H78 blokje samenstellen en opbouwen, mijn vragen.

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thomas
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 228
Lid geworden op: ma mei 23, 2011 9:31 pm
Contacteer:

H78 blokje samenstellen en opbouwen, mijn vragen.

Bericht door Thomas »

Hallo allemaal,

Ik heb voor haar net gekochte 1971HY camper, 3 H78 motoren staan, alle 3 zijn ze kapot, en ik ben inmiddels een aardig eind op weg om een lopend blok samen te stellen uit alle beschikbare onderdelen.

1ste blok wat in HY zat is helemaal gaar: (blok met oude versie carter ontluchting)
kop kapot doordat stukje van zuiger 1 een dansje heeft gemaakt,
zuiger 4 is gesmolten doordat de bovenste ring er niet meer is
3 cylinder wanden met hele diepe groeven.
koppakking eruit gereden, 3 liter water in het carter
carter verder helemaal vol met stukjes puin.
deze motor heeft de vorige eigenaar van HY laten staan bij de franse grens en dat verbaasd me helemaal niets :-( doorrijden met iets kapots is best zonde.
Voordeel: gek genoeg een compleet onbeschadigde cylinderbus met zuiger etc etc uit kunnen halen vandaag

2de blok: slechte motor nieuwe versie met PCV ("positive carter ventilation")
zwaar mishandeld en bijna nooit olie ververst
zware sludge opbouw in de kleppentrein
door gebrek smering een drijfstang bigend vast geslagen om de krukas en toen gebroken (klang klang enz enz)
kop gietsel is netjes maar tuimelaars allemaal gaar 5 kleppen zijn gestopt met draaien dus de stelen zijn ingeslagen door de tuimelaars.
niet meer bruikbaar dus helaas, wel extra zentith vanaf gehaald dus toch iets goeds

3de blok: gezond blok, nieuwe versie PCV
wat helaas is weggezet met water op zuiger3 dus de bus helemaal naar de knoppen. dit blokje heeft van allemaal het minste gelopen, de kleppendeksel was schoon van binnen, en het kleine asje wat op de waterdeksel van de kop zit voor het gaspedaal armpje is helemaal niet versleten er zit nagenoeg geen speling op dat ding, die heeft dus niet gek veel gedraait of is heel goed onderhouden.

ik heb nu dus 1 gezond blokje met een kapotte bus en zuiger3, die er morgen uitgehaald moeten worden, en heb uit het originele blok een complete set van dezelfde cylinder kunnen redden echter is van deze zuiger de bovenste zuiger veer kapot.
Ik wil die bus en zuiger in dat blok zetten maar dan moet ik de cylinders opnieuw van kruispatroon voorzien door te honen, dat heb ik nog nooit gedaan maar ik heb wel aardig gereedschap en machines staan, waaronder een 1,80 hoge frees/boor kombinatie, de uitslag van de pinole is groot zat (18cm) en ik kan het toerental traploos regelen. Op de kruistafel het blok zetten en dan netjes uit centreren onder de pinole as.
volgens mij kan ik hier met een hoonsteen best aardig op werken. maar dat heb ik dus nog nooit gedaan. ALLE TIPS ZIJN WELKOM!!! Ik wil het wel graag zelf doen.
wat voor stenen gebruik je normaal hiervoor?

Ook mis ik nu van de ene cylinderbus het flinterdunne voetpakkingkje wat onder de bus ligt, moet ik deze gebruiken of kan ik ook toe met vloeibare pakking, zoals gebruikt op de site flyingHy? Ik heb dan namelijk 3 bussen met en 1 bus zonder dit papiertje, maar dat is zo dun dat een laagje hylomar dat waarschijnlijk wel vervangen kan. zit dit pakkingtje ook in de standaard €125 kostende pakkingset van bvb citroworld?

