
Wie kan adviseren over aankoop van een HY? (1975, beige)
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma mei 09, 2011 3:48 pm
- Locatie: Losser
- Contacteer:
Re: Wie kan adviseren over aankoop van een HY? (1975, beige)
en deze Sallander/Tukker zit dan in Frankrijk
.

Re: Wie kan adviseren over aankoop van een HY? (1975, beige)
...de rode is sinds vandaag gereserveerd. Kon ook niet anders voor die prijs.
Overigens waarom bezichtigen jullie de bus (HY met aanhanger) in Almelo terwijl HY uit Sneek komt?
Staan ze daar op de camping of iets dergelijks. Had HY nou in Sneek gestaan dan had ik wel even meegegaan om te kijken.
Overigens waarom bezichtigen jullie de bus (HY met aanhanger) in Almelo terwijl HY uit Sneek komt?
Staan ze daar op de camping of iets dergelijks. Had HY nou in Sneek gestaan dan had ik wel even meegegaan om te kijken.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 311
- Lid geworden op: di mei 16, 2006 10:46 pm
- Locatie: Terherne
Re: Wie kan adviseren over aankoop van een HY? (1975, beige)
Ja, dan was het voor mij ook niet zo'n probleem geweest. Effe het Snekermeer overpeddelen en ik ben d'r...
Re: Wie kan adviseren over aankoop van een HY? (1975, beige)
Die rode HY was inderdaad snel verkocht, was ook mooi.
We gaan vrijdag rond de middag (half 12 - 12 uur) bezichtigen. De man werkt en woont 4 dagen in Sneek maar zijn vriendin (en volgens mij zijn jongste kinderen ook) in Almelo. En aangezien hij daar in principe dus van donderdagavond tot zondag naar toe gaat moeten we daar bezichtigen. En de aanhanger stond nog in Almelo.
Anders moesten we sowieso naar twee plaatsen.
Nadeel als je zo'n bus gezien hebt en je dan nog een aantal dagen moet wachten op bezichtigen is dat de twijfel dan weer toeslaat;
- gaan we 'm echt zo vaak gebruiken
- hij kan niet achter/ bij het huis staan om te klussen, dus dat moet in de stalling of bij schoonouders.
- kennis van 2CV is toch heel anders dan een HY
- lukt het ons wel om met zo'n grote bus te rijden evt. met aanhanger (of vouwwagen voor extra spullen)
Het lijkt ons geweldig om zo'n HY voor de vakantie te gebruiken en wat weekenden weg. Ik vind het fijn om iets van ons zelf bij te hebben dan dat ik niet weet wat voor caravan je huurt of huisje. We willen eigenlijk niet van te voren boeken op een camping omdat je dan verplicht bent die tijd blijven. Maar in de bouwvak ontkom je daar niet aan. En ik denk in andere periodes ook niet, mijn man is leraar dus gebonden aan schoolvakanties (de kinderen straks natuurlijk ook). Misschien tips?
De aanschafprijs is weer niet zo'n probleem, anders hadden we die andere oldtimers ook niet.
Is dit herkenbaar? Maar zoals Ree al zei als we er een keer mee gereden hebben zijn al twijfels over het uberhaupt aanschaffen van een HY wel weg.
groetjes
We gaan vrijdag rond de middag (half 12 - 12 uur) bezichtigen. De man werkt en woont 4 dagen in Sneek maar zijn vriendin (en volgens mij zijn jongste kinderen ook) in Almelo. En aangezien hij daar in principe dus van donderdagavond tot zondag naar toe gaat moeten we daar bezichtigen. En de aanhanger stond nog in Almelo.
Anders moesten we sowieso naar twee plaatsen.
Nadeel als je zo'n bus gezien hebt en je dan nog een aantal dagen moet wachten op bezichtigen is dat de twijfel dan weer toeslaat;
- gaan we 'm echt zo vaak gebruiken
- hij kan niet achter/ bij het huis staan om te klussen, dus dat moet in de stalling of bij schoonouders.
