Dot 4 of Dot 5?

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Paul L
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 59
Lid geworden op: ma sep 17, 2007 7:50 pm
Locatie: Helenaveen

Dot 4 of Dot 5?

Bericht door Paul L »

Ik ben de voorremmen compleet aan het vernieuwen, nieuwe cylinders, leidingen en remschoenen
Aangezien ik niet weet welke remolie voorheen gebruikt is, weet ik niet goed welke olie DOT4 of 5 ik nu moet gaan gebruiken?
Eerst het gehele systeem doorspoelen?En Hoe? en vervolgens nieuwe remolie 4 of 5 ?

alvast bedankt!
non, je ne regrette rien !!
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2940
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Dot 4 of Dot 5?

Bericht door Ree »

Er moet dot 4 in je systeem. Dot 5 kan alleen als je je volledige remsysteem vernieuwt, inlcusief alle rubbertjes voor, achter, noem maar op.

Groet,

Ree
Paul L
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 59
Lid geworden op: ma sep 17, 2007 7:50 pm
Locatie: Helenaveen

Re: Dot 4 of Dot 5?

Bericht door Paul L »

Dus, Ree

dot 4 , en het is dus niet waarschijnlijk dat er nu Dot 5 in zit?
Het systeem doorspoelen is dan dus ook niet noodzakelijk?

gr.

Paul.
non, je ne regrette rien !!
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2940
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Dot 4 of Dot 5?

Bericht door Ree »

Er kan alleen DOT 5 in je systeem zitten als iemand het remsysteem compleet opnieuw opgebouwd heeft met nieuwe rubbers etc. Volens mij is er ook een dot5 variant (dot5.1?) die wel mengbaar is met DOT4 maar daar weet ik zelf niets van.

Het systeem doorspoelen is sowieso iedere twee jaar noodzakelijk omdat DOT4 water aantrekt.

Groet,

Ree
Paul L
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 59
Lid geworden op: ma sep 17, 2007 7:50 pm
Locatie: Helenaveen

Re: Dot 4 of Dot 5?

Bericht door Paul L »

Ok, bedankt Ree

en wat is de beste manier om het systeem door te spoelen?
Ik ga er vanuit dat dit met 2 personen moet, de ene houdt de potjes gevuldt
en bedient de remmen de ander opent 1 voor een de ontluchtingsnippelstot er zuivere olie komt?
Maar wat is de volgorde in deze?

gr.
non, je ne regrette rien !!
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2940
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Dot 4 of Dot 5?

Bericht door Ree »

Het kan met één persoon, maar dan heb je een speciaal tooltje nodig.

Met zijn tweeën raad ik aan dat één iemand op de bestuurdersstoel gaat zitten, de andere bij de nippel. Maximaal 7 keer pompen en tijdens de laatste pomp de nippel dichtdraaien. Dan het potje weer bijvullen, want je wilt niet dat er lucht in je systeem komt: dan kan je weer opnieuw beginnen.

Als het goed is zie je wel wanneer de nieuwe DOT naar buiten komt.

Je moet van eerst RA doen, kan LA, RV en LV.

Succes!
Paul L
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 59
Lid geworden op: ma sep 17, 2007 7:50 pm
Locatie: Helenaveen

Re: Dot 4 of Dot 5?

Bericht door Paul L »

Ok, bedankt voor de snelle respons

ik heb zojuist DOT 5.1 opgezocht, en dit kan gemengt worden met DOT 3 en 4 ( synthetische olie), tast verder niets aan
ik denk dat ik dit ga proberen.Zal wel iets duurder zijn.


gr. en nogmaals bedankt voor je antwoordt.
non, je ne regrette rien !!
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2940
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Dot 4 of Dot 5?

Bericht door Ree »

Ik zou gewoon DOT4 kopen. Ik weet niet waarom, maar dat zou ik doen...
Joost
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 675
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:17 pm

Re: Dot 4 of Dot 5?

