Naar de APK?
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 59
- Lid geworden op: ma sep 17, 2007 7:50 pm
- Locatie: Helenaveen
Naar de APK?
Naar de APK garage?
Kan ik gewoon, als ik een afspraak heb voor de APK, met een verlopen APK( 2007)
naar de keuring rijden ( 25 km)zonder het risico te lopen bekeurt te worden?
gr.
Kan ik gewoon, als ik een afspraak heb voor de APK, met een verlopen APK( 2007)
naar de keuring rijden ( 25 km)zonder het risico te lopen bekeurt te worden?
gr.
non, je ne regrette rien !!
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
- Locatie: Zuid-Limburg
Re: Naar de APK?
Om een bekeuring te voorkomen kun je het beste even een afspraak maken bij het keuringsstation, politie kan dan een telefoontje plegen en horen dat het klopt. Dat is toegestaan. Je moet wel rechtstreeks er naar toe rijden en niet eerst een toer gaan maken.
Succes met je APK.
Succes met je APK.
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 59
- Lid geworden op: ma sep 17, 2007 7:50 pm
- Locatie: Helenaveen
Re: Naar de APK?
Bedankt, dus volgens onze wetgever mag het zoals ik het in gedachten had.
gr.
gr.
non, je ne regrette rien !!
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 942
- Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Locatie: Didam Gld
- Contacteer:
Re: Naar de APK?
Succes met de APK!
gr CitrofielNL
gr CitrofielNL
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Naar de APK?
Zoals Jacques al schreef: als je kunt aantonen dat je een afspraak voor een APK-keuring hebt bij een "keuringsstation" (dus meestal gewoon een garage) mag je een éénmalige rit naar die garage maken om jouw bus weg te brengen.
Heb hetzelfde óók meegemaakt; mijn Bus heeft bijne 4 jaar in de "verbouwings-steigers" gestaan voordat 'ie weer voor het eerst de weg op ging ...
Succes ermee !
Heb hetzelfde óók meegemaakt; mijn Bus heeft bijne 4 jaar in de "verbouwings-steigers" gestaan voordat 'ie weer voor het eerst de weg op ging ...
Succes ermee !
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
- hyliner
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 309
- Lid geworden op: vr jan 09, 2009 11:18 pm
- Kenteken: NH-81-JK
- Locatie: Oterleek
Re: Naar de APK?
Ik heb dit probleem nu bij de hand.
In dit item lees ik niks over een verzekering of al dan niet geschorst zijn. Dat lijkt me wel van belang.
Momenteel is het kenteken van mijn bus geschorst en is de bus nog niet verzekerd.
Als je de bus vóór de keuring uit de schorsing haalt en de bus wordt onverhoopt afgekeurd dan moet je het kenteken opnieuw schorsen met weer extra kosten, (ik geloof dat je zelfs extra betaald als je binnen een jaar de 2e keer schorst). Anders loop je de kans op een boete wegens ontbreken van de APK. Je kunt de schorsing dus maar beter laten doorlopen zolang de APK-goedkeur er nog niet is.
Dus wat ik in het verleden deed met mijn 2cv's was: Eerst verzekeren, dan geschorst naar de APK-garage en bij goedkeur direct de schorsing eraf halen.
Maar de verzekeraar die ik op het oog heb zegt nu dat ze geen verzekering kunnen geven op een geschorste auto zonder APK!
Ik zou een 'eendagskenteken' moeten aanvragen. Daarop kan ik wel verzekerd worden.
Ik vind dat allemaal nodeloos ingewikkeld worden. En nodeloos duur vrees ik.
Hierboven wordt de suggestie gedaan om bij staandehouding door 'oom agent' te laten bellen naar het APK-station om je verhaal te checken, maar wat nu als de verzekering dwarsligt?
Wat nu? Trailer huren of toch maar 'stout' doen en gewoon naar de APK rijden?
In dit item lees ik niks over een verzekering of al dan niet geschorst zijn. Dat lijkt me wel van belang.
Momenteel is het kenteken van mijn bus geschorst en is de bus nog niet verzekerd.
Als je de bus vóór de keuring uit de schorsing haalt en de bus wordt onverhoopt afgekeurd dan moet je het kenteken opnieuw schorsen met weer extra kosten, (ik geloof dat je zelfs extra betaald als je binnen een jaar de 2e keer schorst). Anders loop je de kans op een boete wegens ontbreken van de APK. Je kunt de schorsing dus maar beter laten doorlopen zolang de APK-goedkeur er nog niet is.
Dus wat ik in het verleden deed met mijn 2cv's was: Eerst verzekeren, dan geschorst naar de APK-garage en bij goedkeur direct de schorsing eraf halen.
