Zo, hier ben ik weer even, ik ben een tijd niet meer hier op het forum geweest .
Maar dat heeft uiteraard zijn redenen, info vragen en zoeken enz , tja als je een motor reviseerd moet je dat uiteraard beter dan best doen he

.
Nu wat ben ik zoal te weten gekomen , ik ben naar een revisie bedrijf geweest( nogmaals ) ik wed nooit op 1 paard

, ik ben in totaal bij 4 revisie bedrijven geweest , en daar gevraagt wat er mag en niet mag en moet
Zoals tussen een koppakking , geld de regel niets tussen doen ( normaal), maar er mag steeds een dunne! 0.1 tiende +/- film tussen gelegd worden , ofwel gewone olie , ofwel loctide 5922 ,ofwel lijnolie en wat men heel vroeger nogal eens deed( 1960 -1980 en nu nog soms ) is een zeer dunne laag aluminiumverf( wel de degelijke met veel aluminium in ! ) aanbrengen aan de binnenzijde van de cylinder sluitringen die aan elkaar geperst zijn van de koppakking, en vooral niet to tegen het uiteinde van deze aanelkaar geperste cylinder dinchtingsringen.
En ook niet ergens anders op de koppaking

.
Een koppakking mag steeds geholpen worden zei men steeds .
de loctite 5922 heeft een maximum drukvermogen ( dichtheidsdruk ) van 344 Bar ! en blijft licht elastisch en verdraagt 200 graden max volgens de datasheet .
de lijnolie , is een oud hulpmiddel dat zeer kleine oneffenheden ook dicht en na een tijd een harde hars vormt ( werd veel gedaan jaren 1970 schijnt)heeft smerende eigenschap tijdens het aantrekken van de koppakking ( de pakking kan zich vlot en sneller moduleren ( zetten).
de gewone olie is een heel oud gebruik al vanaf de motor eigenlijk al bestaat, heeft smerende eigenschap tijdens het aantrekken van de koppakking ( de pakking kan zich vlot en sneller moduleren ( zetten).
de hoogwaardigge aluminiumverf heeft de eigenschap van een echte hitte bestendigge dichting te maken daar er aluminiumpoeder inzit in hoge mate , en is ook vermengt met een soort hars , vergelijkend met lijnolie.
Werd veel gedaan door rally techniekers toen destijds 1960.
En wat ga ik doen ?

niks van dit alles , omdat erop de nieuwe koppakking al een film opzit , een doorzichtigge licht gebrobbeld laagje( vernis of wat het ook mag wezen ).
Als je hier dan nog eens lijnolie of gewone olie, of loctite , of aluminiumverf zou aan doen , lijkt me het niet logisch daar het eene produkt op de al zittende koppakking met het andere wie weet wat gaat doen en dat risico neem ik niet.
dus , gewoon droog ertussen .
Nu overal waar je zegt van die 6kg voor de koppakking , zei men overal oeps dat is weinig ...

En overal zei men , trek die gerust naar 7Kg maar ook niet meer !
En in 3 stappen , 1 ste maal 3 Kg , 2de maal 5 Kg , 3 de maal 7Kg met telkens 1 uur ertussen laten zodat de koppakking de tijd ook krijgt om zich wat te zetten , want als je alles ineens naar 7 Kg zou trekken is die niet netjes gemoduleerd zei men mij , dus dit is een tip
Uiteraard na 300 km al en geen 1000 km zoals vele zeggen en denken , de kopbouten 1/4 los en onmiddelijk terug naar 7Kg trekken in 1 vloeiende beweging heel belangrijk dat je steeds kopbouten in 1 !! vloeiende beweging het aantrekt.
Dus ook ! de kopbouten moeten echt wel losgezet worden 1/4 toer dus , wat ik voordien echt niet dacht te moeten doen

.
Als je dit niet doet , dan verlies je +/-1 a 2 kg in de wrijving tussen kopbout raakvlak en de kop zelf , dus kopervet aan elke bout , zowel schroefdraad en onder de kop van elke bout , dit vermijd het griperen tussen kopbout ( metaal) en de kop ( aluminium ) .
Zo ben je 100 procent zeker dat elke bout ook werkelijk op zijn spaning getrokken is .
Als je goed kijkt op de kop van de kopbouten staat er het cijfer 8 ingeponst = is gelijk aan de maximum aantrekspanning !
Daar vlogens een tabel die ik te zien gekregen heb en uitgelegd gekregen heb van een revisie bedrijf , deze bouten op 10,5 Kg het kritieke breekpunt hebben en rekken .
Dus 7 Kg is save

.
Verder heb ik de cylinderbussen geplaast met de 5922 van loctite , met een dunne borstel een dun laagje ( +/- 0,2 mm ) op de gietijzere blok strijken , en idem op de cylinderbusvoet .
De dichtingen kan je gerust in de 5922 leggen en lichtjes aandrukken zo ze plakkend op zijn plaats blijven zitten, en dan de cylinderbus erinschuiven, dit gaat vlot en verdient wel een vaste hand

.
Het kan en mag ook omgekeerd

.
Ieder heeft zo zijn eigen werkwijze hierin .
Ik heb plaatjes van 10mm dik gemaakt met middengat 11 mm om de cylinderbussen op hun plaats te houden , en dit is geen overbodigge luxe , ik heb alles ook een week laten staan gewoon .
Ter controle een liniaal van 1 mm dik en 15 breedt en 50 cm lang ( een veelgebruikte meetlat in de metaal wereld

, op zijn kant gezet over de ganse lengte van de bovenkant van de cylinderbussen, enjaaa ik kon juichen alles zit echt perfect vlak, zo vlak zelfs dat mijn liniaal van 1 mm dik er uit zichzelf op bleef rechtstaan !!
Daarbovendien je ook onmiddelijk kan zien of deze allemaal even hoog zitten , dit kan je controleren door eronderdoor te zien met een licht erachter, zo kan je opmerken dat de cylinderbussen +/- 0.1 tiende hoger zitten dan de gietijzere blok , wat ook moet ! en overal moet dit hetzelfde zijn .
Nu ga ik de kop erop plaatsen een van de dagen , en deze heb ik laten vlakken , is nu 2 maal gevlakt geweest , 1 ste maal 0,18 tiende mm , en 2de maal 0,14 tiende , wat geen enkel probleem is voor de maximale grens , het schijnt dat er 2,15 mm maximaal afkan

, dus daar zit ik nog ver onder

.
Ook zijn de kleppen geplaast met grafietpoeder, en nieuwe klepsealings.
Ook heb ik elke stoterbus lichtgepolierd , ook de aandrijfas van motor naar versnellingsbak omdat daar de sluiting heel mooi moet passen tegen het lekken van de versnellingsbakolie , komt zeer veel voor .
Smeer deze nieuwe rubbere pakking in met blauw ATE vet , diet houd de dichting soepel en belet hard worden ervan .
Hieronder weer een link
http://www.mijnalbum.nl/Album=IN87HOT3 met wat foto's

..
Aja , het kleppendeksel heb ik ook gepolierd , lol

.
Groet Jeroen
Misschien een te lange uitleg maar wel een duidelijke

.