nieuw liefhebbertje!

De mens (en de bus) achter de gebruikersnaam.

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Para-Plu
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Kenteken: DR-47-09
Contacteer:

nieuw liefhebbertje!

Bericht door Para-Plu »

Hier ben ik dan, een nieuweling :D
Ik ben Paul en kom uit wageningen ben 28 en ben van plan om deze week een HY uit '75 te kopen, een vee wagen.
Deze willen we ombouwen tot camper. (we moeten dus de achterkant volledig vervangen met 3 deuren)

We hebben tot nu toe 2 hy's gezien, al redelijk wat over gelezen en zijn echt dol enthousiast!
We hebben beide niet echt veel verstand van auto's, maar zijn wel allebei erg handig en gaan vooral voor het project!

Er staat de een hele mooie op markt plaats, we gaan in deze aankomende dagen, zondag of maandag kijken.
Aangezien we er niet super veel verstand van hebben willen we het gewoon proberen (wie niet waagt..).

Het moet een camper worden, ik heb gelezen dat je dan de bus opnieuw moet laten keuren en aan eisen moet voldoen.
Dit lijkt mij allemaal niet z'n probleem, alleen kom ik er niet achter hoe je nou weet hoeveel je co2 uitstoot is.
Is er een standaard voor bij de hy? Want misschien is het de bus helemaal niet waard, want je moet bpm betalen aan de rdw. hoeveel is dit?

Daarnaast heb ik nog een vraag, heeft iemand misschien tijd om met ons mee te gaan, die verstand van zaken heeft?
de bus moet voor vrijdag verkocht zijn, want de verkoper gaat dan emigreren!

Dus HULP GEZOCHT!
Joost
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Re: nieuw liefhebbertje!

Bericht door Joost »

CO moet dacht ik 3,5 zijn, wat hij daadwerkelijk is zou je moeten meten bij een garage die apk doet.
Verwacht daar niet al te grote problemen, CO is altijd goed te krijgen met de mengselschroef, dat er dan haast niet mee te rijden is speelt geen rol. Na de keuring gewoon weer afstellen zodat hij goed loopt.

BPM is een percentage van de nieuwprijs dacht ik, dat is vast wel ergens te vinden op het net.
Bij een voertuig van zo'n leeftijd is dat niet schrikbarend veel volgens mij.
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door HYvonne »

Er zijn nog heel veel HY's te koop, misschien niet nu maar volgende week.
Bij een paardenwagen is het risico erg groot dat de hele vloer rot gez#@^#kt is door de paarden. die moet je dan helemaal vernieuwen en de stank achtervolgt je elke vakantie.
M.a.w. ik zou er nog eens goed over nadenken of dit wel een goede basis is voor een camper.
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Welkom!!

In eerste instantie - onder voorbehoud - zou ik zeggen dat je je over de uitstoot geen zorgen hoeft te maken, ik heb tenminste nog niet eerder gehoord dat onze bussen daar aan moeten voldoen (doen ze waarschijnlijk ook niet). Maar misschien dat iemand een definitiever antwoord kan geven.

Ik gok dat het om de donkerrode veewagen met gelakt houten zijkanten gaat? deze. Die heb ik alleen al wel diverse keren opnieuw voor bij zien komen op marktplaats, hij is de afgelopen jaren wel elke keer wat beter geworden :)
Hebben ze alleen net 'm helemaal af als paardenwagen, moet ie weer camper worden :mrgreen:
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Hoi Paul,

Welkom op het forum.

De uitlaatgassen worden niet gemeten voor de APK. De inspectie bij het ombouwen naar camper kenteken heeft alleen betrekking op het kampeergedeelte (stahoogte, afvoer etc). Het voordeel van kampeerbus op kenteken is dat je personen achterin mag vervoeren. Als je met zijn tweeën bent kan je hem ook gewoon op grijs kenteken houden. BPM betalen is in jouw geval niet van toepassing.

Ons mede-forum lid bixxy is ook op zoek naar een HY. Ik weet niet hoe het er bij hem voor staat, maar als hij niet voor deze gaat, is dit ook een aanrader als je niet bang bent voor een paar kleine roestplekjes. De aanschafprijs is redelijk hoog, maar er zit een mooi interieur in en technisch is hij best okay. Neem anders even contact met hem op.

