Verlengen HY
-
- HY Forum Kenner
- Berichten: 20
- Lid geworden op: ma mei 10, 2010 8:41 pm
Verlengen HY
Om een HY 1 meter te verlengen wat is dan de volgorde van werken graag foto's, wij willen 1 HY slopen
met die onderdelen willen wij graag de volgende HY verlengen en verhogen en zonodig onderdelen overzetten Het wordt een hele klus maar volgens ons de moeite waard.
Met vriendelijke groeten gradcitrohy
met die onderdelen willen wij graag de volgende HY verlengen en verhogen en zonodig onderdelen overzetten Het wordt een hele klus maar volgens ons de moeite waard.
Met vriendelijke groeten gradcitrohy
- Harold Les Coiffeurs
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 313
- Lid geworden op: vr mei 29, 2009 4:26 pm
- Kenteken: 69EB29
- Locatie: Culemborg
Re: Verlengen HY
Moedig. Ben wel benieuwd. Ik kan je niet helpen, maar ben ook benieuwe naar foto's of verhalen over dit onderwerp.
-
- HY Forum Kenner
- Berichten: 20
- Lid geworden op: ma mei 10, 2010 8:41 pm
Re: Verlengen HY
Zijn er echt geen citroen eigenaars die hun HY verlengd hebben. Om ons project beter uit te leggen, wij hebben een HY met alkoof kortte uitvoering, en een HY paardentransporter met verhoogd dak die is aan de achterzijde 30 cm verlengd. De bedoeling is zoals eerder omschreven om van 2 stuks HY een verlengde en verhoogde uitvoering te maken. De alkoof staat als camper op kenteken en de andere op paardentransport
Wij zijn er nu nog niet mee bezig, eerst alles verzamelen en dan uitproberen.Inmiddels hebben wij een TIG lasapparaat gekocht ( oud beestje ) dus dit wordt eerst een lascursus, mijn vak is timmerman meubelmaker dus dat is heel wat anders en ik ben de 60 jaar gepasseerd dus echt een student ben ik ook niet meer.
Ik blijf het forum volgen wachten op advies van liefhebbers die een zelfde project al eerder hebben gedaan.
Met vriendelijke groeten gradcitrohy
Wij zijn er nu nog niet mee bezig, eerst alles verzamelen en dan uitproberen.Inmiddels hebben wij een TIG lasapparaat gekocht ( oud beestje ) dus dit wordt eerst een lascursus, mijn vak is timmerman meubelmaker dus dat is heel wat anders en ik ben de 60 jaar gepasseerd dus echt een student ben ik ook niet meer.
Ik blijf het forum volgen wachten op advies van liefhebbers die een zelfde project al eerder hebben gedaan.
Met vriendelijke groeten gradcitrohy
Re: Verlengen HY
Het lijkt mij een uidagende klus met de nodige hobbels, dus ben erg benieuwd naar de aanpak:)
Aangezien het chassis het dragende gedeelte is zou ik dat professioneel aanpakken....je moet er tenslotte niet aan denken dat je in frankrijk rijd en het achterste deel een rafijn in rijd....kortom probeer daar goed advies over in te winnen hoe en wat een dergelijke chassisverlening inhoud.
De rest is enkel plaatwerk en kwestie van wat profielen op te zetten net als dat origineel is gedaan.
En uiteraard een remleiding verlengen hoort bij de werkzaamheden;)
Aangezien het chassis het dragende gedeelte is zou ik dat professioneel aanpakken....je moet er tenslotte niet aan denken dat je in frankrijk rijd en het achterste deel een rafijn in rijd....kortom probeer daar goed advies over in te winnen hoe en wat een dergelijke chassisverlening inhoud.
De rest is enkel plaatwerk en kwestie van wat profielen op te zetten net als dat origineel is gedaan.
En uiteraard een remleiding verlengen hoort bij de werkzaamheden;)
Laatst gewijzigd door ghys op wo jul 07, 2010 12:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Verlengen HY
Ik vermoed dat je niet al binnen een dag een kant en klaar antwoord kunt verwachten, er zijn denk ik wel mensen die dat al hebben gedaan, maar je moet ze net vinden.
