Ree's bussie krijgt wat aandacht
Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
En het busje onder de deken vandaan gehaald.
Klaar om weer op pad te gaan.
Klaar om weer op pad te gaan.
Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
HY mag al zo af en toe zijn benen strekken...



Over een weekje naar Citromobile.



Over een weekje naar Citromobile.
Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
HY heeft twee nachtjes mogen logeren.




Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
Fraaie plek op Citromobile. Beter beeld dan achter dat stek 

Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
De eerste 1000 km zitten er bijna op. Tijd voor de eerste beurt. Motorkappen open. Oei.

Luchtfilterdeksel verloren .
Graven, graven, graven, beet! Deze maar opofferen.

Eerst maar even voor het kopje zorgen.

Tikke los.

En netjes vast.


En dat 13 keer.
Dit baarde me wat zorgen...


Scheef, en geen beweging in te krijgen. Bij het kleppen stellen schoot hij echter weer netjes recht. Hopen dat hij recht blijft zitten. Alle bougies zien er in ieder geval nog netjes uit. Alles top.
Stukje rijden. Nog even motorolie ververst.

En wat snort hij lekker...
https://www.youtube.com/watch?v=rBCQRsKY1OA
HY moet alleen nog doorgesmeerd worden, maar daar had ik vandaag een tijd meer voor. Doe ik voor het volgende ritje, dan is hij weer helemaal tiptop. Toch mag HY weer even naar binnen want de komende weken heb ik geen tijd om met het bussie te rijden.


Luchtfilterdeksel verloren .


Eerst maar even voor het kopje zorgen.

Tikke los.

En netjes vast.


En dat 13 keer.
Dit baarde me wat zorgen...


Scheef, en geen beweging in te krijgen. Bij het kleppen stellen schoot hij echter weer netjes recht. Hopen dat hij recht blijft zitten. Alle bougies zien er in ieder geval nog netjes uit. Alles top.
Stukje rijden. Nog even motorolie ververst.

En wat snort hij lekker...
https://www.youtube.com/watch?v=rBCQRsKY1OA
HY moet alleen nog doorgesmeerd worden, maar daar had ik vandaag een tijd meer voor. Doe ik voor het volgende ritje, dan is hij weer helemaal tiptop. Toch mag HY weer even naar binnen want de komende weken heb ik geen tijd om met het bussie te rijden.

- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
- Locatie: Zuid-Limburg
Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
Jubileummeeting?
Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
Helaas, ik ben op Le Citron Pressé...
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
- Locatie: Zuid-Limburg
Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
Beslist niet verkeerd.
Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
Omdat bakken wat schaars worden, was ik al een tijdje met een schuin oog op zoek naar een bak met een goed kroonwiel en pignon. Op MP stond een bak in onbekende staat, met daaraan vast een loszittend blok met zo een beetje alles erop en eraan. Het kostte minder dan een te reviseren bak, wel een ritje naar Belgie. Ik heb het gokje maar gewaagd.
Met de spatlapjes op de grond...

Blokkie goed vast.



Lossen.


En geparkeerd naast het blok uit de trax.

De HY heeft een compacte bak en toch is de combinatie even lang als de 6 cilinder uit de trax.
Ik heb alleen kruipolie op de moeren van het uitlaatspruitstuk gedaan, verder niet naar het blok gekeken. Anders ligt die straks ook uit elkaar.
Met de spatlapjes op de grond...

Blokkie goed vast.



Lossen.


En geparkeerd naast het blok uit de trax.

De HY heeft een compacte bak en toch is de combinatie even lang als de 6 cilinder uit de trax.
Ik heb alleen kruipolie op de moeren van het uitlaatspruitstuk gedaan, verder niet naar het blok gekeken. Anders ligt die straks ook uit elkaar.

- hyliner
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 309
- Lid geworden op: vr jan 09, 2009 11:18 pm
- Kenteken: NH-81-JK
- Locatie: Oterleek
Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
Leuk, ik heb ook een Acadiane werkpaard naast mijn HY. Heb je de bak van binnen bekeken voor aankoop?
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.
Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
Nee. Blind gekocht.
Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
Voor het eerst in heel lang weer met de bus wat verder op vakantie geweest. We zijn de N7 van Parijs naar Lyon afgedaald. Eerst thuis de boel nog even gesmeerd.

En in een streep naar de Champagne gereden.

Een stop bij de `Norte Dame de la Route`

Een paar dagen in Nevers.




En verder de N7 afgezakt naar Briere en Moulins.









Inmiddels in Lapalisse aangekomen.





En Lyon.



En dan weer rustig terug…


Langs dit mooite museumpje.

Met deze beroemde prototype van de eend.

En veel meer...




