nieuw profiel op reservebanden.
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 26
- Lid geworden op: ma jan 21, 2008 2:49 pm
nieuw profiel op reservebanden.
Het profiel op twee reservebanden is minimaal maar wel onbeschadigd en gelijk gesleten.
Vroeger kon je het profiel dan iets laten uitdiepen zodat de band nog een tijd mee kon.
Dat is, geloof ik, niet meer toegestaan. Er werd ook een nieuw loopvlak aangebracht, het
zogenaamde "recoveren" wat nog steeds gedaan wordt. Dat is te zien langs de Nederlandse
snelwegen waar vrachtwagens dat loopvlak vaak achterlaten.
Is het, gezien de schaarste aan banden, verantwoord om reservebanden te laten "recoveren"
en ze dus ook uitsluitend als reserveband te gebruiken ?
Vriendelijke groet, Stevan Luyckx
Vroeger kon je het profiel dan iets laten uitdiepen zodat de band nog een tijd mee kon.
Dat is, geloof ik, niet meer toegestaan. Er werd ook een nieuw loopvlak aangebracht, het
zogenaamde "recoveren" wat nog steeds gedaan wordt. Dat is te zien langs de Nederlandse
snelwegen waar vrachtwagens dat loopvlak vaak achterlaten.
Is het, gezien de schaarste aan banden, verantwoord om reservebanden te laten "recoveren"
en ze dus ook uitsluitend als reserveband te gebruiken ?
Vriendelijke groet, Stevan Luyckx
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
Re: nieuw profiel op reservebanden.
Er staat nergens in de wet dat je geen coverbanden mag gebruiken,wel dat op een as
dezelfde maat en soort (diagonaal of radiaal)moet zitten.Sorry dat ik het zeg,maar onze
Nederlandse ambtenaren zijn er nog niet opgekomen dat het draagvermogen van een band
geregeld is.Terwijl je je toch kan bedenken hoe belangrijk dat is.
dezelfde maat en soort (diagonaal of radiaal)moet zitten.Sorry dat ik het zeg,maar onze
Nederlandse ambtenaren zijn er nog niet opgekomen dat het draagvermogen van een band
geregeld is.Terwijl je je toch kan bedenken hoe belangrijk dat is.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: nieuw profiel op reservebanden.
Ik weet niet precies hoeveel rubber er op de orginele banden zit onder het profiel, maar opnieuw opsnijden is niet veilig. Recoveren kan en mag wel, maar ik zou er niet aan beginnen. Banden en remmen habben alles met je veiligheid te maken en daar wil ik niet mee "spelen" .
En Gerard, ik moet je toch even corrigeren, dezelfde soort band op 1 as is wel verplicht, maar dezelfde maat niet hoor. Verder treed ik ook wel degelijk op als Nederlandse ambtenaar
als er een verkeerde load index op de band staat in combinatie met de auto waar ze op zijn gemonteerd. Vooral bij caravans/AHW's is dit nog weleens mis omdat mensen dan voor de goedkoopste bandjes gaan.
En Gerard, ik moet je toch even corrigeren, dezelfde soort band op 1 as is wel verplicht, maar dezelfde maat niet hoor. Verder treed ik ook wel degelijk op als Nederlandse ambtenaar

Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
-
- HY Forum Kenner
- Berichten: 15
- Lid geworden op: ma dec 03, 2007 9:28 pm
- Locatie: Herent, België
- Contacteer:
Re: nieuw profiel op reservebanden.
Persoonlijk zie ik geen reden waarom je hier niet aan mag beginnen. In België is één van de doelstellingen voor recyclage van banden om 1/4 van de gebruikte banden te "loopvlakvernieuwen". Ik veronderstel dat het hier dan wel over een veilige techniek gaat. Veiligheid boven alles, daar ben ik het mee eens, maar hier zie ik niet echt een veiligheidsprobleem.Boudewijn schreef:... Recoveren kan en mag wel, maar ik zou er niet aan beginnen. Banden en remmen habben alles met je veiligheid te maken en daar wil ik niet mee "spelen"...
Naast het economisch aspect lijkt het mij ecologisch zeker niet onverantwoord.
Groeten,
Niels
PS: In België heb ik nog geen adres gevonden waar ze (particuliere) loopvlakvernieuwing doen... Blijkbaar worden hier bijna alleen "gerecycleerde" banden massaal van een nieuw loopvlak voorzien door gespecialiseerde "recuperatiebedrijven".
- HY_Pino
- HY Forum Expert
- Berichten: 118
- Lid geworden op: zo sep 07, 2003 7:36 pm
- Locatie: Dieren
- Contacteer:
Re: nieuw profiel op reservebanden.
Het is niet zo dat het gehele profiel nagesneden werd; alleen de bruggetjes in het profiel die aangaven dat het toch wel de hoogste tijd was om een nieuwe band te kopen werden weggesneden zodat je weer aan de minimale profieldiepte over het gehele loopvlak voldeed.Stevan Luyckx schreef: Vroeger kon je het profiel dan iets laten uitdiepen zodat de band nog een tijd mee kon.
Gebrek aan profiel heb ik bij de HY overigens zelf nog niet meegemaakt; meestal zijn het de uitgedroogde wangen die het hem doen en recoveren heeft dan al helemaal geen zin meer..

