MurpHY's remmen

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Joop
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 52
Lid geworden op: za mar 29, 2008 1:16 pm
Kenteken: 37 83 rb
Locatie: gelderland

Re: MurpHY's remmen

Bericht door Joop »

LEiPiE schreef:Klopt, al heb ik al wel eens wat geschud aan de bus, bijna geen beweging in te krijgen. Strategisch onder alle torsiestaven eigenlijk en dan uiteraard zo richt mogelijk bij hun bevestiging. Alleen nog steeds wachten tot het droog is, binnen een paar dingen aan het doen gelukkig

Verstuurd vanaf mijn LT22i met Tapatalk
is het niet beter als je de banden onder de bus legt :?:
Is mij toen ik begon te sleutelen geleerd, band er af dan gelijk onder de auto leggen .
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2672
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: MurpHY's remmen

Bericht door LEiPiE »

Yup, helemaal gelijk in.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gebruikersavatar
FerrHy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 600
Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
Kenteken: 75-YB-34
Locatie: Baarn

Re: MurpHY's remmen

Bericht door FerrHy »

Ewald, ik heb met je te doen. Je woont net te ver weg om 'even' de helpende hand toe te steken.
Dat geworstel met de remmen is een kl@t# klus. Maar als het dan eenmaal goed zit, kan je volgens mij jaren vooruit.
Wat is er mis met de leidingen die je in 2012 vervangen hebt? dat vind ik wel erg snel...
Heel veel succes gewenst!
Ferry
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2672
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: MurpHY's remmen

Bericht door LEiPiE »

Volgens mij had ik het niet over die leidingen toch?
De leidingen die ik in 2012 heb vervangen zijn volgens mij gewoon goed, alleen beetje vliegroest op de wartels (wat nogal jammer is dat er blijkbaar stalen wartels zitten op RVS leidingen...).
De hoofdremcilinder heb ik in maart 2011 vervangen door een gereviseerde van 't HY Team nadat zelf-revisie van de oude niet gelukt was. Beetje jammer dat de HRC het dan dus maar 5 jaar c.q. nog geen 10000KM uit heeft gehouden.
Voor-remcilinders heb ik een jaar of 9 a 10 geleden gehoond als ik het goed heb.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gebruikersavatar
FerrHy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 600
Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
Kenteken: 75-YB-34
Locatie: Baarn

Re: MurpHY's remmen

Bericht door FerrHy »

Sorry, verkeerd gelezen.
Niet gezien dat het over achter en voor ging.

Heb je misschien het rempedaal te-ver ingeduwd tijdens ontluchten? Ik had begrepen dat je dan je HRC kan beschadigen...?!
Ik ben wel benieuwd overigens hoe je dat ontluchten gedaan hebt! Alleen?
Groeten,
Ferry
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2672
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: MurpHY's remmen

Bericht door LEiPiE »

Als het goed is niet nee, die fout heb ik geloof ik al wel eens gemaakt.
Voorkom ik door een plankje onder het pedaal te leggen.
Zou het kunnen komen omdat (oelewapper dat ik ben) ik niet door had dat het potje na twee wielen al leeg was en ik dus weer opnieuw kon beginnen?
Kan me niet voorstellen dat de HRC daar problemen mee kan hebben, je monteert 'm ook droog/leeg tenslotte.

Recept voor éénmans-ontluchten:
- een plankje/balkje (ik heb een 40cm lang stuk 5x2 gebruikt geloof ik)
- een brake bleeding kit: een potje met slangetje, een magneet en een vloeistofventiel (oftewel: een buisje dat tot op de bodem van het potje komt, als er eenmaal vloeistof in zit, kan er geen lucht terug)
- ringsleuteltje 8 (liever ring dan steek)
- een touw en een steel van een oude hamer (of een stuk rondhout)
- het helpt om alle wielen er af te hebben (dus bus op bokken)
- krik onder het linkerachterwiel om de remdrukverdeler te laten denken dat de bus enigzins belast is

Het plankje gaat onder het rempedaal zo dat het pedaal niet lager dan de vloerplaten kan komen (je kunt ook de vloerplaten er in leggen natuurlijk).
Het touw gaat aan het rempedaal (zo hoog mogelijk), touw gaat dan over de dwarsbalk (onder de kachel als je die hebt) en dan naar achter over de grond.
Steel/rondhout met een paalsteek aan het touw.
Nu slinger je de steel richting rechtsachter.
Sleuteltje op de nippel, slangetje over de nippel, potje tegen de remtrommel laten plakken met de magneet.
Beetje trekken aan het touw om een lichte druk op te bouwen en met de andere hand nippel een kwart of halve slag opendraaien, vloeistof zou nu moeten lopen.
Nu harder trekken aan het touw en door pompen tot er geen lucht meer uit komt. Nogmaals aantrekken en nippel dicht draaien.
Herhalen linksachter, rechtsvoor en linksvoor (als je een enkel systeem met remdrukverdeler hebt).
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gebruikersavatar
Jeroen1955
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 224
Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
Kenteken: MB-72-35
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: MurpHY's remmen

Bericht door Jeroen1955 »

