"Waggelende" aandrijflijn ...
- Marc
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 186
- Lid geworden op: vr jul 16, 2010 10:41 am
- Kenteken: mb-72-02
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: "Waggelende" aandrijflijn ...
Toch fijn dat je je kennis kan delen hier, met positief resultaat!
Marc Ambagts
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: "Waggelende" aandrijflijn ...
Nou ... ik vond het allemaal "erg" genoeg en - mede gezien allerlei eerdere (door mij hier eveneens op het Forum breed uitgemeten) inmiddels verholpen/gerepareerde/gerestaureerde/gerenoveerde technische euvels in voorgaande jaren - hoop ik dat Otje voorlopig de eerste ...tig-duizenden kilometers nu eens zónder onderbreking gaat afleggen ...lekker gevoel he, dat er niets erg aan de hand is?
Er zijn weliswaar nog enkele onderdelen die nog NIET door mij zijn gerenoveerd ... maar dat worden er in rap tempo steeds minder ! We blijven er vertrouwen in houden ...
Maar het fijnste van alles: we rHYden weer !

http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 331
- Lid geworden op: do mar 12, 2009 9:12 am
- Kenteken: US-04-51
- Locatie: alesund Norway
Re: "Waggelende" aandrijflijn ...
Goed te horen dat je probleem met het schudden is opgelost. Ik heb hetzelfde probleem de afgelopen jaren een paar keer gehad, zie mn draadje van Dubbus op CF.
Het schudden komt doordat het aluminuimgruis uit het tripodehuis vermengd met vet de tripodekogels belet heen en weer te bewegen. Tesamen met de weerstand van de slijtageplekken in de tripodehuizen zorgt dit ervoor dat de boel gaat schudden.
Ik zag dat ook bij jou de assen het alu-dekseltje aan de buitenkant van het tripiodehuis raken. Dit is overigens normaal en niet erg.
Mocht iemand dit schudden overkomen tijden een vakantie zoals bij mij in 2007 in Zweden dan is het goed om te weten dat schoonmaken van de tripodehuizen de boel weer een poos trillingsvrij maakt.
sorry voor mn late reactie maar ik ben de laatste weken niet op het forum geweest.
Het schudden komt doordat het aluminuimgruis uit het tripodehuis vermengd met vet de tripodekogels belet heen en weer te bewegen. Tesamen met de weerstand van de slijtageplekken in de tripodehuizen zorgt dit ervoor dat de boel gaat schudden.
Ik zag dat ook bij jou de assen het alu-dekseltje aan de buitenkant van het tripiodehuis raken. Dit is overigens normaal en niet erg.
Mocht iemand dit schudden overkomen tijden een vakantie zoals bij mij in 2007 in Zweden dan is het goed om te weten dat schoonmaken van de tripodehuizen de boel weer een poos trillingsvrij maakt.
sorry voor mn late reactie maar ik ben de laatste weken niet op het forum geweest.
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
Re: "Waggelende" aandrijflijn ...
Zou het omwisselen van de aandrijfassen dan ook het probleem tijdelijk kunnen oplossen?
Samen met opnieuw invetten.
Samen met opnieuw invetten.
Re: "Waggelende" aandrijflijn ...
Zou me niet verbazen
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
- Locatie: Zuid-Limburg
Re: "Waggelende" aandrijflijn ...
Aandrijfassen zijn toch niet even lang?Joost schreef:Zou het omwisselen van de aandrijfassen dan ook het probleem tijdelijk kunnen oplossen?
Samen met opnieuw invetten.
Re: "Waggelende" aandrijflijn ...
alleen de tripodehuizen wisselen beoogt hetzelfde effect
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: "Waggelende" aandrijflijn ...
Ik dacht dat ze hetzelfde waren, afgezien van de schroefdraad aan de wielzijde dan.
Ik heb er Albert ooit iets over horen zeggen.
Anders inderdaad alleen de tripodehuizen wisselen. Is best te doen onderweg als je er ooit mee zit.
Ik heb er Albert ooit iets over horen zeggen.
Anders inderdaad alleen de tripodehuizen wisselen. Is best te doen onderweg als je er ooit mee zit.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 331
- Lid geworden op: do mar 12, 2009 9:12 am
- Kenteken: US-04-51
- Locatie: alesund Norway
Re: "Waggelende" aandrijflijn ...
Tripode huizen links en rechts wisselen helpt inderdaad kan ik uit ervaring vertellen. De slijtage treed alleen op aan de kant waar de kracht op staat.
Ik heb overigens het vermoeden dat een te lage wagenhoogte debet kan zijn aan deze slijtage.
Ik heb overigens het vermoeden dat een te lage wagenhoogte debet kan zijn aan deze slijtage.
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: "Waggelende" aandrijflijn ...
