Renovatie Deense HY

Laat hier mensen meeleven met je restauratie (in de breedste zin van het woord).

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2939
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Renovatie Deense HY

Bericht door Ree »

Via de radiator. Er blijft vast een bel lucht ergens hangen, maar de boel gaat stromen als de motor op temperatuur komt, daarna kan je nogmaals bijvullen.
Joost
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 674
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:17 pm

Re: Renovatie Deense HY

Bericht door Joost »

en zorg dat de kachelkraan open staat.
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2672
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Renovatie Deense HY

Bericht door LEiPiE »

En je kunt uiteraard met de slinger de motor wat keren ronddraaien, dan zie je ook al wel wat luchtbellen voorbij komen over het algemeen (of dat moet een feature van MurpHY zijn natuurlijk ;)).
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gebruikersavatar
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1725
Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
Locatie: Asten (N.B.)
Contacteer:

Re: Renovatie Deense HY

Bericht door Otje »

Eéns met alle vertoonde en geschreven voornoemde deskundigheid. Oftewel: radiateur volgieten met water, motor starten en met een gieter water klaar staan om de radiateur bíj te vullen zodra het waterpeil zakt. (Even volhouden totdat de motor op "bedrijfstemperatuur" (80*C) is.) Overigens is aan te raden om op enig moment dat "water" te gaan vervangen door echte "koelvloeistof" die óók tegen de vorst kan.
Daarnaast: het waterpeil in de radiateur zal uiteindelijk blijven staan nèt boven de "koelribben", zo'n ca. 5/6/7 centimeter ònder de radiateur-dop. (Heeft geen zin om dat verder aan te vullen want wordt er tóch telkens weer uitgeperst ...)
(En inderdaad (Joost): kachelkraan ópen ! (linksom duzzz ...))
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Gebruikersavatar
FerrHy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 600
Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
Kenteken: 75-YB-34
Locatie: Baarn

Re: Renovatie Deense HY

Bericht door FerrHy »

Gisteravond de bus op 'poten' gezet om de velgen mooi rood te laten worden en de 'nieuwe' banden te laten monteren.
Vandaag is Johan van het LetterAtelier geweest.
De belettering zit er weer op!!
Ik vind het echt heel mooi geworden. Ik heb de oude foto nog even toegevoegd.
Ik ben er bijna!
Bijlagen
IMG_0475.JPG
IMG_0477.JPG
IMG_0482.JPG
IMG_0485.JPG
IMG_0486.JPG
IMG_0023.JPG
IMG_0023.JPG (117.1 KiB) 18809 keer bekeken
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Gebruikersavatar
Jeroen1955
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 224
Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
Kenteken: MB-72-35
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Renovatie Deense HY

Bericht door Jeroen1955 »

MOOOOOOOOIIIIIII!!!!!!!
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Gebruikersavatar
HY 1970
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 80
Lid geworden op: vr mei 08, 2015 6:46 pm
Locatie: Ternat,België

Re: Renovatie Deense HY

Bericht door HY 1970 »

Mooi!!!
Citroën HY 1970
Gebruikersavatar
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1051
Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Renovatie Deense HY

Bericht door HYvonne »

...........FerrHY.........ik ben er helemaal stil van........ :shock:
Gebruikersavatar
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1725
Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
Locatie: Asten (N.B.)
Contacteer:

Re: Renovatie Deense HY

Bericht door Otje »

. . . t j a . . . I K ó ó k . . . n o g v é é é é é é l s t i l l e r . . .
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1536
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 9:06 pm
Contacteer:

Re: Renovatie Deense HY

Bericht door ghys »

We zijn er bijna. Wat is je volgende project ;)

Een van de eerste vragen was ga je hem weer origineel zoals hij destijds was restaureren. Dat je dat gedaan hebt is wel gaaf en hoe :)
Denemarken zit vast in de planning. Erg leuk om op dezelfde locaties weer nieuwe foto's te maken. Wie weet dat de bus herkent wordt en er nog leuke verhalen los komen.
Gebruikersavatar
FerrHy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 600
Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
Kenteken: 75-YB-34
Locatie: Baarn

Re: Renovatie Deense HY

Bericht door FerrHy »

ghys schreef:Wat is je volgende project ;)
Voor de bus, in de zon met een lekker glas wijn, olijven, toastjes, franse kaas en he-le-maal niets doen!! :lol:

Denemarken en dan vooral Arhus zit zeker in de planning, volgend jaar of zo, en dan hoop ik dat het gebouw nog bestaat en ik eenzelfde foto kan maken.
Arhus is best een groot dorp, dus ik ben bang dat de mensen met die verhalen niet direct doorhebben dat ik er ben.
Verschillende mailtjes naar deze en gene hebben nog niet meer reactie opgeleverd dan de kleurenfoto die ik steeds gebruik.

Groeten,
Ferry
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Gebruikersavatar
FerrHy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 600
Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
Kenteken: 75-YB-34
Locatie: Baarn

Re: Renovatie Deense HY

Bericht door FerrHy »

Nu de bus op 'poten' staat is het een goed moment om de overdreven uitspoor van de voorwielen te herstellen.
Tijdens de revisie van de fusees is het gehele stuurdeel los geweest en de stuurkogels zijn ongeveer, 'op 't oog' weer gemonteerd.
Voor mijn gevoel staan de voorwielen nu verkeerd. Als de rechter 'recht' staat, wijst de linker naar tien voor twaalf...
Gelukkig heb ik destijds een spoorstang gangbaar gekregen (de linker).