Geniaal, dat met dat touw..... Maar ik vraag altijd een familielid of buurman 5 minuten vrij te maken.
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2939
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: MurpHY's remmen

Bericht door Ree »

Je hebt veel aan je remmen gedaan, maar volgens mij niets waardoor je remslag kleiner wordt. Zijn ze goed gecentreerd en opgesteld? Het klinkt alsof je remmen wel "hard" zijn zodra ze aangrijpen en moet er dus voor zorgen dat er minder vloeistof gepomp hoeft te worden. Heb je centreergereedschap bij de hand?
neortic
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 272
Lid geworden op: ma mei 09, 2011 3:48 pm
Locatie: Losser
Contacteer:

Re: MurpHY's remmen

Bericht door neortic »

Ewald, wanneer je de volgende keer gaat ontluchten mag je mijn ontluchtingsset wel gebruiken.
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2672
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: MurpHY's remmen

Bericht door LEiPiE »

Ree, hoe bedoel je dat precies?
Op zich heb ik de remmen zelf verder niet aangeraakt eigenlijk, dus ik ga er vanuit dat die nog redelijk staan.
Toevallig rechtsvoor al met de overzet-passer (is dat een woord? ;)) gemeten, remtrommel moest er toch af en ik heb zo'n remmenset van Dominicus. Klopte netjes. Moet nog eens zo'n plaat van het HY team aanschaffen, maar dit zou toch ook goed moeten zijn.
Wat me alleen opviel bij even met de handrem werken toen de trommel er af was, is dat de bovenste cilinder mee ging en de onderste niet. Kan natuurlijk, maar daar komt mijn vermoeden vandaan dat er roest in zal zitten en dat daarom het aangrijpen rechts aan-uit is geworden in plaats van een lineair iets. En dat het sponzige van het pedaal aan de hoofdremcilinder ligt omdat die dus de druk er niet op houdt door vloeistof naar het potje terug te laten stromen.
Dat zijn dus mijn theorieën.
Als het niet in het werkplaatshandboek had gestaan had ik dat terugstromen trouwens voor logisch aangezien, waarvoor heb je anders zo'n potje dacht ik. Maar goed, HRC hoort dus als een soort ventiel te werken ten opzichte van het potje en de voorraad gebruik je dus eigenlijk alleen voor ontluchten?

Henk: oeh, heb jij zo'n automatisch ding? Dat klinkt goed om te onthouden, volgens het wph "zijn er goede resultaten" mee behaald ;)
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2939
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: MurpHY's remmen

Bericht door Ree »

LEiPiE schreef:Ree, hoe bedoel je dat precies?
Als je drie keer moet pompen voordat je druk krijgt, moeten de zuigers blijkbaar ver uitslaan voordat de schoenen tegen de trommel aankomen. Als de schoenen dichtbij de trommel staan, hoef je minder te pompen.

Als je meerdere keren pompt zal bij het terugveren van de schoenen het niveau in het potje weer stijgen.

Ik zou echt een rondje zorgvuldig remmen stellen.
neortic
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 272
Lid geworden op: ma mei 09, 2011 3:48 pm
Locatie: Losser
Contacteer:

Re: MurpHY's remmen

Bericht door neortic »

Zo'n " dominicus" geval ken ik niet maar via foto's wel eens gezien en dat lijkt me beter dan een plaat.
Plaat heb ik eventueel ook te leen maar moet deze week even nieuwe lagers en voering plaatsen.
Gebruikersavatar
FerrHy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 600
Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
Kenteken: 75-YB-34
Locatie: Baarn

Re: MurpHY's remmen

Bericht door FerrHy »

Ewald,
Het stellen van de remmen gebeurd in twee stappen;
Eerst zonder trommel met passer/(HYTeam) plaat.
Daarna moet je de remsegmenten weer wat naar binnen stellen anders krijg je de trommel er niet op. Trommel monteren en vervolgens ga je net zo lang met de stelnokken pielen totdat de remmen net niet (of een ietsiepietsie als ze nieuw zijn) aanlopen.
Dan zitten de segmenten zo vlakbij de trommel dat je niet eerst drie keer moet trappen voordat je remmen 'hard' zijn.
Let op, de stelnokken bedien je vanaf de achterkant, zelfde kant waar de ontl.nippel zit, met een speciale dop. Een steekstleutel kan ook, maar dan moeten ze wel heel goed gangbaar zijn.
Succes!
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2672
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: MurpHY's remmen

Bericht door LEiPiE »

Ah, dat detail dat je ze moet terugstellen om de trommel er weer op te krijgen.... trommel gaat er bij mij af en op zonder terugstellen (als je recht over de naaf heen werkt uiteraard).
Dan staan ze dus inderdaad niet goed?
Vaag, altijd gedacht dat je met de passer al op de goede maat zat.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2939
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: MurpHY's remmen

Bericht door Ree »

Je zet de schoen eerst zo goed mogelijk met de passer. Mag rondom best wat aanlopen tegen de passer.

Zo krijg je de trommel er nauwelijks overheen. Daarom stel je de bovenste nok terug, leg je de tommel erover, en stel je hem weer op zodat je de remmen weer wat hoort aanlopen.
Plaats reactie