Andere velgen ipv HY velgen

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Gebruikersavatar
boven228
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 54
Lid geworden op: di aug 11, 2009 4:06 pm
Locatie: hasselt

Re: Andere velgen ipv HY velgen

Bericht door boven228 »

Gert-Jan Brink schreef:mooi!! goed voorbeeld doet goed volgen.
1 tip. : markeer om de 4cm op de strippen en een las om de 4 cm , dat volstaat, das 32(!) lassen per strip anyway.
Regelmatige lassen is ook beter te balanceren.
Ook is het niet nodig om de strip aan beide kanten te lassen. Binnenkant volstaat, hij kan echt geen kant meer op. Bovendien voorkom je beschadigen van de opstaande rand met afbramen, en die opstaande rand is van belang voor het op je plek houden van je band.

En scheelt een hoop werk. Ik deed een velg in een uur.
Gert-jan,

Dit was de proefvelg nog, er bleek zoveel roest te zitten onder een blok lood dat deze uiteindelijk op de ijzerbult beland is.
Dus de andere 4 zijn vooraf gecontroleerd (aldoende leer je :shock: )

Ik heb de lasafstand niet afgetekend maar de strip wel ongeveer om de 3/4 cm vastgepikt. De buitenzijde heb ik ook zo meegepakt. Als je met beleid de afbraamschijf erlangs laat lopen valt het mee. Maar je hebt gelijk het doet qua functie niks. Goeie tip voor een andere hobbyist die ook aan de slag gaat met zijn velgen

De overgang strip / velg heb ik met staalplamuur gedaan, verder met een komborstel alle lagen verf eraf halen kost gewoon meer tijd.

Morgen gaan de laatste 3 naar de bandenboer :lol: en dan gaan ze onder de bus
Gert-Jan Brink
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 331
Lid geworden op: do mar 12, 2009 9:12 am
Kenteken: US-04-51
Locatie: alesund Norway

Re: Andere velgen ipv HY velgen

Bericht door Gert-Jan Brink »

Je maakt er inderdaad meer werk van door de velgen helemaal kaal te maken. Ik heb ze lichtjes opgeschuurd en met de hand geverfd met warme verf.
Ik vind jouw oplossing met plamuur aan de binnenkant van de strip erg netjes moet ik zeggen. Met kit werkt het ook maar is minder glad en strak.
Ik zou als ik het overnieuw moest doen iets smallere strippen nemen zodat de lassen onder de buitenband vallen. Maar als je het netjes afwerkt zijn de lassen natuurlijk geen risico voor de binnenband.

Ik ben blij dat mensen mn voorbeeld volgen, ik had het idee op het forum hier al eens een paar jaar geleden geopperd maar niemand nam de handschoen op. Het is zo makkelijk te doen en kost weinig ,behalve wat tijd natuurlijk.
Veel plezier met je nieuwe wielen!.
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2672
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Andere velgen ipv HY velgen

Bericht door LEiPiE »

In principe is enige terughoudendheid ook wel geboden, je doet tenslotte een modificatie aan een belangrijk deel van je voertuig.
Vanuit de clubs wordt het ook niet aangeraden om dit te doen (en nee, dat is niet vanuit financieel eigenbelang van een club, om dat argument even voor te zijn).
Ik weet niet of uiteindelijk nog iemand bij de RDW nagevraagd heeft of deze oplossing wat hun betreft OK is. Al zal het nooit gecontroleerd worden, want voor een APK hoeven je banden niet van de velg ;)

De hele discussie over modificaties (en/of zonder modificatie een 16" band er omleggen) is al diverse malen gevoerd en gaan we ook niet meer doen.
Daarnaast was er toen ook nog een beetje 17/19x400 voorraad en kwam de nieuwe batch 17x400 van Vredenstein voorbij, waardoor het wat minder nijpend werd.

Het is aan een ieder om zelf de voor- en nadelen van alle opties af te wegen en gelukkig zijn er nu dus allerlei opties voor allerlei budgetten.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gert-Jan Brink
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 331
Lid geworden op: do mar 12, 2009 9:12 am
Kenteken: US-04-51
Locatie: alesund Norway

Re: Andere velgen ipv HY velgen

Bericht door Gert-Jan Brink »

waarom terughoudenheid ? waarom wordt het dan wel afgeraden door de club(s)? enige argumentatie lijkt me hier gewenst.

ja ,je doet een modificatie aan een belangrijk onderdeel van je auto maar een absoluut ongevaarlijke modificatie, sterker nog een veilige modificatie als je naar 16 inch banden over wil.
Je verandert echter niets constuctueels. Dat doe je wel door een velghart in een andere velg te lassen. Ook al doen fabrikanten dat zelf ook, het is een constructuele verandering die indien niet goed uitgevoerd wel gevaar kan opleveren. Is dat wel RDW goedgekeurd of TUV Gekeurd? Ik keur het werk van het HY team niet af hoor maar vindt het niet de beste oplossing.

