Last, but not least dit weekend een gat geboord in de zijkant van mijn bus.
Daar loop ik weken, zo niet maanden tegenaan te hikken...
Ik vind het al lastig om in de bodem een gat te boren voor een leiding of een uitlaat, maar in de zijkant, na al het werk wat daarin is gaan zitten, zorgt voor een psychische blokkade.
Alleen durf ik het helemaal niet aan, maar nu ik geholpen door een bevriende timmerman de bovenkastjes aan het ophangen was, direct maar even zijn meetkunsten benut om het schoorsteengat voor de koelkast te maken.

- IMG_2239.JPG (110.19 KiB) 20879 keer bekeken
Hoe hebben we dit opgelost: (voor wie het ook eens wil proberen

)
1) De koelkast geplaatst met opzet deel van de schoorsteen. Dit deel staat onder een hoek omhoog en daar moet het buisje dat je van buiten naar binnen erop schuift omheen.
2) Het opzet stukje stond nu ongeveer 3cm van de achterkant. Met een kort potlood de ronding in het verlengde op de muur afgetekend, door het potlood op het buisje te leggen en zo de 3cm afstand te overbruggen onder dezelfde hoek. EN de schuinte van het buisje (potlood er bovenop leggen) overgenomen op de zijkant van het kastje (je ziet nog een deel op de foto)

- IMG_2240.JPG (87.36 KiB) 20879 keer bekeken
3) Koelkast weggehaald.
4) Het midden bepaald van het nu getekende 'rondje' op de muur.
5) Met een zelfde maat boor als het basis boortje in de grote gatenboorset van binnenuit een gat naar buiten geboord. Let op houd de boor onder dezelfde hoek als de lijn die op de zijkant van het kastje staat getekend.
6) Loop met een zwaar kloppend hart naar buiten en zie een gaatje in de zijkant van je net mooi opgeknapte bus
7) Monteer de juiste maat grote gatenboor op een basis met dezefde maat boor (in het midden van de basis) waarmee je net naar buiten geboord hebt.

De basisboor past nu precies ik het gaatje dat je geboord hebt en leidt de grote gatenboor naar de juiste positie.
9) Boor nu gewoon recht door het staal. is toch maar 0,5mm dik en anders loop je het risico dat je gatenboor gaat stuiteren en vervolgens op goed geluk een beetje schuin door de isolatie en afwerkingsplaat.
10) Ik kwam perfect uit!

oef gelukt. Achteraf heel simpel eigenlijk, maar dat is makkelijk lullen als het gelukt is.

- IMG_2238.JPG (116.45 KiB) 20879 keer bekeken
Samen zijn we eruit gekomen, alleen had ik het niet zo bedacht!
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...