Maar de verzekeraar die ik op het oog heb zegt nu dat ze geen verzekering kunnen geven op een geschorste auto zonder APK!
Ik zou een 'eendagskenteken' moeten aanvragen. Daarop kan ik wel verzekerd worden.
Ik vind dat allemaal nodeloos ingewikkeld worden. En nodeloos duur vrees ik.
Hierboven wordt de suggestie gedaan om bij staandehouding door 'oom agent' te laten bellen naar het APK-station om je verhaal te checken, maar wat nu als de verzekering dwarsligt?
Wat nu? Trailer huren of toch maar 'stout' doen en gewoon naar de APK rijden?
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Naar de APK?
Ben zèlf aan het stoeien met de RDW inzake de APK-keuring (en het op kenteken zetten) van mijn (franse) AZU. Dat "ééndagskenteken" zou nadanoppesniets moeten kosten (zie de site van de RDW), de vraag blijft inderdaad of de verzekeringsmaatschappij jouw TUB voor één dag in de verzekering neemt. Volgens de "verhalen" schijnt het wèl te kunnen.Ik zou een 'eendagskenteken' moeten aanvragen
Maar ben zelf óók maar met een trailer aan de slag gegaan.
Succes !
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
- hyliner
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 309
- Lid geworden op: vr jan 09, 2009 11:18 pm
- Kenteken: NH-81-JK
- Locatie: Oterleek
Re: Naar de APK?
Tja een AZU zet ik nog wel even op een trailer achter een Berlingo (in mijn geval) maar met de HY is dat andere koek!Otje schreef:Ben zèlf aan het stoeien met de RDW inzake de APK-keuring (en het op kenteken zetten) van mijn (franse) AZU. Dat "ééndagskenteken" zou nadanoppesniets moeten kosten (zie de site van de RDW), de vraag blijft inderdaad of de verzekeringsmaatschappij jouw TUB voor één dag in de verzekering neemt. Volgens de "verhalen" schijnt het wèl te kunnen.Ik zou een 'eendagskenteken' moeten aanvragen
Maar ben zelf óók maar met een trailer aan de slag gegaan.
Succes !
Een een import-auto snap ik ook wel dat er een eendagskenteken op moet. maar ik héb al een kenteken.
Eendagskenteken gratis ja, maar je moet wel 2 nummerplaten laten maken!
De verzekering mailde me dat ze hem konden verzekeren op een eendagskenteken, ik neem dus aan dat dat klopt.
Maar ik vind de redenatie zo raar: De verzekeraar wil geen ongekeurde auto verzekeren omdat ze bang zijn dat de auto technisch niet in orde is. OK snap ik. Maar het een eendagskenteken erop blijft hij technisch hetzelfde dus ook 'niet in orde', daar veranderd het erop plakken van een eendagskenteken niks aan. Net zoveel risico voor de verzekeraar.
Waar zijn ze nou toch bang voor?
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.
Re: Naar de APK?
Hoi, voor een eendagskenteken hoef je geen kentekenplaat te laten maken. Je mag dit bijv. op een stuk wit karton schrijven, de afmetingen zijn hetzelfde als je "orginele"plaat (zie de site van RDW voorwaarden 1 dagskenteken)
Ik heb bij een verzekeringstussenpersoon gewerkt, wanneer een klant in ieder geval 1 auto had verzekerd kon een tweede auto voor 1 dag WA worden meeverzekerd, zonder kosten. Ik begrijp niet goed waarom ze er bij jou moeilijk over doen. Op een importauto zit meestal ook geen geldige APK en kun je ook "gewoon" verzekeren. Misschien is het beter te bellen dan te mailen en het uit te leggen. De ervaring leert dat sommigen mensen moeite hebben met het lezen van emailberichten.
groetjes Margo
Ik heb bij een verzekeringstussenpersoon gewerkt, wanneer een klant in ieder geval 1 auto had verzekerd kon een tweede auto voor 1 dag WA worden meeverzekerd, zonder kosten. Ik begrijp niet goed waarom ze er bij jou moeilijk over doen. Op een importauto zit meestal ook geen geldige APK en kun je ook "gewoon" verzekeren. Misschien is het beter te bellen dan te mailen en het uit te leggen. De ervaring leert dat sommigen mensen moeite hebben met het lezen van emailberichten.
groetjes Margo
Re: Naar de APK?
Oeps, heb jou bericht ook niet goed gelezen geloof ik ha, ha........