- kennis van 2CV is toch heel anders dan een HY
- lukt het ons wel om met zo'n grote bus te rijden evt. met aanhanger (of vouwwagen voor extra spullen)
Het lijkt ons geweldig om zo'n HY voor de vakantie te gebruiken en wat weekenden weg. Ik vind het fijn om iets van ons zelf bij te hebben dan dat ik niet weet wat voor caravan je huurt of huisje. We willen eigenlijk niet van te voren boeken op een camping omdat je dan verplicht bent die tijd blijven. Maar in de bouwvak ontkom je daar niet aan. En ik denk in andere periodes ook niet, mijn man is leraar dus gebonden aan schoolvakanties (de kinderen straks natuurlijk ook). Misschien tips?
De aanschafprijs is weer niet zo'n probleem, anders hadden we die andere oldtimers ook niet.
Is dit herkenbaar? Maar zoals Ree al zei als we er een keer mee gereden hebben zijn al twijfels over het uberhaupt aanschaffen van een HY wel weg.
groetjes
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 311
- Lid geworden op: di mei 16, 2006 10:46 pm
- Locatie: Terherne
Re: Wie kan adviseren over aankoop van een HY? (1975, beige)
Na al bijna 20 jaar in onze HY geleefd te hebben:Sonja schreef:- gaan we 'm echt zo vaak gebruiken
- hij kan niet achter/ bij het huis staan om te klussen, dus dat moet in de stalling of bij schoonouders.
- kennis van 2CV is toch heel anders dan een HY
- lukt het ons wel om met zo'n grote bus te rijden evt. met aanhanger (of vouwwagen voor extra spullen)
-Ja, je gaat hem vaak gebruiken.
-Wij hebben sinds 10 jaar de HY bij huis, maar juist in de eerste (bijna) 10 jaar heb ik veel meer geklust: waar een wil is, is een weg.
-Welnee... een HY is alleen wat lomper - en degelijker.
-Dat lukt wel.
Wij hebben in al die jaren nog nooit geboekt. En die enkele keer dat we in Italie bij de grote meren wel voor een dichte poort stonden... dat was geweldig! Immers, je rijdt een stukje verder, je ziet een bordje 'camperparkeerplaats', je gaat daar naar toe, je zoekt een plekje (dichter bij het meer dan de dichtsbijzijnde kampeerplek op de camping!) en je hoort van je nieuwe buren hoe duur die camping eigenlijk is...Sonja schreef:We willen eigenlijk niet van te voren boeken op een camping omdat je dan verplicht bent die tijd blijven. Maar in de bouwvak ontkom je daar niet aan. En ik denk in andere periodes ook niet, mijn man is leraar dus gebonden aan schoolvakanties (de kinderen straks natuurlijk ook). Misschien tips?
Voorzieningen waren er niet, een paar kilometer verderop was wel een openbaar park met een toiletgebouw. Het is dus wel fijn dat je de HY zo hebt ingericht dat je een paar dagen kunt 'overbruggen'.
(Onze ervaring: Porta-Potti 3 dagen max, grote boodschap elders, schoon water 35 ltr redden we 2 dagen - als we drinkwater in flessen kopen, dan langer. Vuilwatertank is 10 liter, maar met overloop dus in feite onbeperkt. Boordaccu: een week. Koken en koelkast op gas: krap 3 weken met 5 kilo gas. We hebben altijd een reserve-fles.
Grootste probleem zit hem dus in de krappe schoonwater tank.)
Re: Wie kan adviseren over aankoop van een HY? (1975, beige)
Bedankt voor je snelle reactie.
Ik was nog steeds superenthousiast, maar mijn man was steeds weer aan het twijfelen...
Wij blijven voorlopig iig in nederland of evt. belgie/duitsland. Wij houden allebei niet van heel lang autorijden (gek he met bijna 4 exemplaren). Ligt er ook aan of het nuttige kilometers zijn...