Hoe ga ik dit oplossen? Gewoon maar beginnen met het werkplaatshandboek!
Daar staat het volgende:
Schermafbeelding 2016-04-27 om 19.54.40.png
Schermafbeelding 2016-04-27 om 19.54.40.png (60.5 KiB) 18716 keer bekeken
Op zich niet een moeilijke procedure, alleen is de spoorstang is (door mij) niet te verstellen als de wagen op z'n wielen staat en in het stukje staat: Gebruik voor deze afstelling een spoorstang­ controle-apparaat, zoals er verschillende van in de handel zijn. ...
Ik heb gezocht, maar kom geen dergelijk controle apparaat tegen in de handel...

Ik heb wel het volgende gevonden: Zelf wielen uitlijnen.
In het stukje staat een zelfbouw verhaal voor een zgn speermaat!

Met een Racka van een bekend Zweeds woonwarenhuis en een paar haakse beugels van de Praxis heb ik vervolgens deze speermaat vervaardigd:
IMG_2197.JPG
IMG_2195.JPG
IMG_2194.jpg
IMG_2193.jpg
IMG_3073.JPG
IMG_3073.JPG (133.89 KiB) 18716 keer bekeken
IMG_3074.JPG
IMG_3074.JPG (155.75 KiB) 18716 keer bekeken
IMG_3075.JPG
IMG_3075.JPG (157.04 KiB) 18716 keer bekeken
IMG_3071.jpg
IMG_3071.jpg (118.33 KiB) 18716 keer bekeken
Met deze zelf vervaardigde speermaat heb ik de procedure uit het werkplaatshandboek doorlopen met een op poten staande bus en loshangende wielen.
Het bleek dat de 'voorkant' van de velg ongeveer een centimeter verder naar buiten stond dan de achterkant. Met de linkse spoorstang het linker wiel afgesteld en de sporing is in genoemde positie 0.
Het grove werk is nu gedaan. Zodra de bus weer op z'n wielen staat zal ik de procedure nog eens doorlopen en zonodig de spoorstang een beetje aanpassen. Daarna laat ik de bus door een specialist uitlijnen en ben ik heel benieuwd of en wat het verschil is!
Groeten,
Ferry
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Gebruikersavatar
FerrHy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 600
Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
Kenteken: 75-YB-34
Locatie: Baarn

Re: Renovatie Deense HY

Bericht door FerrHy »

Work in progress:
IMG_3092.jpg
IMG_3092.jpg (154.69 KiB) 18713 keer bekeken
IMG_3093.jpg
IMG_3093.jpg (117.74 KiB) 18713 keer bekeken
IMG_3100.jpg
IMG_3100.jpg (165.97 KiB) 18713 keer bekeken
IMG_3103.jpg
IMG_3103.jpg (159.69 KiB) 18713 keer bekeken
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Gebruikersavatar
FerrHy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 600
Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
Kenteken: 75-YB-34
Locatie: Baarn

Re: Renovatie Deense HY

Bericht door FerrHy »

Gemonteerd en werkend!
Bijlagen
IMG_3112.jpg
IMG_3112.jpg (117.6 KiB) 18653 keer bekeken
IMG_3113.JPG
IMG_3113.JPG (134.7 KiB) 18653 keer bekeken
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Gebruikersavatar
FerrHy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 600
Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
Kenteken: 75-YB-34
Locatie: Baarn

Re: Renovatie Deense HY

Bericht door FerrHy »

Afgelopen weekend en gisteren wat 'mindere' dagen gehad...
Het begon met de montage van de versnellings-pook.
IMG_3104.JPG
IMG_3104.JPG (135.8 KiB) 18651 keer bekeken
Deze bleek met geen mogelijkheid in de nieuwe bussen te passen.
Ik meen me te herinneren dat we die gepast hadden voor montage, maar het paste niet.
Bussen en stang opgemeten en het bleek dat de bussen 19,5mm inwendig waren en de stang 20mm.
Dat lijkt niet veel, maar dat krijg je nooit passend.
Wat nu?! Ik meende mij te herinneren dat ik ergens nog een extra set had liggen van Citroworld (te veel besteld :oops: ).
Na enig zoeken de bussen gevonden en gepast, deze passen goed om de stang.
Vervolgens de bussen vervangen. Bij het persen van de bussen merkte ik dat de linker wat zwaarder ging dan de rechter.
Ook zag ik dat de linker uitgeperste bus een vlakke kant had en inwendig een bolling...
Bij het monteren ging rechts als een zonnetje en je raad het al, links ging ongeveer half de bus in :evil:
Met meten zag ik niet veel verschil, ik meende het stukje te kunnen zien waar het misging, dus schuurpapier gepakt en voorzichtig de bus inwendig gaan schuren. Voorzichtig beetje bij beetje om te voorkomen dat die stang straks toch weer 'los' in de bussen hangt :roll:
Na een halve dag schuren en passen is het uiteindelijk gelukt. Hij past net goed genoeg zodat de veer de pook kan terug duwen.
Pfff ik dacht ik begin vandaag even met het plaatsen van de pook...
IMG_3114.JPG
IMG_3114.JPG (179.25 KiB) 18651 keer bekeken
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Plaats reactie