Onsteking stellen
Onsteking stellen
Wie heeft er ervaring met onsteking stellen.
Motor is geheel klaar en het wachten is op de startmotor. In de tussentijd heb ik me uitgeleefd op de kleppen en overige dingen af te stellen. Bougiekabels reeds weer op juiste plek. Nu rest alleen nog de ontsteking.
Tussen de punten heb ik inmiddels 0,45 gekregen op hoogste punt middels voelerplaatje.
Staat in het werkplaatshandboek dat je met een pen van 6 mm in het vliegwiel moet steken.
De versnellingsbak is eraf. Zit dit gat toevallig op de bak? aangezien ik niks op de motor vind.
Motor is geheel klaar en het wachten is op de startmotor. In de tussentijd heb ik me uitgeleefd op de kleppen en overige dingen af te stellen. Bougiekabels reeds weer op juiste plek. Nu rest alleen nog de ontsteking.
Tussen de punten heb ik inmiddels 0,45 gekregen op hoogste punt middels voelerplaatje.
Staat in het werkplaatshandboek dat je met een pen van 6 mm in het vliegwiel moet steken.
De versnellingsbak is eraf. Zit dit gat toevallig op de bak? aangezien ik niks op de motor vind.
-
- HY Forum Grootmeester
Re: Onsteking stellen
Volgens mij zit het gat voor de tijdpen aan de achterzijde van de motor, rechts.
Wie geen tijdpen van 6 mm heeft kan naturlijk ook een boortje van 6 mm gebruiken.
Wie geen tijdpen van 6 mm heeft kan naturlijk ook een boortje van 6 mm gebruiken.
Laatst gewijzigd door rodeHY op di sep 16, 2008 10:23 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Het gat zit niet aan je bak, maar het is bijna niet te vinden als iemand het niet voor je aanwijst. Aan de bijrijderskant, ik weet niet of je het de voor- of de achterkant noemt, maar het is aan de bak-kant. Ik zal even zoeken of ik een plaatje kan vinden waar het op aan te wijzen is.
Wat je in het 6mm gaatje stopt doet er niet toe, als het pennetje maar aan de sleutelhanger zit waar ook je contactsleuteltje aan zit
Ree
edit: op het plaatje in dit draadje kan ik het niet echt zien, maar het moet dus links buiten zicht zitten...
Wat je in het 6mm gaatje stopt doet er niet toe, als het pennetje maar aan de sleutelhanger zit waar ook je contactsleuteltje aan zit

Ree
edit: op het plaatje in dit draadje kan ik het niet echt zien, maar het moet dus links buiten zicht zitten...
- LEiPiE
- Site Admin
- Kenteken: 44-02-XD
- Contacteer:
Klopt, op dit foto is het niet te zien, die langwerpige vloerplaat moet er namelijk ook uit om er bij te kunnen.
En dan nog is 't een rotplek.
Wat een goede timingpin is: een goedkope bout van de Aldi... uit ervaring weet ik dat als je 'm vergeet er uit te halen dan overleeft de bout het gewoon niet, die wordt nogal krom dan
Als overigens de bak niet aan de motor zit dan heb je geloof ik geen gat, want dan loopt 't vliegwiel nergens langs:
http://home.iwinet.nl/photo/v/murphy/mo ... 5.JPG.html
op deze foto van Bert kun je het gaatje zien:
En dan nog is 't een rotplek.
Wat een goede timingpin is: een goedkope bout van de Aldi... uit ervaring weet ik dat als je 'm vergeet er uit te halen dan overleeft de bout het gewoon niet, die wordt nogal krom dan

