Renovatie Deense HY
Re: Renovatie Deense HY
Via de radiator. Er blijft vast een bel lucht ergens hangen, maar de boel gaat stromen als de motor op temperatuur komt, daarna kan je nogmaals bijvullen.
Re: Renovatie Deense HY
en zorg dat de kachelkraan open staat.
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2672
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Renovatie Deense HY
En je kunt uiteraard met de slinger de motor wat keren ronddraaien, dan zie je ook al wel wat luchtbellen voorbij komen over het algemeen (of dat moet een feature van MurpHY zijn natuurlijk
).

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Renovatie Deense HY
Eéns met alle vertoonde en geschreven voornoemde deskundigheid. Oftewel: radiateur volgieten met water, motor starten en met een gieter water klaar staan om de radiateur bíj te vullen zodra het waterpeil zakt. (Even volhouden totdat de motor op "bedrijfstemperatuur" (80*C) is.) Overigens is aan te raden om op enig moment dat "water" te gaan vervangen door echte "koelvloeistof" die óók tegen de vorst kan.
Daarnaast: het waterpeil in de radiateur zal uiteindelijk blijven staan nèt boven de "koelribben", zo'n ca. 5/6/7 centimeter ònder de radiateur-dop. (Heeft geen zin om dat verder aan te vullen want wordt er tóch telkens weer uitgeperst ...)
(En inderdaad (Joost): kachelkraan ópen ! (linksom duzzz ...))
Daarnaast: het waterpeil in de radiateur zal uiteindelijk blijven staan nèt boven de "koelribben", zo'n ca. 5/6/7 centimeter ònder de radiateur-dop. (Heeft geen zin om dat verder aan te vullen want wordt er tóch telkens weer uitgeperst ...)
(En inderdaad (Joost): kachelkraan ópen ! (linksom duzzz ...))
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 600
- Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
- Kenteken: 75-YB-34
- Locatie: Baarn
Re: Renovatie Deense HY
Gisteravond de bus op 'poten' gezet om de velgen mooi rood te laten worden en de 'nieuwe' banden te laten monteren.
Vandaag is Johan van het LetterAtelier geweest.
De belettering zit er weer op!!
Ik vind het echt heel mooi geworden. Ik heb de oude foto nog even toegevoegd.
Ik ben er bijna!
Vandaag is Johan van het LetterAtelier geweest.
De belettering zit er weer op!!
Ik vind het echt heel mooi geworden. Ik heb de oude foto nog even toegevoegd.
Ik ben er bijna!
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
- Jeroen1955
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 224
- Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
- Kenteken: MB-72-35
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Renovatie Deense HY
MOOOOOOOOIIIIIII!!!!!!!
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
- Locatie: Zuid-Limburg
Re: Renovatie Deense HY
...........FerrHY.........ik ben er helemaal stil van........

- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Renovatie Deense HY
. . . t j a . . . I K ó ó k . . . n o g v é é é é é é l s t i l l e r . . .
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Re: Renovatie Deense HY
We zijn er bijna. Wat is je volgende project 
Een van de eerste vragen was ga je hem weer origineel zoals hij destijds was restaureren. Dat je dat gedaan hebt is wel gaaf en hoe
Denemarken zit vast in de planning. Erg leuk om op dezelfde locaties weer nieuwe foto's te maken. Wie weet dat de bus herkent wordt en er nog leuke verhalen los komen.

Een van de eerste vragen was ga je hem weer origineel zoals hij destijds was restaureren. Dat je dat gedaan hebt is wel gaaf en hoe

Denemarken zit vast in de planning. Erg leuk om op dezelfde locaties weer nieuwe foto's te maken. Wie weet dat de bus herkent wordt en er nog leuke verhalen los komen.
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 600
- Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
- Kenteken: 75-YB-34
- Locatie: Baarn
Re: Renovatie Deense HY
Voor de bus, in de zon met een lekker glas wijn, olijven, toastjes, franse kaas en he-le-maal niets doen!!ghys schreef:Wat is je volgende project

