Carburateur vervangen
-
- HY Forum Grootmeester
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Contacteer:
Carburateur vervangen
Zo, vandaag mijn carburateur vervangen door een andere. Weliswaar gebuikt, maar in beduidend betere staat dan de mijne. Laat ik het zo zeggen: de mijne had hier en daar wat speling op de assen. De 'nieuwe' niet. Starten, lopen en rijden! Scheelt me ook in de topsnelheid. Nu zit er een Solex op zoals standaard op de 78 blokken zat, met toerenbegrenzer. Origineel zat er bij mij een 32 BIC op, een eenvoudiger model zonder bijvoorbeeld toerenbegrenzing.
Montage was trouwens niet een kwestie van overprikken. Choke komt nu van de voorkant, was van de achterkant. Ook de hoogte blijkt anders te zijn. Scheelt ten opzichte van mijn oorspronkelijke zeker 2 cm (nu hoger). Tapeinden op inlaatspruitstuk bleken ook een stuk te hoog, waardoor de carburateur niet op de pakking kwam. Ik zal eens kijken of mijn luchtfilterhuis dus ook een andere aansluiting heeft dan 'normaal', aangezien deze nu ruim boven de steun aan de waterpompzijde uitsteekt.
en nog kijken wat het met het verbruik doet.
gr Teun
Montage was trouwens niet een kwestie van overprikken. Choke komt nu van de voorkant, was van de achterkant. Ook de hoogte blijkt anders te zijn. Scheelt ten opzichte van mijn oorspronkelijke zeker 2 cm (nu hoger). Tapeinden op inlaatspruitstuk bleken ook een stuk te hoog, waardoor de carburateur niet op de pakking kwam. Ik zal eens kijken of mijn luchtfilterhuis dus ook een andere aansluiting heeft dan 'normaal', aangezien deze nu ruim boven de steun aan de waterpompzijde uitsteekt.
en nog kijken wat het met het verbruik doet.
gr Teun
- Para-Plu
- HY Forum Grootmeester
- Kenteken: DR-47-09
- Contacteer:
Re: Carburateur vervangen
Geslaagde klus zo te horen! Wat is er nu verbeterd? alleen de topsnelheid, ook al zit er nu toch een begrenzer op.
-
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Niet alleen dat. De bus reageert nu ook zoals het hoort op de choke, was altijd maar wat zoeken. En hij loopt net even mooier rond stationair.
Gr Teun
Gr Teun
- Para-Plu
- HY Forum Grootmeester
- Kenteken: DR-47-09
- Contacteer:
Tof, dat klinkt goed, kom binnenkort eens luisteren
.

-
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Doen!
gr Teun
gr Teun
-
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Misschien kun je mij dan nu ook gewoon bijhouden
.

Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
-
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Reken er niet op, het blijft een H72 he. Hoewel ik vandaag de teller wel in het rood kreeg, maar dat is mij mij al rond de 95 km per uur op de klok. En da's weer ca 88 echte km.
Ach, kom je van tot rust
Ach, kom je van tot rust

- LEiPiE
- Site Admin
- Kenteken: 44-02-XD
- Contacteer:
Nou ja, kun je mij in ieder geval bijhouden 
Hoe kom jij bij de achterste moer?
Ik gebruik er zelf een krom gebogen sleutel 12/13 voor (ik heb ook een setje 12 + 13 dat voorheen 1 sleutel was, maar van het "buigen of barsten" voor het laatste koos dus).
En uiteraard zonder kleppendeksel, anders is het helemaal niet te doen

Hoe kom jij bij de achterste moer?
Ik gebruik er zelf een krom gebogen sleutel 12/13 voor (ik heb ook een setje 12 + 13 dat voorheen 1 sleutel was, maar van het "buigen of barsten" voor het laatste koos dus).
En uiteraard zonder kleppendeksel, anders is het helemaal niet te doen

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Precies zoals je zegt Ewald. Met een gebogen steeksleutel. Mijn originele carburateur kon ik met een rechte sleutel losmaken omdat daar geen begrenzer zit. Nu heb ik een mooie 12-13 in s-vorm. En inderdaad wel kleppendeksel er af.
gr Teun
gr Teun
Dat klinkt goed! Zo zie je maar weer dat je ook een HY op relatief eenvoudige wijze kan tunen
Snelheid is niet belangrijkste maar een beter lopende bus wel
Ik heb in het archief ...lees kist met vekregen onderdelen ook nog ergens een caberateur liggen met toerenbegrenser van later type. Ga er zelf ook eens mee vogelen als ik er aan toe ben.

Snelheid is niet belangrijkste maar een beter lopende bus wel

Ik heb in het archief ...lees kist met vekregen onderdelen ook nog ergens een caberateur liggen met toerenbegrenser van later type. Ga er zelf ook eens mee vogelen als ik er aan toe ben.
Laatst gewijzigd door ghys op ma feb 14, 2011 6:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Tijd voor een topic pimp my ride 

-
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
vergeet naast het schoonmaken niet om de voet te vlakken. goede kans dat die krom is.ghys schreef: Ik heb in het archief ...lees kist met vekregen onderdelen ook nog ergens een caberateur liggen met toerenbegrenser van later type. Ga er zelf ook eens mee vogelen als ik er aan toe ben.
Schoonmaken is sowieso nodig en grondig ook..zit onder het stof, vet en ..ja wat meer eigenlijk.
De caberateurvoet is een goede. Hoe heb jij dit aangepakt?
De caberateurvoet is een goede. Hoe heb jij dit aangepakt?
-
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
glasplaat (altijd vlak, tenzij je de voorruit van een moderne auto neemt), heel fijn schuurpapier en veel geduld
geloof me, was nodig. Stond zeg maar bol, de gaten voor de tapeinden waren naar beneden gericht. Let ook op dat je tapeinden mogelijk niet gelijk passen, een setje op voren halen is dan handig. Ik moest natuurlijk weer wat verzinnen.

Zo komt mijn reserve raam toch nog van pas
Ga het proberen en zal mijn carburateur volgende keer meenemen om schoon te maken.
Ideaal zo'n actief forum

Ga het proberen en zal mijn carburateur volgende keer meenemen om schoon te maken.
Ideaal zo'n actief forum