voltmeter over de contactjes van de originele meter gezet? Als dat zo is dan zit het met de bekabeling wel goed en zit het in de meter zelf.
De mijne is na het starten in 10sec (denk ik, nooit gemeten) tot iets boven de helft dus het kán wel werken
12,6 volt in rust lijkt me prima, de laadspanning trouwens ook.
Heb je je voltmeter over de contactjes van de originele meter gezet? Als dat zo is dan zit het met de bekabeling wel goed en zit het in de meter zelf.
De mijne is na het starten in 10sec (denk ik, nooit gemeten) tot iets boven de helft dus het kán wel werken

12,6 volt in rust lijkt me prima, de laadspanning trouwens ook.
- brammie
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 209
- Lid geworden op: ma jul 20, 2009 4:56 pm
- Kenteken: 33-AB-38
- Locatie: langweer
Re: laadstroom meter reageert heel langzaam.
noch in de hy noch in de eend (alle eenden en diane's trouwens)
heb ik ooit een voltmeter gehad die snel reageerde
het duurt altijd ff voor ze ergens heen gaan, de geneugten van het ouder worden denk ik
of een franze laissez faire werking misschien?!
heb ik ooit een voltmeter gehad die snel reageerde
het duurt altijd ff voor ze ergens heen gaan, de geneugten van het ouder worden denk ik
of een franze laissez faire werking misschien?!
http://picasaweb.google.com/bram.martsen
HY 1978, 2cv6 1980, mehari 1969, en nog vele ouwe citroen's in de familie
HY 1978, 2cv6 1980, mehari 1969, en nog vele ouwe citroen's in de familie
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: laadstroom meter reageert heel langzaam.
In al die jaren dat ik Otje (1981) berHYd heeft de laadstroommeter er altijd een eigen leven op na gehouden. Door e.e.a. een paar keer na te meten wéét ik dat de dynamo altijd ruim 12 Volt levert. Ik "doe" dus ook al 11 jaar (-/- 4 jaar restauratie, eerlijk is eerlijk ...) met dezelfde accu. Overigens levert de meter van ons AZUutje (1974) dezelfde soort streken ... pure willekeur ... of ze kent het onderscheid tussen wit, grijs en rood niet ... Waarschijnlijk worden die meters in de loop der jaren minder gevoelig en beslist trager ! En inderdaad: "Frans" hè ... dus dat "laissez faire ..." kan bèst wel eens kloppen ...


Klopt, maar het heet niet voor niets "met de franse slag ..."dus het kán wel werken



Re: laadstroom meter reageert heel langzaam.
In mijn 1969 HY zit niet eens een laadstroommeter. Ik heb hem ook nooit gemist!
Typisch Frans zo'n laadstroommeter. Zit ook in mijn in mijn C5. Op zich vind ik een laadstroomlampje voldoende. Bij de versies met een gelijkstroomdynamo kan ik me voorstellen dat je zo'n meter wilt hebben. Dat is een onderhouden gevoelig ding. Vreemd dat de oude versies geen laadstroommeter hadden, terwijl de nieuwere, met wisselstroom dynamo's wel. Misschien toch onbetrouwbaarder?
Vrijwel meteen toen ik mijn HY had, heb ik de wisselstroom dynamo vervangen door een wisselstroom dynamo met hogere capaciteit. Daarna nooit meer problemen gehad!
(mijn C5 heeft ook een motorolie niveau meter; ik weet nu waarom: olie verbruik! 1 liter op de 3000km. Geen van mijn andere/eerdere Duitse en Zweedse auto's hadden/hebben dat, maar die verbruikten dan ook vrijwel geen olie!)
Groet
Leo
Typisch Frans zo'n laadstroommeter. Zit ook in mijn in mijn C5. Op zich vind ik een laadstroomlampje voldoende. Bij de versies met een gelijkstroomdynamo kan ik me voorstellen dat je zo'n meter wilt hebben. Dat is een onderhouden gevoelig ding. Vreemd dat de oude versies geen laadstroommeter hadden, terwijl de nieuwere, met wisselstroom dynamo's wel. Misschien toch onbetrouwbaarder?
Vrijwel meteen toen ik mijn HY had, heb ik de wisselstroom dynamo vervangen door een wisselstroom dynamo met hogere capaciteit. Daarna nooit meer problemen gehad!
(mijn C5 heeft ook een motorolie niveau meter; ik weet nu waarom: olie verbruik! 1 liter op de 3000km. Geen van mijn andere/eerdere Duitse en Zweedse auto's hadden/hebben dat, maar die verbruikten dan ook vrijwel geen olie!)
Groet
Leo
HY rijder sinds 1995.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: laadstroom meter reageert heel langzaam.
Is toch leuk, zo lekker langzaam. de wereld draait al snel genoeg rond
. maar 9 van de 10 keer wil het helpen als je alle contacten een langsloopt. Beetje opschuren en inspuiten. bij mijn eend werkten de stekkertjes als weerstanden, zo warm werden ze. best link eigenlijk.

Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Re: laadstroom meter reageert heel langzaam.
nou die reageert dus helemaal niet meer! ook niet langzaam, meter ligt voor dood in de linker hoek. nu lelijke plastic multimeter op het dashbord hangen.
hij heeft het vorig jaar heel even gedaan,
heb de stekkers schoon gemaakt, en nagemeten, er staat keurig 14,2 volt op staionair, en 14,7 bij toerental >2000rpm.
ik wil nog wel ff een nieuwe regelaar monteren want de spanning lootp heel af en toe aardig op, dat deed ie vorig jaar vakantie ook af en toe zelfs naar 15,2 volt.
wie heeft er wel eens een accuconditiemeter gefixt? en vooral hoe krijg je hem open?
Grtz Thomas
hij heeft het vorig jaar heel even gedaan,
heb de stekkers schoon gemaakt, en nagemeten, er staat keurig 14,2 volt op staionair, en 14,7 bij toerental >2000rpm.
ik wil nog wel ff een nieuwe regelaar monteren want de spanning lootp heel af en toe aardig op, dat deed ie vorig jaar vakantie ook af en toe zelfs naar 15,2 volt.
wie heeft er wel eens een accuconditiemeter gefixt? en vooral hoe krijg je hem open?
Grtz Thomas
Re: laadstroom meter reageert heel langzaam.
Bedoel je de spanningsregelaar? Ik heb alleen foto's van mijn trax bij de hand, maar het is dezelfde regelaar.


Er zitten twee moeren waarmee je de boven- en de onderspanning af kan stellen. Het afstellen van de bovenspanning moet op 3000 toeren en niet meer zijn dan 14v.
Je kan ook voor een elektronische spanningsregelaar kiezen. Kost je vier tientjes, dan ben je van dit brakke ding af.
Ree


Er zitten twee moeren waarmee je de boven- en de onderspanning af kan stellen. Het afstellen van de bovenspanning moet op 3000 toeren en niet meer zijn dan 14v.
Je kan ook voor een elektronische spanningsregelaar kiezen. Kost je vier tientjes, dan ben je van dit brakke ding af.
Ree
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: laadstroom meter reageert heel langzaam.
ach Thomas ... zolang die "spanning" de HY betreft is er nix aan de hand ...want de spanning lootp heel af en toe aardig op, dat deed ie vorig jaar vakantie ook af en toe ...

... wordt al een beetje ánders als de koperdraden zwart beginnen te kleuren ... Maar: mee ééns ! Alle contacten en (verbindings-)stekkertjes een keer nalopen en blank maken ...bij mijn eend werkten de stekkertjes als weerstanden, zo warm werden ze
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Re: laadstroom meter reageert heel langzaam.
Nee Ree het ging om de conditie meter in het dashbordje, maar je spannings regelaar verhaal is ook wel interesant, je zegt dat er een electrische is voor 40euro? waar is dat, Geert heeft er ook 1 in de shop staan voor 25 euro, is dat ook OK?
ik heb overigens al niet meer die originele erop zitten geloof ik. het hele laad systeem lag over hoop toen ik de bus kocht. omdat iemand er een accu tussenuit had gesloopt. ik weet niet waar mijn regelaar vanaf komt maar origineel is ie geloof ik niet.
ik zal nog wel ff checken wat ie doet met een massa kabel extra op de dynamo, tis een grote oxidatie bende dus wellicht zit ik op een heel verkeerde plek te zoeken.
dus nogmaals wie heeft er wel eens een accu conditie meter open gehad?
ik heb overigens al niet meer die originele erop zitten geloof ik. het hele laad systeem lag over hoop toen ik de bus kocht. omdat iemand er een accu tussenuit had gesloopt. ik weet niet waar mijn regelaar vanaf komt maar origineel is ie geloof ik niet.
ik zal nog wel ff checken wat ie doet met een massa kabel extra op de dynamo, tis een grote oxidatie bende dus wellicht zit ik op een heel verkeerde plek te zoeken.
dus nogmaals wie heeft er wel eens een accu conditie meter open gehad?
Re: laadstroom meter reageert heel langzaam.
Die van Geert is ongetwijfeld okay. De meeste op de markt hebben geen extra uitgang om het controlelampje aan te sturen, maar die bij Geert vast wel.
Van dat metertje in je dash heb ik geen verstand...
Van dat metertje in je dash heb ik geen verstand...
Re: laadstroom meter reageert heel langzaam.
bestel zo bij geert een nieuwe regelaar, en knoop een seperate - kabel aan de dynamo.
we gaan het meemaken!
thanx iig Ree!
Grtz Thomas
we gaan het meemaken!
thanx iig Ree!
Grtz Thomas