En op de terugweg de lichshow in Moulin bezocht. Grote gebouwen verlicht met beamers, zeer de moeite waard.








En daarna weer rustig naar huis. Bijna drie weken onderweg. Wel wat kleine probleempjes gehad.
– Uitlaatpot is gescheurd, een nieuwe gehaald bij het steunpunt `Chez HY`
– Contactslot zat even los waardoor ik geen contact kon maken
– Op de terugweg begon de kilometerteller veel herrie te maken en de snelheid schoot over de 110. Ik heb de teller eruit getrokken.
Maar het hoogtepunt, ineens begon hij op lage toeren heel slecht te lopen. Wat hoger in de toeren deed hij het beter. Met de motor af sloeg de electrische benzinpomp niet volledig af. Het eerste onverwachtte dat ik aantrof:

Een moertje op de blak. De bron was niet lastig te vinden.


De carbuarteur stond los, beide moeren eraf. Hij moet een centimeter opgetild worden om de moer er tussenuit te krijgen. Een mysterie.
Ooh ja, omdat het het eerste ritje is, heb ik het verbruik bij gehouden.
Km liter verbruik
31645
31972 43 7,6
32300 41,5 7,9
32616 40 7,9
32983 44 8,3
33372 50 7,8
33716 43 8,0
34072 43 8,3
In het begin was het verbruk wat lager door de kappote pot, de latere 7,8 kwam door de los zittende carburateur. In totaal dus 2427 km, exact 1 op 8. Mooi. De grotere carburateur verbruikt zeker niet meer benzine dan de standaard.
Nu tijd voor een beurt en nog even naar het tellerblok kijken.

En in een streep naar de Champagne gereden.

Een stop bij de `Norte Dame de la Route`

Een paar dagen in Nevers.




En verder de N7 afgezakt naar Briere en Moulins.









Inmiddels in Lapalisse aangekomen.





En Lyon.



En dan weer rustig terug…


Langs dit mooite museumpje.

Met deze beroemde prototype van de eend.

En veel meer...




En op de terugweg de lichshow in Moulin bezocht. Grote gebouwen verlicht met beamers, zeer de moeite waard.








En daarna weer rustig naar huis. Bijna drie weken onderweg. Wel wat kleine probleempjes gehad.
– Uitlaatpot is gescheurd, een nieuwe gehaald bij het steunpunt `Chez HY`
– Contactslot zat even los waardoor ik geen contact kon maken
– Op de terugweg begon de kilometerteller veel herrie te maken en de snelheid schoot over de 110. Ik heb de teller eruit getrokken.
Maar het hoogtepunt, ineens begon hij op lage toeren heel slecht te lopen. Wat hoger in de toeren deed hij het beter. Met de motor af sloeg de electrische benzinpomp niet volledig af. Het eerste onverwachtte dat ik aantrof:

Een moertje op de blak. De bron was niet lastig te vinden.


De carbuarteur stond los, beide moeren eraf. Hij moet een centimeter opgetild worden om de moer er tussenuit te krijgen. Een mysterie.
Ooh ja, omdat het het eerste ritje is, heb ik het verbruik bij gehouden.
Km liter verbruik
31645
31972 43 7,6
32300 41,5 7,9
32616 40 7,9
32983 44 8,3
33372 50 7,8
33716 43 8,0
34072 43 8,3
In het begin was het verbruk wat lager door de kappote pot, de latere 7,8 kwam door de los zittende carburateur. In totaal dus 2427 km, exact 1 op 8. Mooi. De grotere carburateur verbruikt zeker niet meer benzine dan de standaard.
Nu tijd voor een beurt en nog even naar het tellerblok kijken.
Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
Mooie goélette. Ik heb er zelf ook 1 maar nog nooit een andere in het wild gezien. Deze ziet er beter uit dan de mijne.
Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
Ik vond hem inderdaad ook erg mooi.
Nog even naar het oliepeil gekeken. Het staat op ongeveer 3/4 van het max. Prima, op 2500 km.Ree schreef:In totaal dus 2427 km, exact 1 op 8. Mooi.
Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
Na mijn vakantie vorig jaar heb ik mijn bus de garage in gereden en verder niet naar omgekeken. De APK verliep aan het begin van de Corona periode, daarom had ik hem geschorst. Ik had hem echter nodig, dus gisteren ben ik bij garage Johan Oldenhage langsgeweest voor een gratis APK.

En, misschien niet eens tot mijn verrassing, en één keer goedgekeurd. Chapeau aan Oldenhage.
Nu mag HY aan het werk.



En, misschien niet eens tot mijn verrassing, en één keer goedgekeurd. Chapeau aan Oldenhage.
Nu mag HY aan het werk.

