Welke andere motor in HY bouwen?
Re: Welke andere motor in HY bouwen?
Te breed vanwege de remunits die tegen de bak zijn gemonteerd. Die kunnen er af zodat de hy remmen gebruikt kunnen worden
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
-
- HY Forum Grootmeester
- Kenteken: US-04-51
een DS bak in een HY bouwen vindt de DSbak niet fijn , hij moet andersom draaien. Sommige delen in een bak zijn a-symmetrisch, en vinden dat niet leuk. Was het maar zo makkelijk, dan reden er veel HYs met DSbakken rond.
om het de bak naar de zin te maken moet de motor dus andersom draaien en daarvoor moet er een DS nokkenas in (en een DS startmotor)
Dan moet wel het diff omgedraaid om weer 4 versn vooruit en 1 achteruit te krijgen.
Dat gaat helaas niet zo makkelijk bij een DS bak als bij bijv een 2CV bak.
maar waar een wil is is een weg en ik vraag me af of het huis van een DS bak dusdanig aan te passen is dat het diff wel omgedraaid kan worden.
Kan dat en past een DS nokkenas in een HY blok dan is de conversie dus mogelijk.
Ik zou er zelf dan ook DS zuigers in willen hebben omdat ook die draairichting afhankelijk gemaakt worden. Ipv DS19 zou ik dan gelijk voor DS21 of DS23 gaan .Heb je wat meer vermogen.
km teller aandrijving blijft normaal , al zal er wel wat afwijking zijn ivm diameter verschillen tussen DS wielen en HY wielen maar ik heb nu ook 10 km afwijking.
Je kan natuurlijk een nieuwe wijzerplaat op je teller maken. lijkt me geen al te grote opgave.
om het de bak naar de zin te maken moet de motor dus andersom draaien en daarvoor moet er een DS nokkenas in (en een DS startmotor)
Dan moet wel het diff omgedraaid om weer 4 versn vooruit en 1 achteruit te krijgen.
maar waar een wil is is een weg en ik vraag me af of het huis van een DS bak dusdanig aan te passen is dat het diff wel omgedraaid kan worden.
Kan dat en past een DS nokkenas in een HY blok dan is de conversie dus mogelijk.
Ik zou er zelf dan ook DS zuigers in willen hebben omdat ook die draairichting afhankelijk gemaakt worden. Ipv DS19 zou ik dan gelijk voor DS21 of DS23 gaan .Heb je wat meer vermogen.
km teller aandrijving blijft normaal , al zal er wel wat afwijking zijn ivm diameter verschillen tussen DS wielen en HY wielen maar ik heb nu ook 10 km afwijking.
Je kan natuurlijk een nieuwe wijzerplaat op je teller maken. lijkt me geen al te grote opgave.
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
Een CX 24 heeft een DS onderblok en draait andersom dan een DS;misschien is dat een optie?
INogmaals, ik heb alle Citroen bakken en motoren staan die hier de revue zijn gepasseerd; als iemand zin heeft is hij welkom om eens lekker te gaan puzzelen. koffie is er ook. Omgeving breda.
Ikzelf ben ook benieuwd .
INogmaals, ik heb alle Citroen bakken en motoren staan die hier de revue zijn gepasseerd; als iemand zin heeft is hij welkom om eens lekker te gaan puzzelen. koffie is er ook. Omgeving breda.
Ikzelf ben ook benieuwd .
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
Dat een bak niet zomaar de andere kant op kan draaien daar heb je een punt. Tandwielen hebben schuine vertanding en de axiale krachten zijn dan precies de andere kant op.Gert-Jan Brink schreef:een DS bak in een HY bouwen vindt de DSbak niet fijn , hij moet andersom draaien. Sommige delen in een bak zijn a-symmetrisch, en vinden dat niet leuk. Was het maar zo makkelijk, dan reden er veel HYs met DSbakken rond.
Ik heb eens een HY bak uit elkaar gehaald maar het diff omdraaien is niet makkelijk. Er is vrijwel geen ruimte in de bak.