Staar je niet blind op deze ene bus. HY ziet er heel redelijk uit, maar er is ook duidelijk eea met de franse slag aan geklust.

Grtn,

Ree
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door HYvonne »

Mijn opmerking over de bodem is achterhaald volgens het verhaal in een ander topic (KLIK HIER).
Toch zou ik als beginner met niet zo veel auto ervaring niet voor een bus als deze gaan. Waarom is deze bus al zo vaak van eigenaar gewisseld en duikt steeds weer op in een ander jasje?
Succes en wijsheid bij je zoektocht.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

HYvonne schreef:Toch zou ik als beginner met niet zo veel auto ervaring niet voor een bus als deze gaan.
Dat is ook mijn gevoel. Misschien onterecht, want ik ken zowel de auto als Paul niet. Reken er echter maar op dat een bus in goede staat je ook al al wel van de straat houdt :lol:
Para-Plu
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Para-Plu »

AH super bedankt voor alle reacties!
Wel moeilijk om dan te kiezen, we mogen de bus voor 2000 overnemen. Na mijn idee een goede prijs, want ze wilde er eigenlijk minimaal 2700 voor hebben.
Ze moeten hem kwijt, dus dat bied wel kansen voor de prijs, we gaan dus morgen of maandag kijken.
Ik heb de lijst met tips uitgeprint dit hier op het forum staan.
Maar wat ik dus ook opmaak, is dat we er een camper van kunnen maken zonder dat het op het kenteken staat!
Lijkt mij wel ideaal, scheelt een hoop geld. Maar mag je dan wel in de bus slapen?
En als we gasflessen erin hebben met een kook toestel enzo, mag dat allemaal dan wel?
En een grijs kenteken is toch duurder in de verzekering voor particulieren?
(we zijn ook een bvtje aan het opzetten dus misschien kunnen we hem daar onder zetten?)

Heeft iemand nog tijd zondag of maandag om mee te gaan naar Ermelo.

oja, het klopt, het gaat om de rode marktplaats bus met houten panelen.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Als de bus hard is, dan is 2000 sowieso een goede prijs. Onderschat echter niet hoe veel het gaat kosten om er een mooie kampeerbus van te maken. Een camper op kenteken heeft als voordeel dat je maar 1/4 van de wegenbelasting moet betalen, maar dat is voor onze bussen niet relevant. En dat je mensen achterin mag vervoeren, dat is dus wel relevant. Hij kan ook gewoon op geel kenteken. Je bus inrichten als kampeerbus en erin slapen mag onafhankelijk van je kenteken.

Op je verzekeringsvraag is geen eenduidig antwoord te geven, dat hangt af van de maatschappij. Waar ik verzekerd ben, kost een WA verzekering €75 als het géén kapeerauto is, en €99 als het wel een kampeerauto is (een paar jaar geleden). Ik weet niet of het kenteken of de inrichting van je bus hiervoor relevant is, bij mij was dit niet van toepassing.

Helaas heb ik dit weekend geen tijd om mee te gaan.

Grtn,

Ree
Para-Plu
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Para-Plu »

Bedankt voor de reactie Ree!
De bus heeft een rvs onderkant volgens rob. Hij heeft dit laten doen een paar jaar geleden, toen de bus nog van hem was. Dus ik denk dat dat wel goed zit.
Een bus kun je net zo duur maken als je zelf wilt. Maar geld kost het altijd natuurlijk ;)
-Dus het wordt dan een camper zonder camper kenteken
-Als "normale" bus verzekeren.
-En de achterdeuren zullen opnieuw geplaatst worden (want ik heb geen paard ;))

We gaan maandag kijken, dus als iemand maandag tijd heeft (ochtend/middag) Heel erg graag!

Ree schreef:Als de bus hard is, dan is 2000 sowieso een goede prijs. Onderschat echter niet hoe veel het gaat kosten om er een mooie kampeerbus van te maken. Een camper op kenteken heeft als voordeel dat je maar 1/4 van de wegenbelasting moet betalen, maar dat is voor onze bussen niet relevant. En dat je mensen achterin mag vervoeren, dat is dus wel relevant. Hij kan ook gewoon op geel kenteken. Je bus inrichten als kampeerbus en erin slapen mag onafhankelijk van je kenteken.

