Als je absorbtiekoelkast het niet meer bij houdt in de hitte dan moet je deze een poosje op halve kracht zetten. Je zult versteld staan van de smaak van dat koude pilsje daarna. (Ervaringsdeskundige op dit moment in de Provence met temp van 40°+)nOtje schreef: Afgelopen twee weken in de Dordogne, tussen de 35*C en 40*C, dan smaakt dat pilsje van 20*C 's-avonds ècht niet meer en liggen de hamburgers bijkans in de koelkast te koken
Renovatie Deense HY
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
- Locatie: Zuid-Limburg
Re: Renovatie Deense HY
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Renovatie Deense HY
Joost: mijn huidige koelkast "draait" op 220V, 12V en (standaard) butaangas (uit de tank die ik tevens gebruik voor kook-gas). Sommige slimme lieden (waaronder HYvonne) hebben een gastank die met LPG gevuld kan worden. Ik duzzz niet. Ik moet me nog verdiepen in dat "compressor"-gebeuren maar ben voornamelijk geïnteresseerd in het 12V (tijdens het rHYden) en 220V (op de camping) koelen.een compressor koelkast kan niet op lpg toch
Jacques: daar zullen we - onder het genot van een kopje èchte Brabantse koffie - binnenkort nog een keer over nakeuvelen.Als je absorbtiekoelkast het niet meer bij houdt in de hitte dan moet je deze een poosje op halve kracht zetten. Je zult versteld staan van de smaak van dat koude pilsje daarna.
Sorry Ferry, was even een "zijsprongetje".
Heb je overigens voor die "123" gekozen ? Er bestaat tegenwoordig haast geen enkele camping meer die - voor luttele centen - jou niet kan voorzien van 220V.
Gr.
Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Re: Renovatie Deense HY
Ja ik bedoel butaangas, ik doe die flessen altijd vol met LPG, maar dat is hetzelfde.
Ik heb nooit 220 op een camping en een paar dagen een koelkast aan staan op 12v dat trekt mijn accu niet. LPG/ gas is voor mij dus het makkelijkste en daarbij doet mijn koelkast het op gas het beste.
Ik heb nooit 220 op een camping en een paar dagen een koelkast aan staan op 12v dat trekt mijn accu niet. LPG/ gas is voor mij dus het makkelijkste en daarbij doet mijn koelkast het op gas het beste.
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 600
- Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
- Kenteken: 75-YB-34
- Locatie: Baarn
Re: Renovatie Deense HY
Gert,
Ja ik heb voor de RM 123 gekozen. Ik wilde een absorbtie koelkast, die op gas kan, zodat ik 'vrij' kan staan. De mooiste plekjes hebben vaak geen stroom...
Een compressorkoelkast koelt wellicht beter, maar maakt te pas en te onpas toch geluid (lawaai) en dat wil ik ook niet.
Overigens dank jullie weer voor alle tips!
Groeten, Ferry
Ja ik heb voor de RM 123 gekozen. Ik wilde een absorbtie koelkast, die op gas kan, zodat ik 'vrij' kan staan. De mooiste plekjes hebben vaak geen stroom...
Een compressorkoelkast koelt wellicht beter, maar maakt te pas en te onpas toch geluid (lawaai) en dat wil ik ook niet.
Overigens dank jullie weer voor alle tips!
Groeten, Ferry
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 600
- Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
- Kenteken: 75-YB-34
- Locatie: Baarn
Re: Renovatie Deense HY
Na de vakantie is het weer tijd voor een update.
Het vak aan de achterkant heb ik afgedekt met steigerplanken. die zijn lekker stevig en kunnen de ongeveer 1.30m overbruggen zonder doorzakken. Op het middenvak aan de 'voorkant' heb ik een luik gemaakt daar kan ik wellicht onderdelen bewaren waar je hopenlijk niet zo vaak bij hoeft en/of smokkelwaar
Daarna ben ik begonnen met de constructie van de banken. 9mm gegrond multiplex lijkt me voldoende stevig met 3x3 balkjes voor de constructie.
In het rechter vak stond al de Truma verwarming, maar moest ook nog aangesloten worden.
Alles klaar en vastgeschroefd.
Voor het oog even een bovenplaat erop gelegd, dan lijkt het al heel wat!
En zo kom ik stapje voor stapje verder!
Groeten,
Ferry
Het vak aan de achterkant heb ik afgedekt met steigerplanken. die zijn lekker stevig en kunnen de ongeveer 1.30m overbruggen zonder doorzakken. Op het middenvak aan de 'voorkant' heb ik een luik gemaakt daar kan ik wellicht onderdelen bewaren waar je hopenlijk niet zo vaak bij hoeft en/of smokkelwaar

