4 de versnelling
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma mei 09, 2011 3:48 pm
- Locatie: Losser
- Contacteer:
4 de versnelling
Hallo ,
vandaag op de boeskool ( feest in Oldenzaal) iemand tegen het lijf gelopen die nog een zg 4de versnelling had liggen die je achter de versnellingsbak kunt plakken .
iemand toevallig een plaatje hiervan of het bestaan hiervan weet?
Greetzz Henk.
vandaag op de boeskool ( feest in Oldenzaal) iemand tegen het lijf gelopen die nog een zg 4de versnelling had liggen die je achter de versnellingsbak kunt plakken .
iemand toevallig een plaatje hiervan of het bestaan hiervan weet?
Greetzz Henk.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 942
- Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Locatie: Didam Gld
- Contacteer:
Re: 4 de versnelling
Ik ken het wel voor de traction avant, daarvoor is het door meerdere leveranciers als accessoire verkocht. maar draait dus verkeerd. voor de hy ken ik het niet, maar wel interessant!
gr teun
gr teun
Re: 4 de versnelling
Klinkt interessant en scheelt een hoop aanpassingen bij het monteren van een andere bak uit andere niet nader te noemen bus.
Misschien een idee dit setje te reproduceren? Uiteraard als het werkt en past op een HY Bak.
Misschien een idee dit setje te reproduceren? Uiteraard als het werkt en past op een HY Bak.
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: 4 de versnelling
Heb ditzelfde verhaal pasgeleden óók al eens gehoord en gezien, maar dan voor/bij een Engelse Oldtimer (ben even kwijt wèlk merk het betrof ...). Werd een toetervormig (ca 30 cm lang) supplement achteraan de versnellingsbak gezet hetgeen de 4e versnelling behelsde. Dit was destijds dus niet standaard, maar optioneel. Echter zou iets dergelijks bij een HY betekenen dat er een flink gat in de carrosserie-koker achter het blok moet worden gefabriceerd om hiervoor ruimte te creëren (àls er al een dergelijke versnellingsconstructie zou bestaan ...).
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Re: 4 de versnelling
Een aanschroefbare extra versnelling? Wordt hier een elektrisch bediende overdrive mee bedoeld? Die zitten doorgaans op de uitgaande as van de versnellingsbak. Lijkt mij voor onze HY's helaas onmogelijk.
Wat mij betreft zou een 3 versnellingen bak met betere overbrengingen beter zijn. Nu is de stap tussen 2 en 3 te groot. Een overdrive, of veel andere overbrenging in de hoogste versnelling (minder toeren bij een bepaalde snelheid.) blijft een droom. Maar naar mijn idee alleen mogelijk met een krachtiger motor. Maar dan ook met schijfremmen, stuurbekrachtiging, etc.
Voorlopig berust ik maar in de huidige prestaties.
Groeten
Leo
Wat mij betreft zou een 3 versnellingen bak met betere overbrengingen beter zijn. Nu is de stap tussen 2 en 3 te groot. Een overdrive, of veel andere overbrenging in de hoogste versnelling (minder toeren bij een bepaalde snelheid.) blijft een droom. Maar naar mijn idee alleen mogelijk met een krachtiger motor. Maar dan ook met schijfremmen, stuurbekrachtiging, etc.
Voorlopig berust ik maar in de huidige prestaties.

Groeten
Leo
HY rijder sinds 1995.
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
- Locatie: Zuid-Limburg
Re: 4 de versnelling
ik denk dat je het van mij hebt gehoord toen ik bij jou was en net mijn gereviseerde overdrive (want zo heet deze toeter) had opgehaald. deze zit in mijn Volvo Amazon en is dus echt een 5de (electrisch ingeschakelde) versnelling. heb je dus niets aan bij de HY want de ruimte tussen 2de en 3de versnelling blijft te groot.Otje schreef:Heb ditzelfde verhaal pasgeleden óók al eens gehoord en gezien, maar dan voor/bij een Engelse Oldtimer (ben even kwijt wèlk merk het betrof ...).
Re: 4 de versnelling
Voor landrovers hebben ze ook overdrives die je achterop schroeft. Hoe dat precies werkt weet ik eigenlijk niet, je moet ook wat weghalen van de bestaande bak.
Tussen 2 en 3 is het verschil groot bij HY dat klopt, maar toch zou mijn blok een 4e versnelling nog wel aan kunnen. Voor comfortabel rijden mag hij best wat minder toeren maken, zeker als ik met een lege bus rij kan hij dat best aan.
Tussen 2 en 3 is het verschil groot bij HY dat klopt, maar toch zou mijn blok een 4e versnelling nog wel aan kunnen. Voor comfortabel rijden mag hij best wat minder toeren maken, zeker als ik met een lege bus rij kan hij dat best aan.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma mei 09, 2011 3:48 pm
- Locatie: Losser
- Contacteer:
Re: 4 de versnelling
op zich idd wel interessant , zal eens kijken of ik de persoon kan achterhalen en een foto kan plaatsen van het geheel.
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: 4 de versnelling
Jacques: klopt, maar heb onlangs zo'n zelfde constructie - maar dán dus Engels - óók mogen aanschouwen. Betrof inderdaad een soort "overdrive".ik denk dat je het van mij hebt gehoord
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
- Locatie: Zuid-Limburg
Re: 4 de versnelling
In mijn Volvo gaat het om dezelfde Engelse overdrive. Deze is van de Engelse firma Laycock de Normanville en werd toegepast in vele Engelse sportauto's in de jaren 60 en 70. Bijvoorbeeld in de MGB, Austin Healey en vele andere.Otje schreef:klopt, maar heb onlangs zo'n zelfde constructie - maar dán dus Engels - óók mogen aanschouwen
Als je wil weten hoe eea werkt, KLIK dan HIER
Als je wil weten hoe eea uitziet, KLIK dan HIER
Re: 4 de versnelling
Dat is niet zomaar een eenvoudig opsetstukje. Dat was ook te mooi om waar te zijn maar ben benieuwd naar de foto's Neortic.
Re: 4 de versnelling
Deze heb ik op mijn landrover, zat er al op toen ik hem kocht:
http://www.landrover.net/overdrive/
er moet dus een tandwiel uit de bak gehaald worden en dan kan de overdrive erachter op. Die positie is bij Landrover tevens de aansluiting voor een PTO, dat heeft een HY natuurlijk niet.
Ik gebruik de mijne trouwens nooit want hij maakt veel herrie en trekt hem eigenlijk niet niet door de grote wielen.
http://www.landrover.net/overdrive/
er moet dus een tandwiel uit de bak gehaald worden en dan kan de overdrive erachter op. Die positie is bij Landrover tevens de aansluiting voor een PTO, dat heeft een HY natuurlijk niet.
Ik gebruik de mijne trouwens nooit want hij maakt veel herrie en trekt hem eigenlijk niet niet door de grote wielen.
Re: 4 de versnelling
Hier trouwens het verhaal van iemand die een langere overbrengverhouding op zijn bak heeft gezet:
http://forum.andre-citroen-club.de/show ... begedanken
en
http://forum.andre-citroen-club.de/show ... 6-Getriebe...
http://forum.andre-citroen-club.de/show ... begedanken
en
http://forum.andre-citroen-club.de/show ... 6-Getriebe...
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2672
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: 4 de versnelling
Als iemand dat een beetje kan samenvatten voor de niet-Duitssprekenden 
Ik krijg er van mee dat door tandwielen te wijzigen de overbrengingsverhouding beter wordt en je zo een lager toerental hebt bij dezelfde snelheid c.q. sneller kunt rijden bij hetzelfde toerental.
Is me alleen niet helemaal duidelijk of ook de 2e versnelling anders wordt, lijkt me wel noodzakelijk, anders moet je wel erg lang in z'n twee in de herrie rijden

