Motor

Speciaal voor die HY-vragen die nergens anders bij passen

Moderators: LEiPiE, Le Camion

ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1536
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 9:06 pm
Contacteer:

Re: Motor

Bericht door ghys »

Kleppen kun je van bovenaf wel zien of die open gaan. Tuimelaars even controleren.
Gezien hij compressie heeft en niet is gaan ratelen (kleppen op de zuigers) schat ik dat wel oke.

Vonk hij echt krachtig genoeg? Moet toch iets gaan knallen, ploffen of niezen.
Bij starten anders hulpaccu er naast. Netwat meer kracht.
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: Motor

Bericht door JanW »

Raar gedoe allemaal.
Is er een 123 ontsteking? dan kan een vrij geringe voltagedaling bij starten al roet in het eten gooien.
En als de brandstoftoevoer goed is moet je gas of benzine ruiken bij starten en niet aanslaan.
Waar heb je de vonk gemeten? bij de bougies? Of alleen bij de bobine? Draait de rotor wel?
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Gert-Jan Brink
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 331
Lid geworden op: do mar 12, 2009 9:12 am
Kenteken: US-04-51
Locatie: alesund Norway

Re: Motor

Bericht door Gert-Jan Brink »

Daar hoeft je kop er niet voor af. Klepdeksel eraf halen en met startmotor of slinger de motor ronddraaien en je ziet of de kleppen open gaan.

Ik heb ooit eens lang lang geleden i Frankrijk op een meeting gestaan. Gewoon aan komen rijden maar eind vd dag niet meer willen starten. Met een andere HYkenner 3 uur bezig geweest om het probleem te vinden. Bleek een breukje in het isolatieringetje waar de bedrading in de stroomverdeler gaat.
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: Motor

Bericht door JanW »

er is een vonk.
Ook brandstof, alleen is die ook IN de carburateur?
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Leo
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 262
Lid geworden op: di aug 12, 2003 7:43 pm
Locatie: Haarlem

Re: Motor

Bericht door Leo »

Mijn ervaring is met 180 graden fout een knal of een harde plof, hoe ik de verdeler ook plaats helemaal geen reactie, ook hulp van ervaren automonteur met vele jaren praktijk.
En hij snapt er ook niets van, misschien de cilinderkop weer demonteren en kijken of de kleppen goed open en dicht gaan, wel veel werk.

1) Als je het kleppendeksel eraf hebt, kan je toch zien of de kleppen open en dicht gaan? Is eenvoudig te doen. Zouden allemaal ongeveer evenveel moet opengaan. Ook bij het kleppen stellen moet je dat al hebben gezien?

2) Draait de rotor van de verdeler wel?

Success, Leo.
HY rijder sinds 1995.
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: Motor

Bericht door JanW »

Het gekke is dat er zowel een vonk als brandstof zou zijn. En brandstof moet je ruiken bij mislukte startpogingen.
Dan MOET er een plof komen, ook als de verdeler niet draait.
Maar , ik ben nog steeds benieuwd waar de brandstof is geconstateerd, in de pomp, in de slang? Maar ook IN de carburateur? Hat vlotterventiel kan bij een gasauto vastzitten, ook kan de vlotter doorgesleten zijn bij LPG. Het zijn zaken die kunnen voorkomen.
Demonteren van de kop doe je alleen als je vermoedt dat eronder iets loos is. Voor de kleppen hoeft t niet want bij stellen had je gemerkt of ze al dan niet bewogen.
Verder weet ik niet wat er onder de kop zit dat misgegaan kan zijn.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1536
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 9:06 pm
Contacteer:

Re: Motor

Bericht door ghys »

Hou ons maar op de hoogte hoe het afloopt :)
citrogek
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Berichten: 25
Lid geworden op: ma apr 25, 2011 10:16 am
Kenteken: 59-YB-19
Locatie: Winschoten

Re: Motor

Bericht door citrogek »

De cilinderkop toch maar verwijderd, bleek dat de klepstelen niet helemaal recht, dus gingen ze niet soepel heen en weer.
Pech gehad bij de bestelling van de klepseals 4 omplaats 8. Nu een nieuwe bestelling geplaatst dit duurt nog wel even. Word vervolgd.
citrogek
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Berichten: 25
Lid geworden op: ma apr 25, 2011 10:16 am
Kenteken: 59-YB-19
Locatie: Winschoten

Re: Motor

Bericht door citrogek »

Ook nog de kleppen van de beide cilinderkoppen gebruikt en ingeslepen om 8 correcte te krijgen en nu maar hopen dat de motor weer loopt , afwachten maar
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2672
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Motor

Bericht door LEiPiE »

Dan moeten alle klepstelen heel krom zijn geweest, wil er helemaal niks gebeuren lijkt me?
Dat kan alleen als de klepstelen zo krom zijn dat er geen een klep open gaat. Dat is meerdere keren gevraagd al: bewegen de kleppen goed, kun je ze goed stellen, ik zie alleen zo geen antwoord op die vragen?
En als er geen een klep open gaat, dan moet de benzine/gas toch echt ergens er wel uit komen en dat ruik je dan wel.

Ik vraag me af of er met rechte klepstelen verandering is, ik hoop het uiteraard.
Heb de ervaring dat wat er ook mis is met de motor, er altijd wel iets knalt of ploft of stinkt :D
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: Motor

Bericht door JanW »

De gegevens die er zijn kloppen niet met elkaar, er is iets geks aan het verhaal. Ik ben zwaar benieuwd wat er nu aan de hand is geweest. Alle stelen krom is ook heel raar.
En, vogens mij klopt het dat er maar 4 kleprubbers zijn van origine.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1536
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 9:06 pm
Contacteer:

Re: Motor

Bericht door ghys »

Ben benieuwd. Als kleppen zo krom zijn dat ze niet open en dicht kunnen slaat hij dan niet vast omdat tuimelaars hem niet open of dicht krijgen?

Hopelijk is dat het en heeft het verder geen schade aangericht.
schreier
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: di sep 04, 2007 8:23 pm
Locatie: Oostrum (Fr.)

Re: Motor

Bericht door schreier »

Is bij het kleppenstellen er aan gedacht dat cilinder 1 aan de versnellingsbak kant zit?

Schreier
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: Motor

Bericht door JanW »

had ik ook al gesuggereerd, verwisselen kan kromme stelen opleveren
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
citrogek
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Berichten: 25
Lid geworden op: ma apr 25, 2011 10:16 am
Kenteken: 59-YB-19
Locatie: Winschoten

Re: Motor

Bericht door citrogek »

De klapstelen waren inderdaad krom, van 16 stuks bleven 8 goede over.
Nu alles oké , allemaal bedankt voor de tips en nu eindelijk op reis .
Plaats reactie