Klepspeling voor gas

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Maar ik denk niet dat het je lukt om één voordeel van de dieselmotor boven een benzinemotor op gas te geven.

Nou ja, misschien dat je geen gastank hebt, maar dat is het dan ook wel.

Of ben niet op zoek naar een HY diesel-motor maar naar een moderne diesel?

Groet,

Ree: die geen gas heeft ;)
De sleutelaar
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber

Bericht door De sleutelaar »

Een moderne diesel zou beter beter zijn , maar hoe zit het dan met de aandrijfassen en 19 inch wielen? Die wil ik namelijk houden.
H.W. de sleutelaar
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

ongeveer een jaar geleden stond een HY met een niet-standaard diesel op marktplaats. Volgens mij een hyundai of zo. Wat ik me ervan herinner was nou juist het lastige ombouw gedeelte (versnellingsbak? koppeling?) stuk.

Anyway, een HY is niet gedimensioneerd op meer vermogen dan dat die heeft. Er een sterkere diesel in zetten lijkt me sowieso geen strak plan. Maar er is geen motor bekend die er makkelijk ingaat. Naast degene die ervoor bedoeld is, dan. Maar die heeft m.i. geen voordelen.

Naast zeldzaameheid, natuurlijk. Wat ook wel weer wat heeft ;)

Groet,

Ree
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Misschien kan je deze links boven wel voor een redelijke prijs overnemen.

Ree
De sleutelaar
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber

Bericht door De sleutelaar »

Het schijnt echt niet mee te vallen om een geschikte dieselblok voor een HY te vinden , en als eenHY dieseltje toch geen voordelen heeft is het misschien toch verstandiger om mijn eigen goedlopend blokje te houden.
Bedankt voor jullie reacties , maar waarschijnlijk ook het voorkomen van een megafout van mij. Ik kan mijn verzoek in het andere topic helaas niet wissen.
H.W. de sleutelaar
skram
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Kenteken: BR-41-TP

Bericht door skram »

klein detail, van de hy diesel met hyundai blok was destijds de koppakking lek als ik me goed heriinner, wellicht door over/onderbelansting ( overnrengingsverhouding, gewicht bus etc.)
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

De HY78 wordt sowieso kwa prestaties vergeleken met diesels, zoveel koppel bij een laag toerental bijvoorbeeld. De diesels die er waren voor de HY waren niet krachtiger in ieder geval.

Ik zou er trouwens wel op durven gokken dat de aandrijfassen e.d. wel meer krachten kunnen weerstaan. Een HY is zeker geen tank, maar niks zit net op 't randje kwa specs voor zover ik weet. Omgekeerd is de standaardaandrijving dus zelfs geschikt om een bus die twee keer zo lang/zwaar te kunnen voortbewegen en al bedoeld voor een treingewicht van ik dacht 4.25 ton... al met al denk ik het blok het idd zwaarder heeft.
Maar goed: de HY78 is zo goed als het zelfde blok dat in de DS19 ligt en slecht ligt gewijzigd ten opzichte van de Traction Avant, dus zo sterk hoeft een blok ook niet te zijn. Zal meer in het toerental en koppelgebied zitten dat je er niet onder moet komen. PK's zeggen niet zoveel tenslotte.
(ik begin als Jeremy Clarkson te klinken ;))

Ben nog steeds benieuwd of er een DS23i blok in zou passen :D
(of een CX25TDII...)
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Plaats reactie