Even recht zetten: ik laat geen complete velgen bouwen, ik laat bestaande velgen verbouwen zodat ze op de HY passen.Boudewijn schreef:Eh nou ik had begrepen dat leipie hele nieuwe velgen wilde laten maken i.pv. het oude binnenwerk te gebruiken en er een nieuwe rand omheen te lassen, vandaar mijn opmerking. Volgens mij is dat makkleijker te doen.
Het eerst plan was het oude hart te gebruiken en die in een velg te zetten die geschikt is voor standaardbanden (als in: xxx/yyRzz waarbij de 185/75R16 het best de 17x400 en 19x400 benaderd en goed verkrijgbaar is).
Het wordt nu zo dat niet het oude hart wordt gebruikt maar een nieuw hart (wat niet meer is dan een plaat staal met gaten hoor

Ergo: de donorvelgen zijn van een Honda F-RV en daarbij gaat het mij puur om het deel waar de band op zit (het 'bed' geloof ik, maar normaal gesproken wordt daar naar verwezen als 'velg', het middenstuk heeft dan als aparte naam 'hart' of 'bolling'). Het hart wordt er uitgeslepen want dat past natuurlijk totaal niet, aangezien wij een vrij vreemde wielboutconfiguratie hebben (straal van zo'n 20cm waar 10cm veel gebruikelijker is).
Het hele doel is inderdaad om een velg op een HY te kunnen monteren zo dat er overal verkrijgbare standaardbanden op passen.
Wat staat er dan in dat artikel in Citroexpert? Ik kreeg het idee dat daar dan een lijstje in zou staan met een overzicht van andere velgen (lichtmetaal?

Als dat niet zo is dan is het niet interessant, anders is het sowieso maar een erg klein lijstje want volgens mij zijn er maar twee of drie verschillende HY velgen geweest (ik wel eens gehoord van een aparte velg voor de 19x400, maar in de praktijk zijn 17 en 19 geheel uitwisselbaar). En dan heb je nog de Peugeot J7 velgen, een van de weinige andere voertuigen waarop de 17/19x400 banden gebruikt zijn voor zover bekend.
Mocht dit uiteindelijk allemaal slagen dan komt er wel een samenvatting van hoe en wat om weer overzicht te krijgen, c.q. een shoppinglist voor wie het na wil doen