Motor zonder volledig vermogen e.d.
Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
Misschien ook een idee om naar het luchtfilter te kijken. Als dat verstopt is loopt de motor ook niet lekker en waarschijnlijk rijk.
HY rijder sinds 1995.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 331
- Lid geworden op: do mar 12, 2009 9:12 am
- Kenteken: US-04-51
- Locatie: alesund Norway
Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
ik zie dat je nog de verzegeling op je toerenbegrenzer hebt zitten. Ik kan je aanraden die open te maken en je toerenbegrenzer tot het max in te stellen ,zodat hij niet (meer) ingrijpt bij hogere toeren.
Dit werkt op een vacuum en sluit je carburatuer af. Daardoor valt de bus erg terug en ik heb meegemaakt dat je de bus moet stoppen en opnieuw starten. Levensgevaarlijk in het moderne verkeer.
Dit werkt op een vacuum en sluit je carburatuer af. Daardoor valt de bus erg terug en ik heb meegemaakt dat je de bus moet stoppen en opnieuw starten. Levensgevaarlijk in het moderne verkeer.
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
Ik ben afgelopen zaterdag naar het magazijn geweest en heb oa nieuwe bougies en een luchtfilter gekocht.Misschien ook een idee om naar het luchtfilter te kijken.
In het magazijn raadden ze mij dat met klem af. Zou een hoop heisa veroorzaken.Ik kan je aanraden die open te maken
Ik heb inmiddels de bougies en luchtfilter vervangen en de carburateur gereinigd. Heb de motor zojuist stationair laten draaien. Dat klinkt vrij aardig. Echter vonkt de bobine aan de buitenkant/bovenkant (aan de kant van de radiateur zeg maar). Wat kan dit nu weer betekenen?
Groet,
Michiel
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 331
- Lid geworden op: do mar 12, 2009 9:12 am
- Kenteken: US-04-51
- Locatie: alesund Norway
Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
Raar advies. Zon toerenbegrenzer werkt op aanzuigingskracht en er zit een afstelmechaniekje in met een veertje. Gewoon veertje strakker/ zo strak mogelijk stellen en hij wordt niet meer dichtgezogen. Je kan het ding ook verwijderen en het gat met een plaatje afdichten. Een normale carb heeft zon di g niet. Je bent dan natuurlijk wel je eigen toerenbegrenzer voortaan. Niet iets om heel bang voor te zijn, ik heb het 25 jaar geleden al gedaan en met inhalen trap ik hem weleens even door tot 115 km/u. Moet er niet aandenken dat ie dan ingrijpt...
Die snelheden moet je overigens niet maken met een oud blok wat nooit zo hard heeft gereden. Met nieuwe zuigers en cylinders gaat het echter prima.
Die snelheden moet je overigens niet maken met een oud blok wat nooit zo hard heeft gereden. Met nieuwe zuigers en cylinders gaat het echter prima.
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
Heb je een 123 ontsteking? Daar zit ook een toerenbegrenzer op. Dan kan de begrenzer op je carb er gewoon af.
Als je het ziet vonken bij je verdeler, heb je volgens mij de bron van de ellende gevonden. Heb je goede boegiekabels?
Ree
Als je het ziet vonken bij je verdeler, heb je volgens mij de bron van de ellende gevonden. Heb je goede boegiekabels?
Ree
Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
JazekerHeb je een 123 ontsteking?
Het is de bobine die vonkt. De kabels zijn volgens mij prima.Als je het ziet vonken bij je verdeler, heb je volgens mij de bron van de ellende gevonden. Heb je goede boegiekabels?
Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
als de bobine van buiten vuil is of met spray behandeld is wil schoonmaken met thinner wel eens helpen. Zo niet dan een andere monteren.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
Volgens mij is het niet alleen een begrenzer, maar is de speciaal gevormde gasklep constructie er ook voor dat het gas niet ineens open kan. Als dat gebeurd dan krijgt de motor eventjes te weinig benzine namelijk. Bij andere auto's vangt een acceleratiepomp dit op maar die heeft een hy niet. Ik hen zelf jaren terug ook geëxperimenteerd met het veertje, maar zomaar strak zetten werkt bij mij niet. Dan is de gasreactie niet goed.Gert-Jan Brink schreef:Raar advies. Zon toerenbegrenzer werkt op aanzuigingskracht en er zit een afstelmechaniekje in met een veertje. Gewoon veertje strakker/ zo strak mogelijk stellen en hij wordt niet meer dichtgezogen. Je kan het ding ook verwijderen en het gat met een plaatje afdichten. Een normale carb heeft zon di g niet. Je bent dan natuurlijk wel je eigen toerenbegrenzer voortaan. Niet iets om heel bang voor te zijn, ik heb het 25 jaar geleden al gedaan en met inhalen trap ik hem weleens even door tot 115 km/u. Moet er niet aandenken dat ie dan ingrijpt...
Die snelheden moet je overigens niet maken met een oud blok wat nooit zo hard heeft gereden. Met nieuwe zuigers en cylinders gaat het echter prima.
Op lpg heb je deze problemen uiteraard niet.
Sowieso heb ik nooit gehad of gemerkt dat hij ingrijpt. Het gaat heel geleidelijk. Dat hij volgens jouw zeggen ingrijpt en dat je de motor opnieuw moet starten dat kan ik niet rijmen met de constructie. Wat gebeurd en dan precies?
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2675
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
Ik heb ook een begrenzer en dat is precies wat ie doet: als ik vol gas in z'n twee rijd, dan houdt dat gewoon op 45km/u ongeveer, wat als het goed is 4400 toeren is. In z'n drie licht het wat meer aan de wind, maar zit je op de 92 km/u. Met de choke uit wil hij af en toe ietsje door, maar dat doen we uiteraard niet.
Werkt overigens ook op LPG, als je in ieder geval LPG als ring op de carburateur hebt zitten.
Werkt overigens ook op LPG, als je in ieder geval LPG als ring op de carburateur hebt zitten.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
Zoals het bij Leipie werkt lijkt het me prima en geen beletsel voor gewoon gebruik
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
Volgens mij wordt de snelheid ook bepaald door de overbrenging in de versnellingsbak, dus die 45 km/h zegt mij niet zoveel. Ik zou zo niet weten hoe hard de mijne in de 2 rijd.
Topsnelheid is in de buurt van de 110 op de vlakke weg.
Topsnelheid is in de buurt van de 110 op de vlakke weg.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 331
- Lid geworden op: do mar 12, 2009 9:12 am
- Kenteken: US-04-51
- Locatie: alesund Norway
Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
ik heb tegenwoordig een ID19 carb dus geen begrenzer meer.
Toen ik mn HY net had , reed ik 90 op de snelweg en de begrenzer greep in waardoor hij naar 70 terugviel. dit tijdens een inhaalactie, niet fijn.
Later gebeurde het in zn 2 in de stad met een beetje doortrekken, toen viel ik stil. Weet het niet meer precies allemaal, het is alweer 25 jaar geleden.
Wat ik wel weet is dat ik toen de begrenzer opengemaakt heb en het veertje op maximale spanning hebt gezet, nooit meer problemen gehad.
Toen ik mn HY net had , reed ik 90 op de snelweg en de begrenzer greep in waardoor hij naar 70 terugviel. dit tijdens een inhaalactie, niet fijn.
Later gebeurde het in zn 2 in de stad met een beetje doortrekken, toen viel ik stil. Weet het niet meer precies allemaal, het is alweer 25 jaar geleden.
Wat ik wel weet is dat ik toen de begrenzer opengemaakt heb en het veertje op maximale spanning hebt gezet, nooit meer problemen gehad.
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
Test
ps sorry. Kon niet meer posten omdat ik op een of andere zwarte lijst geplaatst was. Nu blijkbaar weer wel.
ps sorry. Kon niet meer posten omdat ik op een of andere zwarte lijst geplaatst was. Nu blijkbaar weer wel.