Vrijloop en differentieel
-
- HY Forum Expert
- Berichten: 132
- Lid geworden op: wo mar 11, 2009 11:26 am
- Kenteken: 20-MB-45
- Locatie: Mussel
- Contacteer:
Vrijloop en differentieel
Een vraag.
Ik heb het rechter voorwiel van de bus van de grond gekrikt. Als ik nu de versnellingsbak in z'n 'Vrij' zet en geef vervolgens een draai aan het wiel (rechtsom, dus vooruit) dan gaat het wiel op een gegeven moment zwaarder lopen tot het moment dat ie helemaal niet meer rond wil draaien. Als ik vervolgens het wiel linksom draai, gaat dat overigens geheel probleemloos en kan ik het wiel 'eindeloos' doordraaien.
Heeft e.e.a. met de werking van het differentieel te maken of is hier wat anders aan de hand ? (overigens de linkerzijde van de bus idem dito).
Ik heb het rechter voorwiel van de bus van de grond gekrikt. Als ik nu de versnellingsbak in z'n 'Vrij' zet en geef vervolgens een draai aan het wiel (rechtsom, dus vooruit) dan gaat het wiel op een gegeven moment zwaarder lopen tot het moment dat ie helemaal niet meer rond wil draaien. Als ik vervolgens het wiel linksom draai, gaat dat overigens geheel probleemloos en kan ik het wiel 'eindeloos' doordraaien.
Heeft e.e.a. met de werking van het differentieel te maken of is hier wat anders aan de hand ? (overigens de linkerzijde van de bus idem dito).
-
- HY Forum Expert
- Berichten: 112
- Lid geworden op: wo mei 16, 2007 4:37 pm
- Kenteken: NV-12-ZR
- Locatie: barneveld
Re: Vrijloop en differentieel
Hoi Wim,
Dit is voor mij wel een heel vreemd verhaal,dit zou betekenen dat op het moment dat je rijdt en je de versnelling in zijn vrij zet problemen moet hebben.
Heb je het ook op het moment dat je het wiel onder de arm opkrik?
Ik kan mij voorstellen dat wanneer het wiel helemaal naar beneden hangt er iets niet goed in je diff. zit.
Wellicht een verkeerde afstelling van je diff.,hoort uitgelijnt te zijn en de aandraaimomenten komen ook redelijk nauwkeurig.
Zie werkplaats handboek.
Groeten Willem.
Dit is voor mij wel een heel vreemd verhaal,dit zou betekenen dat op het moment dat je rijdt en je de versnelling in zijn vrij zet problemen moet hebben.
Heb je het ook op het moment dat je het wiel onder de arm opkrik?
Ik kan mij voorstellen dat wanneer het wiel helemaal naar beneden hangt er iets niet goed in je diff. zit.
Wellicht een verkeerde afstelling van je diff.,hoort uitgelijnt te zijn en de aandraaimomenten komen ook redelijk nauwkeurig.
Zie werkplaats handboek.
Groeten Willem.
La tête dans les nuages
HY78 bj 69 verlengt en op LPG.
zonnegeel.
Lid van ANWB maar ook van het HY Team en Le Camion.
HY78 bj 69 verlengt en op LPG.
zonnegeel.
Lid van ANWB maar ook van het HY Team en Le Camion.
-
- HY Forum Expert
- Berichten: 132
- Lid geworden op: wo mar 11, 2009 11:26 am
- Kenteken: 20-MB-45
- Locatie: Mussel
- Contacteer:
Re: Vrijloop en differentieel
De bus staat op een assteun, een garagekrik onder de arm (om het wiel vrij van de grond te krijgen). Wellicht hoeft e.e.a.niets met het differentieel te maken te hebben natuurlijk (misschien dat er met de remmen iets niet helemaal lekker loopt) maar wel frappant dat het beide zijden betreft, én het feit dat ie het alleen draaiend naar één richting doet, en niet andersom. 

-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
Re: Vrijloop en differentieel
Het doet me aan de aandrijfassen denken,die nu in een ongebruikelijke stand komen
Re: Vrijloop en differentieel
een open differentieel kan dat nooit doen tenzij beide planeet tandwieltjes kapot zijn en helemaal vast zitten dan zou ie echter helemaal niet meer kunnen bewegen ook niet een beetje.
als het klopt wat je zegt zou je nooit rollend een bocht om kunnen omdat het diff niet in staat zou zijn om het verschil in omloop snelheid van beide voorwielen op te vangen. als je hierdoorheen zou "douwen" zou dit of heel veel wielslip of zelfs enorm harde klappen in de tandwieltrein moeten geven, doordat de tanden over elkaar heen schieten, en JA dat kan echt, in een gietstuk van bak of diffhuis en de assen daarin zit alsnog genoeg rek/elastisiteit om dit voor elkaar te krijgen. vooral in de 4x4 wereld is dit een bekend verschijnsel als de boel al wat meer op zijn lazer heeft gehad.