Groeten,
Ferry
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 600
- Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
- Kenteken: 75-YB-34
- Locatie: Baarn
Re: Renovatie Deense HY
De achterbank voor de kinderen wordt gemaakt naar het ontwerp van Boudewijn en Citrofiel.
Ze hadden aangegeven de bankjes in 'serie' te gaan vervaardigen, maar de serie is niet groter dan 2, dus ik moet zelf aan de bak
Om te beginnen heb ik een tekening gemaakt zodat ik een idee heb hoeveel materiaal ik nodig heb en hoe een en ander gaat passen. Vervolgens heb ik een schets op een houten plaatje gezet, dan kan ik de stalen balkjes goed leggen tijdens het lassen. Lassen, slijpen, lassen, slijpen (die heb ik eerder gebruikt...) Controle of ze beide gelijk zijn. Heb begint langzaam op een bankje te lijken Deel 1 is af! Wat een zooi hebben die mensen in de schuur
Ze hadden aangegeven de bankjes in 'serie' te gaan vervaardigen, maar de serie is niet groter dan 2, dus ik moet zelf aan de bak

Om te beginnen heb ik een tekening gemaakt zodat ik een idee heb hoeveel materiaal ik nodig heb en hoe een en ander gaat passen. Vervolgens heb ik een schets op een houten plaatje gezet, dan kan ik de stalen balkjes goed leggen tijdens het lassen. Lassen, slijpen, lassen, slijpen (die heb ik eerder gebruikt...) Controle of ze beide gelijk zijn. Heb begint langzaam op een bankje te lijken Deel 1 is af! Wat een zooi hebben die mensen in de schuur

