Laswerk HY Nijmegen
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 81
- Lid geworden op: zo jun 01, 2008 9:19 am
- Locatie: Beuningen
- Contacteer:
Laswerk HY Nijmegen
Heeft iemand een idee waar ik wat laswerk aan de carrosserie kan laten doen in de buurt van nijmegen e.o
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 81
- Lid geworden op: zo jun 01, 2008 9:19 am
- Locatie: Beuningen
- Contacteer:
Re: Laswerk HY Nijmegen
helemaal niemand, dan gaan we het zelf maar doen
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Laswerk HY Nijmegen
Is wel een stuk goedkoper
.

Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 81
- Lid geworden op: zo jun 01, 2008 9:19 am
- Locatie: Beuningen
- Contacteer:
Re: Laswerk HY Nijmegen
als je eerst een lasapparaat moet aanschaffen ????
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Laswerk HY Nijmegen
Ja, inderdaad. Zo'n lasapparaat heb je er als Citroen eigenaar zo uit. Ik heb er al zo'n jaar of 7 a 8 plezier van. Maar koop niet de goedkoopste bij de Gamma of zo, daar heb je niet zoveel aan.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 81
- Lid geworden op: zo jun 01, 2008 9:19 am
- Locatie: Beuningen
- Contacteer:
Re: Laswerk HY Nijmegen
ik wil dan toch een co2 las apparaat hebben want electrisch wordt niks, dat lukt me van geen kanten
-
- HY Forum Expert
- Berichten: 112
- Lid geworden op: wo mei 16, 2007 4:37 pm
- Kenteken: NV-12-ZR
- Locatie: barneveld
Re: Laswerk HY Nijmegen
Ik wil je wel op gang helpen maar je moet het zelf doen.
Koop inderdaad een goed apparaat, het moeilijkste van lassen is de instelling van je machine.
En wat nog zeker zo belangrijk is, wees niet te benauwd met slijpen, beter iets meer wegslijpen dat je goed materiaal hebt om op door te borduren dan te weinig wegslijpen en in de roest zitten klooien.
Ik heb een apparaat staan waar je het op kunt proberen,ik heb zelf momenteel een blauwe bus met erg veel Rode vlekken dus al aardig wat laservaring opgedaan met de HY.
Ik woon in Barneveld dus dat is niet naast Nijmegen,maar mocht je in jou buurt niemand vinden mail je maar een keerom het te proberen.
Groet Willem
wpater@gmail.com
Koop inderdaad een goed apparaat, het moeilijkste van lassen is de instelling van je machine.
En wat nog zeker zo belangrijk is, wees niet te benauwd met slijpen, beter iets meer wegslijpen dat je goed materiaal hebt om op door te borduren dan te weinig wegslijpen en in de roest zitten klooien.
Ik heb een apparaat staan waar je het op kunt proberen,ik heb zelf momenteel een blauwe bus met erg veel Rode vlekken dus al aardig wat laservaring opgedaan met de HY.
Ik woon in Barneveld dus dat is niet naast Nijmegen,maar mocht je in jou buurt niemand vinden mail je maar een keerom het te proberen.
Groet Willem
wpater@gmail.com
La tête dans les nuages
HY78 bj 69 verlengt en op LPG.
zonnegeel.
Lid van ANWB maar ook van het HY Team en Le Camion.
HY78 bj 69 verlengt en op LPG.
zonnegeel.
Lid van ANWB maar ook van het HY Team en Le Camion.
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 81
- Lid geworden op: zo jun 01, 2008 9:19 am
- Locatie: Beuningen
- Contacteer:
Re: Laswerk HY Nijmegen
Hallo. willem.
dank je voor het aanbod. ik ben vandaag aan het schuren geweest en overal ontstaan gaatjes, ik ben nu in de dakgoten boven de deuren bezig,maar vind eigenlijk alleen maar plamuur en roest onder een paar lagen verf
dank je voor het aanbod. ik ben vandaag aan het schuren geweest en overal ontstaan gaatjes, ik ben nu in de dakgoten boven de deuren bezig,maar vind eigenlijk alleen maar plamuur en roest onder een paar lagen verf
-
- HY Forum Expert
- Berichten: 112
- Lid geworden op: wo mei 16, 2007 4:37 pm
- Kenteken: NV-12-ZR
- Locatie: barneveld
Re: Laswerk HY Nijmegen
voor wat betreft de roest, heb ik goede ervaring met Rofix, kijk op http://www.pieterpaint.nl
Dit gaat een reactie aan met roest en vormt een beschermlaagje, we hebben er een demonstratie van gehad met de potentials groep van Le Camion.
Er zijn natuurlijk ook andere middelen maar daar heb ik geen ervaring mee.
Gr.WP
Dit gaat een reactie aan met roest en vormt een beschermlaagje, we hebben er een demonstratie van gehad met de potentials groep van Le Camion.
Er zijn natuurlijk ook andere middelen maar daar heb ik geen ervaring mee.
Gr.WP
La tête dans les nuages
HY78 bj 69 verlengt en op LPG.
zonnegeel.
Lid van ANWB maar ook van het HY Team en Le Camion.
HY78 bj 69 verlengt en op LPG.
zonnegeel.
Lid van ANWB maar ook van het HY Team en Le Camion.
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 81
- Lid geworden op: zo jun 01, 2008 9:19 am
- Locatie: Beuningen
- Contacteer:
Re: Laswerk HY Nijmegen
Ik heb vandaag maar een lasapparaat gekocht en ga eerst maar even droog oefenen, maar de eerste stukken zijn perfect gegaan
- HY_Pino
- HY Forum Expert
- Berichten: 118
- Lid geworden op: zo sep 07, 2003 7:36 pm
- Locatie: Dieren
- Contacteer:
Re: Laswerk HY Nijmegen
En wat ook heel fijn werkt zijn dunne doorslijpschijven van een millimeter!
Verder oppassen dat je niet te veel warmte in het materiaal brengt op dun plaatwerk, beter om een paar centimeter een puntje zetten, laten afkoelen en dan weer puntje voor puntje. Voor de afwerking gebruik ik vaak zo'n lamellenschijf op de haakse slijper want dat gaat vaak wat beheerster dan zo'n afbraamschijf, ook fijn is de powerfile alleen zijn die smalle strookjes schuurlinnen veel te duur dus daarom koop ik een voordeelpak bandschuurmachinelinnen met dezelfde omtrek (457 was het geloof ik) die ik dan met een oude schaar zelf ongeveer op breedte knip.
Lekker knutselen aan de bus
Verder oppassen dat je niet te veel warmte in het materiaal brengt op dun plaatwerk, beter om een paar centimeter een puntje zetten, laten afkoelen en dan weer puntje voor puntje. Voor de afwerking gebruik ik vaak zo'n lamellenschijf op de haakse slijper want dat gaat vaak wat beheerster dan zo'n afbraamschijf, ook fijn is de powerfile alleen zijn die smalle strookjes schuurlinnen veel te duur dus daarom koop ik een voordeelpak bandschuurmachinelinnen met dezelfde omtrek (457 was het geloof ik) die ik dan met een oude schaar zelf ongeveer op breedte knip.
Lekker knutselen aan de bus

