Renovatie Deense HY

Laat hier mensen meeleven met je restauratie (in de breedste zin van het woord).

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Re: Renovatie Deense HY

Bericht door Otje »

De echt handige aanpassingen komen toch pas na een aantal keer gebruiken.
Neemt niet weg dat wij je blijven bestoken met "deja-vû" ervaringen ... :wink:
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
FerrHy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Kenteken: 75-YB-34

Bericht door FerrHy »

Otje schreef:Neemt niet weg dat wij je blijven bestoken met "deja-vû" ervaringen ... :wink:
GRAAG!! :) :)
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
FerrHy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door FerrHy »

Update van vandaag; (ja ze komen steeds sneller!)

Plafondplaten in de bus gelijmd. Lastige klus... platen bleken wat weerbarstiger dan ik dacht en 10 minuten met je armen omhoog staan, daar word ik te oud voor...
Ook het ophangen van het eerste bovenkastje is gelukt!
Weer een stapje verder!
Groeten en goed weekend allemaal,
Ferry
Bijlagen
IMG_2207.JPG
IMG_2207.JPG (93.02 KiB) 21022 keer bekeken
IMG_2208.JPG
IMG_2208.JPG (98.34 KiB) 21022 keer bekeken
IMG_2210.JPG
IMG_2210.JPG (87.48 KiB) 21022 keer bekeken
IMG_2211.JPG
IMG_2211.JPG (100.1 KiB) 21022 keer bekeken
FerrHy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door FerrHy »

De werkzaamheden vorderen gestaag.
Naast allerlei voorbereidingen, zaagwerk, gronden ed. Gisteren bezig geweest met het aanrechtblad.
Ik had ooit een fornuis/wasbak combinatie gekocht, maar nadat het keukenplan was veranderd moest het geheel in het blad verwerkt worden.

Het combiblad van Smev is gemaakt voor een staande wand van 9/10mm. Daar leg je dit blad dan boven op. Het aanrechtblad moest dus ook een buitenrand van max 10 mm hebben...
Omdat we het niet mooi vonden om de rand aan de voorkant te zien en we het blad wilde laten doorlopen, moest er een 2mm geultje in het blad gemaakt worden.
IMG_2214.JPG
IMG_2214.JPG (131.91 KiB) 20972 keer bekeken
IMG_2215.JPG
IMG_2215.JPG (123.85 KiB) 20972 keer bekeken
Met het juiste gereedschap en de bijbehorende hulpmiddelen is het gelukt! Best aardig geworden vind ik zelf!
IMG_2217.JPG
IMG_2217.JPG (99.66 KiB) 20972 keer bekeken
IMG_2219.JPG
IMG_2219.JPG (105.4 KiB) 20972 keer bekeken
Het is nog een vreselijke zooi, maar er groeit iets! zo langzamerhand begin ik het 'te zien'!
Groeten,
Ferry
Bijlagen
IMG_2222.JPG
IMG_2222.JPG (132.05 KiB) 20972 keer bekeken
FerrHy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door FerrHy »

Dit weekend met vereende krachten de laatste bovenkastjes gemonteerd.
Dit is een bak van ruim 360 lang en die is alleen niet te handelen.
IMG_2230.JPG
IMG_2230.JPG (78.69 KiB) 20897 keer bekeken
Muur en plafond eerst wat beter afgewerkt, voor het plaatsen van de bovenkastjes
En dan hangt ie!
IMG_2231.JPG
IMG_2231.JPG (95.18 KiB) 20897 keer bekeken
Het laatste deel tegen de achterkant vereist nauwkeurig meetwerk, met soms wat vreemde rondingen en schuinere kantjes om het geheel goed passend te krijgen. De gaten van de bovenkastjes zijn gelijk aan het raam eronder.
Twee grote (85cm) gaten en een kleinere (60). Boven het fornuis zit ook nog een kleinere, zonder raam eronder.
Voor het kastje aan de achterkant gekozen voor het grootste gat van 85cm om een geheel te krijgen.
Vervolgens moet dan de afstand links en rechts van het gat net zo groot zijn, op de zij-bovenkastjes, links en recht van het naast liggende gat. Ik hoop dat jullie het nog berijpen :lol:
IMG_2236.JPG
IMG_2236.JPG (181.71 KiB) 20897 keer bekeken
IMG_2243.JPG
IMG_2243.JPG (90.97 KiB) 20897 keer bekeken
FerrHy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door FerrHy »

