Uitlaatspruitstuk
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Uitlaatspruitstuk
Hoi Ewald,
Mijn spruitstuk is 6 jaar geleden gescheurd geweest. Hij is toen hardgesoldeerd (koper) en voldoet prima sindsdien. Ik neem altijd wel een reservespruitstuk mee op vakantie, maar dat neemt dus al net zolang onnodig ruimte in.
Bij hardsolderen komt er het minste spanning in het materiaal. Er s vast wel een smid bij jou in de buurt die dat kan.
Mijn spruitstuk is 6 jaar geleden gescheurd geweest. Hij is toen hardgesoldeerd (koper) en voldoet prima sindsdien. Ik neem altijd wel een reservespruitstuk mee op vakantie, maar dat neemt dus al net zolang onnodig ruimte in.
Bij hardsolderen komt er het minste spanning in het materiaal. Er s vast wel een smid bij jou in de buurt die dat kan.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
Re: Uitlaatspruitstuk
Boudewijn,bedenk echter wel dat alles wat je bij je heb, niet kapot gaat. Maar oh god als je het een keer thuis laat. 

- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2672
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Uitlaatspruitstuk
Vandaag bij een nonferrogieterij geweest om te kijken of ze er wat aan konden doen, dat konden ze helaas niet. Ook even geinformeerd wat het zou kosten om 'm na te maken in aluminium (aangezien je dan het verschil in uitzetting niet meer zo extreem hebt), maar dat zou zo'n 3000 euro kost aangezien er model maken bij komt 
Op naar 't volgende bedrijf (er zit alleen zo iets irritants genaamd fulltimebaan tussendoor).
Wat me opviel overigens is dat m'n oude spruitstuk keurig doormidden gescheurd is en m'n huidige juist opzij (wat me minder vrolijk stemt aangezien daar geen enorme dikke rand zit die 't helemaal doorscheuren zou kunnen tegen gaan).

Op naar 't volgende bedrijf (er zit alleen zo iets irritants genaamd fulltimebaan tussendoor).
Wat me opviel overigens is dat m'n oude spruitstuk keurig doormidden gescheurd is en m'n huidige juist opzij (wat me minder vrolijk stemt aangezien daar geen enorme dikke rand zit die 't helemaal doorscheuren zou kunnen tegen gaan).
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Beginner
- Berichten: 8
- Lid geworden op: di sep 04, 2007 8:23 pm
- Locatie: Oostrum (Fr.)
Re: Uitlaatspruitstuk
hallo,
Jaren geleden heb ik mijn spruitstuk met speciale gietijzer electroden gerepareerd (gelast,ben lasser) en tot nu toe geen problemen gehad .
Is misschien ook een optie?
Schreier.
Jaren geleden heb ik mijn spruitstuk met speciale gietijzer electroden gerepareerd (gelast,ben lasser) en tot nu toe geen problemen gehad .
Is misschien ook een optie?
Schreier.
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2672
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Uitlaatspruitstuk
Dat was dan vast geen huis-tuin-en-keuken MIG/MAG-apparaat neem ik aan?
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Beginner
- Berichten: 8
- Lid geworden op: di sep 04, 2007 8:23 pm
- Locatie: Oostrum (Fr.)
Re: Uitlaatspruitstuk
Klopt,was een gewoon (wissel)stroom lastoestel voor electroden. Eventueel wil ik het wel voor je doen.
Scheier
Scheier
Re: Uitlaatspruitstuk
Dit topic maar weer eens omhoog gechopt:
Ik heb inmiddels weer een scheur in mijn spruitstuk. Dat is nu de 3e die gescheurd is.
Dit ondanks netjes ophangen van de uitlaat en handvast zetten van de moeren van het spruitstuk.
Ok, wel in 12 jaar tijd maar ik rijd nou ook weer niet zoveel km per jaar.
Zijn er onder jullie mensen die al eens gekeken hebben of er een custom uitlaat in RVS of staal te krijgen/maken is voor onze bus?
En wat dat dan kost?
Ik denk dat ik de investering er al uit zou hebben nu...
Ik heb inmiddels weer een scheur in mijn spruitstuk. Dat is nu de 3e die gescheurd is.
