Geen druk op de remmen
Re: Geen druk op de remmen
Ik zou de bout niet weglaten.
Als je geen lasapparaat hebt kun je als (nood) oplossing kan er een gat in boren en dan er een nieuwe , eventueel iets kleinere draad in tappen.
Als je geen lasapparaat hebt kun je als (nood) oplossing kan er een gat in boren en dan er een nieuwe , eventueel iets kleinere draad in tappen.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: Geen druk op de remmen
Met een slagschroevendraaier heb ik de bout zojuist los gekregen.
Nu op zoek naar een nieuwe.
Michiel

Nu op zoek naar een nieuwe.
Michiel
Re: Geen druk op de remmen
Laatste fase met nog een paar opmerkingen, vragen en tegenslagjes:
1. Vandaag een nieuwe M12 bout gevonden bij de praxis. Probleem opgelost.
2. Met het monteren van de 6 boutjes bij het wiel zijn 2 revetjes los in de trommel beland. Is dat erg? Hopelijk niet. Anders moet ik alles weer demonteren.
3. Bij het laatste wiel krijg ik de trommel er niet op. Ik heb de remschoenen zowel met de achterste stelnokken als de excentrieken 'op z'n kleinst' gezet. Het scheelt verdomd weinig maar de trommel gaat er met geen mogelijkheid omheen. Is het schuren van de trommel een optie?
4. Op onderstaande foto zie je dat bij de pijl een kleine ruimte open is. Hoort dat zo?
5. Kan ik de remmen ontluchten zonder dat de laatste trommel erop zit?
Alvast bedankt voor de adviezen! Ze zijn echt zeer waardevol!
Michiel
1. Vandaag een nieuwe M12 bout gevonden bij de praxis. Probleem opgelost.
2. Met het monteren van de 6 boutjes bij het wiel zijn 2 revetjes los in de trommel beland. Is dat erg? Hopelijk niet. Anders moet ik alles weer demonteren.
3. Bij het laatste wiel krijg ik de trommel er niet op. Ik heb de remschoenen zowel met de achterste stelnokken als de excentrieken 'op z'n kleinst' gezet. Het scheelt verdomd weinig maar de trommel gaat er met geen mogelijkheid omheen. Is het schuren van de trommel een optie?
4. Op onderstaande foto zie je dat bij de pijl een kleine ruimte open is. Hoort dat zo?
5. Kan ik de remmen ontluchten zonder dat de laatste trommel erop zit?
Alvast bedankt voor de adviezen! Ze zijn echt zeer waardevol!
Michiel
- Marc
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 186
- Lid geworden op: vr jul 16, 2010 10:41 am
- Kenteken: mb-72-02
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Geen druk op de remmen
Revetjes in de trommel is een risico. Als ze tussen de trommel en de remschoenen komen, dan kan het veel schade veroorzaken. Het is jammer, maar ik zou de trommel er weer af halen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Marc Ambagts
- Marc
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 186
- Lid geworden op: vr jul 16, 2010 10:41 am
- Kenteken: mb-72-02
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Geen druk op de remmen
Als ok de foto met de pijl bekijk lijkt je trommel er niet ver genoeg op te zitten. Zijn de 6 boutjes helemaal vastgezet, en heb je de naafmoer ook goed aangedraaid?
Remmen ontluchten zonder de trommel er op, dat gaat niet.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Remmen ontluchten zonder de trommel er op, dat gaat niet.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Marc Ambagts
Re: Geen druk op de remmen
Revetjes in de trommel kunnen zoals Marc zegt schade veroorzaken. Als ze tussen de voering en de trommel komen kun je krassen in de trommel krijgen of een aanlopende rem etc. Niet fijn.Michiel M schreef: 2. Met het monteren van de 6 boutjes bij het wiel zijn 2 revetjes los in de trommel beland. Is dat erg? Hopelijk niet. Anders moet ik alles weer demonteren.
3. Bij het laatste wiel krijg ik de trommel er niet op. Ik heb de remschoenen zowel met de achterste stelnokken als de excentrieken 'op z'n kleinst' gezet. Het scheelt verdomd weinig maar de trommel gaat er met geen mogelijkheid omheen. Is het schuren van de trommel een optie?