Ik was nog steeds superenthousiast, maar mijn man was steeds weer aan het twijfelen...
Wij blijven voorlopig iig in nederland of evt. belgie/duitsland. Wij houden allebei niet van heel lang autorijden (gek he met bijna 4 exemplaren). Ligt er ook aan of het nuttige kilometers zijn...
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 311
- Lid geworden op: di mei 16, 2006 10:46 pm
- Locatie: Terherne
Re: Wie kan adviseren over aankoop van een HY? (1975, beige)
Om effe in de stemming te raken, HY met aanhanger:


-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma mei 09, 2011 3:48 pm
- Locatie: Losser
- Contacteer:
Re: Wie kan adviseren over aankoop van een HY? (1975, beige)
Gaaf zeg, ziet er leuk uit .
Morgen nog even werken en dan voor het eerst met de Hy naar Frankrijk, gewoon rijden en genieten.
We zien wel wat we tegenkomen, eigenlijk kan er niets misgaan want we hebben niet echt een doel .
Sonja, gewoon doen . Een 2cv is qua sleutelen gelijk een HY en best mooi ook.
Greetzz.
Morgen nog even werken en dan voor het eerst met de Hy naar Frankrijk, gewoon rijden en genieten.
We zien wel wat we tegenkomen, eigenlijk kan er niets misgaan want we hebben niet echt een doel .
Sonja, gewoon doen . Een 2cv is qua sleutelen gelijk een HY en best mooi ook.
Greetzz.
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2672
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Wie kan adviseren over aankoop van een HY? (1975, beige)
Rond het middag uur lukt mij helaas niet.
Had je de checklist al gezien?
Had je de checklist al gezien?
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Re: Wie kan adviseren over aankoop van een HY? (1975, beige)
Yep checklist was hier al uitgeprint evenals de punten van Ree.
We houden jullie op de hoogte!
Mocht er nog iemand anders tijd hebben dan horen wij het natuurlijk graag.
We houden jullie op de hoogte!
Mocht er nog iemand anders tijd hebben dan horen wij het natuurlijk graag.
Re: Wie kan adviseren over aankoop van een HY? (1975, beige)
Wij zijn nog bezig met onze checklist voor morgen. Nog tips naast hetgeen wat gegeven is?
En wat vinden jullie van de combinatie, vinden jullie dit niks omdat het niet echt origineel is (volgens mij geen een raam en de achterzijde en nog meer?). Eerlijkheid waardeer ik uiteraard.
Als je de bus in originele staat wilt terugbrengen, kan dat dan nog en enig idee van de kosten (vooral de achterkant lijkt me een probleem).
Denken jullie dat dit anders een probleem zou kunnen zijn bij een evt. verkoop als het avontuur ons toch minder bevalt of de omstandigheden veranderen (je weet tenslotte nooit en als je dan ergens op moet bezuinigen).
En wat vinden jullie van de combinatie, vinden jullie dit niks omdat het niet echt origineel is (volgens mij geen een raam en de achterzijde en nog meer?). Eerlijkheid waardeer ik uiteraard.
Als je de bus in originele staat wilt terugbrengen, kan dat dan nog en enig idee van de kosten (vooral de achterkant lijkt me een probleem).
Denken jullie dat dit anders een probleem zou kunnen zijn bij een evt. verkoop als het avontuur ons toch minder bevalt of de omstandigheden veranderen (je weet tenslotte nooit en als je dan ergens op moet bezuinigen).
Re: Wie kan adviseren over aankoop van een HY? (1975, beige)
Nogmaals dezelfde tip: maak veel foto's. Een kenner ziet direct wat er goed en slecht is aan de bus, maar voor jullie is het allemaal nieuw, dus foto's zijn noodzakelijk om alles te onthouden.
Dat de achterkant dicht zit, hoeft voor een kampeerbus geen drama te zijn. Aan de andere kant is het natuurlijk geen goed verkoopargument, ook niet als jullie later de bus weer willen verkopen. Niets zo lekker als 's ochtends vroeg in je bed de achterklep open gooien en dan nog uren en bed blijven liggen... In originele staat terugbrengen is eigenlijk geen optie. Goede achterkleppen zijn zeldzaam en de kraalscharnieren zijn niet verkrijgbaar.
