HYvonne schreef:ik had je al gespot bij het doorkruisen van Maastricht. Je viel op doordat ik nog nooit een HY had gezien die geconserveerd is in folie!
Ik neem aan dat deze was zodat je geen delen zou kwijtraken onderweg?
We zijn inderdaad dwars door Maastricht gereden.
De voor en achterplep blijven niet goed dicht zitten, dus voor de zekerheid maar een paar laagjes sealfolie gebruikt.
Leuk om te zien dat ik ook door forum gebruikers gespot ben.
Het is een tijd stil geweest, maar ik ga nu van start met mijn project. We gaan er een foodtruck van maken.
Afgelopen zondag heb ik een klein begin gemaakt.
Gister weer druk bezig geweest, de bus is helemaal leeg gehaald. (Lag nog een extra motor, versnellingsbak en paard + extra onderdelen in de bus. Daarna de bus met een trekker naar buiten gereden. (Een van de wielen blokkerde en de motor loopt nog niet) En als laadste de bus met de hogedruk spuit schoon gespoten.
Binnenkort wil ik de bus op een autovip plaatsen en op zijn zij kantelen, zodat ik de bodem goed kan bekijken en herstellen.
Helaas was het nog niet zo makkelijk om de autovip onder de HY te plaatsen.
Standaard is de beugel te smal dus heb ik 'm moeten verlengen.
Na het verlengen van de beugen + het opboren van de gaten bij de velg bevestiging kon ik 'm onder de HY plaatsen.
De beugels onder de bus geplaatst en op zijn kant gezet.
Doordat de beugen breder geworden is, is de bus niet alleen met de hand op zijn kant te draaien, maar met wat gereedschap lukt het prima.
Het laadste stuk is wel met de hand te doen.
Ondertussen het grootste gedeelte van de onderkant schoon gekrabt.
De staat van de onderkant valt me nog niet tegen.
Recent weer druk bezig geweest.
Nu dat de HY op zijn zij ligt is het redelijk makkelijk om het plafond aan te pakken.
Met staalborstels (op de boormachine) hebben we het plafond roestvrij gemaakt en opnieuw geschilderd.
Samen met Auke (ghys) nog een hoop HY panelen in Belgie gekocht.
Deze heb ik van het weekend ophehaald.
De bus is jaren gebruikt in een indoor kinderspeeltuin en is door een ijzer handelaar recent opgehaald (en in stukken geslepen).
Gelukkig was zijn buurman zo verstandig om het plaatwerk te redden.
Het dak over de stoelen is ook aangepakt.
Alles kaal gemaakt en met een brander het staal onder handen genomen zodat het dak niet teveel inveert als je 'm aandrukt.
Ik wil de bus niet perfect hebben om de oude franse look wat te houden.
Dus ik heb met opzet wat deuken in het dak gehouden.
Verder ook bezig geweest met de bodem.
De profielplaat aan de onderkant is gelukkig nog vrij goed en hoeft alleen opgeschuurd te worden.
De voorste chassisbalk is bij de boden plaat wat minder.
Deze is verwijderd en de doorlaat van de uitlaat is ook meteen onder handen genomen.
En alle geschuurde delen zijn weer in de zwarte lak gezet.