Wat misschien verstandig is, is om met de beide clubs contact op te nemen of er misschien nog officiele documentatie beschikbaar is.
Als ik het goed heb ben je overigens verplicht om na de verbouwing de wagen te laten herkeuren door de RDW omdat dit een ingrijpende verbouwing is en je kentekenbewijs dan niet meer klopt.
Dus op zich kwa veiligheid zit je altijd goed, alleen of je door de keuring komt
Maar in principe is de HY er voor gemaakt makkelijk te verlengen:
- originele bus doorzagen, direct achter het "O-frame" (het dikke frame achter de voorstoelen) of voor de achterwielen is het handigste
- het O-frame dient intact te blijven voor zover ik weet, maar mag indien nodig bovenin verlengd worden de hoogte in
- chassis construeren, dit is een dubbel kokerchassis, ik zou daar niet het chassis van de andere bus voor gebruiken, maar een nieuw chassis construeren dat in/over het originele past of bij hergebruik andere chassis wel die verbindingen voorzien van een balk er in o.i.d., dat is zeer zeker een zwaar inspectiepunt
- daarna opbouwen carosserie, dat is op zich niet bijster ingewikkeld bij een HY, daar kun je voor heel origineel of iets totaal anders gaan (zolang alles redelijk aan elkaar zit is het sterk zat, het chassis zorgt toch voor de meeste stevigheid
- remleidingen verlengen en verlichtingsdraden verlengen.
- Indien de benzinetank mee verhuisd is, dan moet die leiding ook verlengd worden natuurlijk
Volgens mij is dat het wel, het belangrijkste is het frame en uiteraard correcte remleidingen.
De keuring is het belangrijkste en kom je niet onder uit
Misschien dat je ook daar (bij de RDW) informatie kunt inwinnen, maar ik zou de clubs als eerste proberen.
Wat misschien verstandig is, is om met de beide clubs contact op te nemen of er misschien nog officiele documentatie beschikbaar is.
Als ik het goed heb ben je overigens verplicht om na de verbouwing de wagen te laten herkeuren door de RDW omdat dit een ingrijpende verbouwing is en je kentekenbewijs dan niet meer klopt.
Dus op zich kwa veiligheid zit je altijd goed, alleen of je door de keuring komt

Maar in principe is de HY er voor gemaakt makkelijk te verlengen:
- originele bus doorzagen, direct achter het "O-frame" (het dikke frame achter de voorstoelen) of voor de achterwielen is het handigste
- het O-frame dient intact te blijven voor zover ik weet, maar mag indien nodig bovenin verlengd worden de hoogte in
- chassis construeren, dit is een dubbel kokerchassis, ik zou daar niet het chassis van de andere bus voor gebruiken, maar een nieuw chassis construeren dat in/over het originele past of bij hergebruik andere chassis wel die verbindingen voorzien van een balk er in o.i.d., dat is zeer zeker een zwaar inspectiepunt
- daarna opbouwen carosserie, dat is op zich niet bijster ingewikkeld bij een HY, daar kun je voor heel origineel of iets totaal anders gaan (zolang alles redelijk aan elkaar zit is het sterk zat, het chassis zorgt toch voor de meeste stevigheid
- remleidingen verlengen en verlichtingsdraden verlengen.
- Indien de benzinetank mee verhuisd is, dan moet die leiding ook verlengd worden natuurlijk
Volgens mij is dat het wel, het belangrijkste is het frame en uiteraard correcte remleidingen.
De keuring is het belangrijkste en kom je niet onder uit

Misschien dat je ook daar (bij de RDW) informatie kunt inwinnen, maar ik zou de clubs als eerste proberen.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 43
- Lid geworden op: wo mar 07, 2007 10:22 pm
- Locatie: VENRAY
Re: Verlengen HY
Om een HY te verlengen lijkt mij zelf niet zo moeilijk maar weet waar je mee bezig bent en weet wat je doet. Neem altijd het zekere voor het onzekere.