Maar goed, een bus die technisch okay is met weinig roest raak je altijd wel weer kwijt voor een redelijke prijs.
Dat de achterkant dicht zit, hoeft voor een kampeerbus geen drama te zijn. Aan de andere kant is het natuurlijk geen goed verkoopargument, ook niet als jullie later de bus weer willen verkopen. Niets zo lekker als 's ochtends vroeg in je bed de achterklep open gooien en dan nog uren en bed blijven liggen... In originele staat terugbrengen is eigenlijk geen optie. Goede achterkleppen zijn zeldzaam en de kraalscharnieren zijn niet verkrijgbaar.
Maar goed, een bus die technisch okay is met weinig roest raak je altijd wel weer kwijt voor een redelijke prijs.
Laatst gewijzigd door Ree op do jun 23, 2011 10:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2672
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Wie kan adviseren over aankoop van een HY? (1975, beige)
Mja, het uiterlijk is altijd een persoonlijk iets, de een wil zo origineel mogelijk, de andere juist totaal niet.
Vaak zit er ook een hele historie achter waarom een bus is geworden zoals ie is.
Zal nog wat punten noemen die me zo binnen vallen, kunnen overlappen met de checklist
Maar zijn dingen die ik naar zou kijken als ik mee had kunnen gaan zeg maar.
Loopt de motor goed (lawaaiig zijn ze, zeker als je ze niet eerder hebt gehoord), maar als hij stationair redelijk gelijkmatig loopt is het goed.
Trek de olievuldop open als de motor loopt, kijk of er aan de binnenkant van de dop "snot" zit (een mayonaise-achtige substantie, ook die kleur) - dat is een flink minpunt want dat betekent dat er water bij de olie kan komen. Kan gebeuren als ie lang heeft stil gestaan, maar bij actief gebruik hoort dat niet.
Ook hoort er uit de vuldop geen uitlaatgas te komen, lucht komt er allicht uit, maar geen rook dus.
Uitlaat kun je redelijk testen zoals bij veel auto's: houdt het uiteinde even dicht, de motor moet er merkbaar anders van gaan lopen, anders is de uitlaat lek.
Bekijk ook de electra: als de lampen op groot licht staan (of dimlicht) en je zet een knipperlicht aan of remt, blijven ze dan nog vrijwel even fel branden?
De pedalen moet je gevoel voor krijgen, maar een rempedaal behoort in het bovenste gebied al goed aan te grijpen, een slap rempedaal is geen goed teken.
Probeer bij een proefrit eens te remmen zonder het stuur vast te houden, of losjes, hij hoort dan recht te remmen en niet te trekken.
Koppeling moet bij goed intrappen geheel vrij komen, schakelen zul je aan moeten wennen, denk dat een boel HY rijders nog wel eens knarsende tanden hebben bij schakelen tussen twee en drie.
Handrem moet in een paar klikken vast zitten.
Buitenkant: sja, veel kloppen en voelen eigenlijk. Een HY die retestraks is en perfect in de lak, zijn er niet veel van, maar het oog wil wel wat
Het chassis is meestal wat lastig te bekijken, maar kruip toch even onder de bus om daar te kloppen en voelen. Als er aan gelast is, hoeft dat geen minpunt te zijn als het maar goed is gedaan en de rest ook goed is.
Banden: misschien al wel gezien op het forum, er is veel om te doen. Kijk of ze in ieder geval goed zijn. Als ze op zijn (glad aanvoelen, glimmen, droogtescheuren, weinig profiel), dan moet je rekenen dat een set nieuwe banden je 1200 a 1500 euro kost voor de officiele maat.
Kijk verder naar alles wat er bijgeleverd wordt.