Op je verzekeringsvraag is geen eenduidig antwoord te geven, dat hangt af van de maatschappij. Waar ik verzekerd ben, kost een WA verzekering €75 als het géén kapeerauto is, en €99 als het wel een kampeerauto is (een paar jaar geleden). Ik weet niet of het kenteken of de inrichting van je bus hiervoor relevant is, bij mij was dit niet van toepassing.

Helaas heb ik dit weekend geen tijd om mee te gaan.

Grtn,

Ree
Joost
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Joost »

Ree schreef:Hoi Paul,

Welkom op het forum.

De uitlaatgassen worden niet gemeten voor de APK. De inspectie bij het ombouwen naar camper kenteken heeft alleen betrekking op het kampeergedeelte (stahoogte, afvoer etc). Het voordeel van kampeerbus op kenteken is dat je personen achterin mag vervoeren. Als je met zijn tweeën bent kan je hem ook gewoon op grijs kenteken houden. BPM betalen is in jouw geval niet van toepassing.

Ons mede-forum lid bixxy is ook op zoek naar een HY. Ik weet niet hoe het er bij hem voor staat, maar als hij niet voor deze gaat, is dit ook een aanrader als je niet bang bent voor een paar kleine roestplekjes. De aanschafprijs is redelijk hoog, maar er zit een mooi interieur in en technisch is hij best okay. Neem anders even contact met hem op.

Staar je niet blind op deze ene bus. HY ziet er heel redelijk uit, maar er is ook duidelijk eea met de franse slag aan geklust.

Grtn,

Ree
echt wel, tenminste dat zou wel moeten
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Joost schreef:
Ree schreef: De uitlaatgassen worden niet gemeten voor de APK.
echt wel, tenminste dat zou wel moeten
Hangt van het jaar af, had ik zelf ook even niet aangedacht (MurpHY is van '72, dus die hoeft dat niet).
Bij auto’s vanaf 31 december 1973 moeten de uitlaatgassen voldoen aan de daarvoor wettelijk vastgestelde eisen.
bron
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Hangt van het jaar af, had ik zelf ook even niet aangedacht (MurpHY is van '72, dus die hoeft dat niet).
Bij auto’s vanaf 31 december 1973 moeten de uitlaatgassen voldoen aan de daarvoor wettelijk vastgestelde eisen.
dito :oops:

Blijft dat je met één schroefje op je carburateur je CO kan bijstellen, dus geen paniek.
citrofielnl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Kenteken: 28-BL-ZK
Contacteer:

Bericht door citrofielnl »

Heb helaas geen tijd maandag, wel jammer want ik woon in Ede, da's dus om de hoek. Co2 zou ik me niet druk om maken, dat is zoals eerder geschreven, makkelijk af te stellen. Een bus die goed loopt, remt en niet te krokant is is vele malen belangrijker om op te letten. Ben wel benieuwd naar de voortgang!!!!!!

gr CitrofielNL
merdy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door merdy »

toen ik deze bus had gekocht, stond hij al 10 jaar in een boerestal, met de remmen vast, in staat van ontbinding gezien de boden.
ik heb er toen redelijk veel geld aan uit gegeven om er een nieuwe boden in te laten zetten, die keuze is r.v.s geworden.
in de kokerbalken zaten toen twee kleine gaatjes die ook gerepareerd zijn.
door dat de bodem er uit was, heb ik de kokerbalken ook aan de binnenzijde kunnen behandelen.
ik heb toen voor de bus 500,00 betaald, maar heb er een bonk geld ingestopt, een waarde die niet meer retour kan komen.
ik weet wel toen ik de bus weg ging, dat de opstappen vervangen moesten worden, maar blijkt dat dit al is gebeurt.
ook de impiriaal is van een brandweer hy, en het trapje aan de zijkant is van een stapelbed van de bb.
ik had er een trekhaak op laten zetten, die ik nu niet meer zie.
ik betaalde toen 65,00 verzekering op jaar basis.
a.p.k was altijd goed.
bas die inmiddels is overleden, had de motor zo draaiende, dat er een kop koffie op kon staan.

veel succes met het kijken, bij twijfel niet doen.

en veel plezier op dit leuke maar leerzame forum. :lol:

rob. :wink:
Plaats reactie