Hulp gevraagd remmen reparatie
-
- HY Forum Beginner
- Berichten: 2
- Lid geworden op: za apr 05, 2008 3:55 pm
- Kenteken: DB-ZF-12
- Locatie: Amsterdam
Hulp gevraagd remmen reparatie
Beste HY-fans,
Ik heb sinds kort een HY met een vriend. De remmen doen het alleen niet, je moet een paar keer pompen en dan pas remmen ze. We durven er zo dus niet mee de weg op en we komen er zelf niet uit. We hebben wel al de remleidingen vervangen. Het kan zijn dat het alleen om ontluchten gaat, maar dat weten we niet zeker. We willen heel graag eind april met de HY op stap.
Welke handige HY-klusser zou ons op korte termijn (liefst deze week) willen helpen en een poging wagen de remmen te repareren? We willen je ervoor betalen. De HY staat in Amsterdam Oost.
Hoop wat te horen.
groetjes,
Edith
Ik heb sinds kort een HY met een vriend. De remmen doen het alleen niet, je moet een paar keer pompen en dan pas remmen ze. We durven er zo dus niet mee de weg op en we komen er zelf niet uit. We hebben wel al de remleidingen vervangen. Het kan zijn dat het alleen om ontluchten gaat, maar dat weten we niet zeker. We willen heel graag eind april met de HY op stap.
Welke handige HY-klusser zou ons op korte termijn (liefst deze week) willen helpen en een poging wagen de remmen te repareren? We willen je ervoor betalen. De HY staat in Amsterdam Oost.
Hoop wat te horen.
groetjes,
Edith
Laatst gewijzigd door lagarta op zo apr 19, 2009 9:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 942
- Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Locatie: Didam Gld
- Contacteer:
Re: Hulp gevraagd remmen reparatie
Hoi Edith,
Om te beginnen proficiat met je bus! Ik hoop dat je er veel plezier mee zult gaan krijgen!
Remmen is wel een beetje een vak apart bij de HY. Ontluchten is echter goed zelf te doen, dat werkt vergelijkbaar als bij andere auto's. Zeker als er leidingen zijn vervangen is dit een must, je gesloten systeem is immers open geweest. Houd er bij het ontluchten wel rekening mee dat er maar weinig remvloeistof in de potjes zit, dus regelmatig bijvullen is nodig tijdens het ontluchten. Als dit niet voldoende is (dan denk ik aan een issue met de hoofdremcilinder): woon je niet toevallig dicht bij Cees Visser in de buurt, je zou hem kunnen vragen te helpen, hij weet als geen ander hoe dit aan te pakken. Alles is te maken, dus dat is niet zo'n punt.
Cees Visser, Garage Traction Avant
Haarlemmerweg 703
Amsterdam (B-weg richting Halfweg)
Als je de bus net hebt is het wellicht zowieso verstandig de remmen een goede onderhoudsbeurt te geven. Preventief onderhoud zorgt voor een veilige bus en bespaart grote kosten wanneer bijvoorbeeld de remcilinders zijn aangetast als gevolg van vochtinwerking in oude remvloeistof etcetc. Bezuinig alsjeblieft niet op de remmen. Je ziet er niks van, maar het geld is altijd goed besteed!
Gr CitrofielNL
Om te beginnen proficiat met je bus! Ik hoop dat je er veel plezier mee zult gaan krijgen!
Remmen is wel een beetje een vak apart bij de HY. Ontluchten is echter goed zelf te doen, dat werkt vergelijkbaar als bij andere auto's. Zeker als er leidingen zijn vervangen is dit een must, je gesloten systeem is immers open geweest. Houd er bij het ontluchten wel rekening mee dat er maar weinig remvloeistof in de potjes zit, dus regelmatig bijvullen is nodig tijdens het ontluchten. Als dit niet voldoende is (dan denk ik aan een issue met de hoofdremcilinder): woon je niet toevallig dicht bij Cees Visser in de buurt, je zou hem kunnen vragen te helpen, hij weet als geen ander hoe dit aan te pakken. Alles is te maken, dus dat is niet zo'n punt.