-
- HY Forum Grootmeester
- Kenteken: US-04-51
Een CX 24 heeft een DS onderblok en draait andersom dan een DS;misschien is dat een optie?
nee het punt is juist een blok te hebben dat dezelfde richting opdraaid als een DS maar wel geschikt is om voor de bak te staan ipv erachter.
het "omkeren" om 4 versn vooruit te krijgen moet gebeuren door het diff om te draaien. de bak draait dan nl nog steeds de goede kant op. Diff is een eind overbrenging.
er is geen ruimte in een DS bak om het diff om te draaien heb ik me laten vertellen. Wat ik dus wil weten of het bak huis is aan te passen dat het wel past. Dus eventueel een gat maken in het huis en weer dichtlassen/kitten/lijmen. Zijn die oude DSbakken van aluminium ? Dat kan gelast.
nee het punt is juist een blok te hebben dat dezelfde richting opdraaid als een DS maar wel geschikt is om voor de bak te staan ipv erachter.
het "omkeren" om 4 versn vooruit te krijgen moet gebeuren door het diff om te draaien. de bak draait dan nl nog steeds de goede kant op. Diff is een eind overbrenging.
er is geen ruimte in een DS bak om het diff om te draaien heb ik me laten vertellen. Wat ik dus wil weten of het bak huis is aan te passen dat het wel past. Dus eventueel een gat maken in het huis en weer dichtlassen/kitten/lijmen. Zijn die oude DSbakken van aluminium ? Dat kan gelast.
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
Aluminium.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
- LEiPiE
- Site Admin
- Kenteken: 44-02-XD
- Contacteer:
Geen idee of het waar is, bij de bron op facebook hebben ze 't over humor.
Zie er verder niet echt iets bijzonders aan, al lijkt het voorwiel verder naar buiten te staan.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
- LEiPiE
- Site Admin
- Kenteken: 44-02-XD
- Contacteer:
Dit schijnt een Iveco 2.8TD te zijn... inderdaad wel redelijk hetzelfde formaat en zelfde opstelling als een HY motor.
110PK, 5 versnellingen. Alleen moet je er dan blijkbaar de assen en ophanging van een Jaguar XJR en de stuurinrichting van een BMW E46 (3 serie vanaf 1998) aan hangen.
110PK, 5 versnellingen. Alleen moet je er dan blijkbaar de assen en ophanging van een Jaguar XJR en de stuurinrichting van een BMW E46 (3 serie vanaf 1998) aan hangen.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
En een CX motor via een pasplaat tegen de HY bak?
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
En een CX motor via een pasplaat tegen de HY bak?
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
Zo dat is een monster HY.
Ouders hebben een jumper met een 2.8 HDi en die fluit erover. Is net even wat zwaarder dan een HY.
Dat draait inderdaad met gemak 180 ....met een HY zou ik dat toch wat te gek vinden maar wat extra power is niet weg.
Verbruik is best schappelijk 1 op 12.
Een jaguar bak erachter is wel een kostbare optie lijkt me
Ouders hebben een jumper met een 2.8 HDi en die fluit erover. Is net even wat zwaarder dan een HY.
Dat draait inderdaad met gemak 180 ....met een HY zou ik dat toch wat te gek vinden maar wat extra power is niet weg.
Verbruik is best schappelijk 1 op 12.
Een jaguar bak erachter is wel een kostbare optie lijkt me
Die iveco is een achterwielaandrijver. Zouden ze dat van de hy gemaakt hebben? Ik zou dat zomaar niet durven met dat dunne chassis
Enkel voorwielaandrijving.
De ivecomotor ligt al wel in de juiste lijn. Schijnbaar heeft de jaguar bak een gunstig formaat of overbrenging om te gebruiken.
Jammer dat er niet wat meer details bij staan
De ivecomotor ligt al wel in de juiste lijn. Schijnbaar heeft de jaguar bak een gunstig formaat of overbrenging om te gebruiken.
Jammer dat er niet wat meer details bij staan
zoals ik het lees hebben ze de assen en voorwielophanging van een Jaguar gebruikt en de motor en bak (boite) van een Iveco.
Natuurlijk ligt de motor in de juiste lijn, dat is bij vrijwel elke achterwielaandrijver.
Natuurlijk ligt de motor in de juiste lijn, dat is bij vrijwel elke achterwielaandrijver.
Altijd het idee dat die iveco's gelijk waren kwa techniek als de franse broertjes. die hebben de blokken altijd dwars staan met voorwielaandrijving.
zat eerder aan een passat blok te denken maar dit is leuk alternatief
zat eerder aan een passat blok te denken maar dit is leuk alternatief