Rem werkt omgekeerd!

Moderators: LEiPiE, Le Camion

LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Rem werkt omgekeerd!

Bericht door LEiPiE »

Ofwel: doe je niks dan staat het wiel vrijwel stil, duw je het rempedaal wat in gaat ie ronddraaien :shock:
(MurpHY staat met z'n paard op bokken, dus de wielen draaien los van de grond).
Snap er geen zak van, is notabene niet het wiel dat problemen had, is nu linksvoor. En dinsdagochtend heb ik een afspraak voor de APK en ik heb tot die tijd geen tijd meer om er iets aan te doen, dus wordt denk ik gokken en hopen dat De Marke 't kan fixen. Zal me dan <vloek><vloek> wel weer een bak geld kosten als het tegenzit, iets wat ik nu absoluut *niet* kan gebruiken :(

Ik krijg het idee dat m'n bus nu levensmoe is ofzo, hij wil gewoon niet naar meetings, laat staan door de keuring komen :(
En dat terwijl ik nu net de uitlaat dicht heb voorzover ik kon zien.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Leo
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Leo »

Beste Ewald,

Misschien is er niets aan de hand.

Remmen testen op opgekrikte voorwielen terwijl deze worden aangedreven door de motor is geen goed idee. Door het differentieel zal het wiel wat de mindste (rem)weerstand ondervindt gaan draaien. Dus als bijvoorbeeld het rechter voorwiel beter remt, gaat het linkerwiel (twee keer zo snel) draaien.

Beste test is gewoon test rit met hard remmen. Om te kijken of de remmen links en rechts even veel doen, kan je voelen in hoeverre de remtrommels warm worden. Van de voorwielen voel je meestal de verschillen wel in het stuur.

Mocht je iets aan de remmen wielen doen dan is een HY team remmen cursus zeer aan te bevelen, leuk en leerzaam! :)

Groeten Leo
HY rijder sinds 1995.
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Heb begrepen dat de HY Team remcursussen redelijk in de vriezer staan geloof ik... maar wil die nog wel graag doen, maar heb ondertussen ook zoiets van dat als ik er geld tegen aan smijt en het dan weer een tijd goed zit, ik het ook wel best vind :D (remmen mogen op zich wel geld kosten indien nodig).

In ieder geval remt hij als een, erm, nou ja goed :D
Net op een parkeerterreintje paar aanloopjes genomen en boven op de rem gaan staan... een keer kwamen beide achterwielen van de grond :shock: :shock: :shock:
Na diverse van die stops nog geen eens hete remmen trouwens, weet nog niet of dat een goed of slecht teken is.

Uiteraard merkte ik later dat de handrem nog niet aan beide kanten even goed werkt, zucht... nou ja morgen maar hopen dat de garage de remmen sowieso eerst nog even wil nalopen.
Kwam er ook achter dat de nieuwe velgen licht aanlopen tegen de stuurarm, dat is dan weer minder, maar komt ook deels omdat ze nog niet lekker gecentreerd zitten, maar aangezien ik even zonder wielmoersleutel zit...
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

LEiPiE schreef:Net op een parkeerterreintje paar aanloopjes genomen en boven op de rem gaan staan... een keer kwamen beide achterwielen van de grond :shock: :shock: :shock:
Na diverse van die stops nog geen eens hete remmen trouwens, weet nog niet of dat een goed of slecht teken is.

Uiteraard merkte ik later dat de handrem nog niet aan beide kanten even goed werkt, zucht...
Niets mis met je remmen, dus!

Handremnen bijstellen is eitje. Vloerplaten voor weghalen dan kan je stellen. Op het eerste klikje moeten ze net aanlopen, bij de tweede zitten ze dan stevig vast en bij de derde kan je ze niet meer draaien.

Redt je stelmoer het niet, dan moet je de aansluiting van de kabel bij het wiel een oogje verzetten.

