Ik had bij het HY Team magazijn gekozen voor de aluminium versie. Ik dacht handig, stevig en blijft wellicht wat frisser dan de papieren versie. De alu-buis zit in een doos van ongeveer 30cm en kan uitgerekt worden tot max een meter. Uit de doos oogt deze buis stevig. Ik start met de montage links (gezien vanaf de voorkant) bij de uitgang van de bijrijdersplaats. Dat ging soepel. Maar toen... bij het uittrekken van de buis om lengte te maken naar de rechterkant scheurde deze direct stuk...

Niet het aluminium gaat stuk, maar een plastic soort zakje dat om de buis zit en de gangen alu bij elkaar houd.
Lastig uitleggen, ik heb er geen foto's van gemaakt, dat lukt helaas niet als ik in een

Als je iets te hard trekt gaat het plastic stuk en heb je een strip aluminium die als het ware rond gedraaid is met steeds een paar milimeter overlap. Het aluminium is van zichzelf geen buis maar een lange rechte strip, rond gedraaid en dat wordt door het plastic bij elkaar gehouden. Wat een fragiele troep, sorry voor de inkoper van het HY team magazijn, maar mijn advies zou zijn om beter materiaal te kopen of deze uit het assortiment te schrappen!
Gelukkig scheurde de buis vlakbij het begin. Ik heb eerst nog geprobeerd de buis te herstellen, maar als het plastic lost gaat zit het nergens meer vast en voor je het weet is de hele buis waardeloos. Het plastic direct met ducktape geborgd en vervolgens de rest afgeknipt. Nu eerste heel voorzichtig de buis op lengte gemaakt a om te zien of ik nog genoeg had, b om te voorkomen dat het weer zou scheuren bij montage. In uitgerekte toestand is de buis ineens niet meer zo stevig bij iedere aanraking duw je de buis uit model, lees is niet meer rond.
Vooral de montage rechts bij de verwarming is op deze manier een behoorlijke uitdaging. Je kan er al niet lekker bij en vlak voor dat je m om het pijpje schuift moet je door een gat.
Om een kort verhaal lang te maken, na veel tijd en minder nette woorden zit het kreng dan eindelijk op z'n plaats.