Waarom niet eens met zon velg met strippen naar de TUV of RDW? Ik verwacht dat ze daar geen moeite mee hebben , waarom zouden ze?
Het idee dat bij sommigen leeft dat je niet aan velgen mag lassen is niet correct, vele stalen velgen bestaan uit delen zijn in elkaar gelast door de fabrikant. Lassen aan velgen is dus niet verboden, anders konden die fabrikanten ze niet maken!
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2939
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Andere velgen ipv HY velgen

Bericht door Ree »

Ik ben zelf ook niet zo een voorstander van deze modificatie om redenen die ik al eerder genoemd heb. Wrijving wordt verkregen van de zijkant van de band, en door de grotere straal van de 16" band wordt dit oppervlak kleiner. Alleen een lege band heeft m.i. voordeel bij deze modificatie, onder druk zal de band praktisch geen wrijving opnemen langs deze strip. Om die reden zal ik deze modificatie ook niet aanbevelen, maar ik denk dat rijden hiermee geen kwaad kan.
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: Andere velgen ipv HY velgen

Bericht door JanW »

@Ree: wat bedoel je met wrijving en ten opzichte van wat?
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Gert-Jan Brink
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 331
Lid geworden op: do mar 12, 2009 9:12 am
Kenteken: US-04-51
Locatie: alesund Norway

Re: Andere velgen ipv HY velgen

Bericht door Gert-Jan Brink »

Ree bedoelt de wrijving van de opstaande rand van de velg en de band. Volgens hem houd dat de band op zn plek.en daar heeft hij voor het grootste deel gelijk in al is er meer wat meespeelt.Daar horen een goede zitting en binnenband ook bij. Ree is bang dat door het verlies van 2mm door de strippen er dus minder wrijving ontstaat.
Nou heb ik wat verder gekeken dan mn neus lang is en heb Landrover Discovery velgen opgemeten. Ook 16 inch. Die hebben een opstaande rand van 20mm, de HY velgen 22mm. Een Discovery gaat niet alleen veel harder dan een HY maar moet ook nog eens offroad uit de voeten kunnen. Als Landrover dat ok vind zie ik niet in waarom dat op een HY niet genoeg zou zijn.
ieder zn meug maar ik heb tot nu toe geen steekhoudend argument gehoord waarom dit een probleem zou kunnen zijn.
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2939
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Andere velgen ipv HY velgen

Bericht door Ree »

Gert-Jan Brink schreef:Ree is bang dat door het verlies van 2mm door de strippen er dus minder wrijving ontstaat.
Ik weet zéker dat er minder wrijving ontstaat, ik weer alleen niet hoe erg het is. Meeste mensen zeggen dat het wel los zal lopen, daarom maak ik me er ook geen zorgen om.
Laatst gewijzigd door Ree op ma mar 23, 2015 10:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2939
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Andere velgen ipv HY velgen

Bericht door Ree »

JanW schreef:@Ree: wat bedoel je met wrijving en ten opzichte van wat?
Idd. Daar waar de band zijwaards op de velg drukt. Daar worden de versnellingen doorgegeven.
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: Andere velgen ipv HY velgen

Bericht door JanW »

ik denk niet dat de velg in de band gaat spinnen bij een HY als een Landrover met veeel meer koppel dat ook niet doet.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2939
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Andere velgen ipv HY velgen

Bericht door Ree »

Maatgevende belasting ontstaat bij het remmen, tegen het slippen aan. Een volle bus is minstens net zo zwaar als een Laro, vrijwel alle kracht komt op de twee voorwielen.

