onze 1e "echte" vakantie met onze HY

Dat prachtige plekje diep in de Provence of die heftige klapband, vertel alles.

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Tusele
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 76
Lid geworden op: vr jun 10, 2011 12:49 pm

onze 1e "echte" vakantie met onze HY

Bericht door Tusele »

We zijn terug van onze 1e reis !!!Het was erg geslaagd op meerdere fronten.

- Ruim 2300 km afgelegd zonder grote technische problemen
- De relatie met onze HY verder uitgebouwd (qua kennis en vertrouwen :-) )
- Veel leuke steden/plaatsen/dingen gezien, wat met een tentvakantie nooit gelukt was in deze tijd
- Op mooie plaatsen gestaan met de camper
- Superweer gehad..eigenlijk nooit regen overdag muv een paar spetters en zelfs 2 stranddagen.
- Heerlijk rustig getoured over de binnenwegen
- Genoten van de reacties van mensen
- En!!! De geleende reserveband van Teun NIET nodig gehad :-)

Wat vragen aan de ervaringsdeskundigen.-Wat is jullie olie/brandstofverbruik?

Onze route:
Alkmaar, bourtanghe, lübeck (leuke stad!), Hamburg, (schier)eiland Usedom, Stettin(polen), het eiland Rügen, Hamburg en retour Alkmaar

Wat kentallen:
Olieverbruik lag tussen 1 L op 250 en 400 km
Gasverbruik lag tussen 1 op 5,2 en 7,6 km

De technische "uitdagingen" onderweg
*Mechanisch
Een raar ratelend geluid toen we bijna in Stettin aankwamen. NA wat zoeken/kijken bleek het de bougiekabel te zijn die teruggegeleden was uit een kabeldoorvoer die tegen de achterkant van de ventilator kwam. Met tie-wrap engineering opgelost.
*Startproblemen.
Eerst dachten we accu plat..vreemd, want we hadden er een nieuwe ingezet voor vertrek. bijschakelen van de accu voor interieurverbruik en hij startte prima. bij volgende stop accu doorgemeten met acculader. Geeft aan:..Toch weer moeite met starten(lees: paar keer startknop moeten indrukken voordat startmotor loopt) Dashboard losgehaald. Schakelaar ingesprayd met contactspray. In 1x starten de 2-3 keer daarna. Vervolgens aantal keer startmoment waarbij we een aantal keren de startknop in moesten drukken..Na laatste overnachting...niets...plat...schakelaar klikt, relais klikt..maar starten ho-maar! Geprobeerd te starten met de zwengel van de krik (na demonteren van bumper dmv loshalen 4 bouten)..niet gelukt.
Dus toch maar de ANWB gebeld..2 uur wachttijd voordat ADAC er kon zijn. Ondertussen zijn we gaan doorzoeken en vonden we de koperen ring die het contact maakt in het relais half verbrand(?) was. Ring iets gedraaid..en "et voilá" zonder problemen starten! Dus de ANWB weer afgebeld :-)

Aanraders qua bezienswaardigheden/staanplaatsen op de route zijn:
- Vesting bourtange
- Stadcentrum van Lübeck. Erg mooi om rond te lopen en een leuk poppentheater museum
- Camping Stover strand bij Drage vlakbij Hamburg. Voor 11 eur per nacht een supermooie plek langs een strandje aan de Elbe met een restaurant waar je voor een prikkie goed eet met mega-ijscoupes als toetje en met kind-vriendelijke bediening
- Festland-Hamburg dinobad- http://www.baederland.de/bad/festland.php
- Camping am Strand in Ükeritz op (Schier)eiland Usedom. Geen strak geregiseerde plekken. Lekker "rommelig" alles doorelkaar in het bos met veel niet-standaard campeermiddelen. Dus geen rijtjeshuis-op-de-camping-gevoel :-)
- Rügen de Stortebecker festspiele
- de lokale camping in Wolin-Polen. Erg basic maar voor 1-2 nachten een superplek in de natuur, aan het strand met een grote kampvuurplaats. Gezellig worstjes bakken bij het kampvuur samen met de dorpelingen van het dorpje. En dat voor het schokkende bedrag van wel 4,50EUR per nacht.

De leukste reacties
- Verongelijkte "patsers" die met hun megacampers minder bekijks hadden op de camping dan wij met onze HY
- Vrachtwagenchauffeur bijrijders die heeeeel verbaasd kijken als ze 2 vrouwen zien in een HY (we waren met vrienden op pad en we wisselden nog wel eens van chauffeur/bijrijder combi)
- Uit het raam hangende chauffeurs met mobieltjes bij vertrek vanaf een parkeerplaats
- Op een heel campingveld staat 's ochtends iedereen op van hun stoeltjes, stopt waarmee ze bezig zijn bij ons vertrek
- Verbaasde toeschouwers bij een lastige draaimaneuvre incl hellingproef achteruit waarbij een dame achter het stuur zit en er toch wel een "beetje" oliedamp wolken onstonden :-)
- Assistentie van een helicoptermonteur bij ons startprobleem..ons relais zag er qua binnenwerk hetzelfde uit als van heli's waaraan hij sleutelt

Ik zal binnenkort wat foto's uploaden en hier linken.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2940
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: onze 1e "echte" vakantie met onze HY

Bericht door Ree »

Mooi dat jullie vakantie zo goed bevallen is en dat HY zich goed gedragen heeft. Op vakantie gaan met zo'n busje geeft de vakantie inderdaad een extra dimensie.

