Welke andere motor in HY bouwen?
Re: Welke andere motor in HY bouwen?
als je toch besluit achterwielaandrijving te maken (wat een hele klus is, lijkt mij) dan zijn er wel opeens heel veel donorauto's die je kunt gebruiken.
-
- HY Forum Grootmeester
- Kenteken: US-04-51
een best wel erg interessante link. ben benieuwd welke ford motor ze gebruiken.
http://www.atlanticmotorhomeservices.co ... ersion.php
http://www.atlanticmotorhomeservices.co ... ersion.php
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
- LEiPiE
- Site Admin
- Kenteken: 44-02-XD
- Contacteer:
Blijkbaar wel oudere motoren, als er maar 80PK uit een 2 liter komt en ze er bij hebben staan dat deze zelfs een oliefilter hebben. Oh en maar 10% minder verbruik. Ze zijn 'bewezen betrouwbaar', dus ook dat wijst op ouder.
Ik kan (via Wikipedia) eigenlijk alleen van voor de jaren 80 blokken vinden waarin ze maar 80PK uit 2L halen (en daarna nog een beetje in speciale blokken voor specifieke Transits tot begin jaren '90).
De "Pinto" TL20L komt dan het dichtst in de buurt, nog met carburateur of de TL20CFI (N6T) met single point injectie.
Ik kan (via Wikipedia) eigenlijk alleen van voor de jaren 80 blokken vinden waarin ze maar 80PK uit 2L halen (en daarna nog een beetje in speciale blokken voor specifieke Transits tot begin jaren '90).
De "Pinto" TL20L komt dan het dichtst in de buurt, nog met carburateur of de TL20CFI (N6T) met single point injectie.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Grootmeester
contact met ze gehad , het gaat om een Ford 2.0l, motornummer 205. het is een SOHC, van 1985 tot 1995 uit de Sierra en de Transit.
adapterkit kost rond een 3000 euro, komt een motor bij en het werk . Das dus niet bepaald een goedkope oplossing voor relatief een beetje meer vermogen.
Die adapterkit bestaat uit een verbindingsplaat , uitlaat, inlaat manifold met carbu, koppeling , ontsteking en meer klein spul.
voor mij niet zo heel erg interessant omdat ze hier erg moeilijk zijn met een andere motor monteren.
adapterkit kost rond een 3000 euro, komt een motor bij en het werk . Das dus niet bepaald een goedkope oplossing voor relatief een beetje meer vermogen.
Die adapterkit bestaat uit een verbindingsplaat , uitlaat, inlaat manifold met carbu, koppeling , ontsteking en meer klein spul.
voor mij niet zo heel erg interessant omdat ze hier erg moeilijk zijn met een andere motor monteren.
Dat is aardig geld voor een adaptersetje.
Met dat budget kan je zelf ook het een en ander voor maken dan wel laten maken.
Met een krachtigere motor ervoor.
Zelf fan van de volkswagen fsi motoren. Deze zijn klein maar hebben een groot vermogen. Weet niet of hier een juiste bak aan te knopen is om het gewicht van een HY voorruit te krijgen.
Met dat budget kan je zelf ook het een en ander voor maken dan wel laten maken.
Met een krachtigere motor ervoor.
Zelf fan van de volkswagen fsi motoren. Deze zijn klein maar hebben een groot vermogen. Weet niet of hier een juiste bak aan te knopen is om het gewicht van een HY voorruit te krijgen.
-
- HY Forum Grootmeester
vond nog een interessante link:
http://www.garageitalcars.be/nl/fotogal ... le=Gallery
DS motor en bak in een HY. Hoe hebben ze daar het omdraaien gefikst????
http://www.garageitalcars.be/nl/fotogal ... le=Gallery
DS motor en bak in een HY. Hoe hebben ze daar het omdraaien gefikst????
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
Zou je denken dat ze ons dat willen vertellen? Dit is wel zeer fraai (als het waar is)Gert-Jan Brink schreef:Hoe hebben ze daar het omdraaien gefikst????
Dat kan bij de lange slag DS met overzetten HY krukas ivm oliegroef en nokkenas vanwege de andere draairichting. Ook de zuigers en drijfstangen even 180 graden draaien.
Laatst gewijzigd door JanW op wo jan 27, 2016 6:08 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
Waarom heeft dan nog niet eerder iemand dat gedaan?
- LEiPiE
- Site Admin
- Kenteken: 44-02-XD
- Contacteer:
Je moet er maar op komen denk ik 
Hoewel het mij meer vragen oplevert dan beantwoordt...
Als je de krukas van een HY blok er in wil zetten, dan kan dat toch alleen bij de oude DS blokken? (als in: 3 lagers versus 5 lagers?) en dan is eigenlijk alleen de tweede motor (DA) dan dus interessant omdat de eerste motor eigenlijk hetzelfde is.
Ik dacht eigenlijk dat het probleem juist in de bak zat, anders zou je net zo goed een DS bak aan het HY blok kunnen hangen?
Mijn voorkeur zou eigenlijk uitgaan naar een moderner blok (max 15 jaar oud), alleen leveren die vaak hun hoge koppel bij hoge toeren (als je op benzine/LPG blijft tenminste).