-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 81
- Lid geworden op: zo jun 01, 2008 9:19 am
- Locatie: Beuningen
- Contacteer:
Re: Laswerk HY Nijmegen
Mijn eerste stukje moet een stukje worden in de golfplaat aan de zijkant van de hy, dit is volgens mij helemaal een gepriegel om goed te krijgen, heeft iemand daar nog tips voor
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2672
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Laswerk HY Nijmegen
Voor het plaatwerk geldt vooral: laagste stand anders smelt je door de plaat heen
(ik neem aan dat je MIG/MAG (CO2) last, want met electrodes wordt plaatwerk heel moeilijk).
Wat ook schijnt te helpen: een dikke plaat aluminium of ander non-ferro metaal er tegenaan aan de achterkant om de hitte af te voeren en zo te voorkomen dat de plaat krom trekt (ik heb gehoord dat de kop van een moker op zich ook al wel voldoet, de meeste semi-professionele lasapparaten zijn niet sterk genoeg om een mokerkop te laten smelten
)
Lastigste is altijd om de platen goed uit te lijnen en vooral heel goed op elkaar te klemmen (hoe minder ze goed tegen elkaar zitten, hoe sneller er eentje weg zal smelten).
Weet niet wat je precies moet in lassen, proplassen is meestal de handigste weg voor plaatwerk.
Zie ook http://www.rustbuster.nl/Film/lasprocessen_in_beeld.htm en andere pagina's daar. Erg fijn bedrijf, heb mijn lasapparaat er ook vandaan (binnenkort de 2liter cilinder eens omruilen voor een 10liter, want hij is nu echt wel leeg denk ik
)
Oh en op roest is niet te lassen
(heb ik op de hardere manier ondervonden
)
(ik neem aan dat je MIG/MAG (CO2) last, want met electrodes wordt plaatwerk heel moeilijk).
Wat ook schijnt te helpen: een dikke plaat aluminium of ander non-ferro metaal er tegenaan aan de achterkant om de hitte af te voeren en zo te voorkomen dat de plaat krom trekt (ik heb gehoord dat de kop van een moker op zich ook al wel voldoet, de meeste semi-professionele lasapparaten zijn niet sterk genoeg om een mokerkop te laten smelten