ik denk niet dat je in je bak hoeft te zoeken, maar heb geen idee waar wel. de aandrijfassen lijkt me ook niet, die willen rond of niet, je kunt je wiel toch minimaal 1 maal helemaal rond krijgen???
succes, ik ben erg benieuwd.
grtz Thomas
als het klopt wat je zegt zou je nooit rollend een bocht om kunnen omdat het diff niet in staat zou zijn om het verschil in omloop snelheid van beide voorwielen op te vangen. als je hierdoorheen zou "douwen" zou dit of heel veel wielslip of zelfs enorm harde klappen in de tandwieltrein moeten geven, doordat de tanden over elkaar heen schieten, en JA dat kan echt, in een gietstuk van bak of diffhuis en de assen daarin zit alsnog genoeg rek/elastisiteit om dit voor elkaar te krijgen. vooral in de 4x4 wereld is dit een bekend verschijnsel als de boel al wat meer op zijn lazer heeft gehad.
ik denk niet dat je in je bak hoeft te zoeken, maar heb geen idee waar wel. de aandrijfassen lijkt me ook niet, die willen rond of niet, je kunt je wiel toch minimaal 1 maal helemaal rond krijgen???
succes, ik ben erg benieuwd.
grtz Thomas
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 600
- Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
- Kenteken: 75-YB-34
- Locatie: Baarn
Re: Vrijloop en differentieel
Heren,
Ik heb een dergelijke ervaring.
Mijn bus hangt op een brug. De remtrommels 'hangen' vrij, het gewicht van de wielen is eraf.
Als ik 'vooruit' draai gaat de helft van de slag soepel en de tweede helft heel zwaar, steeds hetzelfde patroon, maar wel steeds zwaarder.
Ik heb niet de ervaring dat het na een aantal slagen helemaal niet meer wil.
'Achteruit' is geen probleem.
Ik dacht eerst aan het 'pakken' van de remschoen, maar als ik me goed herinner hoe die zitten, dan zou dat alleen kunnen bij het achteruit draaien...
Mijn volgende gedachte was, er is iets met de versnellingsbak, dus die moet nagekeken worden. nu ik het stukje van Thomas lees twijfel ik daar ook weer aan.
Eerst maar de trommels eraf en de remschoenen verwijderen en dan nog eens proberen.
Ik ben ook benieuwd of iemand weet wat dit is.
Groeten, Ferry
Ik heb een dergelijke ervaring.
Mijn bus hangt op een brug. De remtrommels 'hangen' vrij, het gewicht van de wielen is eraf.
Als ik 'vooruit' draai gaat de helft van de slag soepel en de tweede helft heel zwaar, steeds hetzelfde patroon, maar wel steeds zwaarder.
Ik heb niet de ervaring dat het na een aantal slagen helemaal niet meer wil.
'Achteruit' is geen probleem.
Ik dacht eerst aan het 'pakken' van de remschoen, maar als ik me goed herinner hoe die zitten, dan zou dat alleen kunnen bij het achteruit draaien...
Mijn volgende gedachte was, er is iets met de versnellingsbak, dus die moet nagekeken worden. nu ik het stukje van Thomas lees twijfel ik daar ook weer aan.
Eerst maar de trommels eraf en de remschoenen verwijderen en dan nog eens proberen.
Ik ben ook benieuwd of iemand weet wat dit is.
Groeten, Ferry
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
-
- HY Forum Expert
- Berichten: 132
- Lid geworden op: wo mar 11, 2009 11:26 am
- Kenteken: 20-MB-45
- Locatie: Mussel
- Contacteer:
Re: Vrijloop en differentieel
Ik heb inderdaad nu ook níet het idee dat het in de versnellingsbak zit. Ik heb, voordat dit 'euvel' zich aandiende wat werkzaamheden aan beide voorremmen verricht. Wellicht zit daar iets niet helemaa lekker. Ik zal binnenkort beide trommels óók nog eens verwijderen; waarschijnlijk komt er dan wat aan het licht.
Wordt vervolgd...
Wordt vervolgd...
