Edoch, óók na het vervangen van de drie hoofd-waterslangen was de dorst nog steeds niet gelest.

De uiteindelijke oorzaak werd gevonden: de messing "voet" (-bak) van de radiateur zat met 34 (jawel: 34 !!) puntlassen vast in het ijzeren frame waarmee de radiateur op het chassis is gebout.
En door alle roest tussen de "voet" en het "frame" was de zaak gaan wringen (roest hoopt zich op en zet uit) en werden de puntlassen uiteindelijk gewoon uit de messing bak getrokken. Afgezien van het voor mij onbekende fenomeen dat je kennelijk ijzer op messing kunt puntlassen resulteerde dit in een middagje noeste huisvlijt: het uitboren van al die puntlassen; het ijzeren frame met een staalborstel (jawel ... op een boormachine natuurlijk ...) weer roestvrij maken; de messing voet blank schuren en vervolgens naar de radiateur-reparateur. Beetje bedroevend, zo'n radiateur met 34 gaten van 6 mm in de onderste bak.

Er wordt nu een op maat gebogen plaat messing overheen gesoldeerd, het ijzeren frame wordt van binnen "vertind" en vervolgens weer aan de (gerepareerde) voet vastgesoldeerd.
Al met al (weet de uiteindelijke kosten nog niet precies, maar het zal zo ongeveer € 80,= bedragen) goedkoper dan een compleet nieuwe radiateur welke ongeveer € 250,= tot
€ 300,= zal gaan kosten (deze moet dan speciaal "op maat" worden vervaardigd).
Reden van dit verhaal: is er iemand bekend of in een HY ook een radiateur van een gangbare hedendaagse auto past ? Dat zou de zaak aanmerkelijk simpeler en wellicht goedkoper maken.