Cees Visser, Garage Traction Avant
Haarlemmerweg 703
Amsterdam (B-weg richting Halfweg)
Als je de bus net hebt is het wellicht zowieso verstandig de remmen een goede onderhoudsbeurt te geven. Preventief onderhoud zorgt voor een veilige bus en bespaart grote kosten wanneer bijvoorbeeld de remcilinders zijn aangetast als gevolg van vochtinwerking in oude remvloeistof etcetc. Bezuinig alsjeblieft niet op de remmen. Je ziet er niks van, maar het geld is altijd goed besteed!
Gr CitrofielNL
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Hulp gevraagd remmen reparatie
Ik kan geen beter adres bedenken in de buurt van Amsterdam. Ik kom er ook regelmatig. Leuk om er weer een stel HY-rijders bij te hebben in de stad.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
-
- HY Forum Beginner
- Berichten: 2
- Lid geworden op: za apr 05, 2008 3:55 pm
- Kenteken: DB-ZF-12
- Locatie: Amsterdam
Re: Hulp gevraagd remmen reparatie
Bedankt voor jullie reacties. Het probleem is vooral dat de ontluchtknop aan de achterkant vastgeroest zit, zit geen beweging in. We hebben natuurlijk geprobeerd te olieën, maar geen resultaat. Suggesties hiervoor?
Haarlemmerweg is helaas te ver. We durven echt niet zo een eind te rijden met die remmen...
groet,
Edith
Haarlemmerweg is helaas te ver. We durven echt niet zo een eind te rijden met die remmen...
groet,
Edith
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 942
- Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Locatie: Didam Gld
- Contacteer:
Re: Hulp gevraagd remmen reparatie
Hoi,
Twee opmerkingen:
1: Cees bellen en overleggen
2: Volhouden met kruipolie
Heb je zo niks aan, maar ik denk dat als de ontluchtingsnippel zo vast zit, dat lucht waarschijnlijk de oorzaak van je probleem is en dat als de nippel al niet los wil er al lange tijd geen schone remvloeistof in is gegaan. De kans dat je tegen achterstallig onderhoud aan zit te kijken wordt hierdoor wel erg groot. Ik meen het oprecht: niet twijfelen, laat een expert er naar kijken. Ik ben zelf wel handig, maar zou je zo niet durven helpen, niet wetende wat je aantreft en wat je nodig hebt om het te herstellen. Dit zal mogelijk voor meer mensen zo gelden. Eenmaal op orde kun je het zelf onderhouden, eventueel met wat hulp, dus dat komt wel goed.
gr CitrofielNL
Twee opmerkingen:
1: Cees bellen en overleggen
2: Volhouden met kruipolie
Heb je zo niks aan, maar ik denk dat als de ontluchtingsnippel zo vast zit, dat lucht waarschijnlijk de oorzaak van je probleem is en dat als de nippel al niet los wil er al lange tijd geen schone remvloeistof in is gegaan. De kans dat je tegen achterstallig onderhoud aan zit te kijken wordt hierdoor wel erg groot. Ik meen het oprecht: niet twijfelen, laat een expert er naar kijken. Ik ben zelf wel handig, maar zou je zo niet durven helpen, niet wetende wat je aantreft en wat je nodig hebt om het te herstellen. Dit zal mogelijk voor meer mensen zo gelden. Eenmaal op orde kun je het zelf onderhouden, eventueel met wat hulp, dus dat komt wel goed.
gr CitrofielNL
Re: Hulp gevraagd remmen reparatie
Hoi Edith,
Als je een deel van het remsysteem vervangen hebt zonder alles te ontluchten zal er zeker nog lucht in je leidingen zitten en dan werken je remmen niet. Ontluchten is niet lastig, maar als je nippel niet los gaat is het een ander verhaal. Als de ontluchtingsnippel afbreekt en je hebt geen reserveonderdelen en goed gereedschap bij de hand ben je nog verder van huis. Die nippel zat bij mij ook heel vast zodat ik mijn remvloeistof niet kon verversen. Ik ben er ook mee naar een specialist gereden en die had hem zo los. Toch een kwestie van goede spullen hebben.
Als je niet met je bus naar een specialist kan rijden moet óf je bus daarnaartoe gehaald worden, of de specialist naar jou toe. Maar ja, dat was jou vraag al
Vanmiddag heb ik ook met veel lol aan de XM van mijn buurman geklust, maar dat was een klus waarvan ik bij voorbaat wist hoe het zou aflopen. Bij werk aan de remmen is het een ander verhaal. Het is natuurlijk heel lullig om aan te bieden om te helpen en dat je iemand alleen verder van huis helpt bijvoorbeeld omdat de nippel afbreekt. Met een klus aan de remmen kan het altijd zo zijn dat het veel langer duurt dan dat je van plan bent en daarom kan ik me voorstellen dat je niet zo maar een vrijwilliger hebt die je op de stoep verder wilt helpen.
