Banden spanning
- CeesKromhout
- HY Forum Expert
- Berichten: 100
- Lid geworden op: wo feb 04, 2009 2:27 pm
- Kenteken: AM-54-01
- Locatie: Katwijk aan zee
Banden spanning
Onze bus is een voormalige manschappenwagen van de brandweer. Wij hebben er verder niets ingebouwd. Het schema wat ik gevonden heb, varieert van circa 2.5 tot meer dan 3 bar voor de bandenspanning.
Wat gebruiken jullie??
Cees
Wat gebruiken jullie??
Cees
Re: Banden spanning
De bandenspanning volgens een service kaart van Mobil is als volgt:
Firestone
17x400 voor 3,50 achter 3,70
Dunlop
17x400 voor 4,25 achter 4,25
19x400 voor 3,25 achter 3,25
Michelin
17x400 voor 3,25 achter 3,50
19x400 voor 2,75 achter 3,00
Groet,
Ree
Firestone
17x400 voor 3,50 achter 3,70
Dunlop
17x400 voor 4,25 achter 4,25
19x400 voor 3,25 achter 3,25
Michelin
17x400 voor 3,25 achter 3,50
19x400 voor 2,75 achter 3,00
Groet,
Ree
Re: Banden spanning
Ik heb nieuwe 19X400 firestones gekocht. Weet iemand wat de druk in deze banden hoort te zijn?
Ree
Ree
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Banden spanning
Ik hou die 3 a 3,5 aan. Maakt niet heel veel uit per merk. Je kan ook 6 aanhouden, dan rijdt hij zuiniger
.

Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 942
- Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Locatie: Didam Gld
- Contacteer:
Re: Banden spanning
... en waarschijnlijk sneller ook met ballonbanden met 6 bar:-)
gr CitrofielNL
gr CitrofielNL
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Banden spanning
Heb zelf Firestones (Vanhawk Firestone 185/75-17 ... alternatieve bandmaat) en zet daar:
vóór: 4,0 atm
àchter: 4,2 atm
op.
Rijdt voortreffelijk !
Iets hogere druk: stuurt beter en absoluut lichter, remt zeer goed. Nadeel: banden slijten (iets) sneller en je ondervind een beetje méér effect van oneffenheden in het wegdek.
Gezien het aantal kilometers per jaar wat de gemiddelde HY-rijder maakt zal het nog even duren voordat duidelijk is waarin het effect van zowel de banden-druk - alswel het gebruik van alternatieve bandensoorten uiteindelijk sorteert.
Voordeel: t.o.v. de nu ter discussie staande aanmaak van "originele" Vredestijn 17x400 banden à raison van EUR 250,= (is dus minimaal EUR 1.000,= per TUB) kan ik tussentijds voor dat geld rustig een keer een bandenwissel doen à raison van EUR 90,= per band ...
Daarnaast: óók met deze alternatieve band: zorg dat je "in de gordels zit" bij een noodstop ! Want ze hebben grip op de weg ! Niet te zuinig ! (mits jouw remsysteem in orde is dus ...!)
Groet uit "De Peel"
Gert
vóór: 4,0 atm
àchter: 4,2 atm
op.
Rijdt voortreffelijk !
Iets hogere druk: stuurt beter en absoluut lichter, remt zeer goed. Nadeel: banden slijten (iets) sneller en je ondervind een beetje méér effect van oneffenheden in het wegdek.
Gezien het aantal kilometers per jaar wat de gemiddelde HY-rijder maakt zal het nog even duren voordat duidelijk is waarin het effect van zowel de banden-druk - alswel het gebruik van alternatieve bandensoorten uiteindelijk sorteert.
Voordeel: t.o.v. de nu ter discussie staande aanmaak van "originele" Vredestijn 17x400 banden à raison van EUR 250,= (is dus minimaal EUR 1.000,= per TUB) kan ik tussentijds voor dat geld rustig een keer een bandenwissel doen à raison van EUR 90,= per band ...
Daarnaast: óók met deze alternatieve band: zorg dat je "in de gordels zit" bij een noodstop ! Want ze hebben grip op de weg ! Niet te zuinig ! (mits jouw remsysteem in orde is dus ...!)
Groet uit "De Peel"
Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2672
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Banden spanning
Ik heb dan 195/75R16 op een nieuwbouwvelg, en die staan op 4.5bar.
Rotdruk overigens, want hier in Hengelo in eerste instantie geen pomp meer te vinden waar je die druk er in kon doen, stopte allemaal bij 4.1 en dan moet je er nog 50cent voor betalen ook.
Gelukkig mocht ik bij de Texaco de gratis vrachtwagencompressor gebruiken
Een wintertje niet veel rijden zorgde er voor dat de druk al weer naar 4 en het reservewiel zelfs naar 3.5 was gedaald!
