Nieuwe velgen op maat

Moderators: LEiPiE, Le Camion

ed-hz
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Re: Nieuwe velgen op maat - reacties.

Bericht door ed-hz »

Hee Coole bandjes,

maarre... wel verantwoord gekapt FSC hout, he? Anders heb ik er problemen mee.
Ook handig op de camping voor het kampvuur!

Edwin,
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
HYmartijn
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Kenteken: ZN-26-87

Bericht door HYmartijn »

Hoeveel profiel heb je hier APK technisch gezien op nodig en hoe hard slijten deze hardhouten latjes,

Wat comfort betreft, ja wat zal ik zeggen

geinig idee,

groet,

Martijn
HY 1969 verlengd en verhoogd
Toyota Aygo 2007
Seat Ibiza ST 2011
en een fiets
henkhy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door henkhy »

Eindelijk maar toch weer eens een reactie uit het hoge noorden mbt de "nieuwe" HY velg.
We zijn er ongeveer uit met de velgenbouwer. Na veel passen en meten met prototypes hebben we nu dus de boel zover dat we kunnen gaan produceren. We zijn er wel achter gekomen dat het niet allemaal zomaar gaat. Het is en blijft een leuke klus.
Maar nu.......(trom geroffel :D ).....zijn we eruit. Nieuwe velg, waar dus een 16 inch band op de juiste wijze om heen past, gespoten in primer, met band, komt op ongeveer 350 euro per velg. Mogelijk dat we prijs nog iets kunnen bijstellen, maar dat zal nooit veel zijn.
Binnenkort komt er een stukje over de nieuwe velg in het Tub journaal. De planning was om de eerste velg mee te nemen naar de donateurs dag, maar dat gaat helaas niet meer lukken.
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

henkhy schreef:Eindelijk maar toch weer eens een reactie uit het hoge noorden mbt de "nieuwe" HY velg.
We zijn er ongeveer uit met de velgenbouwer. Na veel passen en meten met prototypes hebben we nu dus de boel zover dat we kunnen gaan produceren. We zijn er wel achter gekomen dat het niet allemaal zomaar gaat. Het is en blijft een leuke klus.
Gefeliciteerd met de geboorte van de nieuwe velg!
Maar nu.......(trom geroffel :D ).....zijn we eruit. Nieuwe velg, waar dus een 16 inch band op de juiste wijze om heen past, gespoten in primer, met band, komt op ongeveer 350 euro per velg. Mogelijk dat we prijs nog iets kunnen bijstellen, maar dat zal nooit veel zijn.
Na de zeer zeker welgemeende felicitaties wil ik alleen nog wel een stukje aanhalen uit een oudere post in dit topic:
henkhy schreef:Nieuwe velg, waar dus een 16 inch band op de juiste wijze om heen past, gespoten in primer, met band, komt op ongeveer 350 euro per velg.
Welk gedeelte daarvan is de bandenprijs? Want dat is een erg nuttig iets voor mensen om te bekijken of 't 't waard is.
Mijn oplossing (ik promoot niks, want ik kan ze toch niet produceren :D) kostte 250 euro per band+velg waarvan 85 voor de band.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
henkhy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door henkhy »

Hi Ewald

Het banden deel is ongeveer 100 euro, de rest is dus de velg en natuurlijk een deel van de kosten die gemaakt zijn ivm eerdere prototypes. Deze velg kan ook zo zonder problemen onder de HY worden gezet. Uit de eerdere berichten over jouw velg begreep ik dat je wat kleine aanpassingen aan de trommel hebt moeten doen om de velg passend onder de HY te kunnen plaatsen. Verder zal alleen een "kenner" kunnen zien dat "onze" velg onder een HY zit omdat de velg bijna gelijk is aan de oude velg.
"voormalig eigenaar van"
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Klopt, had het ook kunnen laten aanpassen (dan was ik iets van 30 euro per velg ex btw extra kwijt aan alleen aanpassen van de velg geweest!) maar goed ik ging voor de goedkoopste oplossing :D
Waarna jullie dus kwamen vertellen dat jullie oplossing zoveel goedkoper zou zijn, vandaar dus dat ik dat aanhaalde want dit is toch wel een flink verschil (er zaten vast mensen mee te kijken met interesse naar wat ik deed en zagen dat jullie het goedkoper zouden doen en die horen nu dat ze 200 euro per velg+band meer zullen moeten verwachten, da's meer dan de prijs van een nieuwe 17x400 aan verschil en dat moeten dan wel heel wat prototypes zijn geweest dan...).