4. Op onderstaande foto zie je dat bij de pijl een kleine ruimte open is. Hoort dat zo?
5. Kan ik de remmen ontluchten zonder dat de laatste trommel erop zit?
Alvast bedankt voor de adviezen! Ze zijn echt zeer waardevol!
Michiel
Ad 2 en 3. De aandrijfas zit scheef, de trommel kan dus niet recht geplaatst worden en past daarom niet. Als alles recht zit kan de trommel met de asmoer redelijk gemakkelijk op zijn plaats getrokken worden. Maar als je de exentrieken en de stelnokken hebt teruggesteld is de afstelling van de remschoenen ook volledig naar de haaien. Die procedure moet goed gevolgd worden.
En bij ontluchten zonder trommel vliegen de zuigers uit de remcilinders, zit alles onder de remvloeistof en kun je opnieuw de boel schoonmaken .
Als ik het zo lees denk ik dat je er verstandig aan doet om een kenner er bij te halen. Veiligheid voor alles.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: Geen druk op de remmen
Zou ook kunnen dat er door de oude remschoenen een rand is ontstaan op de remtrommel. Die zou vlak en gelijk moeten zijn met de binnenzijde van de trommel.
Het is net een zwitsers uurwerk alles moet perfect zijn. Des te langer heb je er straks plezier van. Trommels er even af om die revetjes op te vissen.
Alles vast en erop dan pas ontluchten.
Het is net een zwitsers uurwerk alles moet perfect zijn. Des te langer heb je er straks plezier van. Trommels er even af om die revetjes op te vissen.
Alles vast en erop dan pas ontluchten.
Re: Geen druk op de remmen
2. Ik ga alles netjes loshalen om de revetjes te bevrijden. Ik heb er nu al zo veel tijd inzitten dat dit er ook nog wel bij kan.2. Met het monteren van de 6 boutjes bij het wiel zijn 2 revetjes los in de trommel beland. Is dat erg? Hopelijk niet. Anders moet ik alles weer demonteren.
3. Bij het laatste wiel krijg ik de trommel er niet op. Ik heb de remschoenen zowel met de achterste stelnokken als de excentrieken 'op z'n kleinst' gezet. Het scheelt verdomd weinig maar de trommel gaat er met geen mogelijkheid omheen. Is het schuren van de trommel een optie?
4. Op onderstaande foto zie je dat bij de pijl een kleine ruimte open is. Hoort dat zo?
5. Kan ik de remmen ontluchten zonder dat de laatste trommel erop zit?

3. Net zoals op de foto (linksvoor) zit de aandrijfas bij rechtsvoor (waar ik de trommel dus niet overheen krijg) ook niet netjes recht (dus dat dat cilindervormig busje loodrecht op het wiel staat). Ik heb overigens de 6 boutjes en de naafmoer goed aangetrokken.
4. Zoals gezegd: het cilindervormige busje op het eind van de aandrijfas moet dus loodrecht op het wiel waardoor er nergens meer een open ruimte is?
5. Stom inderdaad. Logisch dat dan de boel gaat lekken!
Wederom bedankt voor de waardevolle tips. Mogelijk dat ik er nog iemand bij vraag Jan maar het centreren en het monteren van de trommels ging achter eigenlijk best wel soepeltjes. De trommels daar lopen nu nét wat aan.
Re: Geen druk op de remmen
Ik krijg de cilinder met geen mogelijkheid loodrecht op het wiel. Daarnaast valt me op dat niet alleen de aandrijfas scheef zit maar ook boven de remleiding lijkt iets niet helemaal recht op elkaar te zitten (is dat de fusee?). Is dat zorgelijk?
Michiel
Michiel
Re: Geen druk op de remmen
IK denk dat ik een misverstand heb geintroduceerd, mijn excuses als ik je daardoor werk bezorgd.