Rotdruk overigens, want hier in Hengelo in eerste instantie geen pomp meer te vinden waar je die druk er in kon doen, stopte allemaal bij 4.1 en dan moet je er nog 50cent voor betalen ook.
Gelukkig mocht ik bij de Texaco de gratis vrachtwagencompressor gebruiken

Een wintertje niet veel rijden zorgde er voor dat de druk al weer naar 4 en het reservewiel zelfs naar 3.5 was gedaald!
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
- Para-Plu
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 266
- Lid geworden op: vr nov 05, 2010 11:56 pm
- Kenteken: DR-47-09
- Locatie: 3landjespunt
- Contacteer:
Re: Banden spanning
Dus ik ga hier even op verder.
Ik heb 19 bandjes en een hz (meen ik bj. 1972) dan kan ik ong. 1200 kg mee nemen. Als ik het juist heb!
Ik heb van de week even wat tapijttegels opgehaald. 1 kg ps. ik heb ongeveer z'n 800kg aan tegels in de bus liggen.
Nou keek ik dus naar de achterbanden. Deze is niet plat maar echt te leeg na mijn idee.
Nu heb ik 2/3 van de tegels eruit gehaald.
Denk dat er nu nog z'n 2 a 300 kg in zit. Nog steeds zijn de banden erg leeg.
Als in, ik ben net naar de pomp geweest en alles netjes volgens de kaart op gepompt.
En ze staan de nog echt bol, iemand een idee?
er liggen michelin's onder 19x400, achter 3,1 bar, voor 2,8 bar.
op de band staat zelf max load bla bla 70psi das z'n 4,8 bar.
Wie weet hier meer van?
Ik heb 19 bandjes en een hz (meen ik bj. 1972) dan kan ik ong. 1200 kg mee nemen. Als ik het juist heb!
Ik heb van de week even wat tapijttegels opgehaald. 1 kg ps. ik heb ongeveer z'n 800kg aan tegels in de bus liggen.
Nou keek ik dus naar de achterbanden. Deze is niet plat maar echt te leeg na mijn idee.
Nu heb ik 2/3 van de tegels eruit gehaald.
Denk dat er nu nog z'n 2 a 300 kg in zit. Nog steeds zijn de banden erg leeg.
Als in, ik ben net naar de pomp geweest en alles netjes volgens de kaart op gepompt.
En ze staan de nog echt bol, iemand een idee?
er liggen michelin's onder 19x400, achter 3,1 bar, voor 2,8 bar.
op de band staat zelf max load bla bla 70psi das z'n 4,8 bar.
Wie weet hier meer van?
Re: Banden spanning
Michelins hebben altijd slappe wangen. Heb je een fototje?
- Para-Plu
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 266
- Lid geworden op: vr nov 05, 2010 11:56 pm
- Kenteken: DR-47-09
- Locatie: 3landjespunt
- Contacteer:
Re: Banden spanning
wilde ik maken maar het was al te donker (helaas).
Maar een slap wangetje, dus? meer bar erin?
Maar een slap wangetje, dus? meer bar erin?
Re: Banden spanning
3,5 kan geen kwaad. Te zacht is ook niet goed, dan worden ze te warm...
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2672
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Banden spanning
Weet niet hoe dit topic in Stel jezelf voor terecht was gekomen, maar nu dus hier 
On topic: weet je zeker dat je de goede spanning hebt? Elk merk heeft z'n eigen adviesdruk en zelfs binnen de Michelin series varieert het nog.
(mijn banden zitten op 4.5 bar overigens, maar is een moderne tubeless, da's toch anders).

On topic: weet je zeker dat je de goede spanning hebt? Elk merk heeft z'n eigen adviesdruk en zelfs binnen de Michelin series varieert het nog.
(mijn banden zitten op 4.5 bar overigens, maar is een moderne tubeless, da's toch anders).
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Re: Banden spanning
Benodigde druk voor autobanden wordt berekend met een formule waarin het gewicht daarop wordt ingevuld.
Ik heb die formule eens bemachtigd en ben er mee aan de haal gegaan.
Heb mezelf Excell geleerd om er spreadsheets voor te maken en op het camperforum staat een artikel van mij in de kennisbank daarover.
Nu zoek ik geregeld op bandendruk en spanning, om te zien of ik deze kennis ergens kan uitdragen.
Zo ook dit forum op terecht gekomen, heb zelf geen HY dus zal me ook niet eerst in een apart topic voorstellen.
https://skydrive.live.com/?cid=a526e0ee ... E6DC%21128
Hier link naar mijn publieke map van skydrive waar ik alles heb neergezet.
