Het Aldi lasapparaat

Speciaal voor die HY-vragen die nergens anders bij passen

Moderators: LEiPiE, Le Camion

roanta
HY Forum Expert
HY Forum Expert

Lassen HY Lastoestel

Bericht door roanta »

Om een amateur de kans te geven en de beste optie met het beste resultaat uiteindelijk.
Dan koop je een halfautomaat ,die ook met een draaddikte van 0,8 mm werkt .
Op zo'n halfautomaat staan meer als voldoende regelknoppen , meestal 2 , 1 voor de draadtoevoer snelheid , en knop 2 voor de las sterkte in te stellen ( het gevraagde Amp gehalte ) :)

Deze halfautomaten koop je voor een +/-350 euro :D + nog een fles (stikstof , menggas )kopen of huren ... .

Met zo'n halfautomaat daar las je alles mee wat je maar wil aan een HY .

, :shock: koop een lasscherm met zonnecel reactie en je komt al een heel eind.

Daarmee wil ik zeggen ( ik las al van mijn 10 jaar , door eerste go-cart chassis gemaakt te hebben , want papa is metaal beeldhouder , dus lassen als pap in de mond gehad ) :shock: :D ik ben nu naar de 45 jaar aan het lopen om je een idee te geven van mijn laservaring .
Ik ben zelf ook beeldhouder in metaal en veel ander materiaal .. .

En kan maar 1 ding zeggen , het moet zeker niet een zeer duur toestel te zijn om heel mooi degelijk werk af te leveren , het kan best met +/- 400 euro e, minzame laservaring.

Want een halfautomaat last als boter ,eens die goed ingesteld is , dus op voorhand , een weekje oefenen voor de echte leken , juiste snelheid en las sterkte instellen en beweging . 8)

En dan moet dat zeker prima lukken !! :D

En de verzinkte ( zinkcor plaat in het vakjargon ) :) last prima !! , als je gegalvaniseerde plaat vernoemt ?? ja dat last helemaal niet lekker .
Maar de verzinkte metaalplaat, ook wel carosserieplaat is prima geschikt voor een HY en andere auto's .

De golvende plaat van een HY is 0,6 mm dik dacht ik ooit gemeten te hebben , niet makkelijk te lassen , men perforeerd eerst gaatjes waar het vast moet komen in de plaat die erop moet komen , dan last men in dat gaatje op de onderliggende plaat waar het vast moet op zitten uiteindelijk .
En dan gaat dat zeer vlot .. .enfi een week experimenteel lassen en je ondervind snel dat het zeker niet moeilijk is . :-)

En altijd je scherm voor je gezicht ! 8)

En resultaat van mijn laskunde is hier te bekijken http://www.jeroensuls.be , en dat is met zuurstof en acytheleen gelast :)

Succes alvast voor de beginners ! :D

Oefening baart kunst
HY Minibus 13 ramen en 6 Meter van 1976 en verbouwd bij Baeten.
Eenig model
De sleutelaar
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber

Bericht door De sleutelaar »

Je hoefd zeker geen duur lastoestel te kopen om redelijk te kunnen lassen. Wat de lashelm betreft met zonnecel reactie( in het vakjargon een
automaat) is een persoonlijke keuze.
Ik wil jou laskwaliteiten zeker niet in twijfel trekken,maar ik denk dat wij het niet helemaal over hetzelfde hebben.
Hier en daar een paar hechtjes geven maakt nog geen lasser,ook niet met een week oefenen. Maar voor een beetje plaatwerk maakt het ook niet zoveel uit, motorsteunen of hele chassies-balken lassen is andere koek en zeker voor iemand zonder of weinig laservaring.
Als ik plaatwerk vervang , snij ik het slechte stuk met een flex helemaal
eruit en dan is er niets meer achter om de eerder gemaakte gaatjes vol te
lassen. Het nieuwe stuk plaat past precies in de uitgesneden opening en
wordt rondom afgelast. Vandaar, niet makkelijk.
Beeldjes lassen lijkt mij meer hechtwerk als laswerk
H.W. de sleutelaar
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Boudewijn »

Bij een HY is het ook niet zo moeilijk om plaat helemaal door te lassen. OK, het gaat golven, maar golven zitten toch al in het orginele plaat :lol: .

Maar doorlassen is absoluut geen vereiste voor de APK.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Matthijs164
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Matthijs164 »

Boudewijn schreef:Bij een HY is het ook niet zo moeilijk om plaat helemaal door te lassen. OK, het gaat golven, maar golven zitten toch al in het orginele plaat :lol: .

Maar doorlassen is absoluut geen vereiste voor de APK.
Ook dat ligt weer aan het deel van de auto!! Een chassisbalk met wat hechtjes repareren wordt niet erg gewaardeerd door een kundige APK-er (en gelukkig maar)!
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Boudewijn »

Uiteraard zijn er wel eisen aan de afstand tussen de lassen. En ik heb het wel over lassen natuurlijk, niet over "hechtjes" dat klinkt mij in de oren als een beetje plakken :wink: . Doorlassen is altijd mooier en als het spul dik genoeg is (balken) is dat vaak ook geen probleem voor iemand die kan lassen.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
roanta
HY Forum Expert
HY Forum Expert

Beeldjes lassen ...........

Bericht door roanta »

Commentaar van mij in twege lijkt me nu overbodig . :D
Ik moet me niet meer bewijzen , en iemand die mijn uitleg met zijn kunde en talent kan samen voegen , begrijpt compleet wat de boodschap was :D

Beeldjes lassen ..................

Ik heb toevallig ook een diploma Lassen ......... , maar zoals ik zei ; bewijzen hoef ik me gelukkig niet meer :D
HY Minibus 13 ramen en 6 Meter van 1976 en verbouwd bij Baeten.
Eenig model
De sleutelaar
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber

Bericht door De sleutelaar »

Nee hoor, met Lloyds-certificate voor fotolassen o.a. denk ik niet dat ik mij hier bewijzen moet. Maar mijn bericht wordt blijkbaar door sommigen nog steeds niet helemaal begrepen.
Ik denk dat het weinig zin heeft om hier verder op in te gaan.
H.W. de sleutelaar
Arthur
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Contacteer:

bewijzen

Bericht door Arthur »

Allen,

Deze discussie heeft meer met lassen an sich te maken dan met het aldi lasapparaat.
Hierom zal ik deze sluiten.
Mochten er nog vragen mbt lassen zijn, kan er natuurlijk een nieuwe vraag gesteld worden.

met vriendelijke groet,
Arthur
Gesloten