Groet,

Ree
rodeHY
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door rodeHY »

LEiPiE schreef: maar aangezien ik even zonder wielmoersleutel zit...
Bij Halfords kun je van het merk Carpoint een uitschuifbare (!) wielmoersleutel kopen met 4 verschillende maten doppen. Die voor de HY zit er ook bij. Kost bijna niks dat ding en wekt super. Uitschuiven, voet er op en stampen maar! Gaat vele malen beter dan de originele sleutel.
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Geweldig, probeer ik morgen meteen even langs te rijden dan, al heb ik ook een optie op een originele :D (lassen begin ik maar niet aan, komt te veel kracht op te staan verwacht ik - al is 't wel grappig om te proberen natuurlijk).
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Nou, geen APK dus, hij zag het niet zitten aangezien de voorremmen elke keer iets anders doen.. dan 8% dan weer 34% verschil.
Handrem klopte uiteraard niet (100% verschil...).

Hij had het idee dat als ik de remslangen vervang dat het dan wel eens over zou kunnen zijn.

Is het dan trouwens meteen een idee om de hogedrukspuit op de enorme berg aangekoekte rotzooi rondom de rem en stuurinrichting te zetten? Of is dat vragen om problemen?

Blijkt ook dat je bij een schorsing OOK niet naar de APK mag rijden trouwens... maar even een mailtje naar de RDW gestuurd om na te vragen.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Ben je alleen afgekeurd op de remmen? Ik vind 34 procent prima op een remmenbank. Klinkt als de normale marge die je hebt met HY remmen. Trekt ie scheef? Zo nee, dan vind ik dat ze niet moeten zeuren.

Remslangen kan je met zijn twee-en controleren. De een trapt de rem vol in, de ander zegt "los" en dan moet het wiel meteen soepel draaien. Doet ie dat niet, dan is er een kans dat de remslangen volgekoekt zijn. Als ze er verder niet uitgedroogd uit zien zou ik ze lekker laten zitten.

Ik zou zeker niet met een hogedrukspuit aan de gang gaan (dat is vragen om je lievelingswet :wink: ) maar met bv remmenreiniger.

De handrem is trouwens helemaal geen probleem. Die heeft zo veel overcapaciteit (hij is zo sterk als je gewone remmen) dan je hem bijna volledig terug kan stellen om van het verschil af te komen. Voor door de APK te komen hoeft ie praktisch niets te doen. Moet ik wel bij zeggen dat ik de handrem altijd picobello wil hebben omdat ie in geval van error van de gewone remmen me ook netjes tot stilstand moet kunnen brengen.

Groet,

Ree
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Ree schreef:Ben je alleen afgekeurd op de remmen? Ik vind 34 procent prima op een remmenbank. Klinkt als de normale marge die je hebt met HY remmen. Trekt ie scheef? Zo nee, dan vind ik dat ze niet moeten zeuren.
Probleem is dat de RDW de marge op 20% heeft gesteld voor de voorwielen, dan is 34 wel erg ruim er overheen. Heb 'm ook al gezegd dat ie elke keer recht remt (zij het dat je 'm wel even in het stuur voelt dat ie niet gelijk aangrijpt).
Remslangen kan je met zijn twee-en controleren. De een trapt de rem vol in, de ander zegt "los" en dan moet het wiel meteen soepel draaien. Doet ie dat niet, dan is er een kans dat de remslangen volgekoekt zijn. Als ze er verder niet uitgedroogd uit zien zou ik ze lekker laten zitten.
Mja, ze zijn zo smerig dat 't amper te zien is :)
Maar geeft dat veel gedoe, dat vervangen?
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Met de remslangen gaat het niet om de buitenkant, maar om de binnenkant ;) Het is wel beter de buitenkant schoon te houden omdat al die vettigheid het rubber kan oplossen en je ziet niet als het begint uit te drogen.

Vervangen is te doen mits er niets afbreekt :roll: Ik zou het niet doen als er niets mis mee is.

