ghys schreef:Voor de HY's jonger dan 40 jaar zijn de kosten met 200 tot 300 euro per jaar nog redelijk te noemen.
Dat is kennelijk gebaseerd op het 'campertarief' dwz het kwarttarief dat nu al voor kampeerauto's geldt. (bij voorbeeld * de mijne: 1910kg, benzine, 280 euro/jr). Moet je wel 'kampeerauto' op je kenteken hebben staan. Met een HY grijs kenteken (particulier gebruik) standaard lengte (1405kg) op benzine is het jaartarief 460 euro per jaar.
* IK schrijf 'bij voorbeeld' want de mijne is ouder dan 40 en zou bij dit voorstel dus vrijstelling behouden.
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.
LEiPiE schreef:Nee, dat is gebaseerd op een van de varianten waar Weekers uit kan kiezen, namelijk het kwarttarief voor alles ouder dan 40 jaar.
Ghijs schreef jonger dan 40 jaar. Vandaar dat ik aannam dat het over het kwarttarief voor campers ging.
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.
alle auto's van 40 jaar of ouder zijn vrijgesteld van MRB
benzinepersonenauto's, bedrijfswagens en motorfietsen van 26-40 jaar gaan het kwarttarief betalen (maximaal 120 euro per jaar) - MAAR moeten in de wintermaanden op stal
alle overige auto's betalen de volle mep (dus een diesel van 28 jaar of een LPG van 39 jaar)
NB. dit is het definitieve voorstel dat er nu ligt, nu moet de kamer zich er nog over buigen.
Mmz, dat gaat een boel mensen pijn doen
Wrang dat ik nu "blij" moet zijn dat ik geen bus uit m'n eigen geboortejaar (wilde ik eigenlijk) heb en dat ik er nog steeds niet aan toe ben gekomen (financieel, tijd) om LPG in te bouwen...
Heerlijk, gaan lekker allemaal bedrijven naar de .... Mensen zonder werk, failliet.
Iedereen wil z'n auto weg doen, maar dat gaat niet omdat niemand hem wil.
nou dat gaat de staat echt heel veel geld opleveren hoor. Mensen die collecties hebben....
die zijn hun pensioen kwijt... bla bla, ga zo maar door. Wat een ... STAAT!
JA, LATEN WE ALLES NAAR DE ....... HELPEN, JHEEJ LEUK!
Laatst gewijzigd door LEiPiE op do apr 25, 2013 9:35 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden:censuur
Dit ga je niet menen! Zo redelijk als ik vorige voorstel vond is dit alternatief wel een hele klap voor de youngtimers op gas en diesel tussen de 26 en 40 jaar!
Dat betekend dat alle HY bussen op LPG jonger dan 40 jaar dus echt de volle mep moeten cashen!!! Dat is het bedrag wat eerder in topic voorbij kwam a 1000 a 1200 euro per jaar en op benzine een kwart daarvan.
Flauw hoor dat je als je benzine rijd dan in de winter niet mag rijden. Mag dit wel met de diesels en lpg auto's?
Zucht denk dat marktplaats en speurders nu VOL komen te staan met dit jaartal auto's. Bedankt Weekers maar die 125 miljoen ga je niet binnenharken ben ik bang.
En wat als je die prachtige oude auto'tjes op electrisch laat rijden? Wat voor belastingklasse komen ze dan Hebben we ook weer werk gecreeerd voor die arme liefhebbende knutselaars die anders droog brood moeten gaan eten.
Ons mooi busje op LPG is net 40 jaar geworden, maar mn eendje mag in de winter niet rijden gelukkig woon ik 3 km van Duitsland en Belgie ga ik daar wel heen die maanden. Ghys denk ook dat er niet veel belasting binnen gaat komen omdat er weinig oldtimers over blijven...
Dat is een goede van het elektrische maar dat is nog behoorlijk duur. Kortom alle oldtimers van eigenaren die enkel oltimer rijden voor gunstige belastingtarief gaan allemaal op export en een vw lupo 3liter rijden of creatiever gewoon een diesel rijden die 40 jaar of ouder is. Lekker stomen allemaal.
Hopelijk komt er ook nog de optie om toch die drie maanden te kunnen rijden. Anders moeten al die eendjes in de binnensteden van bijvoorbeeld Amsterdam en Leiden verplicht de weg af.
Het lijkt erop dat diesel en LPG van 26 tot 40 jaar dezelfde regels hebben als een nieuwe. Dan mag je er van uitgaan dat 'campers' het kwart tarief betalen, zoals iedere camper.
Er moet dan wel 'kampeerauto' op het kenteken staan...
Heel veel sterkte gewenst aan eigenaren van een 'jongere HY'.
Ik heb niet veel hoop op een andere reactie van de tweede kamer, zij wilde een acceptabel akkoord tussen Wekers en de branche en dat hebben ze nu.
Volgende week zullen we het weten.
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Ik denk dat er een "foutje" in de brief van Weekers staat.
Weekers schreef:Daarnaast komt er een adequate overgangsregeling voor personen- en bestelauto’s rijdend op benzine,
motorfietsen, bussen en vrachtauto’s die op 1 januari 2014 ouder zijn dan 26 jaar maar nog geen 40 jaar
zijn (datum eerste toelating vanaf 1963 tot en met 1987). Deze voertuigen komen in aanmerking voor
een kwarttarief in de MRB met een maximum van € 120 (€ 30 per kwartaal) mits er in de maanden
december, januari en februari niet van de openbare weg gebruik wordt gemaakt.
Volgens mij moet er dan staan 1973 ipv 1963 !
Als de controles op de weg even goed gebeuren als de controle van deze brief dan komt het allemaal wel goed.
KLIK HIER om de brief van Weekers aan de 2de kamer te kunnen lezen. (is een pdf file)