H.W. de sleutelaar
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 43
- Lid geworden op: wo mar 07, 2007 10:22 pm
- Locatie: VENRAY
Re: Verlengen HY
Hallo gradcitrohy
Ik zag dat mijn bericht nog steeds het laatste was. Ik ga er maar van uit dat je daar geen boodschap aan had. Als ik het goed begrijp wil je van twee HY-bussen een lange en verhoogde maken. De korte alkoof staat op papieren als camper, dus ik ga ervan uit dat deze verlengd moet worden. Verder neem ik aan dat je die meter uit het chassis van de paardebus wilt gebruiken. Ik weet niet hoe oud die twee beestjes zijn maar ik zou zelf niet voor deze transplantatie kiezen omdat je pas goed kunt zien hoe goed ze zijn als je ze schoon maakt en ontdoet van alle roest en tientallen jaren tectiel wat je dan nog over hebt. Dan is het de vraag aan welke kant je hem verlengen wilt, omdat de wielbasis wel in de papieren staat en de lengte van de Bus niet tenminste in mijn papieren niet. Als je de bus aan de achterkant verlengd en de wielbasis niet veranderd is er als ik het goed heb niet zoveel aan de hand, maar verleng je de bus achter de kabine dan klopt jou wielbasis niet meer op de papieren en is er ook niet zoveel aan de hand. Maar houd er rekening mee als het niet goed gedaan is word ie afgekeurd is het wel goed krijg je een nieuw kenten met de aangepaste wielbasis. Verder schrijf jij ik ben timmerman en op leeftijd maar heb wel een TIG-machine gekocht die ook weer op leeftijd is. TIG lassen is veel moeilijker als jij denkt, en op oude TIG-machines zit meestal nog geen HF. In jou geval had ik voor een MIG-MAG gekozen omdat dit het makkelijkste lasproces is. Als het niet allemaal duidelijk is stuur mij maar een PBtje. Ik hoor het wel
Ik zag dat mijn bericht nog steeds het laatste was. Ik ga er maar van uit dat je daar geen boodschap aan had. Als ik het goed begrijp wil je van twee HY-bussen een lange en verhoogde maken. De korte alkoof staat op papieren als camper, dus ik ga ervan uit dat deze verlengd moet worden. Verder neem ik aan dat je die meter uit het chassis van de paardebus wilt gebruiken. Ik weet niet hoe oud die twee beestjes zijn maar ik zou zelf niet voor deze transplantatie kiezen omdat je pas goed kunt zien hoe goed ze zijn als je ze schoon maakt en ontdoet van alle roest en tientallen jaren tectiel wat je dan nog over hebt. Dan is het de vraag aan welke kant je hem verlengen wilt, omdat de wielbasis wel in de papieren staat en de lengte van de Bus niet tenminste in mijn papieren niet. Als je de bus aan de achterkant verlengd en de wielbasis niet veranderd is er als ik het goed heb niet zoveel aan de hand, maar verleng je de bus achter de kabine dan klopt jou wielbasis niet meer op de papieren en is er ook niet zoveel aan de hand. Maar houd er rekening mee als het niet goed gedaan is word ie afgekeurd is het wel goed krijg je een nieuw kenten met de aangepaste wielbasis. Verder schrijf jij ik ben timmerman en op leeftijd maar heb wel een TIG-machine gekocht die ook weer op leeftijd is. TIG lassen is veel moeilijker als jij denkt, en op oude TIG-machines zit meestal nog geen HF. In jou geval had ik voor een MIG-MAG gekozen omdat dit het makkelijkste lasproces is. Als het niet allemaal duidelijk is stuur mij maar een PBtje. Ik hoor het wel
H.W. de sleutelaar
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 43
- Lid geworden op: wo mar 07, 2007 10:22 pm
- Locatie: VENRAY
Re: Verlengen HY
Is mijn reactie nog wel van toepassing? Sorry ik heb er niet zo op gelet.
H.W. de sleutelaar