Re: nieuw profiel op reservebanden.
Ik ben het hier helemaal mee eens.
Twintig jaar oude banden laten voorzien van een nieuw loopvlak lijkt mij niet verstandig...
En met covers rijden vindt ik zowieso gevaarlijk, zeker op de vooras.
Edwin
Twintig jaar oude banden laten voorzien van een nieuw loopvlak lijkt mij niet verstandig...
En met covers rijden vindt ik zowieso gevaarlijk, zeker op de vooras.
Edwin
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: nieuw profiel op reservebanden.
Ik heb dan weer niet zo'n problemen met de vooras, maar meer met de achteras. De beste banden moet je altijd achter zetten. Bij een klapband of blokkerende wielen bij een slippartij ga je dan gewoon rechtdoor. Als dit achter gebeurd draait je auto compleet om zijn as en sla je in het ergste geval over de kop.
En mijn reden om geen coverbandjes te gebruiken is juist het feit dat bij oude banden vaak niet goed uitpakt. Als een vrachtwagen zzijn loopvlak verliest heeft hij vaak nog loopvlak genoeg op zijn andere banden, maar met de Hy wil ik dat niet meemaken. Ik ben ook voor een beter milieu, maar mijn oude banden recycle ik dan wel als stootblok voor schepen, een schommel voor de kinderen of iets anders denkbaars. Het leven van mij en mijn gezin zelf is wat moeilijker te recyclen
.
En mijn reden om geen coverbandjes te gebruiken is juist het feit dat bij oude banden vaak niet goed uitpakt. Als een vrachtwagen zzijn loopvlak verliest heeft hij vaak nog loopvlak genoeg op zijn andere banden, maar met de Hy wil ik dat niet meemaken. Ik ben ook voor een beter milieu, maar mijn oude banden recycle ik dan wel als stootblok voor schepen, een schommel voor de kinderen of iets anders denkbaars. Het leven van mij en mijn gezin zelf is wat moeilijker te recyclen

Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Re: nieuw profiel op reservebanden.
Ik heb heel andere ervaringen.
Ik heb met mijn GS wel eens een klapband gehad achter, en dit merkte ik alleen omdat ik wat hoorde flappen in de wielkast achter. Mijn band was totaal aan flarden maar aan het rijgedrag merkte ik bijna niets.
Maar misschien is dit een ander topic....
Ik heb met mijn GS wel eens een klapband gehad achter, en dit merkte ik alleen omdat ik wat hoorde flappen in de wielkast achter. Mijn band was totaal aan flarden maar aan het rijgedrag merkte ik bijna niets.
Maar misschien is dit een ander topic....
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
Re: nieuw profiel op reservebanden.
Een HY band maakt meestal niet zo veel kilometers. Te weinig profiel is meestal geen issue bij een HY band, het probleem ligt meestal in andere verouderingsvormen zoals scheuren of uitstulpingen.
Op een vrachtwagen kan ik me voorstellen dat je een nieuw profiel legt. Die banden slijten véél meer dan dat ze verouderen. Die rollen bijna continu.
Als je nu een nieuw profiel om je HY banden laat leggen blijf je met oude banden zitten. Ik zou zeggen, even één keer investeren, en je kan er weer jaren tegenaan!
Groet,
Ree
Op een vrachtwagen kan ik me voorstellen dat je een nieuw profiel legt. Die banden slijten véél meer dan dat ze verouderen. Die rollen bijna continu.
Als je nu een nieuw profiel om je HY banden laat leggen blijf je met oude banden zitten. Ik zou zeggen, even één keer investeren, en je kan er weer jaren tegenaan!
Groet,
Ree