Aandraaimomenten & vloeibare pakking

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1536
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 9:06 pm
Contacteer:

Aandraaimomenten & vloeibare pakking

Bericht door ghys »

Beste forummers,

ben druk bezig mijn motor weer te monteren. In het werkplaatshandboek kwam ik enkele aandraaimomenten tegen in de vorm van (mkg). Heb gereedschappen voor aandraaimomenten alleen dan in newtons. zijn hier omrekentabellen voor?
Of heeft één van jullie dit reeds voor alle belangrijke punten gedaan. Kopbouten, drijfstanglagers etc

Tevens, enkele op het forum gebruiken bij het monteren van nieuwe delen pakkingen en vloeibare pakking.
Moeten alle papieren pakkingen worden voorzien van vloeibare pakking of zijn er nog meer pakkingen die dit behoeven?

alvast dank
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2672
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Aandraaimomenten & vloeibare pakking

Bericht door LEiPiE »

1 kilogram meter = 9.80665 newton meter
Zie http://www.onlineconversion.com/torque.htm voor automatisch omrekenen :)
Heb ze bij mij 1 keer allemaal omgerekend en er naast geschreven.
En voor noodgevallen zit je met een factor 10 vermenigvuldigen aardig in de buurt.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Matthijs164
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 251
Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
Locatie: Veldhoven

Re: Aandraaimomenten & vloeibare pakking

Bericht door Matthijs164 »

Hi Auke,

Factor 10 aanhouden is prima; het komt niet op een tiende Newton meter. Bovendien, de onnauwkeurigheid van je gereedschap is vele malen groter dan de omrekenfout die je introduceert met die afgeronde factor 10. Het exact bepalen van de omgerekende waarde is dus beetje jammer van de tijd. Dus: 1 mkg = 10Nm.

Vloeibare pakking gebruiken op papieren pakkingen is altijd een goed idee. Het houdt de zaak op z'n plek bij het monteren en zorgt voor afdichting bij eventuele onvlakheid van het oppervlak.

Groeten, Matthijs
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1536
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 9:06 pm
Contacteer:

Re: Aandraaimomenten & vloeibare pakking

Bericht door ghys »

Wat zijn de aanhaalmomenten van de drijfstangen zelf?
Hooflagerkappen zijn 10 mkg maar de drijfstangen ook?

Lieftallige broer had destijds klepstoters mooi op volgorde gelegd, nu blijkt nadat ik ze allen samen in doosje had gedaan dat er lengteverschil in zit.

Werkplaatshandboek beschijft wel complete versnellingsbak revisie maar motor revisie hebben ze niet van gehoord. zo ook distributiektting etc.

zijn er uitgebreidere handboeken in de handel?
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Re: Aandraaimomenten & vloeibare pakking

Bericht door Gerard 2cv »

Nee,dedrijfstanglagers bouten zitten met 5mkg vast
bldz.H78.100 blad 4
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1536
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 9:06 pm
Contacteer:

Re: Aandraaimomenten & vloeibare pakking

Bericht door ghys »

Bedankt gerard. Zal het erbij schrijven.

Nu nog een oplossing vinden voor het niet draaien van de motor na het aandraaien van de poelie. zoals het nu lijkt op de foto's is toch de ring in het motorblok achter de hoofdlagerkap verdraait :( Dus carter moet er weer af en motor op zijn kant.
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Re: Aandraaimomenten & vloeibare pakking

Bericht door Gerard 2cv »

De axiale speling van de krukas moet 0.03-0.06mm zijn en wordt bepaald door de ring achter
het distributietandwiel.Draai de distributiedeksel bouten pas vast als de poelie gemonteerd
zit om de centrering van de keering goed te maken
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1536
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 9:06 pm
Contacteer:

Re: Aandraaimomenten & vloeibare pakking

Bericht door ghys »

zoals het nu zit:

- eerst ring met uitsparing tegen het blok aan
- drie flinterdunne ringen.
- 1 vrij dikke opvulring met schuine kant eraan
- tandwiel
- dunne ring met opstaande rand
- opvulbus met uitsparing voor de spie
- poelie

of zou die ring met opstaande rand tegen het distributiedeksel vastlopen?
Dan haal ik het distributiedeksel er ook nog even af.
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Re: Aandraaimomenten & vloeibare pakking

Bericht door Gerard 2cv »

Met die 3 flinterdunne ringen stel je de axiale speling in.
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1536
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 9:06 pm
Contacteer:

Re: Aandraaimomenten & vloeibare pakking

Bericht door ghys »

deze zijn zo flinterdun dat ik hiermee het probleem niet oplos ben ik bang.
Moet het toch ergens anders in zoeken.

wordt vervolgt
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Re: Aandraaimomenten & vloeibare pakking

Bericht door Gerard 2cv »

Heb je wel enig idee hoeveel 0,03-0,06 mm is
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1536
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 9:06 pm
Contacteer:

Re: Aandraaimomenten & vloeibare pakking

Bericht door ghys »

Motor samen met broer even op zijn zij gelegd en het carter en distributiedeksel even gedemonteerd.
Bij het nameten bleek al dat er 2 a 3 millimeter nodig was om hem draaiend te krijgen.

En ons vermoeden was werkelijkheid want de beruchte ringen zaten niet meer gecentreerd in de holle pijpjes.
Vreemd systeem blijf ik het vinden maar ach nu we eenmaal weten wat het is komt het vast en zeker goed.

Gerard was niet raar bedoelt met die flinterdunne plaatjes maar leek me stug dat het daar door kwam.
Op de nokkenas had ik anders wel axiale speling. Heb er nu een ring tussen gedaan maar zat minieme speling op.
Hoort deze geheel speling vrij te zijn of mag deze wel wat heen en weer bewegen?
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Re: Aandraaimomenten & vloeibare pakking

Bericht door Gerard 2cv »

ghys schreef:Hoort deze geheel speling vrij te zijn of mag deze wel wat heen en weer bewegen?
Sorry,deze zin begrijp ik niet,Speling betekent toch vrij,maar een speling van 0,03-0,06mm is haast niet voelbaar,maar laat hem daardoor wel vrij draaien Ik vind heen en weer gaan denk
ik te veel.
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1536
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 9:06 pm
Contacteer:

Re: Aandraaimomenten & vloeibare pakking

Bericht door ghys »

De nokkenas kon ik toch wel halve millimeter heen en weer halen denk ik.
Inmiddels is de oliepomp en dergelijke geplaatst en is de as weer vrij van speling.

Holle pijpjes in de hoofdlagerkap worden vernieuwd zodat de bewuste ringen niet weer kunnen verdraaien.
Plaats reactie