Als je zelf de leiding kan vervangen kan je in ieder geval ook ontluchten want dat is, op een vastzittende nippel na, niet lastig. Spuit de nippels in met kruipolie en laat dit lang intrekken, nog een keer, nog een keer en nog een keer. Koop een steeksleutel die goed past. In mijn geval was, uit mijn hoofd, 10 te klein en 11 te groot. De garage had een sleuteltje 10,5 en daarmee ging het zo. Ontlucht eerst RA, dan LA, dan RV en LV. Doe het met twee man. Tijdens de zevende keer pompen moet de remmer "dicht" roepen, de nippel moet dan direct dicht en het potje bijgevuld omdat er anders weer lucht in het systeem komt vanwege de kleine voorraat in het vat. Doorgaan tot je zeker weet dat er verse vloeistof uit je leidingen komt én je zeker weet dat er geen lucht meer aankomt.
Maar ja, als je de ontluchtingsnippel écht niet los gaat... Dan kom je er nooit.
Lang verhaal, maar ik ben bang dat de tips van onze CitrofielNL zo slecht niet zijn. Ik zou eerst voor nummer twee gaan, maar als dat niet lukt is Cees Visser een goed adres. Ik kom er ook graag.
Succes! Als je meer vragen hebt horen we het graag!
Ree
Als je een deel van het remsysteem vervangen hebt zonder alles te ontluchten zal er zeker nog lucht in je leidingen zitten en dan werken je remmen niet. Ontluchten is niet lastig, maar als je nippel niet los gaat is het een ander verhaal. Als de ontluchtingsnippel afbreekt en je hebt geen reserveonderdelen en goed gereedschap bij de hand ben je nog verder van huis. Die nippel zat bij mij ook heel vast zodat ik mijn remvloeistof niet kon verversen. Ik ben er ook mee naar een specialist gereden en die had hem zo los. Toch een kwestie van goede spullen hebben.
Als je niet met je bus naar een specialist kan rijden moet óf je bus daarnaartoe gehaald worden, of de specialist naar jou toe. Maar ja, dat was jou vraag al

Vanmiddag heb ik ook met veel lol aan de XM van mijn buurman geklust, maar dat was een klus waarvan ik bij voorbaat wist hoe het zou aflopen. Bij werk aan de remmen is het een ander verhaal. Het is natuurlijk heel lullig om aan te bieden om te helpen en dat je iemand alleen verder van huis helpt bijvoorbeeld omdat de nippel afbreekt. Met een klus aan de remmen kan het altijd zo zijn dat het veel langer duurt dan dat je van plan bent en daarom kan ik me voorstellen dat je niet zo maar een vrijwilliger hebt die je op de stoep verder wilt helpen.
Als je zelf de leiding kan vervangen kan je in ieder geval ook ontluchten want dat is, op een vastzittende nippel na, niet lastig. Spuit de nippels in met kruipolie en laat dit lang intrekken, nog een keer, nog een keer en nog een keer. Koop een steeksleutel die goed past. In mijn geval was, uit mijn hoofd, 10 te klein en 11 te groot. De garage had een sleuteltje 10,5 en daarmee ging het zo. Ontlucht eerst RA, dan LA, dan RV en LV. Doe het met twee man. Tijdens de zevende keer pompen moet de remmer "dicht" roepen, de nippel moet dan direct dicht en het potje bijgevuld omdat er anders weer lucht in het systeem komt vanwege de kleine voorraat in het vat. Doorgaan tot je zeker weet dat er verse vloeistof uit je leidingen komt én je zeker weet dat er geen lucht meer aankomt.
Maar ja, als je de ontluchtingsnippel écht niet los gaat... Dan kom je er nooit.
Lang verhaal, maar ik ben bang dat de tips van onze CitrofielNL zo slecht niet zijn. Ik zou eerst voor nummer twee gaan, maar als dat niet lukt is Cees Visser een goed adres. Ik kom er ook graag.
Succes! Als je meer vragen hebt horen we het graag!
Ree