In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 600
- Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
- Kenteken: 75-YB-34
- Locatie: Baarn
Re: Renovatie Deense HY
Deel 2 is een stuk lastiger, de rugleuning moet nl ook andersom passen...
De onderste balk van de rugleuning heb ik doorgezaagd paar milimeter opengezet en weer aan elkaar gelast... Het lassen van de tweede bovenbalk in het bankje is een precies werkje. Vooral daar waar de rugleuning in de balkjes moet kunnen schuiven wil ik de boel niet zo dicht lassen dat ik de opening weer netjes moet vijlen. Als alles afgelast is kan de rugleuning in de grondlak En als laatste staat alles in de zwarte lakverf. Zodra ik eraan toe ben om het bankje in de bus te monteren, zal ik de 3 leuningstanden fotograferen!
Groeten,
Ferry
Het bleek dat door het lassen eea 'krom' getrokken was en niet lekker in de kokerbalkjes liep.De onderste balk van de rugleuning heb ik doorgezaagd paar milimeter opengezet en weer aan elkaar gelast... Het lassen van de tweede bovenbalk in het bankje is een precies werkje. Vooral daar waar de rugleuning in de balkjes moet kunnen schuiven wil ik de boel niet zo dicht lassen dat ik de opening weer netjes moet vijlen. Als alles afgelast is kan de rugleuning in de grondlak En als laatste staat alles in de zwarte lakverf. Zodra ik eraan toe ben om het bankje in de bus te monteren, zal ik de 3 leuningstanden fotograferen!
Groeten,
Ferry
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Re: Renovatie Deense HY
Het ziet er wederom gelikt uit!
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 600
- Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
- Kenteken: 75-YB-34
- Locatie: Baarn
Re: Renovatie Deense HY
Foto's van vandaag:
Begonnen met gaten maken in de eerste plaat. Vervolgens monteren van het klepliftbeslag of klep scharnieren.
Voordeel van deze scharnieren is dat de klep uit zichzelf open blijft staan en dat ik de kussens op z'n kant tegen de muur kan zetten en dat gaat de klep nog open en blijft ook staan! En dan is het klaar! Ook nog even de kachel getest en die werkt als een zonnetje. Het 'lawaai' valt mij erg mee. Nog een foto met de klep open. Als de klep open staat heb ik meer dan 24cm ruimte tot de muur. Ik denk aan kussens van 10 - 12 dik, dus dat past prima. Volgende week weer verder.
Groeten,
Ferry
Begonnen met gaten maken in de eerste plaat. Vervolgens monteren van het klepliftbeslag of klep scharnieren.
Voordeel van deze scharnieren is dat de klep uit zichzelf open blijft staan en dat ik de kussens op z'n kant tegen de muur kan zetten en dat gaat de klep nog open en blijft ook staan! En dan is het klaar! Ook nog even de kachel getest en die werkt als een zonnetje. Het 'lawaai' valt mij erg mee. Nog een foto met de klep open. Als de klep open staat heb ik meer dan 24cm ruimte tot de muur. Ik denk aan kussens van 10 - 12 dik, dus dat past prima. Volgende week weer verder.
Groeten,
Ferry
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
- hyliner
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 309
- Lid geworden op: vr jan 09, 2009 11:18 pm
- Kenteken: NH-81-JK
- Locatie: Oterleek
Re: Renovatie Deense HY
Vakwerk hoor!
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 151
- Lid geworden op: wo dec 27, 2006 5:13 pm
- Locatie: Ovezande
Re: Renovatie Deense HY
Ziet er idd heel mooi uit!
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Renovatie Deense HY
Wordt mooi Ferry ! Maar dat bankje, vreselijk 

Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 600
- Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
- Kenteken: 75-YB-34
- Locatie: Baarn
Re: Renovatie Deense HY
Ik zou vandaag (zaterdag) het bankje gaan plaatsen, maar toen ik wakker werd bedacht ik dat het niet zou gaan passen.Boudewijn schreef:Maar dat bankje, vreselijk

Boudewijn had het ook al gezien, maar omschrijft het iets cryptischer. Dat vreselijk rechte bankje gaat natuurlijk niet passen langs die vreselijk schuine wand van de bus