Denemarken en dan vooral Arhus zit zeker in de planning, volgend jaar of zo, en dan hoop ik dat het gebouw nog bestaat en ik eenzelfde foto kan maken.
Arhus is best een groot dorp, dus ik ben bang dat de mensen met die verhalen niet direct doorhebben dat ik er ben.
Verschillende mailtjes naar deze en gene hebben nog niet meer reactie opgeleverd dan de kleurenfoto die ik steeds gebruik.
Groeten,
Ferry
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 600
- Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
- Kenteken: 75-YB-34
- Locatie: Baarn
Re: Renovatie Deense HY
Nu de bus op 'poten' staat is het een goed moment om de overdreven uitspoor van de voorwielen te herstellen.
Tijdens de revisie van de fusees is het gehele stuurdeel los geweest en de stuurkogels zijn ongeveer, 'op 't oog' weer gemonteerd.
Voor mijn gevoel staan de voorwielen nu verkeerd. Als de rechter 'recht' staat, wijst de linker naar tien voor twaalf...
Gelukkig heb ik destijds een spoorstang gangbaar gekregen (de linker).
Hoe ga ik dit oplossen? Gewoon maar beginnen met het werkplaatshandboek!
Daar staat het volgende: Op zich niet een moeilijke procedure, alleen is de spoorstang is (door mij) niet te verstellen als de wagen op z'n wielen staat en in het stukje staat: Gebruik voor deze afstelling een spoorstang controle-apparaat, zoals er verschillende van in de handel zijn. ...
Ik heb gezocht, maar kom geen dergelijk controle apparaat tegen in de handel...
Ik heb wel het volgende gevonden: Zelf wielen uitlijnen.
In het stukje staat een zelfbouw verhaal voor een zgn speermaat!
Met een Racka van een bekend Zweeds woonwarenhuis en een paar haakse beugels van de Praxis heb ik vervolgens deze speermaat vervaardigd: Met deze zelf vervaardigde speermaat heb ik de procedure uit het werkplaatshandboek doorlopen met een op poten staande bus en loshangende wielen.
Het bleek dat de 'voorkant' van de velg ongeveer een centimeter verder naar buiten stond dan de achterkant. Met de linkse spoorstang het linker wiel afgesteld en de sporing is in genoemde positie 0.
Het grove werk is nu gedaan. Zodra de bus weer op z'n wielen staat zal ik de procedure nog eens doorlopen en zonodig de spoorstang een beetje aanpassen. Daarna laat ik de bus door een specialist uitlijnen en ben ik heel benieuwd of en wat het verschil is!
Groeten,
Ferry
Tijdens de revisie van de fusees is het gehele stuurdeel los geweest en de stuurkogels zijn ongeveer, 'op 't oog' weer gemonteerd.
Voor mijn gevoel staan de voorwielen nu verkeerd. Als de rechter 'recht' staat, wijst de linker naar tien voor twaalf...
Gelukkig heb ik destijds een spoorstang gangbaar gekregen (de linker).
Hoe ga ik dit oplossen? Gewoon maar beginnen met het werkplaatshandboek!
Daar staat het volgende: Op zich niet een moeilijke procedure, alleen is de spoorstang is (door mij) niet te verstellen als de wagen op z'n wielen staat en in het stukje staat: Gebruik voor deze afstelling een spoorstang controle-apparaat, zoals er verschillende van in de handel zijn. ...
Ik heb gezocht, maar kom geen dergelijk controle apparaat tegen in de handel...
Ik heb wel het volgende gevonden: Zelf wielen uitlijnen.
In het stukje staat een zelfbouw verhaal voor een zgn speermaat!
Met een Racka van een bekend Zweeds woonwarenhuis en een paar haakse beugels van de Praxis heb ik vervolgens deze speermaat vervaardigd: Met deze zelf vervaardigde speermaat heb ik de procedure uit het werkplaatshandboek doorlopen met een op poten staande bus en loshangende wielen.
Het bleek dat de 'voorkant' van de velg ongeveer een centimeter verder naar buiten stond dan de achterkant. Met de linkse spoorstang het linker wiel afgesteld en de sporing is in genoemde positie 0.