Dus: 1 dags kenteken erop, verzekering bellen en naar de APK........
groetjes Margo

Dus: 1 dags kenteken erop, verzekering bellen en naar de APK........
groetjes Margo
- hyliner
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 309
- Lid geworden op: vr jan 09, 2009 11:18 pm
- Kenteken: NH-81-JK
- Locatie: Oterleek
Re: Naar de APK?
margo schreef:Oeps, heb jou bericht ook niet goed gelezen geloof ik ha, ha........![]()

Schaam je niet. Ik merk wel vaker dat mijn teksten niet goed begrepen worden. Ligt aan mij denk ik

Ja ik zag het net op de RDW site, stukje karton van de juiste afmetingen is voldoende.margo schreef:Hoi, voor een eendagskenteken hoef je geen kentekenplaat te laten maken. Je mag dit bijv. op een stuk wit karton schrijven, de afmetingen zijn hetzelfde als je "orginele"plaat (zie de site van RDW voorwaarden 1 dagskenteken)
Daar stond ook dat je een eendagskenteken kunt aanvragen voor een keuring op het RDW station, b.v. een kentekenkeuring of een invoerkeuring. Er staat niet bij dat je een eendagskenteken ook kunt aanvragen om naar een APK-station te rijden. Ik heb de RDW daarnet gemailt en gevraagd of ze ook voor dit doel een eendagskenteken willen afgeven, i.c. willen meewerken aan de wensen van een verzekeraar.
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.
Re: Naar de APK?
Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar zo moeilijk hoeft het toch niet te zijn?
Kan je niet aan de verzekering vragen of je vanaf een bepaalde datum weer verzekerd mag zijn omdat je die dag de schorsing opheft en weer APK hebt? Het lijkt me dat een verzekering heer geen "nee" tegen zal zeggen.
Wanneer je APK krijgt, wordt volgens mij de schorsing automatisch opgeheven. Vraag dat even na bij de APK keurmeester.
Kan je niet aan de verzekering vragen of je vanaf een bepaalde datum weer verzekerd mag zijn omdat je die dag de schorsing opheft en weer APK hebt? Het lijkt me dat een verzekering heer geen "nee" tegen zal zeggen.
Wanneer je APK krijgt, wordt volgens mij de schorsing automatisch opgeheven. Vraag dat even na bij de APK keurmeester.
Re: Naar de APK?
heb ik vorig jaar nog gedaan, en trouwens ik hoefde daarvoor geen eendagskenteken aan te vragen. Mits er een keurigns afspraak is en je minimaal WA verzekerd bent mag je op die dag naar de APK rijden.
de verzekerings agent snapt zijn vak dus niet helemaal als ie jouw een verzekering weigerd op een geschorst kenteken. de verz-maatschappij heeft namelijk geen zak mee te maken met waarneer jij je voertuig wel of niet keurd/schorst. jij bent wettelijk verplicht tot WA als je rijdend naar de APK wilt.... dus nogmaals zij moeten hun huiswerk even doen, 'tis overigens wel bekend dat een hoop maatschappijen hier nogal moeilijk over doen vanwege "daar hebben we geen zin aan hoor"
er zijn grofweg 4 smaken:
de auto is geschorst: niet rijden/parkeren op openbare weg, geen APK plicht en geen verzekering plicht.
de auto is geschorst: niet rijden/parkeren op openbare weg, geen APK plicht, maar kan wel all risk verzekerd zijn bvb diefstal of brand oid
de auto is afgekeurd: niet rijden, wel verzekeringsplicht en je moet hem meteen schorsen
de auto is goedgekeurd : verzekering en APK plicht.
Dus een eendagskenteken hoeft niet, dat is bedoelt voor auto's die door handelaren zonder dealer platen verplaatst worden over de openbare weg. (bvb de grote groepen buitenlandse handelaren die je nu ziet rijden met collones witte kentekens)
conclusie: print het onderstaande file uit, en neem dat mee als je naar je APK afspraak rijd.
zorg dat de auto goed gekeurd word, ander kom je niet meer thuis. (je mag na afkeur niet meer rijden namelijk).
je auto kun je gewoon verzekeren als zijnde auto, je bent niet verplhict om aan te geven dat de auto niet APK gekeurd is, maar als ze er naar vragen dan kun je gewon melden dat de auto momenteel gerestaureerd word. verzekering mag je niet weigeren op grond hiervan. zo niet moet je even bellen/mailen met Willem Hendrix bij http://www.abcassurantien.nl(= tip geen reclame), deze is gespecialiseerd in oltimers en handgebouwd spul.