Als je je achterwieltjes van de grond krijgt lijkt er mij niets mis met je remmen, maar ja, probeer daar de keurmeester maar van te overtuigen...

Is het trouwens een kant die consequent harder remt? In dat geval kan je die iets terug stellen en weer voor keuring aanbieden. Anders gewoon vragen of de keurmeester een proefrit maakt.

Groet,

Ree
rodeHY
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door rodeHY »

Ik heb dit jaar voor de APK alle wielremcylinders gereviseerd. De remschoenen schoongemaakt en opgeruwd, de trommels schoongemaakt en de opstaande rand in de trommel weggeslepen. Remmen als de beste, maar.... toch te veel verschil links en rechts. Nogmaals stellen, nogmaal ontluchten en weer... een te groot verschil.
Bij de garage hebben ze ook weer 1 of 2 trommels losgehad, maar daar viel niks aan te ontdekken. Ondertussen had ik geïnformeerd bij iemand met veel oude Amerikaanse auto's. Zijn oordeel: beter dan dit krijg je het niet. De HY is ontworpen in een tijd dat er nog geen remmentestbanken waren. Minder dan 20% verschil is nauwelijks haalbaar met de techniek van vroeger. De tip die hij gaf: vóór de remmentest de remmen goed warm laten lopen, door bijv. 'met de rem erop' een stuk te gaan rijden.
Ik was van plan met dit verhaal naar de garage te gaan. Ik besloot eerst even te bellen om te vragen wat de status nu was, en tot mijn verrassing was hij goedgekeurd!
Wat ze hadden gedaan is het volgende: op de remmentestbank de remmen goed warm laten lopen (na ca. 20 minuten) en op een gegeven moment zal het verschil tussen links en recht afnemen. Op het moment dat het verschil binnen de marge is: afmelden!

Inmiddels heb ik een nieuw probleem met de remmerij: de hoofdremcylinder lekt inwendig. De eerste keer remmen doet hij niets, de tweede keer remt hij wel. Een nieuwe hoofdremcylinder heb ik inmiddels in huis, in het weekeinde zal de operatie plaatsvinden. Spijtig dat ik het grenstreffen moet missen, maar op deze manier is het onverantwoord om te rijden.

Leipie, succes met de remperikelen. Wellicht dat jouw keurmeester de remmen ook wel warm wil laten lopen op de testbank (al is het maar om te proberen of het effect heeft in jouw geval...).
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

rodeHY schreef:Wat ze hadden gedaan is het volgende: op de remmentestbank de remmen goed warm laten lopen (na ca. 20 minuten) en op een gegeven moment zal het verschil tussen links en recht afnemen. Op het moment dat het verschil binnen de marge is: afmelden!
Maar dit is toch de grootste onzin! Je maakt de remmen slechter om ze door de keuring te krijgen :shock: Waarom zou je je HY dit aandoen? De volgende dag is het verschil weer terug...

Dus ga gewoon niet naar een garage met een remmentestbank, of eis bij voorbaat een proefrit waar de remmen gekeurd worden.

Maar ja, dat heb ik al eerder gezegd, geloof ik...

Groet,

Ree
rodeHY
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door rodeHY »

Ree schreef:Maar dit is toch de grootste onzin! Je maakt de remmen slechter om ze door de keuring te krijgen. Waarom zou je je HY dit aandoen? De volgende dag is het verschil weer terug...
Mis ik iets? Waarom maak je de remmen slechter? Of begrijp ik het verkeerd?
En inderdaad, de volgende dag is het verschil terug. Maar ja, da's met alles zo bij een APK. Het is immers een momentopname.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Je slijt je remvoering voor noppes...

Ree
rodeHY
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door rodeHY »

Ach, dat dat kleine beetje...

Als ze te lang meegaan dan gaan ze verglazen, dus in die zin is het niet zo erg. Ben benieuwd of het überhaubt meetbaar is!
Plaats reactie