Aandraaimomenten & vloeibare pakking
Aandraaimomenten & vloeibare pakking
Beste forummers,
ben druk bezig mijn motor weer te monteren. In het werkplaatshandboek kwam ik enkele aandraaimomenten tegen in de vorm van (mkg). Heb gereedschappen voor aandraaimomenten alleen dan in newtons. zijn hier omrekentabellen voor?
Of heeft één van jullie dit reeds voor alle belangrijke punten gedaan. Kopbouten, drijfstanglagers etc
Tevens, enkele op het forum gebruiken bij het monteren van nieuwe delen pakkingen en vloeibare pakking.
Moeten alle papieren pakkingen worden voorzien van vloeibare pakking of zijn er nog meer pakkingen die dit behoeven?
alvast dank
ben druk bezig mijn motor weer te monteren. In het werkplaatshandboek kwam ik enkele aandraaimomenten tegen in de vorm van (mkg). Heb gereedschappen voor aandraaimomenten alleen dan in newtons. zijn hier omrekentabellen voor?
Of heeft één van jullie dit reeds voor alle belangrijke punten gedaan. Kopbouten, drijfstanglagers etc
Tevens, enkele op het forum gebruiken bij het monteren van nieuwe delen pakkingen en vloeibare pakking.
Moeten alle papieren pakkingen worden voorzien van vloeibare pakking of zijn er nog meer pakkingen die dit behoeven?
alvast dank
- LEiPiE
- Site Admin
- Kenteken: 44-02-XD
- Contacteer:
Re: Aandraaimomenten & vloeibare pakking
1 kilogram meter = 9.80665 newton meter
Zie http://www.onlineconversion.com/torque.htm voor automatisch omrekenen
Heb ze bij mij 1 keer allemaal omgerekend en er naast geschreven.
En voor noodgevallen zit je met een factor 10 vermenigvuldigen aardig in de buurt.
Zie http://www.onlineconversion.com/torque.htm voor automatisch omrekenen

Heb ze bij mij 1 keer allemaal omgerekend en er naast geschreven.
En voor noodgevallen zit je met een factor 10 vermenigvuldigen aardig in de buurt.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Grootmeester
Hi Auke,
Factor 10 aanhouden is prima; het komt niet op een tiende Newton meter. Bovendien, de onnauwkeurigheid van je gereedschap is vele malen groter dan de omrekenfout die je introduceert met die afgeronde factor 10. Het exact bepalen van de omgerekende waarde is dus beetje jammer van de tijd. Dus: 1 mkg = 10Nm.
Vloeibare pakking gebruiken op papieren pakkingen is altijd een goed idee. Het houdt de zaak op z'n plek bij het monteren en zorgt voor afdichting bij eventuele onvlakheid van het oppervlak.
Groeten, Matthijs
Factor 10 aanhouden is prima; het komt niet op een tiende Newton meter. Bovendien, de onnauwkeurigheid van je gereedschap is vele malen groter dan de omrekenfout die je introduceert met die afgeronde factor 10. Het exact bepalen van de omgerekende waarde is dus beetje jammer van de tijd. Dus: 1 mkg = 10Nm.
Vloeibare pakking gebruiken op papieren pakkingen is altijd een goed idee. Het houdt de zaak op z'n plek bij het monteren en zorgt voor afdichting bij eventuele onvlakheid van het oppervlak.
Groeten, Matthijs
Wat zijn de aanhaalmomenten van de drijfstangen zelf?
Hooflagerkappen zijn 10 mkg maar de drijfstangen ook?
Lieftallige broer had destijds klepstoters mooi op volgorde gelegd, nu blijkt nadat ik ze allen samen in doosje had gedaan dat er lengteverschil in zit.
Werkplaatshandboek beschijft wel complete versnellingsbak revisie maar motor revisie hebben ze niet van gehoord. zo ook distributiektting etc.
zijn er uitgebreidere handboeken in de handel?
Hooflagerkappen zijn 10 mkg maar de drijfstangen ook?
Lieftallige broer had destijds klepstoters mooi op volgorde gelegd, nu blijkt nadat ik ze allen samen in doosje had gedaan dat er lengteverschil in zit.
Werkplaatshandboek beschijft wel complete versnellingsbak revisie maar motor revisie hebben ze niet van gehoord. zo ook distributiektting etc.
zijn er uitgebreidere handboeken in de handel?
-
- HY Forum Grootmeester
Nee,dedrijfstanglagers bouten zitten met 5mkg vast
bldz.H78.100 blad 4
bldz.H78.100 blad 4
Bedankt gerard. Zal het erbij schrijven.