Op een eerdere foto kan je zien dat ik een start gemaakt heb met de constructie voor de banken aan de achterkant.
Ik maak een groot vak aan de achterkant waar een tafel en stoelen kunnen liggen. Daardoor krijg je twee kleinere vakken onder de eerste meter van de bank. Vervolgens twee diepere vakken onder de rest van de bank en een kleiner vak dat van binnen uit bereikbaar is. Ik denk met een deksel onder de tafel oid.
IMG_2223.JPG
IMG_2223.JPG (131.93 KiB) 20897 keer bekeken
In het diepere vak naast de keuken komt een deel van de techniek. oa de gaskachel. Nadat ik de balken gemonteerd had kwam ik tot de ontdekking dat ik eerst de verwarming moest monteren omdat ik anders niet meer bij de schroeven kon komen, dus kon ik een deel weer afbreken... :oops:
IMG_2226.JPG
IMG_2226.JPG (113.22 KiB) 20897 keer bekeken
FerrHy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door FerrHy »

Last, but not least dit weekend een gat geboord in de zijkant van mijn bus.
Daar loop ik weken, zo niet maanden tegenaan te hikken... :evil:
Ik vind het al lastig om in de bodem een gat te boren voor een leiding of een uitlaat, maar in de zijkant, na al het werk wat daarin is gaan zitten, zorgt voor een psychische blokkade.
Alleen durf ik het helemaal niet aan, maar nu ik geholpen door een bevriende timmerman de bovenkastjes aan het ophangen was, direct maar even zijn meetkunsten benut om het schoorsteengat voor de koelkast te maken.
IMG_2239.JPG
IMG_2239.JPG (110.19 KiB) 20879 keer bekeken
Hoe hebben we dit opgelost: (voor wie het ook eens wil proberen :D )
1) De koelkast geplaatst met opzet deel van de schoorsteen. Dit deel staat onder een hoek omhoog en daar moet het buisje dat je van buiten naar binnen erop schuift omheen.
2) Het opzet stukje stond nu ongeveer 3cm van de achterkant. Met een kort potlood de ronding in het verlengde op de muur afgetekend, door het potlood op het buisje te leggen en zo de 3cm afstand te overbruggen onder dezelfde hoek. EN de schuinte van het buisje (potlood er bovenop leggen) overgenomen op de zijkant van het kastje (je ziet nog een deel op de foto)
IMG_2240.JPG
IMG_2240.JPG (87.36 KiB) 20879 keer bekeken
3) Koelkast weggehaald.
4) Het midden bepaald van het nu getekende 'rondje' op de muur.
5) Met een zelfde maat boor als het basis boortje in de grote gatenboorset van binnenuit een gat naar buiten geboord. Let op houd de boor onder dezelfde hoek als de lijn die op de zijkant van het kastje staat getekend.
6) Loop met een zwaar kloppend hart naar buiten en zie een gaatje in de zijkant van je net mooi opgeknapte bus :(
7) Monteer de juiste maat grote gatenboor op een basis met dezefde maat boor (in het midden van de basis) waarmee je net naar buiten geboord hebt.
8) De basisboor past nu precies ik het gaatje dat je geboord hebt en leidt de grote gatenboor naar de juiste positie.
9) Boor nu gewoon recht door het staal. is toch maar 0,5mm dik en anders loop je het risico dat je gatenboor gaat stuiteren en vervolgens op goed geluk een beetje schuin door de isolatie en afwerkingsplaat.
10) Ik kwam perfect uit! :lol: oef gelukt. Achteraf heel simpel eigenlijk, maar dat is makkelijk lullen als het gelukt is.
IMG_2238.JPG
IMG_2238.JPG (116.45 KiB) 20879 keer bekeken
Samen zijn we eruit gekomen, alleen had ik het niet zo bedacht!
hyliner
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Kenteken: NH-81-JK

Bericht door hyliner »

Wil je behalve die schoorsteen geen luchtroosters achter de koelkast? Er komt best een warmte van een koelkast.
Bij mij komt er onderaan de koelkast een rooster voor de aanvoer van koude lucht en bovenaan een rooster voor de afvoer van de door de koelkast opgewarmde lucht. Dit 'bovenrooster' heeft tevens een schoorsteengedeelte dat aansluit op dat opzet-deel van de koelkast.

Ik weet het, best grote gaten in je pas gerestaureerde bus maar het lijkt me zomers ook niet fijn al de koelkastwarmte naar binnen te krijgen. Bovendien werkt de koelkast beter als hij z'n warmte beter kwijt kan.
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door ghys »

Dat had bij mij ook dagen geduurd voordat ik een gat zou boren in mijn vers gespoten HY.
Dit is een subtiel gaatje en het witte plaatje wordt vast nog rood.

Dit is mooier dan die grote witte platen aan de zijkant.
Eerder een Pompier gezien die tot in detail gerestaureerd en waarbij die witte roosters hem behoorlijk ontsierden.
Daar zou toch wel iets voor te verzinnen zijn.
Als ik zoiets zou doen dan had ik het toevoerrooster ergens verwerkt in de wielkasten achter de bandenbak en bovenin dak of vlakke zijwand een soortgelijk schoorsteentje.