Als overigens de bak niet aan de motor zit dan heb je geloof ik geen gat, want dan loopt 't vliegwiel nergens langs:
http://home.iwinet.nl/photo/v/murphy/mo ... 5.JPG.html
op deze foto van Bert kun je het gaatje zien:
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Bedankt allemaal. Ik weet nu waar hij moet zitten dus ga op zoektocht.
Over mooie bakken gesproken, die op de foto is echt netjes. Ik ben benieuwd of ik hem weer zo mooi kan krijgen.
Over mooie bakken gesproken, die op de foto is echt netjes. Ik ben benieuwd of ik hem weer zo mooi kan krijgen.
-
- HY Forum Grootmeester
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Contacteer:
uhhh en je dan alsnog niet op de startknop duwt. Ik ken iemand die vervolgens een middag is beziggeweest om de pen er uit te krijgen.Ree schreef: als het pennetje maar aan de sleutelhanger zit waar ook je contactsleuteltje aan zit
Ree

gr CitrofielNL
-
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Nav Leipie: Die plaat hoeft er niet uit. Het verwijderen van je vloerplaat voor de bijrijdersstoel is genoeg. Je ziet het gat dan zitten en kunt er gewoon bij. Gat zit dan ter hoogte van de rand van de middelstevloerplaat zo ongeveer. op ca 1 a 2 uur, net in de bak (niet in het blok dus) ter hoogte van het vliegwiel. Kan niet missen. Let er wel op de eerste cilinder op punt van ontsteken staat.
gr CitrofielNL
gr CitrofielNL
citrofielnl schreef:uhhh en je dan alsnog niet op de startknop duwt. Ik ken iemand die vervolgens een middag is beziggeweest om de pen er uit te krijgen.Ree schreef: als het pennetje maar aan de sleutelhanger zit waar ook je contactsleuteltje aan zit
Ree![]()
gr CitrofielNL

Voor een HY heeft het inderdaad geen zin...
Ree
Misschien gekke vraag maar hoe controleer ik dat 1e zuiger (waterpompzijde) op punt van onsteken staat.
Dan heeft zuiger net het bovenste punt bereikt. Is dat zodra de inlaatpoort nog op tuimelen staat of...
Dan heeft zuiger net het bovenste punt bereikt. Is dat zodra de inlaatpoort nog op tuimelen staat of...
-
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Ik kijk altijd of de rotor wijst naar het punt waar de bougiekabel van de eerste cilinder op de verdeelkap zit. Misschien te simpel, maar mijn bus loopt prima, dus zal wel goed genoeg zijn.
gr CitrofielNL
gr CitrofielNL
Bedankt.
Zal alles even afstellen en op tijd zetten. vandaag gaat oude startmotor in revisie.
kunnen we volgende week starten
Zal alles even afstellen en op tijd zetten. vandaag gaat oude startmotor in revisie.
kunnen we volgende week starten

Inmiddels alles afgesteld en nieuwe gereviseerde startmotor gemonteerd.
Klopt het dat normale autoaccu te licht is om een dergelijke startmotor van een HY in de rondte te krijgen?
Alles klaar maar was hooguit 2 a 3 centimeter dat hij draaide.
Overmorgen weer proberen met zware accu
Klopt het dat normale autoaccu te licht is om een dergelijke startmotor van een HY in de rondte te krijgen?
Alles klaar maar was hooguit 2 a 3 centimeter dat hij draaide.
Overmorgen weer proberen met zware accu
-
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Zou gewoon moeten kunnen. Misschien toch het boortje vergeten uit het gat te halen ? 

Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
nee gelukkig geen verdwaalde boutjes. Draait met de slinger wel met goede tegendruk.
Of zou iets hem kunnen blokeren hmms.....morgen toch maar eens zwaardere accu ophalen.
Hopelijk is dat het probleem
Of zou iets hem kunnen blokeren hmms.....morgen toch maar eens zwaardere accu ophalen.
Hopelijk is dat het probleem
-
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
zou gewoon moeten kunnen, ik heb jaren met een eendenaccu rondgereden
Gr CitrofielNL
krijg je hem met de slinger aan? klinkt alsof er in de elektriek iets niet goed zit, alsof er spanningsverlies optreedt onderweg. Relais slecht? kun je die met de hand bedienen en werkt het dan? slechte massaansluiting? Zou ik even langslopen voor een nieuwe accu te kopen.
gr CitrofielNL
Gr CitrofielNL
krijg je hem met de slinger aan? klinkt alsof er in de elektriek iets niet goed zit, alsof er spanningsverlies optreedt onderweg. Relais slecht? kun je die met de hand bedienen en werkt het dan? slechte massaansluiting? Zou ik even langslopen voor een nieuwe accu te kopen.
gr CitrofielNL