Nu nog een oplossing vinden voor het niet draaien van de motor na het aandraaien van de poelie. zoals het nu lijkt op de foto's is toch de ring in het motorblok achter de hoofdlagerkap verdraait
Dus carter moet er weer af en motor op zijn kant.
Nu nog een oplossing vinden voor het niet draaien van de motor na het aandraaien van de poelie. zoals het nu lijkt op de foto's is toch de ring in het motorblok achter de hoofdlagerkap verdraait

-
- HY Forum Grootmeester
De axiale speling van de krukas moet 0.03-0.06mm zijn en wordt bepaald door de ring achter
het distributietandwiel.Draai de distributiedeksel bouten pas vast als de poelie gemonteerd
zit om de centrering van de keering goed te maken
het distributietandwiel.Draai de distributiedeksel bouten pas vast als de poelie gemonteerd
zit om de centrering van de keering goed te maken
zoals het nu zit:
- eerst ring met uitsparing tegen het blok aan
- drie flinterdunne ringen.
- 1 vrij dikke opvulring met schuine kant eraan
- tandwiel
- dunne ring met opstaande rand
- opvulbus met uitsparing voor de spie
- poelie
of zou die ring met opstaande rand tegen het distributiedeksel vastlopen?
Dan haal ik het distributiedeksel er ook nog even af.
- eerst ring met uitsparing tegen het blok aan
- drie flinterdunne ringen.
- 1 vrij dikke opvulring met schuine kant eraan
- tandwiel
- dunne ring met opstaande rand
- opvulbus met uitsparing voor de spie
- poelie
of zou die ring met opstaande rand tegen het distributiedeksel vastlopen?
Dan haal ik het distributiedeksel er ook nog even af.
-
- HY Forum Grootmeester
Met die 3 flinterdunne ringen stel je de axiale speling in.
deze zijn zo flinterdun dat ik hiermee het probleem niet oplos ben ik bang.
Moet het toch ergens anders in zoeken.
wordt vervolgt
Moet het toch ergens anders in zoeken.
wordt vervolgt
-
- HY Forum Grootmeester
Heb je wel enig idee hoeveel 0,03-0,06 mm is
Motor samen met broer even op zijn zij gelegd en het carter en distributiedeksel even gedemonteerd.
Bij het nameten bleek al dat er 2 a 3 millimeter nodig was om hem draaiend te krijgen.
En ons vermoeden was werkelijkheid want de beruchte ringen zaten niet meer gecentreerd in de holle pijpjes.
Vreemd systeem blijf ik het vinden maar ach nu we eenmaal weten wat het is komt het vast en zeker goed.
Gerard was niet raar bedoelt met die flinterdunne plaatjes maar leek me stug dat het daar door kwam.
Op de nokkenas had ik anders wel axiale speling. Heb er nu een ring tussen gedaan maar zat minieme speling op.
Hoort deze geheel speling vrij te zijn of mag deze wel wat heen en weer bewegen?
Bij het nameten bleek al dat er 2 a 3 millimeter nodig was om hem draaiend te krijgen.
En ons vermoeden was werkelijkheid want de beruchte ringen zaten niet meer gecentreerd in de holle pijpjes.
Vreemd systeem blijf ik het vinden maar ach nu we eenmaal weten wat het is komt het vast en zeker goed.
Gerard was niet raar bedoelt met die flinterdunne plaatjes maar leek me stug dat het daar door kwam.
Op de nokkenas had ik anders wel axiale speling. Heb er nu een ring tussen gedaan maar zat minieme speling op.
Hoort deze geheel speling vrij te zijn of mag deze wel wat heen en weer bewegen?
-
- HY Forum Grootmeester
Sorry,deze zin begrijp ik niet,Speling betekent toch vrij,maar een speling van 0,03-0,06mm is haast niet voelbaar,maar laat hem daardoor wel vrij draaien Ik vind heen en weer gaan denkghys schreef:Hoort deze geheel speling vrij te zijn of mag deze wel wat heen en weer bewegen?
ik te veel.
De nokkenas kon ik toch wel halve millimeter heen en weer halen denk ik.
Inmiddels is de oliepomp en dergelijke geplaatst en is de as weer vrij van speling.
Holle pijpjes in de hoofdlagerkap worden vernieuwd zodat de bewuste ringen niet weer kunnen verdraaien.
Inmiddels is de oliepomp en dergelijke geplaatst en is de as weer vrij van speling.
Holle pijpjes in de hoofdlagerkap worden vernieuwd zodat de bewuste ringen niet weer kunnen verdraaien.