Dit ondanks netjes ophangen van de uitlaat en handvast zetten van de moeren van het spruitstuk.
Ok, wel in 12 jaar tijd maar ik rijd nou ook weer niet zoveel km per jaar.
Zijn er onder jullie mensen die al eens gekeken hebben of er een custom uitlaat in RVS of staal te krijgen/maken is voor onze bus?
En wat dat dan kost?
Ik denk dat ik de investering er al uit zou hebben nu...
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
Re: Uitlaatspruitstuk
oh, zie net dat ze die al bij Citrotech verkopen. Iemand ervaringen? Lijkt me een prima oplossing.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2672
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Uitlaatspruitstuk
Ziet er goed uit in ieder geval, ietsje duurder dan de nieuwe originele spruitstukken die ze ook verkopen (365 vs 290 euro, dus valt mee op zich).
- Bijlagen
-
- even een foto van de site gekopieerd
- 20141112_123318.jpg (50.67 KiB) 26452 keer bekeken
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Uitlaatspruitstuk
Tja ... heb zelf in de afgelopen 16 jaar óók het spruitstuk al eens mogen vervangen (Otje rijdt circa 8000 km per jaar) maar heb de laatste keer de gaten in het spruitstuk voor de tapeinden één overmaatje (halve milimeter) óp-geboord. Weet ff niet meer uit m'n hoofd welke maat boor ... maar dientengevolge heeft het spruitstuk nu iets meer "bewegingsruimte" en tot dusver blijft 'ie helemaal intact ... (heb wel de originele twee-ledige borgmoeren op die tapeinden alsmede de originele pakkingen gebruikt !)Dit ondanks netjes ophangen van de uitlaat en handvast zetten van de moeren van het spruitstuk.
Het uitlaatspruitstuk van Citrotech ziet er zo op het eerste gezicht heel vertrouwenswekkend uit en zal - naar mijn mening - minder snel/danwel geheel geen last hebben van "spannings-scheuren" zoals die in (als origineel) gietijzer optreden. Heb daar echter nog geen "ervarings-deskundige" in kunnen raadplegen.
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Re: Uitlaatspruitstuk
aantrekkoppel is erg belangrijk. Bij te vast zetten komen er ongewenste spanningen
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 600
- Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
- Kenteken: 75-YB-34
- Locatie: Baarn
Re: Uitlaatspruitstuk
Beste allen,
Ik heb vorig jaar bedacht het RVS spruitstuk te gaan gebruiken.
Enthousiast besteld, maar na levering bleek het bij mijn motor niet te passen...
Ronald (Citrotech) vertelde mij dat het RVS spruitstuk gemaakt is in een periode dat er geen gietstalen meer in voorraad waren. Een redelijk alternatief. Op enig moment werden ze weer gemaakt en nu is het stalen spruitstuk weer volop te krijgen.
Gezien de warmte afvoerende eigenschappen van staal heeft dit de voorkeur boven RVS. Ik heb direct daarna een prima passend (en functionerend) nieuw, stalen spruitstuk gemonteerd! Oh-ja wel de koperen moeren gebruiken!
Ik zou je dit avontuur niet aanraden.
Groeten,
Ferry.
Ps ik heb ergens een foto, die zal ik plaatsen zodra ik m vind.
Ik heb vorig jaar bedacht het RVS spruitstuk te gaan gebruiken.
Enthousiast besteld, maar na levering bleek het bij mijn motor niet te passen...
Ronald (Citrotech) vertelde mij dat het RVS spruitstuk gemaakt is in een periode dat er geen gietstalen meer in voorraad waren. Een redelijk alternatief. Op enig moment werden ze weer gemaakt en nu is het stalen spruitstuk weer volop te krijgen.
Gezien de warmte afvoerende eigenschappen van staal heeft dit de voorkeur boven RVS. Ik heb direct daarna een prima passend (en functionerend) nieuw, stalen spruitstuk gemonteerd! Oh-ja wel de koperen moeren gebruiken!
Ik zou je dit avontuur niet aanraden.
Groeten,
Ferry.
Ps ik heb ergens een foto, die zal ik plaatsen zodra ik m vind.
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...