Op benzine verbruikt een HY normaal gesproken altijd 1:8, tenzij je alleen maar in de stad rijdt. Op LPG is je verbruik hoger. 1:7,6 is heel mooi op LPG, maar onder de 1:6,5 is echt niet de bedoeling tenzij je alleen maar korte ritjes maakt.

Je olieverbruik is eigenlijk ook veel te hoog. 1 liter op 1000 km is nog wel acceptabel, daaronder moet je toch wel gaan nadenken wat je eraan gaat doen.
Tusele
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 76
Lid geworden op: vr jun 10, 2011 12:49 pm

Re: onze 1e "echte" vakantie met onze HY

Bericht door Tusele »

Ree schreef:Op benzine verbruikt een HY normaal gesproken altijd 1:8, tenzij je alleen maar in de stad rijdt. Op LPG is je verbruik hoger. 1:7,6 is heel mooi op LPG, maar onder de 1:6,5 is echt niet de bedoeling tenzij je alleen maar korte ritjes maakt.
Die hoge verbruiken waren bij heuvelachtig gebied

Ree schreef:Je olieverbruik is eigenlijk ook veel te hoog. 1 liter op 1000 km is nog wel acceptabel, daaronder moet je toch wel gaan nadenken wat je eraan gaat doen.
Dank voor de info...we gaan eens denken..Fijn om een beetje gevoel te krijgen wat normaal is voor een oldtimer.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2940
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: onze 1e "echte" vakantie met onze HY

Bericht door Ree »

Ook in de bergen rijd ik altijd 1:8 (op benzine)
citrofielnl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 942
Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
Kenteken: 28-BL-ZK
Locatie: Didam Gld
Contacteer:

Re: onze 1e "echte" vakantie met onze HY

Bericht door citrofielnl »

Ik rij ook rond 1 op 8 a 1 op 8,5. Moet wel zeggen dat dat net als Ree een korte bus is.

qua olie verbruik ik vrijwel niks, dat wat ik verlies lek ik.

gr teun
rodeHY
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 311
Lid geworden op: di mei 16, 2006 10:46 pm
Locatie: Terherne

Re: onze 1e "echte" vakantie met onze HY

Bericht door rodeHY »

Tusele schreef: Ondertussen zijn we gaan doorzoeken en vonden we de koperen ring die het contact maakt in het relais half verbrand(?) was. Ring iets gedraaid..en "et voilá" zonder problemen starten!
Heb ik ook gehad. Bijkomend probleem: de behuizing brokkelde steeds verder af. Uiteindelijk het originele startrelais vervangen door een universeel startrelais. Kosten: twaalf euro vijftig...
(Toen ook maar ff wat kabels vervangen, die werden ook een beetje krokant.)

Leuk om te lezen dat de vakantie zo goed is bevallen!
Gebruikersavatar
Kiesbrink
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 67
Lid geworden op: za dec 15, 2007 2:28 pm
Kenteken: SP-55-SZ
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: onze 1e "echte" vakantie met onze HY

Bericht door Kiesbrink »

ook onze bus is best zuinig in gebruik 1:9 bij een snelheid van ongeveer 90 op de teller.

1 ltr olie op 2600 km gaat best goed.

gr Gerrit en Marjolein
Gerrit Kiesbrink http://www.gerrit-hy.nl
Leo
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 263
Lid geworden op: di aug 12, 2003 7:43 pm
Locatie: Haarlem

Re: onze 1e "echte" vakantie met onze HY

Bericht door Leo »

Dit jaar al ruim 3000km op LPG gereden. :D

2 vakanties naar Frankrijk. Geen enkele rijdende HY tegengekomen. HY liep als een zonnetje. Enige probleempje was losschieten van het gasstangetje bij carburateur. Het metalen klemmetje dat het op zijn plek moest houden was verdwenen. Tot mijn verbazing gaat de gasklep dan volledig open! Volgas dus. Kon door de LPG schakelaar makkelijk de brandstoftoevoer stoppen. Met tie-rap en elastiek binnen een paar minuten gerepareerd.

Op LPG rij ik 1 op 6 a 6,5. Rij meestal rond de 90km/ uur. Veel N-wegen.

Verbruik zou misschien iets lager kunnen. Ik denk er aan om de LPG regelaar met labda sonde van 123 te kopen. Maar deze is redelijk prijzig, en geeft misschien voor de HY niet te veel voordelen.

Heeft iemand hier ervaring mee? http://www.123ignition.nl/id/53.html.

Olie verbruik (lekkage) is minder dan 1 op 4000. Maar de monitor is dan ook slechts enkele tienduizenden kilometers terug gereviseerd.

Groeten

Leo
HY rijder sinds 1995.
Plaats reactie