Ik heb voor haar net gekochte 1971HY camper, 3 H78 motoren staan, alle 3 zijn ze kapot, en ik ben inmiddels een aardig eind op weg om een lopend blok samen te stellen uit alle beschikbare onderdelen.
1ste blok wat in HY zat is helemaal gaar: (blok met oude versie carter ontluchting)
kop kapot doordat stukje van zuiger 1 een dansje heeft gemaakt,
zuiger 4 is gesmolten doordat de bovenste ring er niet meer is
3 cylinder wanden met hele diepe groeven.
koppakking eruit gereden, 3 liter water in het carter
carter verder helemaal vol met stukjes puin.
deze motor heeft de vorige eigenaar van HY laten staan bij de franse grens en dat verbaasd me helemaal niets

Voordeel: gek genoeg een compleet onbeschadigde cylinderbus met zuiger etc etc uit kunnen halen vandaag
2de blok: slechte motor nieuwe versie met PCV ("positive carter ventilation")
zwaar mishandeld en bijna nooit olie ververst
zware sludge opbouw in de kleppentrein
door gebrek smering een drijfstang bigend vast geslagen om de krukas en toen gebroken (klang klang enz enz)
kop gietsel is netjes maar tuimelaars allemaal gaar 5 kleppen zijn gestopt met draaien dus de stelen zijn ingeslagen door de tuimelaars.
niet meer bruikbaar dus helaas, wel extra zentith vanaf gehaald dus toch iets goeds
3de blok: gezond blok, nieuwe versie PCV
wat helaas is weggezet met water op zuiger3 dus de bus helemaal naar de knoppen. dit blokje heeft van allemaal het minste gelopen, de kleppendeksel was schoon van binnen, en het kleine asje wat op de waterdeksel van de kop zit voor het gaspedaal armpje is helemaal niet versleten er zit nagenoeg geen speling op dat ding, die heeft dus niet gek veel gedraait of is heel goed onderhouden.
ik heb nu dus 1 gezond blokje met een kapotte bus en zuiger3, die er morgen uitgehaald moeten worden, en heb uit het originele blok een complete set van dezelfde cylinder kunnen redden echter is van deze zuiger de bovenste zuiger veer kapot.
Ik wil die bus en zuiger in dat blok zetten maar dan moet ik de cylinders opnieuw van kruispatroon voorzien door te honen, dat heb ik nog nooit gedaan maar ik heb wel aardig gereedschap en machines staan, waaronder een 1,80 hoge frees/boor kombinatie, de uitslag van de pinole is groot zat (18cm) en ik kan het toerental traploos regelen. Op de kruistafel het blok zetten en dan netjes uit centreren onder de pinole as.
volgens mij kan ik hier met een hoonsteen best aardig op werken. maar dat heb ik dus nog nooit gedaan. ALLE TIPS ZIJN WELKOM!!! Ik wil het wel graag zelf doen.
wat voor stenen gebruik je normaal hiervoor?
Ook mis ik nu van de ene cylinderbus het flinterdunne voetpakkingkje wat onder de bus ligt, moet ik deze gebruiken of kan ik ook toe met vloeibare pakking, zoals gebruikt op de site flyingHy? Ik heb dan namelijk 3 bussen met en 1 bus zonder dit papiertje, maar dat is zo dun dat een laagje hylomar dat waarschijnlijk wel vervangen kan. zit dit pakkingtje ook in de standaard €125 kostende pakkingset van bvb citroworld?
Ik meet als de ander motor morgen open licht de krukastappen even na met mijn meetklokje. Als die niet ovaal zijn laat ik lekker niets slijpen en gooi ik er gewoon nieuwe lagerschalen op,
Ik heb overigens een kop kunnen redden en mijn werkplaats-assistent (lees: schoonpapa) heeft een set kleppen weer helemaal schoon gemaakt op het draaibankje vandaag. Alle klepstelen zijn exact gelijk tussen 2 motoren dus ik heb de kleppen die in de verroeste cylinder zaten verruild voor die van een andere kop. Nameten van de klepstelen = alles parralel op 8.91mm dat lijkt me wel OK. Nieuwe steel rubbers erop en dan zou het weer redelijk lekvrij moeten zijn.
De sluiting van de kleppen is niet meer je van het, maar ik slijp die dingen altijd al met de hand weer in de zitting en dat gaat tot nu toe altijd goed.
Verbaasde me erover dat bij alle koppen de ingeslepen rand maar zo smal is, terwijl er vlees zat in de zitting en klep is en stelruimte ook genoeg hebt. Waarom niet iets dieper geslepen dan slijten ze lang zo snel niet hol uit.
resume van mijn prangende vragen:
zien jullie dit als een plan dat zou gaan lukken?
Hoe krijg je de leidingen van de oliepomp los?
waarvoor dient de stel/punt-bout in de zijkant van het blok ter hoogte van de verticale oliepomp/ontsteking-as? ik krijg de oliepomp er met geen mogelijkheid af, ik doe dus iets verkeerd.
Tuimelaarassen zijn ovaal maar deze zijn bij alle 3 de motoren op dezelfde manier ovaal: vervangen?
waar zou je je onderdelen halen? Paar euro meer is niet erg mits goede service
voetpakking cylinderbus gebruiken ja of nee zo ja waar haal ik die vandaan?
honen cylinder wat voor hoonsteen? (grit noemen ze dat geloof ik?)
heeft iemand nog een fatsoenlijke ruilmotor staan?
revisie motoren van 3000 euro vind ik echt te duur. voor dat geld (en ervaring in de kitcar wereld) bouw ik er ook een moderne motor op een renault NG3 5 bakje in. Of is dat vloeken in de kerk hier???
Vriendelijke groeten Thomas…… en Vivian (<-- aanstichter van alles!)