Als ik ooit nieuwe zou maken dan zou ik 't wel ietsje anders aanpakken, 1 prototype had wel handig geweest en eerst testrijden voordat ze allemaal gepoedercoat zouden worden had ook slim geweest (en een tikje smaller velgbed, meteen met een remtrommel aankomen voor de juiste maten en verdikking aan de binnenkant zodat 't stukkie blik er niet af hoeft bijvoorbeeld).

Maar goed, maakt verder niet uit, en is geen moddergooien hoor, vooral nieuwsgierig en ik heb m'n nieuwe velgen er al een tijdje onder :D (ware het niet dat ik er niet op kan rijden door andere reparaties)

Ben wel benieuwd naar de presentatie c.q. hoe ze er in het echt uit zien en ook wel naar hoe ze gemaakt worden. Ik heb bewust niet gekozen voor het overzetten van het oude hart omdat die over het algemeen kleiner is dan het hart van de meeste 16" velgen. Vraag me af hoe jullie dat opgelost hebben.

Hieronder een klein stappenplan maken voor mijn oplossing, voor de mensen die 't ook zelf willen doen (als je een beetje goede contacten hebt kun je flink besparen, ik had die niet dus ik mocht overal de volle mep betalen).
Dat mijne er niet origineel uitzien vind ik juist wel leuk, elke HY is anders tenslotte. Maar is bij mij inderdaad wel een opoffering dat het afdichtingsblik van de trommel er af is, want ik kan niet terug naar de oude velgen zonder eerste de trommel weer dicht te moeten maken. Nou ja, bij m'n volgende HY zal ik dat zien te overkomen ;)

Mini stappenplan:
  1. vind 5 goede stalen velgen met de volgende eigenschappen:
    1. 16" model
    2. een velgbedbreedte van 5, 5.5, 6 of 6.5 inch (5.5 of 6 hebben de voorkeur)
    3. standaard velgbedprofiel (J of JJ)
    4. een ET waarde die al in de buurt van ET+10 zit
    5. hart mag kapot zijn, dus sloopvelgen met uitgelubberde boutgaten zijn een goede optie!
  2. laat een nieuw hart produceren:
    1. maten: 142 - 190 - 5x 21.5(A2) A=R16 - pos: 10
    2. belasting: minimaal een ton
  3. indien mogelijk zorgen dat er aan de naafkant een verdikking komt van minimaal 3mm
  4. banden zoeken, 185/75R16 of 195/75R16 zijn goede opties en goed verkrijgbaar
  5. velgen laten poedercoaten of een andere roestbescherming
Ik was voor die stappen kwijt (ongeveer, weet 't eigenlijk niet meer precies): 1) 75 euro, 2) 600 euro, 3) niet gedaan, had nog zo'n 300 euro geweest waarschijnlijk, 4) 400 euro en 5) 250 euro, dus totaal zo'n 1325 euro ofwel 265 per velg.
Wat ik verwacht is dat met sloperijen en goede kennissen en eventueel goedkopere banden je het kunt doen voor 1) 25 euro, 2) 300 euro, 3) 200 euro, 4) 300 euro en 5) 150 euro dus totaal zo'n 1000 euro ofwel 200 euro per velg/band is haalbaar.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

henkhy schreef:Nieuwe velg, waar dus een 16 inch band op de juiste wijze om heen past, gespoten in primer, met band, komt op ongeveer 350 euro per velg.
Gaat hier wat vanaf als je zelf 5 originele HY velgen aanlevert?