Ik meet als de ander motor morgen open licht de krukastappen even na met mijn meetklokje. Als die niet ovaal zijn laat ik lekker niets slijpen en gooi ik er gewoon nieuwe lagerschalen op,

Ik heb overigens een kop kunnen redden en mijn werkplaats-assistent (lees: schoonpapa) heeft een set kleppen weer helemaal schoon gemaakt op het draaibankje vandaag. Alle klepstelen zijn exact gelijk tussen 2 motoren dus ik heb de kleppen die in de verroeste cylinder zaten verruild voor die van een andere kop. Nameten van de klepstelen = alles parralel op 8.91mm dat lijkt me wel OK. Nieuwe steel rubbers erop en dan zou het weer redelijk lekvrij moeten zijn.
De sluiting van de kleppen is niet meer je van het, maar ik slijp die dingen altijd al met de hand weer in de zitting en dat gaat tot nu toe altijd goed.
Verbaasde me erover dat bij alle koppen de ingeslepen rand maar zo smal is, terwijl er vlees zat in de zitting en klep is en stelruimte ook genoeg hebt. Waarom niet iets dieper geslepen dan slijten ze lang zo snel niet hol uit.

resume van mijn prangende vragen:
zien jullie dit als een plan dat zou gaan lukken?
Hoe krijg je de leidingen van de oliepomp los?
waarvoor dient de stel/punt-bout in de zijkant van het blok ter hoogte van de verticale oliepomp/ontsteking-as? ik krijg de oliepomp er met geen mogelijkheid af, ik doe dus iets verkeerd.
Tuimelaarassen zijn ovaal maar deze zijn bij alle 3 de motoren op dezelfde manier ovaal: vervangen?
waar zou je je onderdelen halen? Paar euro meer is niet erg mits goede service
voetpakking cylinderbus gebruiken ja of nee zo ja waar haal ik die vandaan?
honen cylinder wat voor hoonsteen? (grit noemen ze dat geloof ik?)
heeft iemand nog een fatsoenlijke ruilmotor staan?

revisie motoren van 3000 euro vind ik echt te duur. voor dat geld (en ervaring in de kitcar wereld) bouw ik er ook een moderne motor op een renault NG3 5 bakje in. Of is dat vloeken in de kerk hier???

Vriendelijke groeten Thomas…… en Vivian (<-- aanstichter van alles!)
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2672
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: H78 blokje samenstellen en opbouwen, mijn vragen.

Bericht door LEiPiE »

Onderdelen: Citroen HY Team heeft dus zoals in het voorsteltopic genoemd een eigen magazijn met hele schappelijke prijzen, ook gereviseerde blokken (weet even niet meer hoeveel wel maar in ieder geval minder dan 3000 euro).
HY Team moet je dan wel lid van worden, maar dat is gezien wat je nog uit moet geven niets ;)

En zoals je al had ontdekt: Citroworld, is ook een topper (is hier ook op het forum aanwezig, citroheeze).

Overige vragen weet ik zo niet, ik heb wel ooit nieuwe zuigers in een blok gezet, maar niks gehoond enzo :D
Volgens mij zou je de voetpakking ook door een koffiefilter kunnen vervangen misschien, ik heb mijne sowieso nog weer op maat moeten knippen en alles lekker met vloeibare pakking vast gezet. Om 1000km later het hele blok weg te kunnen zetten na een vastgeslagen klepsteel (zie een van m'n vele topics ;)).
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gebruikersavatar
Thomas
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 228
Lid geworden op: ma mei 23, 2011 9:31 pm
Contacteer:

Re: H78 blokje samenstellen en opbouwen, mijn vragen.