Het is allemaal niet zo lastig uit te rekenen hoeveel zijdelings oppervlak je nodig hebt om veilig te kunnen remmen. Neem een lage bandendruk aan (1,8bar?) en een volle bus die alleen op de voorwielen remt, zoek de wrijvingscoefficient van rubber op, beetje wiskunde, en je weet zo of het veilig is. Ga ik wel een keer doen als ik me verveel! :)

Fijt blijft dat de band bij een lagere druk zal gaan slippen.
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: Andere velgen ipv HY velgen

Bericht door JanW »

misschien een uitdaging voor Gert-Jan om dit eens te proberen bij bijvoorbeeld 1,5 Bar?
We zijn allemaal nieuwsgierig naar de bevindingen.....
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2939
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Andere velgen ipv HY velgen

Bericht door Ree »

Ik zou niet gaan experimenteren. Gewoon goed op druk houden en veel veilige kilometers rijden!
Gert-Jan Brink
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 331
Lid geworden op: do mar 12, 2009 9:12 am
Kenteken: US-04-51
Locatie: alesund Norway

Re: Andere velgen ipv HY velgen

Bericht door Gert-Jan Brink »

"Feit blijft dat de band bij een lagere druk zal gaan slippen."

Ree ,een feit is pas een feit als het een feit is. !!
Dit is slechts een veronderstelling van jou die niet op waarheid is getest , en dat kan je ook niet omdat je geen HY met zulke velgen met strippen tot je beschikking hebt.
Ik wel en wil dat best een keer testen als het weer goed is en ik de HY uit de werkplaats heb. Maar ik heb zon voorgevoel dat ik zelfs dan jou niet kan overtuigen mocht de test goed voor mij uitpakken.
Zou jij trouwens die test aandurven met 19x400 banden ?

Je bent net zo koppig als ik :) en ik denk dat ik dus met zon test niets bereik.
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
Gebruikersavatar
boven228
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 54
Lid geworden op: di aug 11, 2009 4:06 pm
Locatie: hasselt

Re: Andere velgen ipv HY velgen

Bericht door boven228 »

Leuk om te lezen al deze veronderstellingen. 8)
Ik zou er zelf ook van hebben gebaald als een eenvoudige aanpassing veel goedkoper blijkt uit te pakken dan een ander alternatief, en ja je kiest voor iets waar je jezelf het beste bij voelt. Maar nu worden er dingen beweert die weinig onderbouwing hebben.
Ik juich alle initiatieven ook toe en kies er voor mijzelf de best passende (prijs :P ) uit.

Wil zelf straks graag iets met remschijven gaan doen maar hier is geen extra info over te vinden dus het spreekwoordelijke WIEL moet hier ook weer uitgevonden worden :lol: Of ook weer de hoofdprijs betalen bij ..

Vandaag de laatste 3 aangepaste velgen opgehaald, totale kosten: 460 euro (4 banden met binnenband/velg/ materiaal)
Mijn bandenboer met maar 27 jaar ervaring geeft toch aan dat de combinatie zijkant en velgbed de band op zijn plek houden. Zelf in de trekker wereld wordt deze methode met strippen toegepast !
Ik heb er lekker 3,5 bar inzitten dus dat drukt de boel mooi aan.
In de firestone's 19x400 zat zelfs 4 bar (uit week 43 2008), zo oud waren ze dus toch niet.

In principe is enige terughoudendheid ook wel geboden, je doet tenslotte een modificatie aan een belangrijk deel van je voertuig.
Vanuit de clubs wordt het ook niet aangeraden om dit te doen

Volgens mij is de oplossing met een strip in de orginele velg geen ingrijpende aanpassing van de constructie, alle dragende en draaiende delen blijven ongewijzigd. :mrgreen:
Een nieuwe velgrand lassen om het oude hart is een ingrijpende wijziging lijkt me, hier is de constructie totaal gewijzigd en met andere delen samengevoegd :shock:

Het betoog dat de band wrijving moet hebben met de opstaande wand is ook leuk om te lezen, zag mijn bandenboer de zijkanten lekker invetten om montage te vergemakkelijken ( en dit doen voor de duidelijkheid alle bandenboeren ) Ben benieuwd hoe dat tzt in de berekening terug te zien is van Ree :lol:

De opstaande velgrand van mijn outlander (16 inch) is zelfs een fractie lager als het deel wat bij de licht aangepaste HY velg nog omhoog staat :shock: of er dan verschil zit in lichtmetaal of staal kan ik niet zeggen :oops:

Ook wordt er al jaren gereden op niet aangepaste velgen met een 16 inch band, zie ook het stukje in het clubblad. (zeker niet mijn voorkeur)
Hier zijn ook al vele duizenden kilometers mee afgelegd zonder problemen.

Ik wens iedereen ook vele veilige kilometers toe op wat je ook kiest als velg :lol:
Plaats reactie