Het grove werk is nu gedaan. Zodra de bus weer op z'n wielen staat zal ik de procedure nog eens doorlopen en zonodig de spoorstang een beetje aanpassen. Daarna laat ik de bus door een specialist uitlijnen en ben ik heel benieuwd of en wat het verschil is!
Groeten,
Ferry
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 600
- Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
- Kenteken: 75-YB-34
- Locatie: Baarn
Re: Renovatie Deense HY
Work in progress:
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 600
- Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
- Kenteken: 75-YB-34
- Locatie: Baarn
Re: Renovatie Deense HY
Gemonteerd en werkend!
- Bijlagen
-
- IMG_3112.jpg (117.6 KiB) 18653 keer bekeken
-
- IMG_3113.JPG (134.7 KiB) 18653 keer bekeken
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 600
- Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
- Kenteken: 75-YB-34
- Locatie: Baarn
Re: Renovatie Deense HY
Afgelopen weekend en gisteren wat 'mindere' dagen gehad...
Het begon met de montage van de versnellings-pook. Deze bleek met geen mogelijkheid in de nieuwe bussen te passen.
Ik meen me te herinneren dat we die gepast hadden voor montage, maar het paste niet.
Bussen en stang opgemeten en het bleek dat de bussen 19,5mm inwendig waren en de stang 20mm.
Dat lijkt niet veel, maar dat krijg je nooit passend.
Wat nu?! Ik meende mij te herinneren dat ik ergens nog een extra set had liggen van Citroworld (te veel besteld
).
Na enig zoeken de bussen gevonden en gepast, deze passen goed om de stang.
Vervolgens de bussen vervangen. Bij het persen van de bussen merkte ik dat de linker wat zwaarder ging dan de rechter.
Ook zag ik dat de linker uitgeperste bus een vlakke kant had en inwendig een bolling...
Bij het monteren ging rechts als een zonnetje en je raad het al, links ging ongeveer half de bus in
Met meten zag ik niet veel verschil, ik meende het stukje te kunnen zien waar het misging, dus schuurpapier gepakt en voorzichtig de bus inwendig gaan schuren. Voorzichtig beetje bij beetje om te voorkomen dat die stang straks toch weer 'los' in de bussen hangt
Na een halve dag schuren en passen is het uiteindelijk gelukt. Hij past net goed genoeg zodat de veer de pook kan terug duwen.
Pfff ik dacht ik begin vandaag even met het plaatsen van de pook...
Het begon met de montage van de versnellings-pook. Deze bleek met geen mogelijkheid in de nieuwe bussen te passen.
Ik meen me te herinneren dat we die gepast hadden voor montage, maar het paste niet.
Bussen en stang opgemeten en het bleek dat de bussen 19,5mm inwendig waren en de stang 20mm.
Dat lijkt niet veel, maar dat krijg je nooit passend.
Wat nu?! Ik meende mij te herinneren dat ik ergens nog een extra set had liggen van Citroworld (te veel besteld

Na enig zoeken de bussen gevonden en gepast, deze passen goed om de stang.
Vervolgens de bussen vervangen. Bij het persen van de bussen merkte ik dat de linker wat zwaarder ging dan de rechter.
Ook zag ik dat de linker uitgeperste bus een vlakke kant had en inwendig een bolling...
Bij het monteren ging rechts als een zonnetje en je raad het al, links ging ongeveer half de bus in

Met meten zag ik niet veel verschil, ik meende het stukje te kunnen zien waar het misging, dus schuurpapier gepakt en voorzichtig de bus inwendig gaan schuren. Voorzichtig beetje bij beetje om te voorkomen dat die stang straks toch weer 'los' in de bussen hangt

Na een halve dag schuren en passen is het uiteindelijk gelukt. Hij past net goed genoeg zodat de veer de pook kan terug duwen.
Pfff ik dacht ik begin vandaag even met het plaatsen van de pook...
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...