er komen knallen uit de uitlaat

Moderators: LEiPiE, Le Camion

merdy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

er komen knallen uit de uitlaat

Bericht door merdy »

als ik op de motor af rem, dan komen er flinke knallen uit de uitlaat, zou dit de ontsteking zijn, ik merk er tijdens het rijden niets van, en de motor draai netjes.

rob. :wink:
Para-Plu
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Kenteken: DR-47-09
Contacteer:

Re: er komen knallen uit de uitlaat

Bericht door Para-Plu »

Hebben wij soms ook een beetje.. is toch vet man! lekker zo houden!!! :D
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Voor een knal heb je onverbrande benzine en zuurstof nodig.

Een goede ontsteking voorkomt onverbrande benzine.

Een luchtdichte uitlaat voorkomt de tweede.

Bij afremmen op de motor kan er best een roffeltje zijn, maar knallen is echt niet goed...

Tijd om je ontsteking af te stellen, dus!
Para-Plu
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Kenteken: DR-47-09
Contacteer:

Bericht door Para-Plu »

Zo rob dat was je 400ste bericht! Lekker poffertjes knaller :lol:
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Otje »

Hey Rob
Otje knalt er al zo'n jaar of tien op los, vooral als de moter goed heet is en ik langdurig op de moter afrem ... heeft zelfs al eens een gescheurde demper opgeleverd ... :wink:
Is overigens kenmerkend voor de HY, die roffels, maar zodra het echte GROTE knallen worden ben ik het met Raymond eens, Ontsteking een keertje nakijken, misschien eens bougies vervangen ? Uitlaat eens nalopen op lekkage ?

Overigens Paul: "ben jij DIE VAN DE STATISTIEKEN ..."? :lol:
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

MurpHY knalt er ook nog wel eens op los, de Cauberg afrijden was erg indrukwekkend zeg maar. Vorig jaar in Ruinerwold is uiteindelijk ook mijn demper uitelkaar geknald (gat ter grootte van m'n vuist aan de zijkant...) en daar ben ik niet echt blij mee :D
Oplossingen zijn al genoemd: perfect afstellen (is me nog niet gelukt) en volledig luchtdicht krijgen van de uitlaat (bij mij tot nu toe ook niet echt gelukt en als ik er in de buurt kwam dan was 't na wat keren rijden wel weer losgerammeld).

Wat in ieder geval wel handig is, is om te ontdekken waar de knallen plaatsvinden.
Makkelijkste is een rondje rijden zodat de motor warm is en daarna laten lopen, vloerplaten er uit en gas vol in trappen en direct los laten. Eventueel vol in, los, vol in en dan helemaal los.
Dat gaf bij mij op een gegeven moment steekvlammen bij de aansluiting op het spruitstuk. Meteen duidelijk waar het probleem toen zat ;)
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
citrofielnl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Kenteken: 28-BL-ZK
Contacteer:

Bericht door citrofielnl »

En even een rondje kleppen stellen. Verrassend wat dat in deze context kan doen :-) Verder inderdaad wat Ree zegt.
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door HYvonne »

....en dan help ik je hopen dat er niet een haarfijn scheurtje in je uitlaatspruitstuk zit, want dan zijn het stuk voor stuk dure knallen!
Zo'n scheurtje zit meestal net in het midden van het spruitstuk.
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Boudewijn »

Oplossing:
Berg af motor uit en gaaaaaaaaaaaaaaaaaan

scheelt ook brandstof, en lekker rustig dat het is (qua geluid dan, zelf wordt je er minder rustig van :lol: .
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Helaas...

In de versnelling draait de brandstofpomp gewoon door. Je weet echter 100% zeker dat er geen vonk zal zijn, de knallen zullen dus alleen maar heftiger worden. Tenzij je niet op de motor afremt, maar daar kan je met lopende motor ook voor kiezen.
citrofielnl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Volgens mij is geen vonk, geen knal en als de vlotter de toevoer afsluit................ En om echt snel genezen te zijn van zo'n actie stel ik voor om in zijn vrij naar beneden te gaan :twisted:
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Boudewijn »

Ik weet niet 100% zeker dat er geen vonken zijn hoor. Die gaan gewoon door anders zou je motor namelijk afslaan. Volgens mij kunnen knallen vooral optreden bij bergafwaarts rijden doordat er wat onverbrande benzine in de uitlaat komt. Als die dan valse lucht trekt komt er zuurstof bij en verbrand de benzine alsnog met een knal in de uitlaat.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Otje »

Oplossing: Berg af motor uit en gaaaaaaaaaaaaaaaaaan
En om echt snel genezen te zijn van zo'n actie stel ik voor om in zijn vrij naar beneden te gaan
Klopt héééélemaal ! Ben je van al die kleine knalletjes af ! Alleen ... die GROTE knal uiteindelijk daar beneden ... (tenzij je natuurlijk de opgedane ervaringen van de afgelopen remmencursus bij Ben Boortman in praktijk hebt gebracht en jouw bus maximaal optimaal remt ...).
Maar ... ik heb de éne auteur van deez' quotes aldaar niet mogen waarnemen; de andere weliswaar wèl ... maar met "verdacht schone handen" ... :mrgreen:
Dus Rob: gewoon "óverheen lezen" hè ... en toch de "serieuze" raadgevingen eens gaan opvolgen ... :lol: :lol: :lol:
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
citrofielnl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Boudewijn schreef:Ik weet niet 100% zeker dat er geen vonken zijn hoor. Die gaan gewoon door anders zou je motor namelijk afslaan.
Maar je schreef toch: motor uit. Dat is toch een vorm van afslaan zou je denken. :D
CeesKromhout
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Kenteken: AM-54-01

Bericht door CeesKromhout »

Ik heb een oudere HY ( 1962) , met Traction motor en bij mij heeft het 'knallen" in de uitlaat niet alleén met het afstellen van de ontsteking te maken, maar óok met het luchtfilter. Als ik het deksel té vast op het luchtfilter schroef ( bij mij een vleugelmoertje) dan druk ik waarschijnlijk het niet orginele "retro" filter te ver in .
Ik snap het óok niet helemaal, want de sproeier wordt apart ingesteld.............maar het is gewoon zo........HY met karakter ??
Plaats reactie