Groet,

Ree
HY_Pino
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Contacteer:

Re: velgen

Bericht door HY_Pino »

henkhy schreef: Wij zitten nu op een prijs van ongeveer 150 euro (verkoop) per velg inclusief een goed passende en goedkoop vervangbare band.
Ja, altijd tricky om in een vroeg stadium al met een prijs te komen, het wordt dus ietsje duurder. Het is dan alleen de vraag of je dan niet bezig bent de poten onder de stoel van dit project weg te zagen, want volgens mij waren er twee redenen om de velgen aan te laten passen aan 16inch;

1 verkrijgbaarheid van banden
2 prijs van de banden

Nummer 1 is natuurlijk wel wat voor te zeggen, al valt het me toch nog wel tegen het aanbod in 16inch, terwijl 17r400 nog wel verkrijgbaar schijnt te zijn en 19r400 toch zeker nog wel.
Punt twee, de prijs..... je wilt dus goedkoper uit zijn omdat de 400mm bandjes zo tegen de 200 euro aan zitten en met een aangepaste velg kun je dus een goedkopere band monteren. Maar het wordt dus pas op de langere termijn interessant; hoe lang doe je eigenlijk met een band? Oprijden is knap lastig, uitdrogen willen ze wel maar als je de bus donker en droog weg kunt zetten (ik niet dus) doe je natuurlijk ook wat langer met je banden. Maar laten we voor het gemak 5 jaar nemen; en ook de bandenprijs lekker stabiel, dan ben je voor de originele banden zo'n 400 euro per wiel kwijt over tien jaar, bij de nieuwe velg 350 plus 100 voor een nieuw bandje ben je toch nog weer 50 euro duurder uit!
Okee, vijtien jaar dan; 3 originele banden voor 600 euro en nieuwe velgbuseigenaren zijn 350 plus 200 voor de banden maakt 550,- en dat is dus inderdaad 50 euro goedkoper per wiel en als je het reservewiel meeneemt zit je dan op 5x50 is 250 euro verdient over 15 jaar! Als je pech hebt doe je wat langer met je banden, heb je pas over een jaar of twintig, dertig voordeel.
Maar goed, de bandenprijzen zullen nog wel stijgen, de originele banden wat meer dan vervangende exemplaren, maar er is nog een punt; het aanpassen van de velgen vergt een eenmalige investering van 1400 euro en als je het reservewiel ook meepakt 1750,- en dat is best veel geld; welke bus is zo veel waard?! Ja, ze zijn er wel, bussen van een paar mille, maar als je die kunt betalen lig je ook niet wakker van een paar originele bandjes.
Op zich valt de prijs wel mee als je nagaat hoe duur lichtmetaal voor moderne auto's is, het is alleen de vraag of de prijs ook juist is voor de HY-rijder..... :)
henkhy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door henkhy »

Het eertse prototype was inderdaad veel goedkoper. Het maken en ontwikkelen van de nieuwe velg was moeilijker en duurder. Maar waar is die voorraad van 17r400 banden? En dan ook nog voor 200 per stuk? Ook de 19r400 begint al moeilijk te worden. En vergeet niet dat als je de 19r400 op een HY zet dat je in de bergen een stuk trekkracht mist.
"voormalig eigenaar van"
Leo
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Leo »

#En vergeet niet dat als je de 19r400 op een HY zet dat je in de bergen een stuk trekkracht mist.#

Ik denk dat die terugval in trekkracht in de bergen wel mee valt, het verschil in diameter is maar enkele procenten.

Je kan het ook positief uitleggen. De stap van 2e naar 3e versnelling is eigenlijk te groot, waardoor je als je het op een helling van meer dan ongeveer 6% in de 3e versnelling niet meer redt, terug moet naar een lagere snelheid, bij maximaal toeren in de 2e. Met iets grotere banden ga je dan net even sneller.