Bericht door Thomas »

hoi allemaal,

@leipie: hoe kwam je aan de voetpakking die je op maat hebt geknipt? of was dat geheel eigenbouw/knipsel? zo ja waarvan precies? mijn koffie filters zijn niet groot genoeg hihi. (senseo)

Ik heb vandaag de goede reserve motor uit elkaar gebouwd,
en ben iets raars tegen gekomen:
de bigend lagertappen zijn nog helemaal rond, en gaaf, het enige miniscule krasje wat ik zie is op cyl2 precies op het oliepunt, dus daar maak ik me niet zo'n zorgen om.
al dit doet dus vermoeden dat de motor redelijk weinig kilometers heeft gemaakt.
MAAR!
de distributie ketting is zo slap dat ie af en toe de binnekant van de deksel heeft geraakt zitten zelfs slijtsporen op. deze speling is niet normaal en zou garant moeten staan voor een enorme kilometer stand wat bijna onmogelijk is. hebben meer mensen dat?
morgen even kijken naar de beide andere blokken (als de dop46 binnen is tenminste) als ik een set kan vinden met minder dan 18mm ketting-speling (9mm uit de hartlijn zet ik die lekker over).

verder de oliepomp uitgebouwd, speciale dop-26 gemaakt voor de borgmoer van de olie leiding, daarna met nylon hamer de hele pomp eruit getikt. deksel eraf en nagemeten JIPPIE die is nog helemaal ok. ligt nu in zij geheel in de parts washer schoon te worden.
daarna de zuigers van de 3 nog goede cylinders getrokken om de zuigerveren te controleren, die zijn allemaal nog goed, jammer eigenlijk want ik moet vanwege de kapotte van de ruil zuiger toch een hele nieuwe set bestellen..... nou ja als dat de uitkomst is, haal ik de hoonsteen door alle cylinders heen en vervang ik prefab alle zuigerveren. Dingen breken schijnbaar toch al heel snel met als gevolg gesmolten zuigers, dus kan geen kwaad.

Verder de verroeste cylinderbus met zuiger en al (muurvast gerot) uit het blok getikt, ding viel er zowat uit. Voetpakking nog heel maar ook vast op het onderblok dus er waarschijnlijk niet heel uit te krijgen.

Nog eens goed doorgelezen op het aantal gebroken uitlaat kleppen hier, en besloten dat het veiliger is om de kleppen te vervangen, er zitten best hitte sporen op de plek waar de steel gaat uitbollen, en dat is de heetste plek van de klep dus linke soep. De inlaat kleppen heb ik als set van 4 en die zijn nog als nieuw kwa vorm.
Vraagje: op verschillende plaatjes van uitlaatkleppen komt ik modellen tegen met 3 groefjes waar de veer-schotel-schalmpjes horen, mijn kleppen hebben net als normaal een enkele lange groef. Vanwaar dit verschil, of klopt dat plaatje van de onderdelen leveranciers niet? Zal citroworld en het HY-team magazijn eens een mail sturen. Vivian word daar soweiso lid

morgen is er weer een dag. Hoofdlagerkappen eraf, krukas eruit bouwen, andere blokken checken voor distributie spullen, en dan de oliegallerij open maken, zag trouwens dat dat bouten zijn ipv vrieddopjes WAT HANDIG!!!

Oh ja ik beloof dat ik wat foto’s ga maken.

Groetjes Thomas en Viev
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2672
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: H78 blokje samenstellen en opbouwen, mijn vragen.

Bericht door LEiPiE »

Ik denk dat ik die pakkingen ook bij Citroworld vandaan heb, maar of ze ook in het pakkingen-pakket zaten. Wel waren ze dus net iets te groot, wat vreemd is aangezien de HY78 de grootste zuigers heeft al...
Zal kijken of ik het nog kan nazoeken, maar denk dat je beter Geert direct kunt vragen ;)
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gebruikersavatar
Thomas
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 228
Lid geworden op: ma mei 23, 2011 9:31 pm
Contacteer:

Re: H78 blokje samenstellen en opbouwen, mijn vragen.

Bericht door Thomas »

Geert gemaild,

ga zaterdag naar hem toe en dan haal ik een lopende motor bij hem op om het acute probleem op te lossen, en een set voetpakkingen zodat ik ook met revisie van deze verder kan.

ga dan met de lopende naar de APK, en als die gedaan is dan kunnen we iig weer rijden, de extra motor die nu op de bok staat reviseer ik dan zelf. alles vandaag veilig gesteld en opgeborgen.

grtz Thomas
Plaats reactie