Ah jij juichte te vroeg hij heeft moeite met snelheden boven de 70 hij gaat dan inhouden. Net toch maar naar benzine overgeschakeld. Af en toe doet hij het wel goed. Nu even gestopt bij Ochten om Aafke te melden dat ik het totaal niet ter om half acht in Enschede te zijn. Was al krap maar ook nog file en dus het inhouden.... Beetje domper, maar verder wel blij dat verder alles werkt en zo en was een gezellig lang weekend
Ietsje rijker zetten misschien? Ik neem aan dat je twee stelschroeven hebt. Een voor stationair en de ander voor onder belasting.
Je zou de "onder belasting schroef" in de slang naar het spruitstuk(?) een halve slag open kunnen draaien. Op die manier stel ik mijn LPG altijd af. Te zuinig schijnt niet goed te zijn. Tot op de Citromobiel?
Voor de volledigheid: mijn bus heeft een 123-ontsteking, een bobine met een voorschakelweerstand en een electrische brandstofpomp.
De LPG-installatie heeft een extra relais dat kijkt of er signaal is op de bobine en schakelt dan pas in. Verder zit er uiteraard een schakelaar + relais waarmee de brandstof gekozen kan worden (of in neutrale stand, geen brandstof) + uitleesschermpje tankinhoud.
Zal sowieso de afstelling van de 123 controleren. We dachten nog even dat daar een curve voor LPG op zit, maar die is er toch niet (alleen H78 en H72 als keuze).
De verdamper heeft inderdaad een stelschroef stationair en belasting (3000rpm).
Het zou kunnen zijn:
- afstelling 123 ontsteking
- afstelling carburateur (met toerenbegrenzer)
- afstelling verdamper
- ergens een slecht contact?
De eerste twee zijn eigenlijk vreemd, want op benzine is er geen probleem en loopt hij goed. Alleen een probleem dat ik altijd al heb gehad: als je langere tijd plankgas rijdt, zakt hij een beetje in en dat kun je alleen oplossen door gas terug te nemen en dan ineens versneld hij weer.
Dat probleem lijkt nu dus op LPG uitvergroot te zijn ofzo... in z'n 2 op max toeren (4400, ik heb een begrenzer op de carburateur), geen probleem... dan opschakelen naar 3 en dan gas geven, dan gaat het tot ongeveer 60 goed, daarna gaat hij heel erg inhouden en zakt de snelheid hard. Laat je gas weer los, dan kun je een punt bereiken dat je nog heel lichtjes accelereert en dat ook blijft doen.
Ik zou de verdamper iets rijker zetten. Belasting stelschroef in de slang halve slag uit draaien, proefritje, en daarna weer proberen. Bijhouden wat je gedaan hebt, kan je altijd weer terug naar de oorspronkelijke stand.
Als de ontsteking goed stond staat die dat nu nog. De carburateur doet niets in de LPG stand. Alleen de gasklep regelt de hoeveelheid lucht.
Ik heb de LPG altijd met proefritjes afgesteld. Het is namelijk knap lastig met uitlaatgasmeting de afstelling onder belasting af te stellen.
Uiteraard wel eerst checken dat de ontsteking en kleppen goed staan en het luchtfilter erop zit!
Dus als de motor onder belasting niet lekker loopt iets meer gas schroef open draaien, totdat deze goed loopt onder belasting. Daarna uit zuinigheid (we blijven Hollanders) misschien nog een kwart slag terug.
Hoe de toeren begrenzing werkt weet ik niet. Dit schijnt in de carburateur te zitten.
Hoe de toeren begrenzing werkt weet ik niet. Dit schijnt in de carburateur te zitten.
... is een "stel-schroefje" in de carburateur en is letterlijk - àf-fabriek - "verzegeld" met een klein loodje. Hoe dat 'ie werkt is mij nog steeds niet duidelijk; heb onlangs de gehele carburateur volledig gedemonteerd (behalve dat verzegelde schroefje dan) maar de gasklep kon 100% maximaal (= volledig verticaal) geopend worden (dacht dat die begrenzing dáár invloed op had ... kennelijk niet dus ...).
oh díe begrenzer, die ken ik wel
Ik dacht dat er iets elektrisch bedoeld werd.
Ik zou moeten kijken hoe dat ook weer precies zit, ik heb het destijds uit elkaar gehaald (ook het verzegelde schroefje)
Volgens mij is dat behalve een begrenzer ook een systeem dat ervoor zorgt dat de motor ondanks de afwezigheid van een acceleratiepomp toch zonder horten en storen op toeren komt.
Ik heb vorig een begrenzer uit elkaar gehaald omdat ik wilde weten hoe dit werkt. ik heb ook van alles foto's gemaakt en het ding ook nog gemodificeerd om te kijken hoe het werkt. Deze zit nu op mijn bus en eerst was er geen verschil te merken. Naderhand bedacht ik mij dat ik ook een 123 ign. heb gemonteerd en daar zit een elektronische begrenzer in. Kon dus niet werken. Ik zal er eens een artikel in het TUB journaal aan weiden.
LEiPiE schreef:Dat probleem lijkt nu dus op LPG uitvergroot te zijn ofzo...
denk je er ook aan dat je met LPG je aangevoerde lucht naar het luchtfilter beter niet langs het spruitstuk kunt voeren? LPG heeft het liefst KOUDE lucht!!!
je kunt dus die mooie rubber bocht wegnemen en de klep van het luchtfilter naar achteren of zijkant proberen, dat er voldoende lucht in komt en voldoende lucht voert ook voldoende LPG mee!
Kennelijk gaan hier enkele begrippen door elkaar heen lopen:
- (benzine-) carburateur met (standaard-fabrieks-) begrenzing
- 123-ontsteking met (eventuele) elektronische toerental-begrenzing
- al - dan niet (via luchtfilter) "voorverwarmde" lucht die naar de carburateur wordt geleid ... terwijl de watertoevoer van het koelsysteem er door toevoeging van warmte juist voor dient te zorgen dat de (LPG)verdamper niet bevriest ...
Vráágt gewoon om nadere toelichting ...
Even wat plaatjes tussendoor, vandaag alleen nieuwe gasslang gemonteerd. Zo'n nieuwe kunststof slang is de helft van de dikte van een rubberen. Alleen die klemmetjes zijn vaag. Afstelling nog niet aan toe gekomen, wel gereden en hij wil soms wel door en soms bokt ie aan het eind van de tweede versnelling
Bijlagen
uploadfromtaptalk1397947790697.jpg (41.07 KiB) 26271 keer bekeken
uploadfromtaptalk1397947771027.jpg (24.07 KiB) 26271 keer bekeken
uploadfromtaptalk1397947759382.jpg (29.54 KiB) 26271 keer bekeken
uploadfromtaptalk1397947748185.jpg (42.6 KiB) 26271 keer bekeken