- brammie
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 209
- Lid geworden op: ma jul 20, 2009 4:56 pm
- Kenteken: 33-AB-38
- Locatie: langweer
Re: Vrijloop en differentieel
vertel dat ook eens tegen de 3 diffs van mijn samurai die ik afgelopen jaar stuk gereden heb in de challengeThomas schreef: doordat de tanden over elkaar heen schieten, en JA dat kan echt, in een gietstuk van bak of diffhuis en de assen daarin zit alsnog genoeg rek/elastisiteit om dit voor elkaar te krijgen. vooral in de 4x4 wereld is dit een bekend verschijnsel als de boel al wat meer op zijn lazer heeft gehad.
grtz Thomas
misschien breken er dan wat minder R&P's

tanden die over elkaar schieten in een diff betekend dat hij niet goed afgesteld is
het ring en pignonwiel moeten met micrometers gesteld worden en moet dus geen mm. speling in zitten
dit rijd overigens ook voor geen meter
het lijkt me logischer dat het diff 1 kant op is ingesleten
als je het wiel dan met de hand vooruit draaid komen de achterkanten van de tandwielen tegen elkaar en dat kan een spanning opleveren die draaien tegen gaat
ik leg het geloof ik moeilijker uit dan het is maar als je vragen hebt stel ze

http://picasaweb.google.com/bram.martsen
HY 1978, 2cv6 1980, mehari 1969, en nog vele ouwe citroen's in de familie
HY 1978, 2cv6 1980, mehari 1969, en nog vele ouwe citroen's in de familie
Re: Vrijloop en differentieel
beetje laat antwoord brammie, maareuh die ervaring deel ik met een samurai die krengen breken gewoon geheel naar de pleuris en komen in stukken de klok weer uit.
een jeep cherokee knarst met een beetje slechte afstelling ( lees slijtage) vrolijk een hele dag over elkaar heen voordat ie knal zegt.
HY geen idee en geen behoefte het uit te proberen.
wat je overigens zegt over het rug aan rug wrijven van de tandwielen in het dif lijkt me sterk, dit zou een constant gevoel van wrijving moeten geven tenzij er radiale speling op de tandwielen zit, nou dan is je bak echt gaar dus maakt dat ook niet meer uit.
het zou natuurlijk wel een heel slechte plek in een wiellager kunnen wezen. het kapotte wiellager wat vorige week uit "haar" bus kwam kon je precies aan zien op welke punten het lager een tijd stil had gestaan. als je hiervan een aantal nog diepere groeven van op een rij hebt kan iig het maar op een beperkt deel van de draai wrijving verklaren.
wat ik nog steeds niet thuis kan brengen is het steeds zwaarder gaan lopen.
zijn er dan wellicht to differentielen geweest met een sper inrichting erin???
grtz Thomas
een jeep cherokee knarst met een beetje slechte afstelling ( lees slijtage) vrolijk een hele dag over elkaar heen voordat ie knal zegt.
HY geen idee en geen behoefte het uit te proberen.
wat je overigens zegt over het rug aan rug wrijven van de tandwielen in het dif lijkt me sterk, dit zou een constant gevoel van wrijving moeten geven tenzij er radiale speling op de tandwielen zit, nou dan is je bak echt gaar dus maakt dat ook niet meer uit.
het zou natuurlijk wel een heel slechte plek in een wiellager kunnen wezen. het kapotte wiellager wat vorige week uit "haar" bus kwam kon je precies aan zien op welke punten het lager een tijd stil had gestaan. als je hiervan een aantal nog diepere groeven van op een rij hebt kan iig het maar op een beperkt deel van de draai wrijving verklaren.
wat ik nog steeds niet thuis kan brengen is het steeds zwaarder gaan lopen.
zijn er dan wellicht to differentielen geweest met een sper inrichting erin???
grtz Thomas
Re: Vrijloop en differentieel
Een zelfde 'probleem' heb ik gehad na het stellen van de remmen. Uiteindelijk bleek me, dat een van de handrem-hefbomen door een ietsje slepende remschoen wat bewoog en de andere hefboom iets meenam. Die laatste bleef staan omdat hij niet voldoende vrij in zijn lagering bewoog. Advies: remmen terugstellen en beide handremhefbomen flink bewegen onder toediening van kruipolie op de draaiplek. Dan weer afstellen van de remschoen.
Ik moest uiteindelijk de zaak losmaken om de hefbomen echt goed lopend te krijgen. Overigens hoeft dit tijdens het rijden geen probleem op te leveren, mits het niet te erg wordt; dus op zijn minst in de gaten houden.
Groetjes van Lex
Ik moest uiteindelijk de zaak losmaken om de hefbomen echt goed lopend te krijgen. Overigens hoeft dit tijdens het rijden geen probleem op te leveren, mits het niet te erg wordt; dus op zijn minst in de gaten houden.
Groetjes van Lex
Beter gaande dan mooi en staande