Kleppen stellen

Veel gestelde vragen en antwoorden over de HY.

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2672
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Kleppen stellen

Bericht door LEiPiE »

NB: nog niet definitief

Je hoort het vaak genoeg en het is ook een belangrijk deel van het motoronderhoud: het stellen van de kleppen.

Een uitleg van de verbrandingsmotor gaat iets te ver voor dit stuk, zie bijvoorbeeld Wikipedia (nl) of voor animatie hier (en/de).

De kleppen staan standaard dicht en worden door de tuimelaars open geduwd, dat is iets wat wel handig is om duidelijk te hebben.

Bij een standaard H72 en H78 blok zitten de inlaatkleppen aan de rechterkant, bij de carburateur en de uitlaatkleppen aan de kant van het uitlaatspruitstuk. De oudere Tractionblokken hebben de kleppen allemaal aan 1 kant in de volgorde uit in in uit uit in in uit.

Het is van belang dat de kleppen goed sluiten, want als ze dat niet doen, dan kunnen ze verkregen hitte bij de ontbranding niet kwijt. En dat is waar klepspeling komt kijken, om er zeker van te zijn dat de kleppen echt dicht gaan (daar zorgt de veer voor), moet de tuimelaar een gepaste afstand hebben van de klep in ruststand. Die afstand heet de klepspeling.
Klepspeling is op zichzelf dus geen probleem!

Het gaat er om dat deze optimaal is. Te krap en de kleppen kunnen verbranden, te ruim en er treedt vermogensverlies op omdat het gas/luchtmengsel al door de uitlaat verdwijnt voor het ontbrandt.

Het 'stellen' van de kleppen behelst dus het er voor zorgen dat de ruimte tussen tuimelaar en klep - de klepspeling dus - is zoals door de fabrikant voorgeschreven.

Hoe doe je dat nu?
  • laat de motor een kwartiertje warm lopen, de motor moet niet heet zijn, een koelwatertemperatuur van zo'n 65 graden is mooi
  • zoek ondertussen voelermaatjes van maat 0.20mm en 0.25mm, een platte ringsleutel 10 en een dikke platte schroevendraaier
  • koppel het kleine slangetje van klepdeksel naar luchtfilter los
  • maak de bougiekabels los van de bougies
  • verwijder eventueel de bougies
  • verwijder de twee moeren en ringen die het klepdeksel vast houden
  • verwijder het klepdeksel
  • check dat het contact uit staat
  • draai met de slinger net zo lang tot je een uitlaatkleptuimelaar een klep open ziet drukken, draai zo ver dat hij net weer terug gaat of totdat hij dicht is en de tegenoverliggende inlaatklep open gaat *
  • kijk welke cilinder het is, makkelijkste: is het een buitenste (1 en 4), dan kun je andere buitenste stellen, is het een binnenste (2-3), dan kun je de andere binnenste stellen.
  • check eerst even of je voelermaatje (0.20 voor de inlaat, 0.25 voor de uitlaat) toevallig al goed past, je moet 'm er met een lichte weerstand tussen tuimelaar en klep door kunnen halen
  • zo ja: mooi, door naar de volgende :D
  • zo nee: draai met ringsleutel de borgmoer een kwart/halve slag los
  • draai met de schroevendraaier de stelschroef zo dat de voelermaat wat weerstand heeft
  • hou nu je schroevendraaier goed in die positie en draai de borgmoer vast met de ringsleutel
  • controleer of je voelermaat nog steeds wat weerstand heeft
  • vloek, scheld, haal adem en doe het nog een keer :mrgreen:
  • heb je uitlaat en inlaat gedaan, draai dan met de slinger de motor weer wat verder tot de volgende inlaatklep opent en weer gaat sluiten
* dat laatste is het punt dat de 'cilinder op tuimelen staat', zoals je vaak tegenkomt

Hier een mooie beschrijving van een Tractionrijder
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Plaats reactie