Ik krijg er van mee dat door tandwielen te wijzigen de overbrengingsverhouding beter wordt en je zo een lager toerental hebt bij dezelfde snelheid c.q. sneller kunt rijden bij hetzelfde toerental.
Is me alleen niet helemaal duidelijk of ook de 2e versnelling anders wordt, lijkt me wel noodzakelijk, anders moet je wel erg lang in z'n twee in de herrie rijden

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Re: 4 de versnelling
Wat een leuke link.
Onze oosterbuur heeft uitgedokterd, dat de uitgaande overbrenging van de versnellingsbak naar het pignonwiel van het differentieel gewijzigd kan worden door 2 tandwielen te wisselen. Daar schijnt een aparte set voor te zijn (Y5, terwijl Y4 normaal is).
Zelf heeft hij een set gemaakt met tandwielen van 22 en 23 tanden, wat hem prima bevalt en die hij Y6 noemt. Hij rijdt 95 met normaal lawaai en 1:10 verbruik en heeft een maximum van 120 met teveel lawaai.
Hieronder het toerental van de motor bij 90 km/u en diverse overbrengingen:
Y4 (original) 90km/h = aua 4500 ca.
Y5 (original 22 auf 25 zänchen) 90km/h = 3900 u/min
Y6 (nachbau 23 auf 24 zähne) 90km/h = 3550 u/min
Y7 (nachbau 24 auf 23 zähne) 90km/h = 3270 u/min
Y8 (y5 umgedreht 25 auf 22) 90km/h = 3000 u/min
Y7 en Y8 zijn (nog) theoretisch, want niet uitgeprobeerd.
Y9 zou de normale originele overbrenging zijn, die omgedraaid wordt, maar die schijnt qua ruimte niet mogelijk te zijn.
Met de wisseling van deze tandwielen blijven de onderlinge overbrengingsverhoudingen van de versnellingen in de bak gelijk, dus aan het wiel veranderen alle versnellingen een gelijk percentage.
Groet van Lex
Onze oosterbuur heeft uitgedokterd, dat de uitgaande overbrenging van de versnellingsbak naar het pignonwiel van het differentieel gewijzigd kan worden door 2 tandwielen te wisselen. Daar schijnt een aparte set voor te zijn (Y5, terwijl Y4 normaal is).
Zelf heeft hij een set gemaakt met tandwielen van 22 en 23 tanden, wat hem prima bevalt en die hij Y6 noemt. Hij rijdt 95 met normaal lawaai en 1:10 verbruik en heeft een maximum van 120 met teveel lawaai.
Hieronder het toerental van de motor bij 90 km/u en diverse overbrengingen:
Y4 (original) 90km/h = aua 4500 ca.
Y5 (original 22 auf 25 zänchen) 90km/h = 3900 u/min
Y6 (nachbau 23 auf 24 zähne) 90km/h = 3550 u/min
Y7 (nachbau 24 auf 23 zähne) 90km/h = 3270 u/min
Y8 (y5 umgedreht 25 auf 22) 90km/h = 3000 u/min
Y7 en Y8 zijn (nog) theoretisch, want niet uitgeprobeerd.
Y9 zou de normale originele overbrenging zijn, die omgedraaid wordt, maar die schijnt qua ruimte niet mogelijk te zijn.
Met de wisseling van deze tandwielen blijven de onderlinge overbrengingsverhoudingen van de versnellingen in de bak gelijk, dus aan het wiel veranderen alle versnellingen een gelijk percentage.
Groet van Lex
Beter gaande dan mooi en staande