Pagina 1 van 1
Snotachtige olie ?
Geplaatst: wo jun 16, 2004 8:08 am
door Zijderveld

Komt dit bekend voor
Gegroet,
Afgelopen zaterdag HY weer uit stalling gehaald en tegen een starters probleempje aangelopen (zie starter forum).
Bij verder zoeken en algemeen doorzoeken van de motor ook gekeken naar de olie en daar gezien dat er wit-gelig plakkerig spul bleef hangen aan de oliestok. Bij het eraf halen van de dop waar de olie erin gaat, ook daar zit dat spul.
De vorige eigenaar (nov 2003) heeft de olie nog vervangen en sindsdien is er alleen maar in Nederland (kleine ritjes) mee gereden.
Heeft iemand enig idee
Bij voorbaat dank, Pim Zijderveld
Geplaatst: wo jun 16, 2004 10:13 am
door lex
dit is vocht, dit verdampt uit de olie, dit hoopt zich vooral op bij veel kleine ritten. niets ergs, zit in praktisch elke motor...
Geplaatst: di jun 22, 2004 2:55 pm
door Bonjr
Ik heb dit ook ooit gehad in een andere auto dan een citroen en het bleek (nadat de motor in de soep was gedraaid..

) een kapotte koppakking te zijn..
Geplaatst: wo jun 23, 2004 11:44 pm
door Zijderveld
HY heeft natuurlijk een periode van ongeveer 3 a 4 maanden in de stalling gestaan in een kas. Met het paasweekend is hij er even uit geweest. Maar op een of ander manier moet het vocht erin gekomen zijn.
Wel heb ik bij ophalen een donker plasje gezien onder de motor, maar dat schijnt normaal te zijn.
Zijn er nog andere methode om een kappote pakking te constateren ?
Bij voorbaat dank, Pim
Geplaatst: do jun 24, 2004 1:08 pm
door Stef
Beste Pim
Houdt je koelvloeistofniveau in de gaten. Als je koppakking lekt zal het koelvloeistofniveau dalen (al is het maar een heel klein beetje) Let op, vergelijk koelvloeistofniveau altijd bij dezelfde koelvloeistoftemperatuur! (Niveau stijgt bij warme motor!)
Een lekke koppakking kan ook luchtbellen veroorzaken in je radiator bij een lopende motor; Draai de radiatordop eraf, laat de motor lopen, als je af en toe een "blop" van een luchtbel ziet, weet je zeker dat de koppakking lek is. Let op, de koppakking kan lekken zonder dit verschijnsel!
Een andere handige truc is; Hou een aansteker onder je oliepeilstok, als het gaat knetteren betekent dit dat er inderdaad water in je olie zit.
Bij een lekke koppakking; kop loshalen (niet veel werk bij de HY) kop laten controleren op vlakheid, eventueel laten vlakken. (kost een paar tientjes, bijvoorbeeld bij mannessen in soesterberg, 0346 330453) Nieuwe koppakking monteren en alles volgens het boekje aandraaien (let op koppel en volgorde)
Tip; bewaar de oude koppakking, maak deze niet schoon, De koppenvlakspecialist kan heel veel aflezen aan de oude koppakking.
Veel succes,
Stef
Geplaatst: do jul 01, 2004 2:19 pm
door Gerard 2cv
Zoals je zelf al schrijft heeft hij een hele tijd stil gestaan.Ga er eens lekker
de rijksweg mee op en een draait de motor eens flink warm zodat de olie-
temperatuur boven de 100gr.komt en al het water kan verdampen dan
ben je er weer helemaal vanaf.