Lastigste is altijd om de platen goed uit te lijnen en vooral heel goed op elkaar te klemmen (hoe minder ze goed tegen elkaar zitten, hoe sneller er eentje weg zal smelten).
Weet niet wat je precies moet in lassen, proplassen is meestal de handigste weg voor plaatwerk.
Zie ook http://www.rustbuster.nl/Film/lasprocessen_in_beeld.htm en andere pagina's daar. Erg fijn bedrijf, heb mijn lasapparaat er ook vandaan (binnenkort de 2liter cilinder eens omruilen voor een 10liter, want hij is nu echt wel leeg denk ik

Oh en op roest is niet te lassen

(heb ik op de hardere manier ondervonden

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 942
- Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Locatie: Didam Gld
- Contacteer:
Re: Laswerk HY Nijmegen
Hoi,
ik moet zelf deze zomer ook golfplaat lassen, maar dan van de wielkast. Mocht je overigens gootjes nodig hebben, die zijn gewoon te koop, dat scheelt lasrupsen in je dakgoot waar dan weer water in blijft staan. Ik heb ze gelast zoals je op mijn website kunt zien, maar ga ze vervangen door nieuwe. die ga ik lijmen, dus dan is de boel gelijk waterdicht (zei hij dapper).
Ik woon trouwens in Ede, als het helpt...
Ik heb ook een lasapparaat van rustbuster net als Leipie. Is inderdaad prima (heb wel een andere apparaat dan hij). Gewoon proberen en rustig zoeken naar de juiste lasstand. Blijft lastig dat dunne plaat. Zorgvuldig uitslijpen, opschonen, nieuw passen en dan fixeren met bijv lasmagneten. dan moet die zijkant wel lukken. veel kleine propjes lassen ipv rupsen en evt inderdaad zorgen voor koeling aan de achterzijde met bijv. een plaatje koper of aluminium.
Heb je niet wat foto's?
gr CitrofielNL
ik moet zelf deze zomer ook golfplaat lassen, maar dan van de wielkast. Mocht je overigens gootjes nodig hebben, die zijn gewoon te koop, dat scheelt lasrupsen in je dakgoot waar dan weer water in blijft staan. Ik heb ze gelast zoals je op mijn website kunt zien, maar ga ze vervangen door nieuwe. die ga ik lijmen, dus dan is de boel gelijk waterdicht (zei hij dapper).
Ik woon trouwens in Ede, als het helpt...
Ik heb ook een lasapparaat van rustbuster net als Leipie. Is inderdaad prima (heb wel een andere apparaat dan hij). Gewoon proberen en rustig zoeken naar de juiste lasstand. Blijft lastig dat dunne plaat. Zorgvuldig uitslijpen, opschonen, nieuw passen en dan fixeren met bijv lasmagneten. dan moet die zijkant wel lukken. veel kleine propjes lassen ipv rupsen en evt inderdaad zorgen voor koeling aan de achterzijde met bijv. een plaatje koper of aluminium.
Heb je niet wat foto's?
gr CitrofielNL
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 81
- Lid geworden op: zo jun 01, 2008 9:19 am
- Locatie: Beuningen
- Contacteer:
Re: Laswerk HY Nijmegen
okee dank je voor de tips, ik zal kijken of ik deze week wat foto`s kan maken