doorsmeren fuseekogels

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
HYman
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner

doorsmeren fuseekogels

Bericht door HYman »

De HY-bus staat opgekrikt, voorwielen eraf, vervolgens ga ik met de vetspuit de 2 nippels van de fuseekogels te lijf, maar..... helaas ik krijg er geen spatje vet in.
Het lijkt wel of er een grote spanning op staat.
Hoe kan dat? Waar komt (bij de fuseekogels) het oude vet eruit als er nieuwe ingedrukt wordt?

Theo.
HY 1972
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Er zit een kanaaltje in de kogel waar het vet doorheen hoort te stromen, deze kan na verloop van tijd verstopt raken. Je kan je fusees niet beter smeren dan dit zonder ze uit elkaar te halen :cry:

Maar waarschijnlijk is het wel voldoende zo...

Groet,

Ree

ps, welkom!
Petervdl2cv
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Contacteer:

Bericht door Petervdl2cv »

Ik zit eveneens met een gelijkaardig probleem : een van de smeernippels laat absoluut geen vet door. Een nieuwe nippel monteren bracht geen beterschap, vermoedelijk is de smeeropening in de fuseekogel zelf verstopt (roest?). Ik had al gedacht van hem even warm te stoken met een brandertje maar vrees dat dit ook wel het einde van de kogel zou kunnen betekenen? Heeft iemand ooit zo een kogel al eens in kruipolie ofzo gelegd?
mvrgr
Peter
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Is geen roest maar vet met derrie dat koek is geworden...

Ideeen zijn zeer welkom! Ik heb ook twee nippels die niet doorgesmeerd kunnen worden ;)

Ree
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door HYvonne »

Dit komt ook mij bekend voor.
Ik heb met veel moeite flink druk op de vetspuit kunnen zetten en toen kwam er inderdaad toch een klein straaltje oud vet uit.
Probeer eens met een vetspuit op lucht. Je kunt dan de spuit goed op de nippel houden en toch ook nog behoorlijk veel druk erop zetten, het zou dan moeten lukken.

Succes!

Jacques
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Boudewijn »

Ik heb ze net met een luchtspuit doorgesmeerd. Ik weet niet meer precies hoeveel druk erop stond, maar het was aardig wat. Dus met een handpompje zal ik ook dezefde problemen gehad hebben.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Leo
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Leo »

Warmstoken is volgens mij de beste oplossing! Niet met een brander maar met een föhn of voorzichtig met een verfafbrander.

Het ingekoekte vet wordt dan zachter, en met een goede vetspuit moet het dan lukken.

Wat soms ook helpt is het wiel op te krikken, de krachte op de kogels worden dan anders zodat er wat meer ruimte onstaat voor het vet om weggedrukt te worden.
HY rijder sinds 1995.
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Gerard 2cv »

Heb je al geprobeerd of de nippels zelf nog goed zijn,door ze te demonteren en door te spuiten.
Plaats reactie