Motor zonder volledig vermogen e.d.

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Michiel M
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 264
Lid geworden op: vr dec 30, 2011 7:46 pm

Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.

Bericht door Michiel M »

Draait je motor wel goed rond met de slinger?
Ja. Geeft flink wat weerstand maar draait goed rond verder ja.
Het zou zo maar kunnen dat in het MagazHYn startmotoren liggen die als nieuw gereviseerd zijn.
Mocht ik geen andere uitweg meer zien dan weet ik dit adres te vinden. Merci.
K&k bij jou in Eindhoven goede ervaringen mee.
Heb ze vandaag gebeld. Deze week zijn ze inderdaad nog bezig met de verhuizing door de brand. Komende week verwacht hij weer te kunnen sleutelen.
Michiel M
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 264
Lid geworden op: vr dec 30, 2011 7:46 pm

Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.

Bericht door Michiel M »

Ik heb even een filmpje gemaakt van de startmotor. Volgens mij komt de bendix (zo heet da ding toch?) niet goed naar buiten. Kan dat het euvel zijn? Overigens slingert de startmotor de motor enigszins rond maar zeer slecht.

https://www.youtube.com/watch?v=-JgIXqy ... e=youtu.be

Groet,

Michiel
Michiel M
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 264
Lid geworden op: vr dec 30, 2011 7:46 pm

Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.

Bericht door Michiel M »

Heb trouwens de startmotor open gemaakt door de 2 moertjes aan de achterkant los te draaien. Na wat schudden vielen er de overgebleven delen uit van een ringetje. Mogelijk dat dat iemand een aanwijzing geeft.

Michiel

ps oh ja, en het ruikt erg verbrand binnenin de startmotor.
Bijlagen
20190121_213843.jpg
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.

Bericht door JanW »

ik denk dat je de startmotor even moet wegbrengen en een diagnose vragen
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1536
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 9:06 pm
Contacteer:

Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.

Bericht door ghys »

Zitten geloof ik wel ringetjes ter opvulling maar als er eentje tussen uit mist blijft hij wel draaien.
Denk dat er meer aan de hand is. Bendix
Joost
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 674
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:17 pm

Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.

Bericht door Joost »

Motor nog steeds niet goed?

Motor Citroen HY http://link.marktplaats.nl/m1427109826? ... nt=app_ios
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.

Bericht door JanW »

ik heb de motor gehoord, loopt redelijk rond maar heeft een heleboel bijgeluiden die absoluut niet passen bij een revisie.
Ik denk dat vervangen door een goede de snelste oplossing is.

zie de post woensdag 25 juli 2018
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Michiel M
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 264
Lid geworden op: vr dec 30, 2011 7:46 pm

Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.

Bericht door Michiel M »

ik heb de motor gehoord, loopt redelijk rond maar heeft een heleboel bijgeluiden die absoluut niet passen bij een revisie.
Ik denk dat vervangen door een goede de snelste oplossing is.
Tonie en ik hebben rond de kerst de motor weer helemaal opengehaald. Ondanks dat de bussen op enkele plekken vol met krassen zaten hebben we slechts één gebarsten zuiger/schaarpveer vervangen (zie foto en forum). Ik heb inmiddels weer enkele honderden km's gereden en ben vrij recentelijk dus tot de ontdekking gekomen dat de bus nog steeds enorm veel olie verbruikt. Waardeloze revisie dus.

Ik heb zojuist geconstateerd dat (na een week stilstand) het linkerdeel van het spruitstuk onder de vettige olie zit (zie foto). Ik heb de moeren wat meer aangedraaid. Of moet ik ook de pakking links vervangen? Feit blijft echter dat er toch geen olie uit mag komen? Bij het rijden hangt er wederom een oliewalm in de bus.

Volgende week willen we op vakantie gaan naar Zuid-Frankrijk. Dat doen we nog met deze motor. Net als vorig jaar nemen we weer 15L olie mee. Daarna kopen we wsl een gereviseerde motor van het magazijn. Een hele ribbenkast uit je lijf (wederom dus) maar ik ben dit gezeik meer dan zat.

Ik zie via marktplaats nog wel eens advertenties voorbij komen van Tonnie: ik kan alleen maar zeggen: laat deze charlatan (Eindhovens voor oplichter) volledig links liggen. Hij levert half werk en schuift de schuld van eventuele complicaties direct in je schoenen. (ik zou de motor niet netjes hebben ingereden wat pertinent niet waar is)

Vriendelijke groet,

Michiel
Bijlagen
20190630_113103.jpg
20181227_135449.jpg
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.

Bericht door JanW »

Michiel M schreef:
Volgende week willen we op vakantie gaan naar Zuid-Frankrijk. Dat doen we nog met deze motor. Net als vorig jaar nemen we weer 15L olie mee.

Vriendelijke groet,

Michiel
Jij durft!!!
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Leo
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 262
Lid geworden op: di aug 12, 2003 7:43 pm
Locatie: Haarlem

Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.

Bericht door Leo »

Je zou bij lekkage bij de draadeinden van het uitlaat spruitstuk eerder koelwater lekkage verwachten. Te hard aandraaien van de moeren van het uitlaatspruitstuk kan breken van het uitlaatspruitstuk veroorzaken. De kop en het uitlaatspruitstuk zetten verschillend uit.