Dat wat jij het tonnetje noemt, het huis van de dubbele kruiskoppeling mag iets scheef zitten, alsmede de aandrijfas, dit is afhankelijk van de mate van inveren. De astap, waar de wielmoer opgedraaid wordt moet uiteraard recht in de trommel zitten. .
Hetzelfde geldt voor de stand van debovenste fuseekogel, boven de remleiding.
Alleen valt me op dat het hoesje kapot lijkt te zijn. Dat moet worden vervangen.
Dat wat jij het tonnetje noemt, het huis van de dubbele kruiskoppeling mag iets scheef zitten, alsmede de aandrijfas, dit is afhankelijk van de mate van inveren. De astap, waar de wielmoer opgedraaid wordt moet uiteraard recht in de trommel zitten. .
Hetzelfde geldt voor de stand van debovenste fuseekogel, boven de remleiding.
Alleen valt me op dat het hoesje kapot lijkt te zijn. Dat moet worden vervangen.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: Geen druk op de remmen
Geen punt Jan.IK denk dat ik een misverstand heb geintroduceerd, mijn excuses als ik je daardoor werk bezorgd.
Ik ben na een paar weken vakantie weer begonnen met de remmen. Ik heb de trommel erop gekregen door de handremkabel losser te zetten. Hierdoor kwam er genoeg ruimte. Morgen maar eens gaan ontluchten.
Overigens loopt de trommel, na centreren, overigens vrij stroef rond. Kan ik hem beter met de stelnokken wat losser zetten?
Groet,
Michiel
Re: Geen druk op de remmen
remschoenen moeten met een speciale passer gesteld worden zodat over de volledige omtrek de afstand tot de remtrommel goed is. Anders grijpen de remmen maar over een deel van het oppervlak aan. Dan is er ook geen aanlopen. Aanlopen is trouwens APK afkeur.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: Geen druk op de remmen
Vandaag de remmen getest bij lage snelheid (max 35km/u). Alles lijkt prima te werken! Aangezien er geen uitlaatsysteem onder de bus hangt momenteel, en de cabine dus binnen de korste keren vol met uitlaatgassen hangt, kon ik nog geen grotere stukken rijden op volle snelheid. Het is een uitgebreide klus geweest waar ik weer veel van opgestoken heb. Uiteindelijk toch bijna alles zelf gedaan met gelukkig veel zeer bruikbare tips, oa via dit forum. Dank daarvoor!
Nog een dingetje: de bus heeft maanden lang op blokken hout gestaan. Nu met de wielen er weer op, staat de bus plotseling bij het rechtervoorwiel iets hoger dan bij het linkervoorwiel. Enig idee hoe dit kan en hoe ik dat kan herstellen?
Groet,
Michiel
Nog een dingetje: de bus heeft maanden lang op blokken hout gestaan. Nu met de wielen er weer op, staat de bus plotseling bij het rechtervoorwiel iets hoger dan bij het linkervoorwiel. Enig idee hoe dit kan en hoe ik dat kan herstellen?
Groet,
Michiel
Re: Geen druk op de remmen
[quote="Michiel M", staat de bus plotseling bij het rechtervoorwiel iets hoger dan bij het linkervoorwiel. Enig idee hoe dit kan en hoe ik dat kan herstellen?
Groet,
Michiel[/quote]
Dat klinkt alsof de voorwielophanging noet meer lekker soepel is, oftewel ws door roest min of meer vastzit. Jammer dat je het niet wist voordat je de remmen ging monteren, anders had je der bovenste fuseekogel los gemaakt om te zien of bijvoorbeeld de bovenste draagarm te bewegen valt.
Groet,
Michiel[/quote]
Dat klinkt alsof de voorwielophanging noet meer lekker soepel is, oftewel ws door roest min of meer vastzit. Jammer dat je het niet wist voordat je de remmen ging monteren, anders had je der bovenste fuseekogel los gemaakt om te zien of bijvoorbeeld de bovenste draagarm te bewegen valt.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: Geen druk op de remmen
Ik kan deze mogelijk bij iemand laten aanpassen over een paar weken. Is het gevaarlijk/onverstandig om in deze staat te blijven rijden?
Michiel
Michiel