Huishoudaccu
- John
- HY Forum Super Expert
Huishoudaccu
In mijn bus zit een 70 AH startaccu en een scheidingsrealais waar 70A op staat. Nu wil ik een huishoudaccu plaatsen. Ik neem aan dat de beste optie een tractie of gel-accu is, die maximaal 70 AH is. Heb ik hierin gelijk, of is het beter wat lager te gaan zitten. Ik weet namelijk niet welke invloed het heeft op het functioneren van de dynamo. Kan die te zwaar belast worden bij een verkeerde keuze? Het betreft een bus uit 1981 met de originele dynamo. Gaarne tips en/of uitleg. Groet JOHN.
Re: Huishoudaccu
Die 70A op het relais heeft betrekking op hoeveel stroom je dynamo mag leveren, niet op de capaciteit van je HH accu. Je hoeft je geen zorgen te maken dat je dynamo meer dan 70A gaat leveren, ongeacht de capaciteit van de HHaccu. Je mag dus best een 100Ah accu eraan hangen.John schreef:In mijn bus zit een 70 AH startaccu en een scheidingsrealais waar 70A op staat. Nu wil ik een huishoudaccu plaatsen. Ik neem aan dat de beste optie een tractie of gel-accu is, die maximaal 70 AH is. Heb ik hierin gelijk, of is het beter wat lager te gaan zitten. Ik weet namelijk niet welke invloed het heeft op het functioneren van de dynamo. Kan die te zwaar belast worden bij een verkeerde keuze? Het betreft een bus uit 1981 met de originele dynamo. Gaarne tips en/of uitleg. Groet JOHN.
Ga een beetje na hoeveel stroom je denkt nodig te hebben (maw: hoeveel wil je verbruiken tussen twee lange ritten door). Over het algemeen is het goedkoper om een standaard accu wat vaker te vervangen dan een gelaccu te kopen.
Heel veel informatie over dit onderwerp is te vinden op het camperforum: http://www.camperforum.nl/ even zoeken onder electronica, techniek of zelfbouw.
Groet,
Ree