Eeeuuhhh ... gezien de inspanningen die ik zelf heb moeten plegen kan ik deze opmerking absoluut niet onderschrijven. Je zult op z'n minst het hele fusee-stuk moeten laten kantelen (dus óók bovenste fuseepen lossen) teneinde de as er uit te krijgen. Vanwege het behoorlijke gewicht van fuseestuk + remtrommel is dat ècht geen "fluitje van een cent" dat je zó maar in je eentje even afwerkt. Daarnaast is het nog een hele toer om het tripodehuis+kogels+stofhoes door die kleine openingen in het chassis naast de versnellingsbak er uit te wurmen. Idem voor het terugplaatsen ...Is best te doen onderweg als je er ooit mee zit
Ja ... maar wanneer er eenmaal flinke kuilen zijn ontstaan waardoor de tripodekogels te veel speling krijgen slaat dat uiteindelijk alsdan óók door naar de andere kant zodra je de tripodehuizen wisselt. Daarnaast gaat de hele zaak absoluut flink schudden zodra je achteruit rijd ...Tripode huizen links en rechts wisselen helpt inderdaad kan ik uit ervaring vertellen. De slijtage treed alleen op aan de kant waar de kracht op staat.
Jawel dus ! Het enige verschil tussen links en rechts is inderdaad de schroefdraad-richting voor de as-borgmoer.(En ... voor de nieuwsgierigen: zo'n complete as (exclusief vet dan) weegt 9,2 kg. Zowel links als rechts ...)Aandrijfassen zijn toch niet even lang
Voor zolang het duurt ... En - gezien alle moeite die je ervoor moet doen en het werk dat je ermee hebt - is het absoluut aan te raden alsdan maar meteen voor goede gebruikte c.q. nieuwe tripodehuizen "te gaan".alleen de tripodehuizen wisselen beoogt hetzelfde effect
In ieder van de tripodehuizen dient 200 gram vet te worden aangebracht. Zit een beetje - los uit de pols - tussen de tripodekogels, het sterstuk, het tripodehuis en de rubberen stofhoes in. Dus beslist niet onder druk of zo (zoals bijvoorbeeld bij de fuseekogels) dus dat vet heeft totaal geen invloed op eventuele spelingen binnen het tripodehuis ...Samen met opnieuw invetten.
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 331
- Lid geworden op: do mar 12, 2009 9:12 am
- Kenteken: US-04-51
- Locatie: alesund Norway
Re: "Waggelende" aandrijflijn ...
Ger, we bedoelen voor het geval je dit probleem op vakantie overkomt. Dan heb je niet 123 nieuwe tripodehuizen. Wisselen helpt vele duizenden kilometers. Hoe hard en hoe lang rijdt jij achteruit??
Een beetje sleutelaar kan dit echt wel doen in een paar uur en dan kan je verder met je vakantie.
Uitsluitend de bovenste fuseekogel hoeft los, dat de remtrommel en fuseestuk zwaar zijn is niet relevant, je hoeft ze niet te tillen.
Als je het rubber binnenzijde aandrijfas losmaakt en je het losgemaakte tripodehuis kantelt kun je de kogels er uitnemen. rechts moet ook het alu afdekplaatje aan de achterkant van het tripodehuis eraf en links moet het koppelingshefboompje even weg maar dan kun je met een beetje pielen de tripodehuizen eruit frummelen zonder verder de as te verwijderen. As wel losmaken voor de broodnodige ruimte.
Paar weken geleden mn linker vernieuwd, kostte mij 2 uur werk. Ga je links en rechts wisselen moet je rekenen op ca 4 tot 5 uur werk.
het vet is om de boel te smeren en hard stalen kogels in een aluminium tripodehuis wil best slijten dus het vet heft een enorme nvloed om het beperken van de speling. Ontstaat er speling dan vormt het alugruis vermengd met vet een dikke drab die de kogels hinderd te bewegen. Been there done that.
Een beetje sleutelaar kan dit echt wel doen in een paar uur en dan kan je verder met je vakantie.
Uitsluitend de bovenste fuseekogel hoeft los, dat de remtrommel en fuseestuk zwaar zijn is niet relevant, je hoeft ze niet te tillen.
Als je het rubber binnenzijde aandrijfas losmaakt en je het losgemaakte tripodehuis kantelt kun je de kogels er uitnemen. rechts moet ook het alu afdekplaatje aan de achterkant van het tripodehuis eraf en links moet het koppelingshefboompje even weg maar dan kun je met een beetje pielen de tripodehuizen eruit frummelen zonder verder de as te verwijderen. As wel losmaken voor de broodnodige ruimte.
Paar weken geleden mn linker vernieuwd, kostte mij 2 uur werk. Ga je links en rechts wisselen moet je rekenen op ca 4 tot 5 uur werk.
het vet is om de boel te smeren en hard stalen kogels in een aluminium tripodehuis wil best slijten dus het vet heft een enorme nvloed om het beperken van de speling. Ontstaat er speling dan vormt het alugruis vermengd met vet een dikke drab die de kogels hinderd te bewegen. Been there done that.
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
Re: "Waggelende" aandrijflijn ...
Dat bedoelde ik ook inderdaad, als je op vakantie ergens staat en weer verder moet.
Over het algemeen heb ik tijd genoeg op vakantie, zeker als de HY het niet meer zou doen
Over het algemeen heb ik tijd genoeg op vakantie, zeker als de HY het niet meer zou doen