Zit de kleppendeksel pakking wel goed? Lekt daar geen olie?

Goede vakantie gewenst. Houd naast de olie ook de koelvloeistof (en de remolie) in de gaten.
Leo
HY rijder sinds 1995.
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1536
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 9:06 pm
Contacteer:

Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.

Bericht door ghys »

Je had het eerder over krassen in de bussen. Klinkt en ziet er naar uit dat je zuigerveren niet goed afdichten. Door een overdruk in carter zal hij ook wat extra olie mee verbranden. Rookt hij ook af en toe een blauwe walm?

Zie tevens PB.
Michiel M
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 264
Lid geworden op: vr dec 30, 2011 7:46 pm

Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.

Bericht door Michiel M »

Jij durft!!!
Motor technisch zou het moeten kunnen toch? Als je maar genoeg olie bijvult. Dat is iig onze ervaring met deze motor vorige zomervakantie.
Zit de kleppendeksel pakking wel goed? Lekt daar geen olie?
Er lekt nog geen druppel weg uit het blok. Dat dan weer wel. Als ik de olievuldop er trouwens af haal blaast hij flink naar buiten. Wat wil dat zeggen?
Je zou bij lekkage bij de draadeinden van het uitlaat spruitstuk eerder koelwater lekkage verwachten.
Ik ga nog een keer goed bekijken. Bedankt voor de tip.
Rookt hij ook af en toe een blauwe walm?
Dat heb ik nu nog niet gezien. Maar voor 'reviseren' met kerst ontstond er wel regelmatig een blauwe walm.

Bedankt voor de reacties.

Michiel
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.

Bericht door JanW »

Vorige vakantie is goed gegaan, maar wie zegt hoelang nog verder?
Flink blazen wil zeggen dat de verbrandingsgassen langs de zuigers naar het onderblok lekken, ws als gevolg van de beschadigde cilinderwanden.
Flink walmen: als er gassen naar beneden kunnen lekken, kan er ook olie omhoog gezogen worden die vervolgens verbrandt . Verder kan er langs de klepgeleiders olie naar de cilinders lekken. De afdichtingen op de klepstelen laten het wel eens afweten.

Die ene keer dat ik de motor hoorde, nog voordat je naar frankrijk ging vorig jaar, klonk deze al zeer vermoeid, echt een versleten blok, rammelend en veel bijgeluiden.. Allerlei knutseloplossingen wezen op een rijk verleden. Toch kunnen deze motoren het nog verrassend lang volhouden met voldoende olie en water, alleen weet je niet wanneer het doek valt. En dat met volle bepakking en bemanning op een avond ergens in Zuid-Frankrijk lijkt mij niet fijn. Maar jij houdt wel van een uitdaging.
Het is in elk geval erg mooi dat de remmen gedaan zijn.
Laatst gewijzigd door LEiPiE op vr jul 05, 2019 5:26 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: admin: hele quote van het bericht wat er direct boven staat is niet nodig
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Michiel M
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 264
Lid geworden op: vr dec 30, 2011 7:46 pm

Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.

Bericht door Michiel M »

Jij durft!!!
We zijn inmiddels 3 weken in Frankrijk en hebben zo'n 1800km gereden. De bus verbruikt nu nog meer olie: een liter op 150km. Helaas zijn we ook een keer opgesleept. Dat was een km of 75 na de brug van Millau (richting Clermont Ferrand). Na een zeer steile afdaling van 12km kwam er plotseling een enorme blauwe walm in de cabine. Nog voordat ik een diagnose kon gaan stellen, arriveerde de Franse snelweg service. Aangezien we op een onveilig punt stonden (met onze 3 jonge dochters achterin), werden we opgesleept naar een lokale garage. Gegokt en verloren. De motor bleek echter nog steeds als een zonnetje te lopen. Ik zag dat er via een slechte aansluiting bij het spruitstuk/eerste uitlaatpijp olie over de buitenkant van de uitlaat was gaan lopen.

We hebben contact gezocht met het HY team die ons aanraadde te bellen met Dré in Frankrijk. Hij kwam met een diagnose die ons het vertrouwen gaf weer door te rijden: na 12km bergaf geen gas te hebben gegeven had de olie zich opgehoopt (in het spruitstuk) en was uiteindelijk over de buitenkant van de uitlaat gaan lopen. Niks ernstigs dus. Gewoon het oliepijl in de gaten houden. Inmiddels zitten we nabij Moulins en rijden waarschijnlijk vrijdag terug naar Nederland. Dat zullen dan toch echt de laatste km's zijn met dit olieslurpende blok. Ik heb inmiddels meerdere opties: zelf of laten reviseren, een gereviseerd blok bij een particulier (2000E) of bij het HY team (2800E). Ik hou jullie op de hoogte.

Nogmaals dank aan de geweldige hulplijn HY en natuurlijk Dré voor doorslaggevende adviezen. Geweldig.

Vriendelijke groet,

Michiel
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.

Bericht door JanW »

Michiel M schreef:
Jij durft!!!
Dat zullen dan toch echt de laatste km's zijn met dit olieslurpende blok.
Nou Michiel, je dreigt nu voor de 2de keer thuis te komen met die olieslurper. Men zegt wel dat 3x scheepsrecht is, dus nog 1x te gaan.
Zo'n gok moet je wel aanspreken.....
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Plaats reactie