In de bergen even de watertanks legen, of niet met een volle tank rijden hebben vergelijkbare effecten.

Groeten

Leo
HY rijder sinds 1995.
HY_Pino
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Contacteer:

Bericht door HY_Pino »

henkhy schreef:Het eertse prototype was inderdaad veel goedkoper. Het maken en ontwikkelen van de nieuwe velg was moeilijker en duurder. Maar waar is die voorraad van 17r400 banden? En dan ook nog voor 200 per stuk? Ook de 19r400 begint al moeilijk te worden. En vergeet niet dat als je de 19r400 op een HY zet dat je in de bergen een stuk trekkracht mist.
Bij oldtimerbv.nl staan ze nog altijd in de prijslijst voor ongeveer 170 euro ex btw, en wellicht dat Jeff er ook nog wat heeft. De 19-400 van Dunlop kostte vorig jaar nog om en nabij de 140 euro inclusief btw.
En welke bergen? in Nederland, grapjas! Nee, alle gekheid op een stokje; de H werd van origine uitgerust met 19r400's en dat is dan nog met die dunne asjes met kruiskoppelingen, denk dat zo'n tripoide wat meer krachten kan hebben. En trekkracht, tja, er zijn grenzen, maar met een futloos motortje (Pino:)) valt het ook niet altijd mee en heb toch echt wel hellingen van 16 procentjes met aanhangwagen gehaald, was kantje boord, dat wel....de helling had niet veel langer moeten zijn. En wellicht dat Michelin weer eens een paar 17r400's gaat persen, worden ze gewoon 250 per stuk of zo....:)
henkhy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door henkhy »

Ja ze staan bij oldtimerbv wel op de lijst, maar zijn echter niet leverbaar. De fabriek maakt de banden niet meer.
"voormalig eigenaar van"
HY_Pino
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Contacteer:

Bericht door HY_Pino »

henkhy schreef:Ja ze staan bij oldtimerbv wel op de lijst, maar zijn echter niet leverbaar. De fabriek maakt de banden niet meer.
En die jongens van Citrotech hebben er vast ook nog wel wat liggen....
Bij de oosterburen zijn ze ook nog te krijgen http://www.autex.nu/shop/product.php?pr ... t=0&page=1 maar daar zijn ze al over de 200 euro.
Volgens Michelin is oldtimerbv de officiële importeur voor Nederland dus als zij ze al niet meer hebben wordt het inderdaad wat lastiger. De praktijk is echter dat ze bij Michelin niet voor twee, drie bandjes de persen opwarmen en dus gewoon een paar jaar wachten en er dan weer een paar duizend maken, komen ze in het klassiekercircuit terecht en gaat de prijs omhoog... :)
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Ree schreef:
Gaat hier wat vanaf als je zelf 5 originele HY velgen aanlevert?
Mijn vraag staat nog open!

Ree
rodeHY
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door rodeHY »

Leo schreef:Ik denk dat die terugval in trekkracht in de bergen wel mee valt, het verschil in diameter is maar enkele procenten.
Helaas... het verschil valt niet mee. Sterker nog, het valt tegen! Mijn reden om dit topic met meer dan normale belangstelling te volgen kwam voort uit mijn wens 2 lagere banden als reserve mee te nemen, die dan bij bergritten de 19x400 moeten vervangen.
Met de 17x400 kon ik veel bergpassen nog in de 2e versnelling rijden, met de 19x400 moet ik regelmatig terug naar de 1 (en dan heb ik het over dezelfde passen).
Ik hoop dat Ree snel antwoord krijgt op zijn vraag, want voor mij geldt eigenlijk hetzelfde. Eerdergenoemde prijs voor een velg/band combi vind ik veel te gortig, dan koop ik liever nog 2 nieuwe 17x400's.
Plaats reactie