Maar aller belangrijkste (en Otje zal zich dan verbazen dat ik dit zo zeg
): het moet goed voelen.
Voelt het vertrouwd achter het stuur? Zie je jezelf er mee op weg gaan?
Zorg er sowieso voor dat je even zonder de verkoper kunt overleggen en er nog een rondje omheen en doorheen kunt doen.
En bedenk dat er elke dag minstens een paar HY's te koop staan, je hoeft 'm dus niet per se te kopen
En mocht het niks zijn, wat dacht je van [url=/viewtopic.php?f=30&t=1984]deze[/url]
Vaak zit er ook een hele historie achter waarom een bus is geworden zoals ie is.
Zal nog wat punten noemen die me zo binnen vallen, kunnen overlappen met de checklist

Maar zijn dingen die ik naar zou kijken als ik mee had kunnen gaan zeg maar.
Loopt de motor goed (lawaaiig zijn ze, zeker als je ze niet eerder hebt gehoord), maar als hij stationair redelijk gelijkmatig loopt is het goed.
Trek de olievuldop open als de motor loopt, kijk of er aan de binnenkant van de dop "snot" zit (een mayonaise-achtige substantie, ook die kleur) - dat is een flink minpunt want dat betekent dat er water bij de olie kan komen. Kan gebeuren als ie lang heeft stil gestaan, maar bij actief gebruik hoort dat niet.
Ook hoort er uit de vuldop geen uitlaatgas te komen, lucht komt er allicht uit, maar geen rook dus.
Uitlaat kun je redelijk testen zoals bij veel auto's: houdt het uiteinde even dicht, de motor moet er merkbaar anders van gaan lopen, anders is de uitlaat lek.
Bekijk ook de electra: als de lampen op groot licht staan (of dimlicht) en je zet een knipperlicht aan of remt, blijven ze dan nog vrijwel even fel branden?
De pedalen moet je gevoel voor krijgen, maar een rempedaal behoort in het bovenste gebied al goed aan te grijpen, een slap rempedaal is geen goed teken.
Probeer bij een proefrit eens te remmen zonder het stuur vast te houden, of losjes, hij hoort dan recht te remmen en niet te trekken.
Koppeling moet bij goed intrappen geheel vrij komen, schakelen zul je aan moeten wennen, denk dat een boel HY rijders nog wel eens knarsende tanden hebben bij schakelen tussen twee en drie.
Handrem moet in een paar klikken vast zitten.
Buitenkant: sja, veel kloppen en voelen eigenlijk. Een HY die retestraks is en perfect in de lak, zijn er niet veel van, maar het oog wil wel wat

Het chassis is meestal wat lastig te bekijken, maar kruip toch even onder de bus om daar te kloppen en voelen. Als er aan gelast is, hoeft dat geen minpunt te zijn als het maar goed is gedaan en de rest ook goed is.
Banden: misschien al wel gezien op het forum, er is veel om te doen. Kijk of ze in ieder geval goed zijn. Als ze op zijn (glad aanvoelen, glimmen, droogtescheuren, weinig profiel), dan moet je rekenen dat een set nieuwe banden je 1200 a 1500 euro kost voor de officiele maat.
Kijk verder naar alles wat er bijgeleverd wordt.
Maar aller belangrijkste (en Otje zal zich dan verbazen dat ik dit zo zeg

Voelt het vertrouwd achter het stuur? Zie je jezelf er mee op weg gaan?
Zorg er sowieso voor dat je even zonder de verkoper kunt overleggen en er nog een rondje omheen en doorheen kunt doen.