Ongeveer in het midden "dubbeledruktempV3.1" die hier goed voor te gebruiken is, omdat de snelheiden wel niet over de 160km/u zullen gaan. Het grip- of loadpercentage dat ik daarin gebruik is mijn eigen inbreng, en kan gebruikt worden voor veiligheidsmarge.
Je moet voorkomen dat je enig moment met Load% boven 100% rijdt op een band, daarboven begint bandschade door het rijden.
Het is het percentage wat het werkelijk gewicht is van het gewicht waarvoor je de druk uitrekent.
L% onder 85% geeft stuiteren. Dus kunst is alle wielen tussen 85% en 100% te houden onder alle omstandigheden. Kom je er niet uit geef mij de gegevens en dan doe ik het voor je. Succes.
Ik heb die formule eens bemachtigd en ben er mee aan de haal gegaan.
Heb mezelf Excell geleerd om er spreadsheets voor te maken en op het camperforum staat een artikel van mij in de kennisbank daarover.
Nu zoek ik geregeld op bandendruk en spanning, om te zien of ik deze kennis ergens kan uitdragen.
Zo ook dit forum op terecht gekomen, heb zelf geen HY dus zal me ook niet eerst in een apart topic voorstellen.
https://skydrive.live.com/?cid=a526e0ee ... E6DC%21128
Hier link naar mijn publieke map van skydrive waar ik alles heb neergezet.
Ongeveer in het midden "dubbeledruktempV3.1" die hier goed voor te gebruiken is, omdat de snelheiden wel niet over de 160km/u zullen gaan. Het grip- of loadpercentage dat ik daarin gebruik is mijn eigen inbreng, en kan gebruikt worden voor veiligheidsmarge.
Je moet voorkomen dat je enig moment met Load% boven 100% rijdt op een band, daarboven begint bandschade door het rijden.
Het is het percentage wat het werkelijk gewicht is van het gewicht waarvoor je de druk uitrekent.
L% onder 85% geeft stuiteren. Dus kunst is alle wielen tussen 85% en 100% te houden onder alle omstandigheden. Kom je er niet uit geef mij de gegevens en dan doe ik het voor je. Succes.
- Para-Plu
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 266
- Lid geworden op: vr nov 05, 2010 11:56 pm
- Kenteken: DR-47-09
- Locatie: 3landjespunt
- Contacteer:
Re: Banden spanning
Zo dat ziet er leuk uit, ik kom alleen op 1,61 bar en 1,18 uit.
Betekend dit dat ik dat er bij op moet tellen op de normale druk?\
Ik heb het namelijk met de 7 a 800 kg lading gerekend.
Hier nog even wat foto's! omdat visueel altijd beter is!
Hier is alles op 3 en 2,8 bar met een gewicht van ong. 2 a 300 kg lading.
Betekend dit dat ik dat er bij op moet tellen op de normale druk?\
Ik heb het namelijk met de 7 a 800 kg lading gerekend.
Hier nog even wat foto's! omdat visueel altijd beter is!
Hier is alles op 3 en 2,8 bar met een gewicht van ong. 2 a 300 kg lading.
- Bijlagen
-
- Achterband
- IMG_4380.jpg (46.48 KiB) 38303 keer bekeken
-
- Voorband
- IMG_4374.jpg (57.41 KiB) 38303 keer bekeken
-
- Voorband (zo zag de achterband er ook uit)
- IMG_4373.jpg (56.92 KiB) 38303 keer bekeken
Re: Banden spanning
Niet alleen het gewicht speelt een rol, maar ook de band zelf. Bijvoorbeeld de stijfheid van de wang is van invloed op de benodigde bandendruk. Kijk maar eens naar het lijstje uit de tweede post. Dezelfde band, ander merk, heeft volgens de fabriek 1 bar verschil in druk nodig om optimaal te presteren. Met alleen een formule kom je er dus niet, je moet ook specifieke eigenschappen van de band weten.jadatis schreef:Benodigde druk voor autobanden wordt berekend met een formule waarin het gewicht daarop wordt ingevuld.
Ik heb die formule eens bemachtigd en ben er mee aan de haal gegaan.
@para-plu. Tja, herkenbaar. Zo zien de Michelins er uit bij ongeveer 3 bar... Ter overweging dit: een significant deel van de vering wordt uit de banden gehaald. Zachte banden zijn ideaal voor een comfortabele rit. Vroeger was een druk van 1,4 bar op een smal bandje heel normaal. Nu er tegenwoordig meer asfalt ligt en minder klinkerwegen zijn, is dit comfort-aspect minder belangrijk. Wat meer druk vermindert het verbruik en vergemakkelijkt het sturen en daardoor kan HY ook wat vaster op de weg komen te liggen. Ik zou er nog een halve bar bij doen en op 3,5 gaan rijden. Kijken hoe het bevalt.