Hoewel het mij meer vragen oplevert dan beantwoordt...
Als je de krukas van een HY blok er in wil zetten, dan kan dat toch alleen bij de oude DS blokken? (als in: 3 lagers versus 5 lagers?) en dan is eigenlijk alleen de tweede motor (DA) dan dus interessant omdat de eerste motor eigenlijk hetzelfde is.
Ik dacht eigenlijk dat het probleem juist in de bak zat, anders zou je net zo goed een DS bak aan het HY blok kunnen hangen?
Mijn voorkeur zou eigenlijk uitgaan naar een moderner blok (max 15 jaar oud), alleen leveren die vaak hun hoge koppel bij hoge toeren (als je op benzine/LPG blijft tenminste).
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Waarom t nooit gedaan is weet ik niet. De distributie moet ook aangepakt. Spanner verplaatsen. Het lijkt me allemaal oplosbaar.
Ik denk dat wat Leipie zegt waar is: ombouw van een langeslag blok schiet niet op. Zelfde cilinderinhoud.
Probleem met plaatsen van een DS bak achter HY is dat je 4 versnellingen achteruit krijgt.
Dan moet je naar een korteslag DS . Op de site lijkt de ombouw met een korteslag gedaan te zijn . Dan heb je geen last van oliegroeven in de krukas bij omdraaien draairichting. Alleen moet er een andere nokenas in.
Een CX motor draait al andersom. Zal ook moeten willen. Bijv diesel of de 25 gti turbo2...
Maar ik zou dan voor techniek van audi of vw gaan met modern motormanagement en gunstiger verbruik
Ik denk dat wat Leipie zegt waar is: ombouw van een langeslag blok schiet niet op. Zelfde cilinderinhoud.
Probleem met plaatsen van een DS bak achter HY is dat je 4 versnellingen achteruit krijgt.
Dan moet je naar een korteslag DS . Op de site lijkt de ombouw met een korteslag gedaan te zijn . Dan heb je geen last van oliegroeven in de krukas bij omdraaien draairichting. Alleen moet er een andere nokenas in.
Een CX motor draait al andersom. Zal ook moeten willen. Bijv diesel of de 25 gti turbo2...
Maar ik zou dan voor techniek van audi of vw gaan met modern motormanagement en gunstiger verbruik
Laatst gewijzigd door JanW op wo jan 27, 2016 11:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
Volgens mij moet er ook nog iets met de v-bak gebeuren want kroonwiel en pignon zijn er niet op gemaakt om met hun vertanding 150km/uur achteruit te rijden. 

- Jeroen1955
- HY Forum Super Expert
- Kenteken: MB-72-35
- Contacteer:
Volgens mij moet je, dit gelezen hebbende, eens een camperbeurs bezoeken en overgaan op zo'n plastic bak met alles erop en eraan. Ik ben geen origineel-fetishist, maar om nou het hele motormanagement naar de 21-ste eeuw te trekken is volgens mij niet waarom je een HY rijdt... 

Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
Nee, maar daarom mag ik de inventiviteit en de vele technische (on)mogelijkheden toch wel mooi vinden. Ook ik heb bewust gekozen voor de HY maar ik wil ook veilig met het huidige verkeer mee kunnen en als ik dat kan verbeteren door een (kleine) ingreep (niet de conversie waar het hier over gaat) dan zal ik dat niet bij voorbaat afwijzen/veroordelen.
Daarnaast ben ik van mening dat ik ieder ander zijn manier van genieten van zijn/haar HY, verbouwd, anders gemotoriseerd of wat dan ook, moet respecteren want allemaal willen we op onze eigen manier genieten van onze hobby.
Overigens, een Tupperware camper is aan mij niet goed besteed, ik ben bang dat ik hem dan niet meer kan terugvinden op de camping.
Daarnaast ben ik van mening dat ik ieder ander zijn manier van genieten van zijn/haar HY, verbouwd, anders gemotoriseerd of wat dan ook, moet respecteren want allemaal willen we op onze eigen manier genieten van onze hobby.
Overigens, een Tupperware camper is aan mij niet goed besteed, ik ben bang dat ik hem dan niet meer kan terugvinden op de camping.

De moderne rechniek kwamnin beeld door filosoferen welke mogelijkheden er zijn .
Als je het blok niet wilt opdaten naar de 21ste eeuw blijven er blokken over met veel werk ten opzichte van de vermogenswinst.
Om helemaal eigentijds te blijven kun je het HY blok opvoeren om meer koppel te krijgen zodat er een andere eindoverbrenging geplaatst kan worden voor een wat hogere topsnelheid bij dezelfde toeren. Met dezelfde kosten als een inbouw van een andere motor kun je ws best wel 15 pk winnen uit het originele blok.
Als je het blok niet wilt opdaten naar de 21ste eeuw blijven er blokken over met veel werk ten opzichte van de vermogenswinst.
Om helemaal eigentijds te blijven kun je het HY blok opvoeren om meer koppel te krijgen zodat er een andere eindoverbrenging geplaatst kan worden voor een wat hogere topsnelheid bij dezelfde toeren. Met dezelfde kosten als een inbouw van een andere motor kun je ws best wel 15 pk winnen uit het originele blok.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938