En bedenk dat er elke dag minstens een paar HY's te koop staan, je hoeft 'm dus niet per se te kopen

En mocht het niks zijn, wat dacht je van [url=/viewtopic.php?f=30&t=1984]deze[/url]

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 311
- Lid geworden op: di mei 16, 2006 10:46 pm
- Locatie: Terherne
Re: Wie kan adviseren over aankoop van een HY? (1975, beige)
Vooropgesteld: een HY als kampeerwagen is sowieso al niet origineel. Zodra er een ruitje in gezaagd is, is het al niet meer origineel. Die enkele HY die direct na afleveren door een carrosseriebedrijf onder handen is genomen is een unicum en naar moderne maatstaven vaak eigenlijk best wel lelijk (je waardeert eerlijkheid toch?). Maar who cares?Sonja schreef: vinden jullie dit niks omdat het niet echt origineel is (volgens mij geen een raam en de achterzijde en nog meer?).
We zijn allemaal gek met onze HY en juist de diversiteit aan verbouwingen maakt het leuk. Achter iedere HY zit een verhaal. De achterkant van de HY is dikwijls een zorgenkindje. Ik heb ook wel eens op het punt gestaan de achterkant er uit te zagen, er een stuk aan vast te plakken en er een dichte achterkant in te zetten. Toen ik de HY kocht was de achterklep al niet origineel. Wist ik toen niet eens. Pas later zag ik HY's met een originele klep. Maar ik had een uitzetraam, en zij lekker niet

Kortom, maakt die klep wat uit? Lekker zelf bepalen. Maakt het voor eventuele verkoop iets uit? In deze prijsklasse absoluut niet denk ik. Als het ding technisch in orde is of in ieder geval 'overzichtelijk', en de indeling is dusdanig dat je niet direct de behoefte hebt er de zaag in te zetten...
Ik zou zeggen, neem wat extra ondergoed en een tandenborstel mee, dan kun je morgenmiddag direct doorrijden naar Oldeholtpade - daar is een meeting van CCNL met o.a. een behoorlijk aantal HY's.
Succes en veel wijsheid morgen!
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Wie kan adviseren over aankoop van een HY? (1975, beige)
Nee hoor, Otje verbaast zich daarover minder dan dat jij denkt Ewald ! Maar, even "back to the topic":Maar aller belangrijkste (en Otje zal zich dan verbazen dat ik dit zo zeg ): het moet goed voelen.
Sonja: wees gewaarschuwd ! Jullie hang naar ultieme vrijheid in een HY wordt gedeeld door zo'n bijna (als ik me niet vergis) in Nederland 500 (bekende) rHYders en een onbekend aantal - niet bij een club aangesloten - overige rHYders die uiteindelijk allemaal dezelfde tique hebben (Raymond/Teun: verbeter me als ik het mis heb !). RHYden in een stuk antiek ribbelblik waarvan niemand weet wanneer zich het volgende technisch- of overig euvel zich zal aandienen. HY is langzaam. HY is luidruchtig. HY roest ... altijd ! HY heeft altijd zorg en onderhoud nodig. HY kost altijd geld. HY heeft plaats nodig. HY heeft géén stuur- of rembekrachtiging. HY is enorm dorstig. HY is onvoorspelbaar.
Staat tegenover dat HY uniek is. Dat HY váák jááááárenlang door één en dezelfde eigenaar wordt gekoesterd. Dat HY verschrikkelijk trouw is. Dat HY niet zomaar "een auto" is. Dat je, eenmaal rHYder, dat ook zult "vóelen". Dat je, al rHYdend, zult ontdekken dat, ondanks de telkenmale aanslag op de huishoudportemonnee, de HY niet zó maar een vervoermiddel is, maar een "filosofie".
Als je er, net als ik en velen, aan verslaafd raakt wil je nix anders meer. Maar ... wees gewaarschuwd ! HY kost altijd (!!!) geld ! Maar is nog altijd beter dan enig (duur gehuurd - vantevoren vastgelegd - fantasieloos - vrijheidsarm) verblijf in een Center Parcs of dito resort. HY is avontuur. Op welk gebied dan ook. Zéker bij de eerste ontmoeting ! Enne ... voor de technische details en wetenswaardigheden, kundigheden en bloopers zit je héél goed op dit Forum. Maar: stroop je mouwen maar alvast op. Werk aan de winkel ! Je gaat een "avontuur" tegemoet. Succes !
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)