Bericht door Joost »

Ree schreef:Het kan met één persoon, maar dan heb je een speciaal tooltje nodig.

Met zijn tweeën raad ik aan dat één iemand op de bestuurdersstoel gaat zitten, de andere bij de nippel. Maximaal 7 keer pompen en tijdens de laatste pomp de nippel dichtdraaien. Dan het potje weer bijvullen, want je wilt niet dat er lucht in je systeem komt: dan kan je weer opnieuw beginnen.

Als het goed is zie je wel wanneer de nieuwe DOT naar buiten komt.

Je moet van eerst RA doen, kan LA, RV en LV.

Succes!
waarom maximaal 7 keer pompen?

ik heb er zelf ook dot 4 in zitten, dot 5.1 zie ik het nut niet van in.
Paul L
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 59
Lid geworden op: ma sep 17, 2007 7:50 pm
Locatie: Helenaveen

Re: Dot 4 of Dot 5?

Bericht door Paul L »

Ok,

ik hou het dan toch ook maar op DOT 4, gezien jullie aanbevelingen en ervaring in deze.


bedankt voor de respons.
non, je ne regrette rien !!
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2940
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Dot 4 of Dot 5?

Bericht door Ree »

Joost schreef:waarom maximaal 7 keer pompen?

ik heb er zelf ook dot 4 in zitten, dot 5.1 zie ik het nut niet van in.
Na 10 keer kan je potje wel eens leeg zijn en dan komt er lucht in je systeem.

5.1 is minder hygroscopisch en veroorzaakt daarom minder roest in je cupjes en hoeft minder vaak ververst te worden. Dot 4 is prima, maar je moet het vaker verversen dan Dot 5.
Gebruikersavatar
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1725
Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
Locatie: Asten (N.B.)
Contacteer:

Re: Dot 4 of Dot 5?

Bericht door Otje »

Paul

Die "7 keer pompen" heeft een reden: als je inderdaad de techniek hanteert van - aftapnippel open - 1x (langzaam maar stevig !) pompen (= rempedaal intrappen) - aftapnippel dicht - remvloeistof (meteen !) bijvullen - dan is precies nà 7 keer de totale "oude" remvloeistof uit het systeem geperst en vervangen door de nieuwe remolie (en zit er ook géén lucht in de leidingen). Dit moet je dus inderdaad met z'n tweeën doen.

Ikzelf gebruik óók DOT-4, daarnaast heb ik (na remmen-revisie van zo'n ...tig jaar geleden) deze olie nog niet ververst nòch e.e.a. "doorgespoeld"...

Moet wél zeggen dat ik regelmatig (= vaak) met m'n bus op pad ben. Als de bus héél lang stilstaat wordt dat waarschijnlijk een ànder verhaal ...
Maar HY remt nog voortreffelijk !

Heb (nog) niet geëxperimenteerd met Dot-5, dus weet daar niets van af.

Succes !
Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2940
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Dot 4 of Dot 5?

Bericht door Ree »

Ottje schreef:Ikzelf gebruik óók DOT-4, daarnaast heb ik (na remmen-revisie van zo'n ...tig jaar geleden) deze olie nog niet ververst nòch e.e.a. "doorgespoeld"...
Zou ik toch maar doen.

Er hoopt zich water op in de DOT4. Dat veroorzaakt niet alleen roest, maar het kan ook gaan koken als je vloeistof te warm wordt en dan kan je geen druk meer opbouwen.

Kleine moeite, wel zo goed voor je bus ;)

Ree
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1085
Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Dot 4 of Dot 5?

Bericht door Boudewijn »

En voor jezelf. Ik moet er niet aan denken dat je een helling af gaat met de bus en je zit in een luchtbel te trappen. Tja, of je moet van spanning houden :lol: .
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2676
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Dot 4 of Dot 5?

Bericht door LEiPiE »

Maar als het water in de olie kookt, krijg je dan geen hogere remdruk? ;)
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Plaats reactie