Op verschillende momenten ben ik al geconfronteerd met hoe schuin die wand staat en toch denk je er dan niet bij na als je zo'n bankje probeert na te maken. Boudewijn en Citrofiel hebben dat bankje naast de wielbak staan, maar die is redelijk recht.
Als je het bankje langs de wand plaatst, maar zo dat de rugleuning nog omhoog gehaald kan worden, staat de bodem ruim 5 centimeter van de wand. Ter hoogte van de zitting ongeveer 2,5-3 centimeter en dan heb je bovenaan een halve centimeter over. Als je de rugleuning eruit wil halen om om te bouwen naar een bed raak je de wand... Tijdens de 'bouw' van het bankje had ik al getwijfeld of ik de extra balk voor de ligstand links of rechts zou maken. De overweging toen was dat het bankje dan in zijn geheel naar rechts zou komen en door montage rechts, zat er alleen een 'balkje' meer.
Had ik het nu maar wel gedaan, want ter hoogte van de zitting staat het bankje 2,5cm van de wand en dat is precies de maat van het balkje. Twee opties; bankje verbouwen, of nieuwe maken. Nieuwe maken kan altijd nog, dus eerst maar proberen bankje te verbouwen.
Vandaag vol goede moed begonnen met het slopen van de extra balk aan de rechterkant. Dat ging eigenlijk heel goed, ik had een vast hand met slijpen en heb de basis nagenoeg niet beschadigd.
Vervolgens een nieuw balkje tussen de basis staanders gemaakt, ook dat ging heel mooi en als laatste een extra balkje links. Alles zo goed mogelijk schuren en in de primer! Het basis deel van het bankje is weer klaar, nu wil ik de leuning nog wat schuiner maken, maar dat is voor een volgende keer.
Laatst gewijzigd door FerrHy op zo sep 27, 2015 9:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 600
- Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
- Kenteken: 75-YB-34
- Locatie: Baarn
Re: Renovatie Deense HY
Na de deceptie van dat vreselijke bankje, de keuken afgemaakt.
Laden geplaatst, fornuis en bediening aan de voorkant gemonteerd, aanrechtblad vastgezet en koelkast geplaatst. Vervolgens een tafel gemaakt voor de zithoek annex bed en met de oude kussens geprobeerd. Prima zo!
Groeten,
Ferry
Laden geplaatst, fornuis en bediening aan de voorkant gemonteerd, aanrechtblad vastgezet en koelkast geplaatst. Vervolgens een tafel gemaakt voor de zithoek annex bed en met de oude kussens geprobeerd. Prima zo!
Groeten,
Ferry
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 600
- Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
- Kenteken: 75-YB-34
- Locatie: Baarn
Re: Renovatie Deense HY
Op de foto van de keuken zie je dat de deur van de koelkast in 'ingepakt'
Dat is om mijn vers gefabriceerde plaatje te beschermen!
Voor het die geïnteresseerd zijn hier even hoe ik dat gedaan heb.
Aangezien ik een IKEA keuken heb geplaatst in mijn bus, is een plaatje in de kleur/motief van de keuken fronten voor de koelkastdeur niet verkrijgbaar. Wellicht wel als je standaard Reimo materiaal gebruikt.
Ik had al geprobeerd om essen fineer wit te schilderen, maar dat kwam niet in de buurt van de wit essen fronten van de keuken. Vervolgens heb ik geprobeerd om een deurtje tot op 3mm van het front weg te frezen. Een enkele keer is de frees gekanteld en weg is al je werk.
De aanhouder wint, want vervolgens ben ik een deur gaan schaven tot op 3-5mm van het front en dat is gelukt!! Nadat ik voldoende had weg geschaafd heb ik het spaanplaat ingesmeerd met houtlijm om vochtindringing zoveel mogelijk te voorkomen. Daarna het plaatje op maat gezaagd en vervolgens direct in de deur gemonteerd. Nadat ik het gezaagd had begon het al krom te trekken... En zoals je ziet best een aardig resultaat! toch? Groeten,
Ferry
Dat is om mijn vers gefabriceerde plaatje te beschermen!
Voor het die geïnteresseerd zijn hier even hoe ik dat gedaan heb.
Aangezien ik een IKEA keuken heb geplaatst in mijn bus, is een plaatje in de kleur/motief van de keuken fronten voor de koelkastdeur niet verkrijgbaar. Wellicht wel als je standaard Reimo materiaal gebruikt.
Ik had al geprobeerd om essen fineer wit te schilderen, maar dat kwam niet in de buurt van de wit essen fronten van de keuken. Vervolgens heb ik geprobeerd om een deurtje tot op 3mm van het front weg te frezen. Een enkele keer is de frees gekanteld en weg is al je werk.

De aanhouder wint, want vervolgens ben ik een deur gaan schaven tot op 3-5mm van het front en dat is gelukt!! Nadat ik voldoende had weg geschaafd heb ik het spaanplaat ingesmeerd met houtlijm om vochtindringing zoveel mogelijk te voorkomen. Daarna het plaatje op maat gezaagd en vervolgens direct in de deur gemonteerd. Nadat ik het gezaagd had begon het al krom te trekken... En zoals je ziet best een aardig resultaat! toch? Groeten,
Ferry
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...