succes
grtz Thomas
de verzekerings agent snapt zijn vak dus niet helemaal als ie jouw een verzekering weigerd op een geschorst kenteken. de verz-maatschappij heeft namelijk geen zak mee te maken met waarneer jij je voertuig wel of niet keurd/schorst. jij bent wettelijk verplicht tot WA als je rijdend naar de APK wilt.... dus nogmaals zij moeten hun huiswerk even doen, 'tis overigens wel bekend dat een hoop maatschappijen hier nogal moeilijk over doen vanwege "daar hebben we geen zin aan hoor"
er zijn grofweg 4 smaken:
de auto is geschorst: niet rijden/parkeren op openbare weg, geen APK plicht en geen verzekering plicht.
de auto is geschorst: niet rijden/parkeren op openbare weg, geen APK plicht, maar kan wel all risk verzekerd zijn bvb diefstal of brand oid
de auto is afgekeurd: niet rijden, wel verzekeringsplicht en je moet hem meteen schorsen
de auto is goedgekeurd : verzekering en APK plicht.
Dus een eendagskenteken hoeft niet, dat is bedoelt voor auto's die door handelaren zonder dealer platen verplaatst worden over de openbare weg. (bvb de grote groepen buitenlandse handelaren die je nu ziet rijden met collones witte kentekens)
conclusie: print het onderstaande file uit, en neem dat mee als je naar je APK afspraak rijd.
zorg dat de auto goed gekeurd word, ander kom je niet meer thuis. (je mag na afkeur niet meer rijden namelijk).
je auto kun je gewoon verzekeren als zijnde auto, je bent niet verplhict om aan te geven dat de auto niet APK gekeurd is, maar als ze er naar vragen dan kun je gewon melden dat de auto momenteel gerestaureerd word. verzekering mag je niet weigeren op grond hiervan. zo niet moet je even bellen/mailen met Willem Hendrix bij http://www.abcassurantien.nl(= tip geen reclame), deze is gespecialiseerd in oltimers en handgebouwd spul.
succes
grtz Thomas
Re: Naar de APK?
hoe goed ben je bevriend met je apk-keurstation/ garage?
Misschien kun je vragen of je hun groene platen mag lenen.
Misschien kun je vragen of je hun groene platen mag lenen.
- hyliner
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 309
- Lid geworden op: vr jan 09, 2009 11:18 pm
- Kenteken: NH-81-JK
- Locatie: Oterleek
Re: Naar de APK?
@ Ree en Thomas: De klassiekerverzekeraar die ik op het oog had, had er dus 'geen zin an'.
Vreemd, juist een klassiekerverzekeraar zou moeten snappen wat het is om een klassieker na jaren stilstand weer op de weg te krijgen. Het betreft geen doorsnee nieuwe auto.
Maar ik ga gewoon verder shoppen.
@ Joost: Ik sta op zeer goede voet met mijn keurmeester, maar het is een eenmanszaak, ik geloof niet dat hij groene platen heeft. Maar het is wel een kilometertje of 25 van mijn huis dus 50km rijden alleen om die platen op te halen probeer ik te voorkomen. En dat gaat denk ik ook lukken, zie hieronder.
@ Thomas: Bedankt voor de tip, ik heb ABC online een offerte gevraagd. Ik kende hem nog niet en hij zit nog in mijn buurt ook! Daar hou ik van. Binnenkort rij ik er even langs.
Allemaal bedankt mensen. Jullie bijdragen in combi met de email die ik van een vriend kreeg (voormalig tussenpersoon van me) sterken mij in mijn idee dat geschorst, zonder APK maar mét verzekering naar de keuring rijden nog steeds moet kunnen.
Alleen nog even de juiste verzekeraar vinden.
Vreemd, juist een klassiekerverzekeraar zou moeten snappen wat het is om een klassieker na jaren stilstand weer op de weg te krijgen. Het betreft geen doorsnee nieuwe auto.
Maar ik ga gewoon verder shoppen.
@ Joost: Ik sta op zeer goede voet met mijn keurmeester, maar het is een eenmanszaak, ik geloof niet dat hij groene platen heeft. Maar het is wel een kilometertje of 25 van mijn huis dus 50km rijden alleen om die platen op te halen probeer ik te voorkomen. En dat gaat denk ik ook lukken, zie hieronder.
@ Thomas: Bedankt voor de tip, ik heb ABC online een offerte gevraagd. Ik kende hem nog niet en hij zit nog in mijn buurt ook! Daar hou ik van. Binnenkort rij ik er even langs.
Allemaal bedankt mensen. Jullie bijdragen in combi met de email die ik van een vriend kreeg (voormalig tussenpersoon van me) sterken mij in mijn idee dat geschorst, zonder APK maar mét verzekering naar de keuring rijden nog steeds moet kunnen.
Alleen nog even de juiste verzekeraar vinden.
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.