Buiten dat weer goed bezig. Wordt een pracht bus waar je zeker weer jaren plezier van gaat hebben.
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Otje »

Ik hoop dat jullie het nog berijpen :lol:
Ja hoor, we berijpen dit allemaal ... en
Dat had bij mij ook dagen geduurd voordat ik een gat zou boren in mijn vers gespoten HY.
Daar loop ik weken, zo niet maanden tegenaan te hikken... :evil:
Oók dàt is een wederkerend bekend "sentiment" ... hebben we allemaal "hartzeer" van alhoewel soms gewoon "noodzakelijk" ...
Gaat goed Ferry; hoop dat ik/we al jouw innovativiteiten toch ooit "live" mag/mogen aanschouwen !
De rest van de familie al op de hoogte wat voor wilde plannen PA strax met zijn "super-TUB" in gedachten heeft ?
Geintje ! Eveneens: complimenten !
Keep on posting !
Gert
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
FerrHy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door FerrHy »

hyliner schreef:Wil je behalve die schoorsteen geen luchtroosters achter de koelkast? Er komt best een warmte van een koelkast.
Bij de selectie van de koelkast was het maken van de gaten voor ventilatie in de zijkant een serieus struikelblok.
Ik heb heel veel verschillende configuraties bekeken en afgekeurd.
We hebben ervaring met een RM 4211 koelkast binnen en de warmte die dat geeft. Inderdaad is dat zomers geen pretje.
De 4211 (of nieuwe 53 serie) was dus geen optie.
Tijdens mijn zoektocht kwam ik het volgende model tegen:
2015-07-08_11-28-48.jpg
2015-07-08_11-28-48.jpg (85.27 KiB) 20826 keer bekeken
Na bestudering van de handleiding wordt dit type ingebouwd zonder ventilatie aan de zijkant (kan natuurlijk wel) en deze koelkast bleek ook nog eens prima in mijn keukenplan te passen.
2015-07-08_11-43-32.jpg
Ingebouwd gaat het er ongeveer als volgt uitzien.
2015-07-08_11-49-42.jpg
2015-07-08_11-49-42.jpg (39.79 KiB) 20826 keer bekeken
De warmte van dit (kleinere) model nemen we dan op de koop toe.
Mocht het nu echt te gek zijn dan zet ik mijzelf er wellicht nog eens toe (over 20 jaar) om grote brievenbusgaten in de zijkant van mijn dan al weer roestende HY te maken :roll:
FerrHy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door FerrHy »

ghys schreef:Dit is een subtiel gaatje en het witte plaatje wordt vast nog rood.
Er hoort nog een kunststof stormkapje omheen en dat wordt inderdaad rood gespoten!

Dank je voor je reactie,
groeten
Ferry
Laatst gewijzigd door FerrHy op wo jul 08, 2015 2:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
FerrHy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door FerrHy »

Otje schreef:De rest van de familie al op de hoogte wat voor wilde plannen PA strax met zijn "super-TUB" in gedachten heeft ?
Geintje ! Eveneens: complimenten !
Ja Gert, nu het over de inrichting gaat heb ik de volle aandacht!
Das ook prima, want ik vind maken leuker dan inrichten.
Groeten,
Ferry
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Otje »

Na bestudering van de handleiding wordt dit type ingebouwd ...
Ik mag aannemen dat je voor de "123" hebt gekozen ?
Wijzelf - inmiddels gespeend met een hoop ervaring - gaan op zoek naar een zgn. "compressor-koelkast" die - zelfs bij (buiten-)temperaturen van tegen de 40*C - nog in staat is om te "vriezen". De Electrolux-koelkast in Otje koelt maximaal tot 15* ònder de "buitentemperatuur". Afgelopen twee weken in de Dordogne, tussen de 35*C en 40*C, dan smaakt dat pilsje van 20*C 's-avonds ècht niet meer en liggen de hamburgers bijkans in de koelkast te sudderen ...
Succes, we blijven je volgen !
Gert

Oh ja, tip (als je er zelf nog niet aan gedacht hebt (zoals ikzelf daar destijds dus niét aan heb gedacht)): 't is slim om aan de schuifdeurzijde één of meer verlichtingspunten aan de buitenzijde van de TUB aan te brengen. Wanneer je gaat kamperen en het "donkert" en je zit lekker te relaxen (tegenwoordig: "chillen") onder jouw luifel dan is het wel héél handig dat je niet in het duister hoeft te tasten om de flesopener te zoeken teneinde dat "heerlijk gekoelde flesje bier" open te trekken ... of de kurketrekker om die fles wijn ... etc. :)
Joost
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Joost »

een compressor koelkast kan niet op lpg toch?
Plaats reactie